پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

میزان "برق مصرفی" لوازم خانگی/نحوه محاسبه

​میزان محاسبه وسایل برقی منزلتان راببینید/هزینه ها..درادامه.

بارهای فانتومPhantom)چیست؟ 

میزان مصرف برق لوازم خانگی/ نحوه محاسبه 

درادامه خواهیدخواند:باتوجه به باشاخص  الگوی کم مصرفی(۸۰ کیلووات)درماه،چندخانوار مشمول برق رایگان می شوند؟

رئیس جمهور   در جلسه ،یکشنبه(۲ شهریور ۱۳۹۹) :هزینه برق ۳۰ میلیون خانوار کم مصرف« رایگان» می شود.

جمعیت ایران ۸۳میلیون نفراست که متشکل از۲۵ میلیون و ۶۰۰ هزار خانوار در ایران وجود دارد.

جدول ۱«میزان مصرف برق» لوازم  خانگی :

 ماشین لباسشویی به طور میانگین بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ وات انرژی مصرف می‌کند.

جدول۲ «میزان مصرف برق» لوازم خانگی :

نام دستگاهمیزان مصرف واتنام دستگاهمیزان مصرف ملاحظات 
ماشین لباسشویی2500کامپیوترخانگی250وات
کولرگازی2400لپتاپ45 
ماشین ظرفشویی2000مودم50 
اتوبخار1800شارژرموبایل10 
سشوار1200دستگاه فتوکپی1500 
اتو1100تلویزیون معمولی۲۱150 
جاروبرقی1000یخچال۱۲فوت280 
ماشین خشک کن لباس1000یخچال۱۶فوت350 
سماوربرقی1000یخچال۲۰فوت420 
پلوپز800یخچال فریزر300 
مایکروفر900تلویزیونLED۴۰100 
کولرآبی600تلویزیونLCD۴۰120 
چرخ گوشت500لامپ کم مصرف30 

(واحد آمپر A) در ولتاژ (V)

نحوه محاسبه میزان مصرفی/وات
شما می‌توانید مقدار وات اغلب لوازم خانگی را در پائین یا پشت آن‌ها یا بر روی پلاک برنجی آن‌ها نگاه کنید. مقدار وات نوشته شده حداکثر مقدار برقی است که دستگاه شما دریافت می‌کند. چون تعداد زیادی از لوازم خانگی دارای دامنه تنظیم‌های مختلف هستند (مثلاً ولوم رادیو) مقدار واقعی برق مصرفی به درجه تنظیم مورد استفاده آن بستگی دارد.
در صورتی که مقدار وات روی دستگاه نوشته نشده باشد، شما می‌توانید با پیدا کردن جریان (به آمپر) و ضرب کردن آن در ولتاژ مصرف شده توسط دستگاه مقدار وات را تعیین کنید. اغلب لوازم خانگی در آمریکا از برق ۱۲۰ ولت استفاده می‌کنند. لوازم خانگی بزرگتر مانند خشک‌کن لباس، اجاق خوراک پزی برقی از برق ۲۴۰ ولت استفاده می‌کنند. آمپر دستگاه ممکن است روی آن در محل وات نوشته شده باشد. در غیر اینصورت از یک آمپرسنج با گیره استفاده کنید و با اتصال گیره به یکی از دو سیم دستگاه جریان آنرا اندازه‌گیری کنید. شما می‌توانید این نوع آمپرسنج را از فروشگاههائی تهیه کنید که تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی می‌فروشند؛ در حالیکه دستگاه روشن است مقدار جریان را از روی صفحه نشان دهنده آمپرسنج بخوانید.

تفاوت برق دراستارت 
در هنگام اندازه‌گیری جریان موتور دستگاه توجه کنید که آمپرسنج حدود مقدار جریان را در اولین ثانیه‌ای که موتور شروع به کار می‌کند سه برابر بیشتر از زمانی که به آرامی کار می‌کند نشان می‌دهد.

بارهای فانتوم( Phantom)چیست؟ 
بعضی از وسایل برقی،مثل  تلویزیون، سیستم استریو، کامپیوتر و لوازم آشپزخانه ، هنگامی که «کلید» آن‌ها خاموش است، مقدار کمی برق مصرف می‌کنند. این شرایط را اصطلاحاً بار‌های فانتوم Phantom می‌گویند.

اغلب بار‌های فانتوم، مصرف انرژی لوازم برقی را چندین وات ساعت افزایش می‌دهند. برای جلوگیری از جریان یا بیرون کشیدن دو شاخه دستگاه از داخل پریز، برق دستگاه را به طور کامل قطع کنید.

قیمت ها
03-01

مقدار «وات» لوازم خانگی

چند نمونه مقدار وات لوازم خانگی به قرار زیر است:

آکواریم= ۱۲۱۰-۵۰ وات
رادیو ساعت دار= ۱۰ وات
قهوه ساز= ۱۲۰۰-۹۰۰ وات
ماشین لباسشوئی= ۵۰۰-۳۵۰ وات
خشک‌کن لباس= ۵۰۰۰-۱۸۰۰ وات
ماشین ظرفشوئی= ۲۴۰۰-۱۲۰۰ وات (استفاده از سیستم خشک‌کن مصرف انرژی را در حد قابل توجه افزایش می‌دهد.)
دستگاه ضد رطوبت= ۷۸۵ وات
پتو برقی یکنفره/ دو نفره= ۶۰/۱۰۰ وات
پنکه

پنکه سقفی= ۱۷۵-۶۵ وات
فن داخل پنجره= ۲۵۰-۵۵ وات
فن دیگ= ۷۵۰ وات
فن کل خانه= ۷۵۰-۲۴۰ وات
سشوار یا موخشک کن= ۱۸۷۵-۱۲۰۰ وات
بخاری برقی (قابل حمل) = ۱۵۰۰-۷۵۰ وات
اتوی لباس= ۱۸۰۰-۱۰۰۰ وات
اجاق ماکروویو= ۱۱۰۰-۷۵۰ وات
مصرف برق لوازم کامپیوتری

CPU فعال/ غیرفعال = ۱۲۰/۳۰ وات یا کمتر
مانیتور فعال/ غیرفعال= ۱۵۰/۳۰ وات یا کمتر
نوت بوک= ۵۰ وات
رادیو (استریو) = ۴۰۰-۷۰ وات
یخچال (ضد برفک، ۱۶ فوت مکعب) = ۷۲۵ وات

تلویزیون (رنگی)
۱۹ اینچ= ۱۱۰-۶۵ وات
۲۷ اینچ = ۱۱۳ وات
۳۶ اینچ= ۱۳۳ وات
۵۳- ۶۱ اینچ= ۱۷۰ وات
تلویزیون صفحه تخت ۱۲۰ وات
توستر= ۱۴۰۰-۸۰۰ وات
وی سی آر/ دی وی دی= ۲۱-۱۷، ۲۵-۲۰ وات
جارو برقی= ۱۴۴۰-۱۰۰۰ وات
آبگرمکن ۴۰ گالنی= ۵۵۰۰-۴۵۰۰ وات

پمپ آب چاه عمیق= ۱۱۰۰-۲۵۰ وات
بنابراین یک کیلوات ساعت معادل است با:

مصرف یک «لامپ» معمولی ۱۰۰ وات در ۱۰ ساعت
مصرف یک لامپ فلورسنت بلند (مهتابی) در ۲۰ ساعت
مصرف یک لامپ کم مصرف در ۴۰ ساعت
مصرف «یخچال »معمولی در ۲۴ ساعت

مصرف فریزر بزرگ در ۱۲ ساعت
مصرف یخچال ویترینی (متوسط) در ۱۲ ساعت
مصرف جارو برقی در ۱ ساعت
مصرف کامپیوتر در ۱۰ ساعت
مصرف بخاری برقی فن دار در نیم ساعت
مصرف هواکش در ۳۰ ساعت
مصرف «پنکه» در ۱۲ ساعت
مصرف کولر آبی در ۲ ساعت
مصرف «کولر گازی» در نیم ساعت
مصرف «دریل» برقی در ۴ ساعت
مصرف «سماور برقی» در ۱ ساعت

یک «کولر گازی» با اندازه‌ی متوسط در هر ساعت حدوداً ۹۰۰ وات برق مصرف می‌کند.

از سوی دیگر، «پنکه» رومیزی عموماً در هر ساعت تنها ۱۰۰ وات برق مصرف می‌کند.

با توجه به این اعداد انرژی مصرفی یک کولر گازی با انرژی مصرفی نُه پنکه، برابری می‌کند. توجه کنید که مصرف انرژی کولرها و پنکه‌ها مانند قیمتشان بسیار متغیر است:

«کولرهای گازی بزرگ »می‌توانند تا ۱۴۴۰ وات در ساعت برق مصرف کنند درحالی که نمونه‌های کوچکترشان تنها ۵۰۰ وات مصرف دارند.

نسبت هزینه‌ی برق کولر به پنکه با نسبت مصرف انرژی این دو برابر می‌شود. درنتیجه، هزینه‌ی مصرفی یک کولر گازی متوسط با هزینه‌ی مصرفی ۹ پنکه، برابری می‌کند.

برای کاهش مصرف برق یخچال / این موارد رارعایت کنید:

برفک‌های یخچال و فریزر را به طور منظم آب کنید، زیرا با افزایش قشر برفک، مصرف انرژی بالا می‌رود، با انتخاب یخچال‌های مجهز به سیستم برفک‌زدای اتوماتیک  (NoFrost)، مصرف برق بدون دخالت مصرف کننده کاهش می‌یابد.

یخچال  درمعرض گرمانباشد

وقتی یخچال یا فریزر در کنار دستگاه‌های گرمازا مثل اجاق گاز، آبگرم کن، شوفاژ و همچنین زیرنور مستقیم خورشید قرار داشته باشد، مصرف انرژی آن افزایش می‌یابد، لذا اگر مکان مناسب دیگری برای یخچال فریزر در اشپزخانه وجود ندارد، با یک پوشش مناسب (عایق حرارتی) یخچال فریزر را از حرارت و گرما حفظ کنید.

فاصله بادیوار

علاوه بر این فضای پشت یخچال و فریزر برای گردش هوا باید حداقل به اندازه ۱۰ سانتی‌متر با دیوار فاصله داشته باشد. ضمنا لازم است لوله‌های پشت یخچال و فریزر حداقل سالی دوبار گردگیری شود. رعایت این موارد سبب انتقال حرارت بهتر بین هوا و لوله‌ها خواهد شد.

ترازباشد

پایه‌های یخچال فریزر باید روی یک سطح تراز و صاف قرار گیرد. عدم رعایت این موضوع باعث می‌شود تا در یخچال به طور کامل بسته نشده، در نتیجه هوای سرد یخچال، خارج و و هوای گرم وارد آن شود که باعث افزایش کارکرد یخچال و در نهایت بالا رفتن مصرف برق آن می‌شود.

غذاهای داغ نذارید

مواد غذایی پخته شده و داغ را پیش از سرد شدن کامل داخل یخچال فریزر قرار ندهید و از گذاشتن همزمان مقدار زیادی مواد غذایی داخل یخچال و به ویژه فریزر خودداری کنید. این کار فشار زیادی را بر موتور آن واحد خواهد کرد.

نچپانید

از کنار هم چیدن و چسباندن ظروف و مواد غذایی داخل یخچال فریزر پرهیز کنید، چرا که این کار گردش هوا را در داخل یخچال فریزر دچار اختلال کرده و سبب افزایش مصرف برق می‌شود.

هوای اضافی کیسه فریزر

جهت نگهداری مواد غذایی، پس از گذاشتن آنها داخل کیسه‌های فریزر، درب آنها را به صورتی ببندید که دیگر هوای اضافی در داخل آن وجود نداشته باشد

روی بسته های غذایی برچسب بزنید

*برای سهولت درپیداکردن آسان موادغذایی دریخچال، بر روی هر یک از کیسه‌ها، «برچسب»ی که حاوی مشخصاتی نظیر نام مواد غذایی، نوع آن (سرخ شده، پخته، خام و ...) و تاریخ انجماد است را بچسبانید. 

چنین برچسبی را با اطلاعات کلی‌تر شامل فهرست مواد غذایی داخل هر سبد، کشو، قفسه و یا طبقه نیز تهیه کرده و در محل مناسب بچسبانید. به این ترتیب دستیابی به مواد غذایی مورد نیاز بسیار آسان، سریع و سهل‌الوصول خواهد شد.

یخچال هواندهد

از باز و بسته کردن بیهوده درب یخچال یا فریزر پرهیز کنید و سعی کنید در موقع باز کردن درب، مدت طولانی باز نماند همچنین نوار لاستیکی درب یخچال و فریزر به مرور زمان، انعطاف و کارآیی خود را از دست می‌دهد. توصیه می‌شود که سالی یک بار سالم بودن نوارها کنترل شود تا در صورت کوچک‌ترین نشت هوا، نسبت به تعویض آنها اقدام گردد.

افتادگی درب یخچال یا فریزر به مرور زمان باعث بسته نشدن کامل درب و جدا شدن نوار لاستیکی از درب یخچال می‌شود که باید نسبت به تعویض لولای درب اقدام گردد تا از اتلاف برق به جهت خروج هوای سرد یخچال جلوگیری شود.

نوشابه هاگازدار در«فریز»نزارید

از گذاشتن بطری‌های حاوی نوشابه‌های گازدار در قسمت جایخی یخچال‌ها و یا قرار دادن آنها در فریزر جدا خودداری نمایید. این کار باعث می‌شود تا پس از انجماد کامل مایع در داخل بطری، درب بطری باز شود و یا براثر فشار زیاد به بطری، بطری شکسته و مایع آن در داخل فریزر و یا جایخی یخچال پراکنده شود. عدم رعایت همین موضوع باعث می‌شود تا حداقل زمانی بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در یخچال فریزر را برای تمیز کردن ناشی از ترکیدن بطری باز بگذاریم که خود باعث اتلاف انرژی زیادی خواهد شد.

ظروف حجیم

از قراردادن انواع قوطی‌های کنسرو، رب گوجه فرنگی، گالن‌ها و بطری‌های حاوی شربت، ترشیجات، شیشه‌های مربا، عسل و ... داخل یخچال خودداری کنید. این کار باعث اشغال بی‌مورد فضای یخچال و به طبع آن افزایش مصرف برق دستگاه خواهد شد.

تنها 7 میلیون نفر مشمول برق رایگان می شوند/ لزوم اصلاح ساختار تعرفه‌های برق و حذف یارانه پنهان مشترکین پرمصرف

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:هزینه برق ۳۰ میلیون خانوار کم مصرف« رایگان» می شود.

                                                   خبر خوش روحانی درباره رایگان شدن برق

رئیس جمهور«حسن روحانی»   در جلسه امروز،یکشنبه(۲ شهریور ۱۳۹۹) دولت تصمیم گرفتیم برای حدود ۳۰ میلیون نفر جمعیت کشور که مصرف برق آن‌ها پایین‌تر از میانگین مصرف خانوار است، هزینه برق رایگان شود تا برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی برق مستضعفین و اقشار محروم کم مصرف رایگان شود.

وزیر نیرو «رضا اردکانیان» مصاحبه بارادیو جوان۳ شهریور ۱۳۹۹ با بیان اینکه کم‌مصرف‌ها در حوزه انرژی از تخفیف ۱۰۰ درصدی برخوردار می‌شوند، ‌ 

وزیرنیروگفت:مطابق آمار بر اساس الگوی مصرف، حدود ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار جزو مشترکان کم‌مصرف هستند.

 اردکانیان با اشاره به مصوبه اخیر دولت مبنی بر رایگان شدن برق ۳۰ میلیون نفر در کشور اظهار کرد:

 اصل این طرح در جهت اصلاح مصرف است و بر این اساس مصرف‌کنندگان در اصل این طرح در جهت اصلاح مصرف است و بر این اساس مصرف‌کنندگان در بخش خانگی به سه دسته «خوش‌مصرف‌ها» با حدود ۵/ ۱۶ میلیون مشترک خانگی، «کم‌مصرف‌ها» و «پرمصرف‌ها» تقسیم شده‌اند. وی ادامه داد: اکنون این طرح در بخش برق است و مصوبه هیات وزیران به ما دو ماه فرصت داده مقدمات اجرای آن را فراهم کنیم که برای کوتاه شدن زمان تلاش خواهد شد.

رضا اردکانیان، وزیر نیرو در جلسه شورای اقتصاد به ریاست اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور

«اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور(۳ شهریور ۱۳۹۹) دیروز مصوبه هیات دولت مبنی بر رایگان شدن برق کم‌مصرف‌ها را ابلاغ کرد. 

بر اساس مصوبه هیات دولت، وزارت نیرو موظف است، صورت‌حساب برق مصرفی مشترکان خانگی کم‌مصرف را مطابق جدول پیوست که در این گزارش نیز درج شده است با تخفیف ۱۰۰ درصدی محاسبه کند.

 بر اساس این مصوبه، سکونتگاه‌های خالی از سکنه و غیردائم نظیر باغ‌ویلاها مشمول این تخفیف نمی‌شوند.. همچنین قیمت برق مصرفی مشترکانی که متناسب با الگو مصرف می‌کنند، ثابت می‌ماند و قیمت برق مصرفی مشترکان پرمصرف، ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل توانیر: سخت ترین سال صنعت برق را سپری کردیم

«محمدحسن متولی‌زاده»مدیرعامل شرکت توانیر گفت: صنعت برق نشان داده قادر است تصمیمات بزرگی مانند کاهش تلفات، مدیریت مصرف و عبور از پیک را با همفکری، برنامه‌ریزی و پیگیری موثر با موفقیت به انجام برساند.

او طرح «برق امید» را مشروط بر اینکه به خوبی اجرا شود، یک فرصت طلایی برای اصلاح مصرف برق در کشور توصیف کرد که تمامی مشترکان خانگی را تحت پوشش دارد و برای هریک از بخش‌های پر مصرف، خوش مصرف و کم مصرف، برنامه‌ای مشخص تدارک دیده شده و هدف اصلی آن اصلاح مصرف برق و بهره‌مندی مشترکان، صنعت برق و کشور است.

در این طرح فقط مشترکان خانگی تابع هدف هستند و حدود ۵/ ۸ میلیون مشترک کم‌مصرف، ۵/ ۱۶ میلیون مشترک خوش مصرف و ۵/ ۴ میلیون مشترک پر مصرف در کشور وجود دارد و باید مشترکان را از اینکه در کدام دسته مصرفی قرار دارند مطلع کنیم.

تصویر

«علی اکبر محزون» مدیرکل دفتر جمعیت مرکز آمار ایران(۱۶ مرداد ۱۳۹۸) :جمعیت ایران ۸۳میلیون نفراست که متشکل از ۲۵ میلیون و ۶۰۰ هزار خانوار در ایران وجود دارد و هر خانوار به‌طور متوسط شامل ۳.۲۳ نفر است.

نگارنده-پیراسته فر:کارشناسان می گویندباشاخص های الگوی مصرف(۸۰ کیلووات)درماه، که دولت ارائه کرده،تعدادخانوارهای مشمول برق رایگان نیمی ازآماراعلامی دولت خواهدشد،یک خانوار قشرمتوسط به پایین، با یک یخچال، یک تلویزیون و ۳ لامپ کم مصرف در ماه بیش از ۸۰ کیلووات ساعت برق مصرفی دارد.

نام وسیله

مدت زمان استفاده در شبانه روز

متوسط توان (وات)

انرژی مصرفی ماهیانه(کیلووات ساعت)

یخچال معمولی

۱۰ ساعت (حالت فعال)

۱۵۰

۴۵

۳ لامپ معمولی

۶ ساعت

۱۵۰

۲۷

تلویزیون معمولی

۵ ساعت

۱۸۵

۳۰

 

مجموع

۱۰۲کیلووات

نظرات 2 + ارسال نظر
بدبخت دوشنبه 7 تیر 1400 ساعت 22:02

:

احسان یکشنبه 2 خرداد 1400 ساعت 16:36

ممنون بابت مطلب خوبتون
الان که اوضاع طوری شده روزی دو بار برق رو قطع می کنند و علت کمبود برق رو هم ماینر های غیرمجاز معرفی کردند!
البته ماینر های مجاز خیلی خیلی بیشتر مصرف دارند چون فارم یا مزرعه هستند و در سوله های بزرگ با ظرفیت های بسیار مشغول تولید پول دیجیتال برای کشور هستند :)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد