محمدجوادشکوری مقدم(مدیرعامل آپارات) ..محکومیت دارنده مدال امین الضرب«کارآفرین برتر»محمدجوادشکوری مقدم
محکومیت مدیر«آپارات» بخاطر«ژلوفن»...آیا می دانید چطور به دنیا آمده اید؟..چطور به شکم مادرتان رفته اید؟
مدیر «آپارات»، وبسایت خدمات انتشار ویدیو در ایران، به دلیل بارگذاری یک ویدیوی مصاحبه روی این سایت که در آن زنی از کودکان درباره شیوه متولد شدنشان سوال پرسیده بود، به ۱۰ سال زندان محکوم شد.
وبسایت «آیتی ایران» که اخبار این حوزه را منتشر میکند، روز یکشنبه چهارم آبانماه به نقل از روابط عمومی آپارات نوشت رای حبس برای محمدجواد شکوری مقدم، مدیر آپارات، از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب و با ریاست قاضی محمد مقیسه صادر شده است.
در ویدیویی که این حکم به دلیل آن صادر شده، زنی با یک دوربین و میکروفون از چند کودک در خیابان میپرسد «آیا میدانید چگونه به دنیا آمدهاید؟»
انتشار این ویدیو که دقایقی بعد حذف شد، از سوی رسانههای حکومت با واکنش مواجه و «ترویج بیبند و باری» خوانده شد.
آپارات یک وبسایت و نرمافزار ارائهدهنده خدمات اشتراک ویدیو در ایران است که از سوی شرکت «فناوران ایدهپرداز صبا »با مدیریت شکوری مقدم در سال ۱۳۸۹ راهاندازی شد.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:بنظرمی رسداین خانم گزارشگر،درباره بدنیاآمدن(انعقادنطفه وجنین وزایمان)خیلی واردجزئیات شده بوده (ازمعقولات به محسوسات)،سئوالاتش اگرچه آسان بوده اما برای بچه ها-بیانش-مشکل بوده،همراه باشرم وحیا(خجالت)بوده وکاربه «جاهای باریک»کشیده شده،ب تعبیری«چشم وگوش »بچه ها-مخاطب- رابازکرده!که مصداق گفتمان «منشوری»شده بوده...
روابط عمومی آپارات در واکنش به این خبر با انتشار بیانیهای اعلام کرد:
«رای صادر شده از شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی (محمدمقیسه) رای بدوی (نخستین) بوده تجدید نظر خواهی از این دادنامه صورت پذیرفته و در لایحه اعتراضیه با اشاره به ماده ۲۳ قانون جرایم رایانهای و مصوبات حمایتی شورای عالی فضای مجازی از پلتفرمها که بصورت رویه ثابت درآمده، استناد شده و امیدواریم بر این مبادی محکمه تخصصی رای مناسب را صادر نمایند.»
خبر حکم ده سال زندانی مدیرعامل آپارات که به علت آپلود یک ویدیو توسط کاربری صادر شده است، باعث واکنشهای مختلف فعالان اکوسیستم استارتاپی شد.
محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در یک برنامه تلویزیونی خطاب به معاون سابق دادستان کل کشور گفت: اگر یک نفر محتوای مجرمانهای را در پیامرسان داخلی بارگزاری کرد، شما مالک پیام رسان را به زندان میاندازید. این حمایت از «تولید داخل» نیست.
واکنش «ساترا» به محکومیت ۱۰ساله مدیرعامل «آپارات»
سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر «ساترا» با اشاره به حکمی که برای مدیر سایت «آپارات» صادر شده است از ارائه نظر کارشناسی خود به دادگاه خبر داد.
معاون کاربران و تنظیمگری اجتماعی، با توجه به اخبار منتشر شده درباره حکم صادره توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب با موضوع رسیدگی به پرونده مدیرعامل شرکت صبا ایده، مالک رسانه آپارات، بیان نکاتی ضروری است:
از اصول پذیرفته شده تنظیمگری در غالب کشورهای دنیا، اصل مهم «مسئولیت ویرایشی» - Editorial Responsibility -پلتفرم و رسانه در قبال محتوای منتشر شده است که به عنوان مبنای نظام توزیع مسئولیت در بارگذاری و انتشار محتوای صوت و تصویر در رسانههای کاربر محور و ناشر محور مطرح میشود.
هر چند این مسئولیت در رسانههای کاربر محور با رسانههای ناشر محور، تفاوت دارد و طبعاً تکالیف متفاوتی را بر آنها بار میکند.
در کشور ما هم اصل مزبور همواره مورد تاکید ساترا بوده تحت قالب مقررات عمومی رسانههای صوت و تصویر تشریح و ابلاغ شده است.
در وضعیتی که رسانههای کاربرمحور خارجی بدون قبول مسئولیت و عدم پاسخگویی در قبال قوانین و الزامات ملی و فرهنگی به راحتی فعالیت میکنند، ساترا وظیفه خود را حمایت بدون تبعیض از رسانههای داخلی در برابر رسانههای خارجی میداند و این مسأله در
سال جهش تولید به طور جدی دنبال میشود.
رسانههای بومی که با تلاش کارآفرینان داخلی شکل گرفتهاند جزو سرمایههای ملی هستند و اطمینان داریم موفقیت آنها در مقابل سلطه و مونوپلی رسانهای موجود در جهان، قطعاً در راستای تامین منافع ملی و رفع دغدغههای فرهنگی خواهد بود.
در خرداد ماه ۱۳۹۹ همزمان با طرح موضوع در دادگاه، با درخواست مکتوب مدیرعامل رسانه آپارات، بررسی و کارشناسی نسبت به موضوع انجام شد و بر اساس اصل توزیع مسئولیت بین بارگذار و مدیر پلتفرم، جلساتی با مدیر رسانه و سطوحی از مقامات محترم قضایی برگزار شد.
بر اساس بازدیدهای دورهای گروه ارزیابی و نظارت ساترا که از رسانهها از جمله رسانه آپارات انجام شد و در تاریخ ۲۷ خرداد ۹۹ نتیجه آن به اطلاع عموم رسید، مشخص شد این رسانه به تناسب حجم بالای محتوای بارگذاری شده، تلاش جدی و موثری در راستای اصلاح فرآیندهای نظارتی خود انجام داده است.
با توجه به بدوی بودن رأی صادره و ارجاع پرونده به شعب تجدید نظر، ساترا، گزارش و نظر کارشناسی خود را به دادگاه ارائه میکند که با حسن نظر دستگاه قضایی به رسانههای بومی و در عین حال توجه به دغدغههای بحق فرهنگی، امید است مؤلفههای حکمرانی و تنظیمگری رسانه مورد نظر قرار گیرد./پایان اطلاعیه ساترا.۴ آبان ۱۳۹۹خبرگزاری مهر.
روش وشرایط بارگذاری ویدئوها«اپارات» چیست؟.
محمدجوادشکوری مقدم(مدیرعامل آپارات) می گوید: آپارات سایت سرویس اشتراک ویدیو است که هر کاربر با عضویت در این سایت و پذیرش قوانین ۸ مادهای آپارات که در زمینه رعایت حقوق ناشران و مولفان، عدم بارگذاری محتوا دلخراش و آزار دهنده ، مغایرت نداشتن محتوا با شئونات اخلاقی و عرف جامعه، عدم اهانت به مقامات سیاسی، نداشتن موزیک متن غیر مجاز، عدم ایجاد تنش و التهاب سیاسی در سایت، عدم تمسخر یک شهروند و اقلیت های قومی و مذهبی قادر خواهد بود محتوا خود را بارگذاری کند.
«محمد جواد شکوری مقدم »پیش از این نیز به علت انتشار محتوا روی پلتفرم به دادسرا احضار شده بود.
«محمد جواد شکوری مقدم »پیش از این نیز به علت انتشار محتوا روی پلتفرم به دادسرا احضار شده بود. در آذر ماه سال ۹۸، مدیرعامل آپارات به اتهام اشاعه فحشا ۲ ساعت بازداشت شد و بعد با وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.
محمدجواد شکوریمقدم بنیانگذار سایتهایی چون «فیلیمو، آپارات و هلدینگ صبا ایده »است که به عنوان یکی از «کارآفرینان برتر کشور» نشان «امینالضرب» را هم کسب کرده است. او در گفتوگویی که اخیرا با برنامه« تکشاخ »داشته به پروندههایی متعددی که در بازههای مختلف زمانی برای آپارات تشکیل شده، اشاره کرد./۱۳۹۹/۰۸/۰۴برنا
محمدجواد شکوری مقدم، متولد ۱۳۶۱تهران، بنیانگذار سایتهایی مانند «فیلیمو» هم هست (سه شنبه، ۱۸ دی ۱۳۹۷) به عنوان کارآفرین برتر «نشان امینالضرب» را ازدست معاون اول رئیس جمهور ایران دریافت کرد.
محمدجواد شکوریمقدم، ۴روزپس از دریافت نشان کارآفرینی امین الضرب از اتاق بازرگانی تهران، در گفتوگو با سایت «شنبه » از اهمیت این نشان، مسئولیتی که بیش از پیش احساس میکند، وضعیت کسبوکارهایی چون آپارات و فیلیمو و مسائل مختلف اکوسیستم استارتاپ صحبت کرده است که در ادامه میخوانید.
*فکر میکنید چرا اتاق بازرگانی که بهطور معمول نهادی متشکل از کسبوکار حوزه آفلاین است، نشان کارآفرینی امینالضرب را به یک کسبوکاری با ماهیت استارتاپی و از حوزه آنلاین اعطا میکند؟ برای خود شما دریافت این نشان حامل چه پیامی است؟
این رویکرد، رویکرد درستی است، چون اقتصاد در حال تغییر از سنتی به دیجیتال است و اگر به این تغییر اقبال نشان ندهند، نمیتوانند در آینده بهرهبرداری لازم را از این تغییر داشته باشند. از طرفی کسبوکارهای بسیار موفقی در اتاق بازرگانی تهران حضور دارند و صاحبان این کسبوکارها از هوش بالایی برخوردار هستند که بهراحتی تغییراتی را که دنیای اقتصاد به خودش میبیند، متوجه میشوند.
بنابراین آنها از ترندهای جدید حمایت میکنند و میبینیم که در کنار کسبوکارهایی که کارآفرینان نسل اول راهاندازی کردهاند، به جوانانی که در حوزههای آنلاین و تکنولوژیمحور هم کسبوکار راهاندازی کردهاند، اقبال نشان میدهند و از آنها تقدیر میکنند. بدون اینکه توجه کنند بنیانگذار این کسبوکار جوان است یا سن و سالی از او گذشته است. آنها به ارزشآفرینی توجه میکنند.
اساتیدی که در این مراسم حضور داشتند و از کهنهکاران صنعت و کسبوکار و کارآفرینی هستند، در واقع پیشگامان کارآفرینی در ایران به شمار میروند. ما همیشه قدردان این افراد بودهایم.
خلاقیت، استقامت و مردمداری از جمله درسهایی است که ما از آنها یاد گرفتهایم و همیشه مورد احترام ما بودهاند. در واقع من بشخصه از این نسل کارآفرین درسهای زیادی گرفتهام. بنابراین مورد توجه قرارگرفتن توسط افرادی که کسبوکارهای موفقی راهاندازی کردهاند و طی سالهای متمادی توانستهاند کسبوکارشان را سر پا نگه دارند، برای ما بسیار ارزشمند است. هر چند قبل از دریافت چنین نشانی هم ما همیشه به این افراد به دیده احترام نگاه میکردیم.
*بعد از دریافت این نشان، چه مسئولیتهای دیگری برای خودت و آپارات احساس کردی؟
مهمترین مسئولیتی که احساس کردم، این بود که با دریافت چنین نشانی در میان بزرگان عرصه صنعت و تجارت، جوانان دیگر ما را بیشتر میبینند و الگو قرار میدهند. بنابراین باید در تنظیم روابط و نوع تعامل با دیگران همیشه تواضع در پیش بگیریم و در عرصه کسبوکار هم هر چه بیشتر تلاش کنیم، اینکه الگوی دیگران قرار بگیرم، مسئولیت بسیار سنگینی است.
*چقدر چنین همایشها و همافزاییهایی میتواند این دو نسل کارآفرین را به هم نزدیکتر کند؟
بین افرادی که تغییرات را دیدهاند و باور کردهاند و نسل جدید فاصلهای وجود ندارد، اما بین ما و آنهایی که هنوز هم نمیخواهند ظرفیتهای نسل جدید را باور کنند، فرسنگها فاصله وجود دارد و شاید هیچگاه هم این فاصله پر نشود. افرادی که نسل ما را باور کردهاند و به ما اعتماد دارند، قابلیتهای ما را میبینند و ما هم تجربیاتشان را میبینیم.
من بشخصه از تجارب این نسل در ارکان مختلف کسبوکار استفاده میکنم؛ از مدیریت تیم و چگونگی پیشبرد کار گرفته تا شیوههای مردمداری و حضور موفق در بازار. نسل اول کارآفرینان و صنعتگران هم میتوانند از عرصهای که ما در آن نفس میکشیم و ظرفیتهایی که دارد، استفاده کنند. کما اینکه الان چنین اتفاقی افتاده و کسبوکارهای آنلاین بیشتر باور میشوند.
*فکر میکنی که نشان امینالضرب به خاطر کدام ظرفیتهای آپارات و بهطور کلی هلدینگتان به شما اعطا شد؟
ما در سیستم آپارات روی حوزه تبلیغات تمرکز کردیم و گونه جدیدی از درآمد را محقق کردهایم و الان آپارات برندی است که بیش از ۴۵ میلیون نفر آن را میشناسند و بنابراین ساختن و اعتمادسازی برای چنین برندی، زحمات زیادی نیاز داشته و وقت و انرژی و هزینه زیادی برایش صرف شده است.
خیلی خلاصه میتوانم بگویم که ما طی ۱۴ سال اخیر در تبدیل فضای کسبوکار دیجیتال جزو پیشتازان بودهایم و از همین حیث مشقتها و ناملایمات زیادی را از بدنه حاکمیت برای بازکردن این راه متحمل شدیم. همچنین ما در مجموعه خودمان، فیلیمو را داریم که در حال تبدیلکردن سینمای خانگی از وضعیت آفلاین و فیزیکی به وضعیت آنلاین است و در این زمینه با چالشهای زیادی مواجه هستیم.
*چه چالشهایی برای آنلاینکردن سینمای خانگی داشتید؟
چالشهای ما هم با صاحبان کسبوکارهای فیزیکی بوده که محتوا را به ما نمیدادند و هم چالشهای قانونی زیادی وجود داشت چون متولی این حوزه مشخص نبود. چالش دیگر فروختن سرویس به مردم به ازای ارائه خدمات آنلاین و تا حدودی ناشناخته و ایجاد اعتماد و پایداری برای برند و سرویس فیلیمو بود. به لحاظ فنی هم کار بسیار پیچیدهای پیش رو داشتیم، چون مخاطب باید یکی دو ساعت محتوایی را بدون هیچ اشکال و سکتهای و بدون قطعشدن دریافت کند و آمادهسازی زیرساختهای فنی چنین کاری و عملیاتیکردن آن بسیار سخت است.
*با وجود چنین چالشهایی، چه آمارهایی توانستهاید در «فیلیمو »ثبت کنید؟
الان کاربران به صورت روزانه بین ۱۵ تا ۱۸میلیون دقیقه، فیلیمو را تماشا میکنند. همچنین حدود ۱۶هزار اپیزود محتوا در فیلیمو موجود است و البته ما امسال یک سریال اختصاصی هم ساختهایم. سال بعد هم سه سریال در برنامه تولید داریم. سریالی که امسال ساختهایم، «نهنگ آبی» نام دارد و دی ماه امسال منتشر میشود.
*وضعیت اقتصادی فعلی کشور چقدر بر کسبوکارهای مجموعه شما موثر بوده است؟
در حوزه کسبوکار آپارات که درآمد اصلیاش از فروش تبلیغ است، تاثیر منفی شرایط اقتصادی را دیدیم چون بیشتر تبلیغات مربوط به حوزه کسبوکارهای B2B بود. اما در مورد فیلیمو که یک کسبوکار C2C است، نه تنها شاهد تاثیر منفی نبودیم بلکه طی یک سال اخیر رشد ۴۰۰درصدی را تجربه کردهایم. در واقع در حوزههایی که با مردم طرف هستیم و اعداد معاملات رقمهای پایینی است، تاثیر منفی زیادی ندیدهایم اما در حوزه کسبوکارها و تبلیغات مربوط به آنها چون رقمهای بزرگتری وجود دارد، اوضاع اقتصادی اثرات منفی خود را نشان داده است.
*سال گذشته که گفتوگویی با برادرتان(محمدمهدی شکوری مقدم) داشتیم، اشارهای داشت به اینکه برنامههایی برای بازارهای بینالمللی دارید؛ این برنامهها الان به کجا رسیده است؟
بسیار پیگیرانه در حال کار روی این برنامه هستیم و خیلی جدی آن را دنبال میکنیم. هم فیلیمو و هم آپارات تا ۲ماه آینده به صورت چندزبانه ارائه میشوند. با توجه به اینکه هم در کشورهای خاورمیانه و هم در کشورهای شمال آفریقا سرویس وی.اُ.دی پایدار و انحصاری وجود ندارد، اگر ما بتوانیم سرویس خوبی در این مناطق ارائه کنیم، میتوانیم سهم بازار قابل توجهی را از آن خودمان بکنیم.
*از آمارهای آپارات هم بگویید. الان به لحاظ آماری چه وضعیتی دارد؟
به لحاظ آماری میتوانم بگویم که آپارات در حال حاضر به صورت ماهانه ۳۴میلیون کاربر تک (یونیک) دارد، در طول روز بین ۱۴ تا ۱۶ میلیون تماشای موفق ویدئو دارد و ۱۵درصد ترافیک آن از خارج کشور است. همچنین نزدیک به ۲۶۰ تیم برنامهساز داریم که در سراسر ایران و حتی خارج از ایران برنامهسازی میکنند و تعداد اعضای این تیمهای به طور کلی به بیش از ۱۶۰۰ نفر میرسد.
*اشتغالزایی مجموعه شما چه تعداد است؟
مجموعه ما در حال حاضر برای ۲۰۰ نفر اشتغالزایی مستقیم دارد اما به طور غیرمستقیم همانطور که اشاره کردم برای بیش از ۱۶۰۰ نفر زمینه کار و درآمدزایی را فراهم کرده است.
الان وضعیت جذب سرمایه در اکوسیستم استارتاپی ایران دچار رکود شده و آمارها حاکی از این واقعیت است که سرمایهگذاریها نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.
*شما در مراسمی نشان کارآفرینی دریافت کردید که بخش قابل توجهی از صاحبان سرمایه در آن حضور داشتند؛ به سرمایهگذاری این طیف مهم اقتصاد ایران روی استارتاپها، چقدر میتوان امیدوار بود و چقدر به جذب سرمایه از این سرمایهداران نیاز است؟
نیاز به جذب سرمایه از سرمایهداران بخش خصوصی قطعا وجود دارد. بنابراین به باور من طی ۴ تا ۵ سال آینده، سرمایهگذاری سرمایهداران بخش خصوصی که تاکنون در حوزههای صنعت و تجارت فعال بودهاند، روی استارتاپها جدیتر خواهد شد و روند خیلی بهتری را شاهد خواهیم بود، چون همین که کسبوکارهای آنلاین در چنین مراسمی نشان دریافت میکنند، حاکی از این واقعیت است که نوعی باورمندی به استارتاپها و کسبوکارهای حوزه آنلاین در بین کارآفرینان حوزههای سنتی یا به تعبیری کسبوکارهای فیزیکی ایجاد شده است. همین که داستانهای موفقیت بیشتری از اکوسیستم شنیده و معرفی شود، زمینهساز حضور پررنگتر سرمایهداران بخش خصوصی و بهویژه فرزندانشان و نسلهای جوانتر این قشر خواهد بود.
البته اکوسیستم هم باید ظرفیتهایش را هر چه بیشتر بروز دهد و داستانهای موفقیت بیشتری بسازد، چون جامعه کارآفرینی یک جامعه کوچک است و همانطور که داستانهای موفقیت در آن به خوبی شنیده میشوند، داستانهای شکست هم با قدرت بیشتری پخش میشوند که این امر مانعی برای حضور سرمایهگذارانی است که هنوز شناخت کاملی از حوزه استارتاپی ندارند. بنابراین هر چه شنیدهها از اکوسیستم مثبتتر باشد، امید به جذب سرمایه هم بیشتر خواهد بود.
*الان بعضا سرمایهگذارها معتقدند که استارتاپ خوب برای سرمایهگذاری وجود ندارد و در طرف مقابل هم استارتاپها نقدهایی را به سرمایهگذارها وارد میکنند. روند اکوسیستم را چگونه ارزیابی میکنی؟ آیا در مسیری حرکت میکند که بتواند جذابیت لازم را برای جذب سرمایه ایجاد کند؟
هر جریانی یک دوره گذار دارد تا دو طرف جریان، چارچوبهای کار را یاد بگیرند. به نظر من این دوران گذار ظرف ۵ تا ۶ سال گذشته طی شده و گذشت زمان موجب شده تا هم سرمایهگذارها باهوشتر عمل کنند و هم استارتاپها با برنامه بهتری به جذب سرمایه اقدام کنند؛ یعنی دیگر نه استارتاپها ارزشهای نامعقول و وحشتناکی را برای خودشان متصور میشوند بدون اینکه ارزشی تولید کرده باشند و نه سرمایهگذاران گول چنین اعداد و ارقامی را میخورند.
بنابراین به نظر من اکوسیستم به پایداری نسبتا خوبی رسیده است. پس جای نگرانی ویژهای وجود ندارد که حیات کلی اکوسیستم را تهدید کند. در کشورهای دیگر هم همین روندها طی میشود. اما برای اینکه سرمایهها به اکوسیستم جذب شود، باید روند شفافیت ادامه یابد و ارزش واقعی خلق شود تا بتوانیم به جذب سرمایه از بدنه کسبوکارهای فیزیکی و سنتی برای استارتاپها امیدوار باشیم.
*در پایان این گفتوگو میخواهم در مورد موج جدیدی از حرف وحدیثها که علیه استارتاپها راه افتاده، نظرت را بپرسم. باز همان اتهامات سابق را وارد میکنند. یعنی علاوه بر حلقه فیلترینگ که هر روز تنگ و تنگتر میشود، داستانسراییهای دیگری هم شروع شده است؛ خود شما هم با مشکلات اینچنینی مواجه بودهاید مثلا با صدا و سیما. با این مسائل چگونه باید مواجه شد؟ تجربه شما دراین زمینه چه میگوید؟
من هم مسائلی را که شما میگویید، شنیدهام. به دوره گذار اشاره کردم و به دو طرف آن یعنی استارتاپ و سرمایهگذار هم پرداختم. اما این جریان یک بعد سوم هم دارد به نام دولت. به نظر من معمولا دولتها نسبت به مردم از ضریب هوشی پایینتری برخوردارند و از نظر سرعت عمل تغییر هم کندتر عمل میکنند. بنابراین اگر دوران گذار رابطه سرمایهگذار و استارتاپ، ۵ سال برای معقولشدن طول کشیده است، این دوره برای اینکه دولتها به چنین تعقلی برسند و مسائلی را باور کنند، شاید ۱۰ سال طول بکشد؛ یعنی باید زمان بیشتری بگذرد تا حاکمیت باور و این واقعیت را هضم کند که ورود سرمایه خارجی به معنای کنترل بازار ایران نیست، یا کسانی که در حال کار و کارآفرینی هستند، دنبال ساختن جریانهایی بر ضد کشورشان نیستند و…
بنابراین باید چند سال دیگری هم صبر کرد تا حاکمیت، فضای استارتاپی و جوانان فعال در این حوزه را باور کند. اما اصل قضیه این است که امثال بنده که در حوزه محتوا و تصویر فعالیت میکنیم که از حساسیت بیشتری هم برخوردار است، چارهای نداریم جز اینکه کار کنیم و به کارمان ادامه بدهیم. تجربه من هم همین را میگوید. من بشخصه منتظر کسی و چیزی نمیمانم. یک مسئله به خوبی برای من روشن شده و آن این است که باید همچنان کار کنم و هر روز، بهتر از روز گذشته باشم. ضمن اینکه در کنار کارکردنم باید هر روز میزان شفافیت عملکردم را هم افزایش بدهم تا متولیانی که ضریب هوشی بالایی ندارند، واهمهای از کارکردنم نداشته باشد.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:مصاحبه «محمدمهدی شکوری مقدم» ۲۴دی ۱۳۹۷
«محمدمهدی شکوریمقدم »همبنیانگذار آپارات از اهمیت دریافت نشان امین الضرب توسط آپارات، اهمیت جلب توجه سرمایهگذاران بخش خصوصی به حوزه آنلاین و ظرفیتهایی که این حوزه دارد و تغییر روندهای کارآفرینی در سطح جهان و حتی ایران گفته است.
محمدجواد روی سن رفت و بهخاطر موفقیتتان در آپارات نشان دریافت کرد. میخواهم احساس و نظرت را درباره دریافت این نشان از اتاق بازرگانی تهران که به صورت معمول یک نهاد سنتی در عرصه کسبوکارها محسوب میشود، بگویی. فکر میکنی این اتفاق چه پیامی برای شما به همراه داشت؟
بهطور کلی برگزاری چنین رویدادهایی که ارکان اصلی آن را بخش خصوصی تشکیل میدهد و صاحبان صنعت و تجارت بازیگران اصلی آن هستند، اتفاق بسیار خوبی است. از جمله ویژگیهای بسیار مهم چنین رویدادی تقدیر از نفس کارآفرینی و کارآفرینان است؛ امری که شاید نمونههای اندکی از آن در کشور ما وجود داشته باشد.
این اتفاقات از جهت معنوی بسیار تاثیرگذار است چون زحمات افرادی که طی سالهای سال با تلاش و کوشش مضاعف روی حوزههای خود سخت کار کردهاند و توانستهاند ارزشیآفرینی کنند، ارج گذاشته میشود و میتواند خستگی گذشته را بهدرآورد و انگیزهای مضاعف جهت ادامه مسیر در آنها ایجاد کند.
جنبه مهم دیگر این اتفاق این است که نهتنها از اهالی صنعت و تجارت که عموما صاحبان کارخانهها و بازرگانان هستند، تقدیر میشود، بلکه کسبوکارهای بهاصطلاح استارتاپی هم در کانون توجه قرار گرفتهاند. از آنجایی که سن مدیران و بنیانگذاران استارتاپها در مقیاس با سایرین بسیار کم است، اهدای این نشان به آنها مشخص میکند که ما شاهد دوره گذار در حوزه کارآفرینی هستیم.
به نظر میرسد که استارتاپها با ظرفیتهایی که ایجاد کردهاند، نمیتوان آنها را نادیده گرفت؛ آنها بخشی از اقتصاد کشور هستند و سهم بزرگی از آینده اقتصاد ایران را هم در اختیار خواهند داشت.
واقعیت این است که اگر بخواهیم به تحولات اقتصاد در ادوار مختلف توجه کنیم، در یک دورهای اقتصاد مبتنی بر کشاورزی پایه اقتصاد بود، بعد از آن به دلیل تحولات در حوزه صنعت و تکنولوژی، این حوزه سهم بیشتری از اقتصاد را در اختیار گرفت که حتی در بخش کشاورزی نیز تحولات جدی را ایجاد کرد. پس از آن اقتصاد خدماتمحور ظهور کرد و اقتصاد را از حالت تکقطبی تولید خارج کرد و توانست ارزش افزودههای جدی ایجاد کند.
در زمانه حاضر اینترنت توانسته است در اقتصاد تحولات تاثیرگذاری را ایفا کند و این امر منجر به ظهور شرکتهای بزرگ و تاثیرگذار در اقتصاد جهانی شده است؛ شرکتهایی که برخی عمرشان کمتر از ۱۰ یا ۱۵ سال است ولی سهم بزرگی از درآمد و اعتبار را در مقیاس جهانی کسب کردهاند.
کمپانی های بزرگ حوزه فناوری
شما میبینید کمپانیهایی در دنیا هستند که در این حوزه فعالیت میکنند و هر سال ۵۰ تا ۱۵۰ درصد و گاه حتی بیشتر رشد میکنند در صورتی که میانگین رشد اقتصادی یک کشور (بهجز موارد استثنایی مثل چین یا اقتصادهای بعد از جنگ) به صورت میانگین بین ۵ تا ۸درصد است.
در حالی که بیشترین تجربه رشد را میشود در حوزههایIT و ICT مشاهده کرد، بنابراین در کشور ما هم نمیتوان چنین تحولات اقتصادی و کسبوکارهایی را که مبتنی بر این تکنولوژی شکل میگیرند، نادیده گرفت. چون تجربه جهانی هم نشان میدهد شرکتهای بزرگی که ماهیتIT و ICT دارند، در حال حاضر نقش جدی در اقتصاد کشورها ایفا میکنند چه به جهت ایجاد اشتغال و چه به لحاظ ایجاد چرخه درآمدی.
نکته مهم دیگر
نکته مهم دیگر آن است که زمینهای کشاورزی، معادن، نفت و سایر منابعی از این قبیل که الان در حال بهرهبرداری از آنها هستیم، محدود هستند. اما در حوزهIT و ICT چنین محدودیتهایی بهمراتب بسیار کمتر است. کما اینکه ایران بازار بزرگی دارد و ظرفیتهای عظیمی در کشور ما وجود دارد. حتی میتوان دید و افق بزرگتری را پیش روی خودمان ببینیم و به کشورهای همسایه و بازارهای بینالمللی هم فکر کنیم. بنابراین بسیار واضح و شفاف است که کسبوکارهایی از این جنس سهم بزرگ و جدی از اقتصاد کشور را از آن خود خواهند کرد.
شما به مبارکی و اهمیت دریافت چنین نشانی از بدنه صنعتی کشور اشاره کردید. چقدر میتوانیم امیدوار باشیم که وجود داستانهای موفقیت از کسبوکارهای آنلاین بتواند نگاه سرمایهداران بخش خصوصی را به اکوسیستم استارتاپی کشور جلب کند؟
ضمن اینکه نباید فراموش کنیم نسل باتجربه کارآفرینی، شاید هنوز به شدت اهل چرتکه انداختن باشند و حسابهای دودوتا چهارتایی داشته باشند و کمتر ریسک قرارگرفتن در کنار استارتاپها را بپذیرند ما الان به تغییر دیدگاهها نیاز داریم؛ تغییری که موجب میشود ارزشهای یک استارتاپ جدا از میز و دفتر و ساختمان در نظر گرفته شود و محوریت تیم جای خود را به این عوامل دهد.
نزدیکشدن این دو طیف میتواند به شناخت هرچه بیشتر ظرفیتهای حوزه استارتاپی منجر شود و زمینه را برای حضور سرمایهگذاران بخش خصوصی در اکوسیستم استارتاپی ایران فراهم کند. این آگاهی قطعا به مرور زمان به دست میآید.
«آپارات» با کسب رتبه ۱۰۳ در حال قرارگرفتن در بین ۱۰۰ سایت بزرگ دنیاست.
نکته دیگری که وجود دارد، مربوط به ظرفیتهای حوزه آنلاین است که باید مورد توجه سرمایهداران قرار بگیرد؛ به لحاظ تاریخی، در طول دهههای گذشته هیچوقت ایران در بین ۵۰۰ شرکت بزرگ دنیا شرکتی را نداشته است ولی امروز ما میبینیم که در حوزه تکنولوژی و آیتی، آپارات با کسب رتبه ۱۰۳ در حال قرارگرفتن در بین ۱۰۰ سایت بزرگ دنیاست.
این رتبه در حالی به دست آمده که بیشترین ترافیک موجود روی این کسبوکار از ترافیک داخلی است و اگر به بازارهای جهانی راه پیدا کند و بتواند تنها چند درصد از ترافیک کسبوکارهای جهانی حوزه خود را در اختیار بگیرد، بهمراتب رتبه بهتری را به دست خواهد آورد. چنین روندی نشان میدهد که اگر ما سرمایهگذاری دقیقتری و براساس تحولات روز دنیا انجام دهیم، میتوانیم موفقتر از الان باشیم.
براساس گزارش سال ۹۸ «آپارات»با فعالیت ۳۶ میلیون کاربر ماهانه ،دربین ۱۰۰ سایت بزرگ دنیامحسوب می شود.
به ویژه اینکه صاحبان صنعت و تجارت اغلب تجربه بازارهای بینالمللی را دارند و انگار صادرات و حضور در بازارهای بینالمللی، امر سادهای برایشان است چون در این حوزه تجربه زیادی دارند. کنار هم قرارگرفتن این تجارب و تکنولوژی و دانش استارتاپی میتواند به اتفاقهای خوبی منجر شود. تجربه حضور در بازارهای بینالمللی بسیار ارزشمند است و خود ما هم در کسبوکارهایمان سعی کردهایم که به خارج از کشور نگاه کنیم و برنامه جدی بابت این امر داریم که تمام محصولاتمان را چندزبانه کرده و بخشی از ترافیک دنیا را، به اندازه توان و برنامه خودمان، جذب کنیم.
شاید این دیدگاه وجود داشته باشد که در کنار کمپانیهای بزرگ دنیا کسبوکار دیگری نمیتواند سهمی به دست آورد اما ما معتقدیم که حتی اگر چند درصد از سهم آنها را هم به دست آوریم، اتفاق بزرگی رقم خورده است.
***
خبرگزاری فارس (۴ آبان ۱۳۹۹)می نویسد:سال گذشته حوالی مهر ماه بود که برنامه ای با نام «ژلوفن» که در بستر فضای مجازی منتشر شد، جنجال بسیاری به پا کرد.
این ویدئو که از طریق سرویس اشتراک ویدئو آپارات بارگذاری شده بود، مربوط به یک گزارش خیابانی و پرسش هایی از کودکان بود. یک خانم میکروفن به دست از کودکان خردسال می پرسید : آیا می دانید چطور به دنیا آمده اید؟
چطور به شکم مادرتان رفته اید؟
و پرسش هایی از این قبیل.
موج اعتراض در فضای مجازی
قرار گرفتن این ویدئو در صفحه اول سایت آپارات و پربازدید شدن آن، واکنش های منفی زیادی را در فضای مجازی به دنبال داشت. بخشی از انتقادها را والدینی مطرح کرده بودند که از رخ دادن ماجرایی مشابه برای فرزندانشان نگران بودند: «چقدر دیده شدن برات مهمه که میری از بچه هایی که به سن بلوغ نرسیدن، این سوال رو می پرسی؟ شاید مفهوم حیا برای تو تغییر کرده ولی برای خیلی از والدین، مهمه.» کاربر دیگری نوشته بود: «مایی که داریم برا تربیت کودکمون تمام تلاشمون رو می کنیم، چطور بعدها بسپاریمش به جامعه ای که طرف با یه دوربین و سوالای بی خود، تمام فکر و درک بچه رو به چالش بکشه؟».
برای برخی کاربران هم سوال بود که چطور این افراد بدون مجوز با دوربین در پارک و خیابان از کودکان سوال کرده اند و بعد هم سایت آپارات، اجازه انتشار چنین ویدئویی را داده است. مدیر آپارات در واکنش به این اعتراض ها در توئیترش نوشت که علاوه بر حذف کلیپ نامناسب کانال ژلوفن، فعالیت این کانال هم تا تعیین تکلیف نهایی، معلق شد.
دستگیری عوامل سازنده
دامنه اعتراض به این ویدئو به فضای مجازی خلاصه نشد و خیلی زود خبر رسید که به دنبال شکایت برخی والدین و به دستور دادسرای ارشاد تهران، پلیس اطلاعات و امنیت تهران، عوامل ساخت این ویدئو را بازداشت کرده است. بعد هم ویدئویی منتشر شد که در آن، تهیه کنندگان این ویدئو از کارشان ابراز پشیمانی کرده و گفته بودند از غیرقانونی بودن کارشان اطلاع نداشتند و نهایتا گمان می کردند دارند یک سوال نامناسب از کودکان می پرسند!
حریم شکنی که گریبان آپارات را گرفت!
در نهایت به تازگی حکم بارگذاری این ویدئو برای مدیرعامل آپارات صادر شد و طبق آن یک قاضی محمد جواد شکوری مقدم مدیرعامل آپارات را به خاطر آپلود ویدئو ژلوفن به ۱۰ سال حبس در دادگاه بدوی محکوم کرد. در پی صدور این حکم، روابط عمومی آپارات اعلام کرد که رای صادر شده از شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه رای بدوی ( نخستین ) بوده، تجدید نظر خواهی از این دادنامه صورت پذیرفته و در لایحه اعتراضیه با اشاره به ماده ۲۳ قانون جرایم رایانه ای و مصوبات حمایتی شورای عالی فضای مجازی از پلتفرم ها که بصورت رویه ثابت درآمده، استناد شده و امیدواریم بر این مبادی محکمه تخصصی رای مناسب را صادر نمایند.
نظارت بر محتوای سرویسهای اشتراک ویدئو چگونه است؟
پس از صدور حکم 10 ساله برای مدیر آپارات، این سوال پیش آمد که درباره ویدئو مذکور، پلتفرم اشتراک ویدئو مقصر است یا کسی که ویدئو را بارگذاری کرده است؟ و روند نظارت بر این محتواها به چه شکل صورت می گیرد؟ در همین رابطه «محمدجواد شکوری مقدم» در گفت و گو با فارس در پاسخ به این سوال که فرایند بارگذاری ویدئوها چگونه است و اینکه چه کسانی می توانند با چه مجوز و شرایطی ویدئو بارگذاری کنند؟، اظهارداشت: آپارات سایت سرویس اشتراک ویدیو است که هر کاربر با عضویت در این سایت و پذیرش قوانین 8 مادهای آپارات که در زمینه رعایت حقوق ناشران و مولفان، عدم بارگذاری محتوا دلخراش و آزار دهنده ، مغایرت نداشتن محتوا با شئونات اخلاقی و عرف جامعه، عدم اهانت به مقامات سیاسی، نداشتن موزیک متن غیر مجاز، عدم ایجاد تنش و التهاب سیاسی در سایت، عدم تمسخر یک شهروند و اقلیت های قومی و مذهبی قادر خواهد بود محتوا خود را بارگذاری کند.
وی ادامه داد: و طبیعتا با استناد به ماده 74 قانون تجارت الکترونیک مصوب 17/10/1382 و ماده 751 قانون مجازات اسلامی و مصوبات مختلف شورای عالی فضای مجازی و هیات وزیران مسئولیت اجرا و توزیع و یا انتشار هر گونه محتوا خلاف قوانین کشور ایران در سایت آپارات بر عهده کاربران است و هر کاربر هنگام ثبت نام باید قوانین سایت آپارات را مطالعه و تایید کند.
مدیرعامل فیلیمو درباره اینکه فرایند نظارت بر محتوا چطور اتفاق میافتد؟ نیز توضیح داد: فرایند نظارت بر محتوا آپارات در سه مرحله انجام می پذیرد، دریافت گزارش مردمی اولین روش، مهمترین و موثرترین آنها است که در سرویس های کاربر محور دنیا هم حرف اول را میزند و در حال حاضر در تمامی اپلیکشن ها و وب سایت آپارات امکان دریافت گزارشات به سهولت ممکن است و روزانه بیش از 10 هزار گزارش مردمی به دست ما میرسد که فورا مورد بررسی قرار گرفته و محتوای مشکوک حذف می شود.
وی افزود: روش دوم ما کنترل ماشینی تصاویر مستهجن و خشونت آمیز به کمک نرم افزارهای هوش مصنوعی است، در این روش پس از ۵ تا ۱۵ دقیقه از بارگزاری محتوا، فریم های تصادفی استخراج شده توسط ماشین کنترل میشود و در صورت عبور از مرز مشخص شده به صف کنترل انسانی منتقل میشوند؛ تا اگر خطایی از ماشین سر زده باشد با یکنگاه دقیق تر بازبینی شوند و حذف یا تایید گردند. روش سوم دریافت گزارشات روزانه از کمیته مصادیق مجرمانه اینترنتی زیر نظر دادستانی کل کشور است که مطابق با ماده 751 قانون مجازات اسلامی آپارات یک سرویس میزبانی است و باید به محض دریافت گزارش از این نهاد نسبت به موارد ارسال شده اقدام نماید.
شکوری مقدم در پاسخ به اینکه چه کسانی با چه شاخص هایی بر محتواهای بارگذاری شده، نظارت میکنند؟ نیز گفت: روزانه بیش از 30 هزار ویدیو در آپارات بارگذاری میشود که بر اساس فرایند های ذکر شده نظارت بر محتوا یک تیم ۳۰ نفره آموزش دیده در طول 24 ساعت و هفت روز هفته مطابق با روش های فوق به بازبینی و بررسی محتوا مشغول اند.
وی راجع به ساز و کار مقابله با تخلف نیز توضیح داد: از آنجایی که تخلفات سطوح مختلف دارند و نوع عملکرد رفتاری کاربران موجب میشود، برخورد ها از سطح حذف یک ویدیو از کانال متخلف تا تعلیق موقت یا دایم و از دسترس خارج شدن کل کانال متفاوت است.
مدیرعامل صباایده درباره اینکه اگر محتوا نامطلوب باشد، شما چه مدت بعد از انتشار متوجه می شوید؟ نیز تصریح کرد: بستگی دارد محتوا توسط مردم گزارش بشود یا خیر و یا ماشین هوش مصنوعی ما تشخیص بدهد یا ندهد. طبیعی است که ما نمی توانیم عقلا و منطقا روزی ۳۰ هزار قطعه ویدیو که به ۱۹ میلیون قطعه ویدیو ما هر روز اضافه میشود را بطور کامل بازبینی کنیم و این امری محال است و در هیچ سرویس کاربر محوری در دنیا هم سابقه نداشته و ماده 23 قانون جرایم رایانه ای به همین دلیل مسولیت سرویس های میزبان را مشخص کرده است.
بارها پیش امده که یک ویدیو دارای تخلف، چندین سال قبل بارگزاری شده باشد و از ۳ روش توضیح داده فوق به ما نرسیده باشد و سیستم های نظارتی یا رسانه ها سوال میکنند چطور ممکن است یک ویدیو متخلف سه سال در سرویس شما باشد و ملتفت آن نشده باشید و این یکجواب بدیهی دارد ، سرویس های کاربر محور مانند یک شهر بزرگ اند و کاملا محتمل و طبیعی است که در گوشه از شهر جرم پنهانی رخ دهد و سیستم قضایی و پلیسی کشور متوجه فعالیت آنها نشود ، اگر بشود و عکس العمل نشان ندهد حتما قابل شماتت و توبیخ است ولی اگر نشود چه؟ ما اصل را بر این قرار داده ایم که همه متعهد به قوانین سایت هستند مگر خلافش ثابت شود.
وی در پایان گفت: اگر قرار باشد مسولیت کل محتوا آپارات یا یکپیام رسان متوجه مدیرسرویس باشد هیچ سرویسی بومی کاربر محوری در کشور ساخته نخواهد شد و هیچ ایرانی نمی تواند چنین ریسک و مسئولیتی را بپذیرد.