پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

تشخیص سرطان سینه"معاینه پستان "توسط خودتان+عکس

معاینه پستان توسط خودتان

برای تشخبص سرطان سینه

(CBE)معاینه بالینی پستان (clinical breast exams)

محدوده ای که بین استخوان ترقوه از بالا، استخوان جناغ سینه و زیر بغل از طرفین و دو انگشت پایین تر از لبه پایین پستان، در محل کش لباس زیر از پایین قرار دارد، باید معاینه شود.

بدون هیچ لباسی (ازکمربه بالا)در مقابل آینه بایستید

 مشاهدات خودرا: هرگونه تغییر، از جمله پیدا شدن یک توده یا تورم، خارش پوست یا لکه روی سینه، درد یا تو رفتن نوک سینه، قرمزی یا پوسته پوسته شدن پوست یا نوک پستان یاترشحاتی غیر معمول از سینه رابنویسید.

 از سه سطح فشار استفاده کنید. اول با فشار کم، بافت نزدیک به پوست را بررسی کنید. بعد با فشار متوسط بافت درونی را حس کنید و در نهایت با فشار بیشتر، به بررسی بافت نزدیک به قفسه سینه و استخوان های دنده بپردازید.

* یک برآمدگی در انحنای پایینی هر پستان طبیعی است. اول هر نقطه از سینه را با هر سه فشار مورد آزمایش قرار دهید و سپس به سراغ نقطه بعدی بروید.

* هنگام معاینه سینه برای حرکت در طول پستان، جهت حرکت خود را از بالا به پایین انتخاب کنید. یعنی اول یک خط فرضی از زیر بغل تا وسط جناغ در نظر بگیرید و بافت سینه را از بالا به پایین در مسیر آن بررسی کنید و بعد از رسیدن به حدنهایی پایین سینه، خط فرضی را کمی به سمت داخل بدن حرکت دهید و دوباره از بالا شروع کنید.

*در حین بررسی و معاینه سینه،نقاط  پستان بررسی شود و حتی بهتر است کمی بالا و پائین آن را نیز مورد آزمایش قرار دهید. یعنی حد پایین و بالای پستان را دنده ها و استخوان ترقوه  در نظر بگیرید. 

آسانترین  وعلمی ترین-روش «معاینه پستان» برای بررسی «سرطان سینه»

نگاه کردن به پستان

بدون هیچ لباسی در مقابل آینه بایستید و در حالت های مختلف به پستان خود نگاه کنید. توجه داشته باشید که هیچ زنی دو پستان ۱۰۰ درصد مشابه و هم اندازه ندارد. در این حالت شما با ظاهر پستان خود و تغییراتی که ممکن است در آنها ایجاد شود، آشنا می شوید.

دستان آویزان

* دست ها را در دو طرف به حالت آویزان قرار دهید

 در این حالت به دقت پستان ها را از نظر هر گونه تغییر ( نبود تقارن، فرورفتگی، برآمدگی، تغییر رنگ، پوسته پوسته شدن، زخم، تغییرات شکل ظاهری نوک پستان وتغییر رنگ آن) بررسی کنید.

دستان بالای سر

کف دست ها را پشت سر تان به هم قفل کنید 

*  دست ها را بالای سر ببرید و با دقت به پستان ها نگاه کنید. در این حالت، فرورفتگی پوست و کشیده شدن نوک پستان به داخل ممکن است وجود یک غده را مشخص کند.

نگاه کنید که آیا سینه ها به سمت بالا حرکت می کنند و هر گونه تغییری را یادداشت کنید.

به نوک سینه(Nipple) و هاله اطراف آن(areola) نگاه کنید و ببینید گودی، برآمدگی و یا تورفتگی در این نواحی بوجود نیامده باشد.

به زیر بغل خود نگاه کنید و ببینید در آن ناحیه که «گره ها(غُدد) لنفاوی» دارد، ورمی وجود نداشته باشد.

دستان به کمر
* حالا دست ها را بر روی کمر گذاشته و شانه ها را کاملا به عقب بکشید و پستان ها را بررسی کنید.

دست به کمر/خم شوید

* خم شوید و دست ها را به صورت آویزان در دو طرف قرار دهید و به ظاهر پستان ها با دقت نگاه کنید.

پستانها را هم از روبه رو و هم از کنار نگاه کنید

توجه داشته باشید که علایم مهمی مثل کشیده شدن نوک پستان به داخل و یا حالت فرورفتگی ممکن است فقط در یکی از این حالت ها دیده شود پس ضروری است که تمام این معاینه ها را به ترتیب انجام بدهید.

خوابیده به پُشت

*  به حالت خوابیده به پشت دراز بکشید. برای معاینه هر پستان، دست همان طرف را زیر سرتان بگذارید و یک بالش کوچک در زیر شانه همان طرف قرار دهید. برای معاینه پستان از سطح داخلی بند آخر انگشتانتان استفاده کنید.

معاینه پستان چپ

یک بالش کوچک در زیر شانه چپ بگذارید و دست چپ را نیز در زیر سرتان قرار دهید، بطوریکه پستان چپ کاملاً در وسط قفسه سینه قرار بگیرد.

معاینه پستان راست

یک بالش کوچک در زیر شانه راست بگذارید و دست راست را نیز در زیر سرتان قرار دهید، بطوریکه پستان راست کاملاً در وسط قفسه سینه قرار بگیرد

برای معاینه از نرمه انگشتان (بند آخر انگشت) استفاده کنید.

* باید تمام پستان را از جناغ سینه تا ناحیه زیر بغل کاملا معاینه کنید.درهر۳وضعیت

بترتیب ازراست:ساعتی،از بالا به پایین و برعکس ،حرکت شعاعی

۱-حرکت ساعتی یا دایره وار 

۲-حرکت از بالا به پایین و برعکس 

۳-حرکت شعاعی 

ابتدا هر قسمت پستان را با نرمه انگشتان (نه نوک انگشتان) و با فشار ملایم معاینه کنید. سپس همان قسمت را بین سطح انگشتان و قفسه سینه فشار بیشتری دهید و بررسی کنید. به این ترتیب هم قسمت های سطحی و هم قسمت های عمقی پستان خود را معاینه کرده اید. 

اشتباه معاینه نکنید

نکته: بافت پستان را بین انگشت شست و سایر انگشتان فشار ندهید. زیرا ممکن است اشتباهاً احساس کنید که یک توده را لمس کرده اید.


از انتهای بالایی پستان (حدود استخوان ترقوه) تا پایین پستان (لبه پایینی دنده ها) و از جناغ سینه تا تمام زیر بغل باید معاینه شود. برای این کار می توانید از اطراف پستان به طرف نوک پستان در دایره های فرضی هم جهت با عقربه های ساعت، لمس را انجام دهید.

دوشیدن

 در آخر معاینه پستان، نوک پستان را مانند حالت دوشیدن ملایم فشار دهید تا معلوم شود که آیا ترشح دارد یا نه؟
*در آخر معاینه پستان، زیر بغل همان طرف را از نظر وجود هرگونه سفتی و غده معاینه کنید. 

اگر شما در حین معاینه متوجه تغییر یا احساس توده شدید ، این به این معنی نیست که شما به سرطان پستان مبتلا هستید ! بلکه نیازبه بررسی ومراجعه به پزشک است.

می‌توانید معاینه را در حمام انجام دهید هنگام حمام کردن، لغزنده بودن دست و پوست بدن به لمس بهتر توده های پستان کمک می‌کند.

 بترتیب ازراست: نوک سینه وارونه(معکوس)-نوک سینه صاف-نوک سینه نُرمال(طبیعی)

«نامتقارن بودن» سینه هایتان،به معنی غیرطبیعی بودن نیست. 

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:دراین مقاله بعضی  تصاویرراازسایت نمناک اخذکرده ام.

  توده یا تومور پستان

توده های مشکوک به سرطان در لمس به صورت سفت یا سخت، گاه غیرمتحرک و با چسبندگی به اطراف لمس می شوند. همان گونه که قبلاً گفته شد، اغلب این توده ها منفرد و بدون درد هستند. باید توجه داشت که قضاوت در مورد خوش خیم یا بدخیم بودن توده، بعهده پزشک معالج بوده و پس از بررسی های دقیق مقدور خواهد بود.

 ترشح از نوک پستان

 ترشحات پستان می توانند به رنگ های مختلف مشاهده شوند (سفید، قهوه ای، آبی، خاکستری، قرمز، سبز و یا بدون رنگ). ترشح ناشی از سرطان پستان معمولاً خون واضح و یا خونابه ای یا در برخی از موارد بی رنگ می باشد.

 ترشح خونی یا آبکی که خودبخودی بوده و از یک پستان و از یک مجرا خارج شود، یا همراه با غده ای در پستان باشد، شک به سرطان را افزایش می دهد.

تغییرات پوست پستان

 این تغییرات به صورت فرورفتگی و یا کشیدگی پوست پستان بروز می کنند. فرورفتگی پوست پستان ممکن است بطور ثابت و مشخص وجود داشته باشد و یا در حالات خاصی از معاینه پستان دیده شود. کشیدگی پوست، اگر چه علامتی مهم است ولی یافته قطعی دال بر سرطان نیست و گاهی به دنبال بیماری های خوش خیم پستان نیز دیده می شود.

تغییرات نوک پستان

 در بعضی افراد فرورفتگی نوک پستان ممکن است بعد از شیردهی یا پس از دوران بلوغ ایجاد شود که معمولاً به طور خود به خودی و یا با دستکاری خود فرد به حالت اول برمی گردد. در حالیکه در سرطان، این فرورفتگی حالت ثابت دارد و با معاینه دقیق پستان ممکن است وجود غده ای در زیر نوک و هاله پستان مشخص شود.

 قرمزی و خارش نوک پستان همراه با پوسته پوسته شدن و ترک خوردن آن، می تواند علامت نوعی از سرطان پستان به نام پاژه باشد مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

 بزرگی غدد لنفاوی زیر بغل

 آنچه از اهمیت ویژه ای برخوردار است این موضوع است که بزرگی غدد لنفاوی زیربغل می تواند به دلیل ضایعات خوش خیم و حتی    التهاب ها و ضربه به ناحیه دست و یا پستان باشد. بنابراین اگرچه این علامت بیمار را به سمت بررسی های بیشتر هدایت می کند ولی باید دانست که این حالت از ابتدا نگران کننده نیست.

  تغییراندازه پستان

گاهی اوقات به علت بزرگی بیش از حد یک تومور و یا التهاب قابل توجه دور تومورهای کوچکتر، پستان در یک طرف، بطور واضحی بزرگتر از طرف مقابل می شود. البته اندازة دو پستان در افراد سالم نیز کاملاً مشابه نیست ولی بزرگی یک پستان نسبت به طرف دیگر که اخیراً ایجاد شده است، باید مورد توجه قرار گیرد.

آناتومی سینه

در زیرنوک سینه( Nipple) شبکه‌ای از مجاری ظریف شیر در کنار بافت چربی قرار دارند، که تا زمان بلوغ نارس هستند و توسط بافت نگهدارنده همبند بنام «Stroma» حمایت می‌شوند.

وقتی دختران به سن بلوغ می‌رسند، میزان ترشح هورمون‌های زنانه (استروژن و پروژسترون) افزایش می‌یابد، و سینه‌ها رشد کرده به تکامل می‌رسند.

در هنگام بلوغ Stroma تکثیر می‌شود و مجاری هدایت شیر به تکامل می‌رسند و شبکه‌ای وسیع در سینه ایجاد می‌شود، همچنین در بخش درونی سینه lobule‌ها به مانند جوانه‌ای شروع به رشد می‌نمایند. لوبول‌ها کیسه‌های کوچکی هستند که بعد از زایمان وظیفه تولید شیر را بر عهده دارند. شیر تولید شده از میلیون‌ها لوبول به سمت مجاری و در نهایت نوک سینه هدایت می‌شود.

لوپ سینه
هر سینه از ۲۰-۱۵ بخش تشکیل شده است که به صورت پره‌های یک چرخ نوک سینه را احاطه کرده اند. به هر کدام از این پره‌ها، یک «لوب» گفته می‌شود.

هر لوب دارای بخش‌های کوچکتری به نام «لوبول»lobule است که در نهایت منتهی به یک غده کوچک شیری می‌شود که کار تولید شیر در دوران شیر دهی را انجام می‌دهد.

شبکه لوبول‌ها در نهایت به مجاری متصل شده و در نوک سینه جمع می‌شوند و در دوره شیر دهی شیر را به بیرون هدایت می‌کنند. سرطان پستان اغلب در مجاری تشکیل می‌شود.

نظرات 1 + ارسال نظر
هلن شنبه 27 اردیبهشت 1399 ساعت 11:44

ممنونم از سایت خوبتون خیلی بهم کمک کرد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد