پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

صفاق(Peritoneum) چیست؟۱۲جفت اعصاب مغزی

صفاق(Peritoneum)پریتونئوم چیست؟

«صِفاق »یک غشای دامنه دار است که حفره شکم را می پوشاند و اندام های شکم را (احشای شکم) را می پوشاند.

صفاق تقریباً کلیه احشای داخل روده را می پوشاند و ساختارهای عصبی عروقی را از دیواره بدن به احشای داخل صفاقی منتقل می کند.

این ماده برای حمایت از احشای بدن عمل می کند و مسیرهایی را برای رگ های خونی و لنفاوی فراهم می کند تا از احشا براحتی عبور کنند.

ساختار صفاق و حفره صفاقی.  چگونه لایه احشایی برای پوشاندن اندام ها به وجود می آید؟
ساختار صفاق

صفاق از دو لایه تشکیل شده است که با یکدیگر مداوم هستند: «صفاق جداری» و «صفاق احشایی» هر دو نوع از «سلولهای اپیتلیال سنگفرشی» ساده به نام «مزوتلیوم »تشکیل شده اندکه پوست و پوشش رگ های خونی و مری را می پوشانند،آنها مانعی بین بدن و محیط خارجی ایجاد می کنندو از بافت های زیرین محافظت می کنند. 

صفاق جداری
صفاق آهیانه (جداری)parietal سطح داخلی دیواره شکم را تحت الشعاع قرار می دهد. این ماده از مزودرم سوماتیک در جنین گرفته شده است.

همان منبع عصبی سوماتیک را مانند ناحیه دیواره شکم که در آن قرار دارد ، دریافت می کند. بنابراین ، درد از ناحیه صفاق جداری به خوبی ترجمه شده است. صفاق آهیانه به فشار ، درد ، پارگی و دما حساس است.

صفاق احشایی
صفاق احشایی برای پوشاندن اکثر احشا شکم به داخل حمله می کند. این ماده از مزودرم اسپلانسیک در جنین گرفته شده است.

صفاق احشایی(Visceral) همان تأمین اعصاب خودمختار احشایی را که تحت پوشش قرار دارد دارد. بر خلاف صفاق جداری ، درد از ناحیه صفاق احشایی موضعی ضعیفی دارد و صفاق احشایی فقط به کشش و تحریک شیمیایی حساس است.

درد ناشی از صفاق احشایی به مناطقی از پوست (dermatomes) گفته می شود که توسط همان گانگلیون های حسی(عصبی) و بخشهای نخاع تامین می شود که فیبرهای عصبی باعث احشا می شوند.

«گانگلیون عصبی» گروهی از اجسام عصبی(توده های بافت) است که در خارج از سیستم عصبی مرکزی واقع شده اند و عملکردهای بسیار مهمی را برای انتقال تکانه های الکتریکی متصل به مغز با اندام های خاص انجام می دهند.

گانگلیون های نخاعی گروهی از گره ها هستند که در ریشه های پشتی یا خلفی اعصاب نخاعی قرار دارند.

«صفاق» تقریباً کلیه احشای داخل روده را می پوشاند و ساختارهای عصبی عروقی را از دیواره بدن به احشای داخل صفاقی منتقل می کند.

به منظور انجام کافی کارکردهای خود ، صفاق به یک ساختار پیچیده و تاشو تبدیل می شود و از چند اصطلاح برای تشخیص چین ها و فضاهایی که بخشی از صفاق هستند استفاده می شود.

دستگاه عصبی

سیستم عصبی در انسان از مغز، نخاع، اندام‌‌های حسی و تمام نورون‌‌هایی ساخته شده است که به عنوان کانال‌‌های ارتباطی بین ارگان‌‌های مختلف بدن فعالیت می‌کنند. سیستم عصبی انسان در درجه اول از یک نوع سلول واحد به نام «نورون» (Neuron) ساخته شده است. به نورون‌ها، سلول‌‌های عصبی نیز گفته می‌شود. 

سیستم عصبی از تعداد بسیاری نورون تشکیل شده است. نورون‌ها از یک «جسم سلولی» (Cell Body) مرکزی و تعدادی اجزای گسترش یافته به نام‌های «آکسون» (Axon) (آسه)، پایانه‌های سیناپسی و «دندریت‌ها» (Dendrites) ساخته شده‌ا‌ند. جسم سلولی همچنین به عنوان «سوما» (Soma) شناخته می‌شود.

اعصاب مغزی (Cranial nerves) قسمتی از دستگاه عصبی محیطی هستند که از هسته‌های ساقه مغز منشاء می‌گیرند (به جز عصب بویایی و بینایی).
تعداد اعصاب مغزی، ۱۲جفت است. به غیر از اعصاب بویایی و بینایی که در واقع، قسمتی از دستگاه عصبی مرکزی هستند، بقیه آن‌ها همانند اعصاب نخاعی، جزئی از دستگاه عصبی محیطی به شمارمی آیند.

۱- عصب بویایی ( Olfactory nerve )
۲- عصب بینایی ( Optic nerve )
۳- عصب حرکتی چشمی ( Oculomotor nerve )
۴- عصب قرقره‌ای ( Trochlear nerve )
۵- عصب سه شاخه ( Trigeminal nerve )
۶- عصب اشتقاقی ( Abducens nerve )
۷- عصب چهره‌ای ( Facial nerve )
۸- عصب دهلیزی حلزونی ( Vestibulocochlear nerve )
۹- عصب زبانی حلقی ( Glossopharyngeal nerve )
۱۰- عصب واگ ( Vagus nerve )
۱۱- عصب فرعی ( Accessory nerve )
۱۲- عصب زیرزبانی ( Hypoglossal nerve )

۳۱ جفت عصب نخاعی از نخاع منشعب می‌شوند.

تفاوت‌ عصب مغزی بانخاعی: در اعصاب مغزی ،برخلاف اعصاب نخاعی، تقسیم پیوسته و منظمی به ریشه‌های قدامی و خُلفی وجودندارد.

«نخاع »چون یک خیابان اصلی و در نقش دستیار مغز پیام های حسی را از اندام های بدن به مغز مخابره می کند و دستوراتی که متعاقب این پیام ها توسط مغز صادر می شود را به اندام ها می رساند.

بنابراین بدن ما برای حس و حرکت نیاز جدی به طناب نخاعی دارد

ماسنتری(مزانتری)
«مزانتری» دو لایه از صفاق احشایی است. این یک اندام داخل صفاقی را به دیواره خلفی شکم (معمولاً) متصل می کند. مسیری را برای عبور اعصاب ، رگهای خونی و لنفاوی از دیواره بدن به احشای بدن فراهم می کند.

مزانتر روده باریک «مزانته» نامیده می شود. مزانتریک مربوط به سایر قسمتهای دستگاه گوارش با توجه به احشایی که به آن متصل می شود ، به عنوان مثال ، mesocolons عرضی و سیگموئید ، mesoappendix نامگذاری شده است.

اومنتوم
(omenta) ورقه هایی از صفاق احشایی است که از معده و قسمت پروگزیمال اثنی عشر به سایر اندام های شکم گسترش می یابد.

اومنتوم بزرگ
«اُمنتوم» بزرگتر از چهار لایه صفاق احشایی تشکیل شده است. از انحنای بیشتر معده و قسمت پروگزیمال اثنی عشر نازل می شود ، سپس به عقب تا می شود و به سطح قدامی روده بزرگ عرضی متصل می شود.

این ماده در ایمنی نقش دارد و گاهی اوقات به عنوان  «محافظ شکم» نیز شناخته می شود.

Omentum کوچکتر
«اُمنتوم» کمتر یک لایه مضاعف از صفاق احشایی است و بطور قابل توجهی کوچکتر از بزرگتر است و از انحنای کمتر معده و قسمت «پروگزیمال اثنی عشر» به کبد متصل می شود.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:اومنتوم(Omentum)چیست؟«غشای سروز»(Serous)چیست؟
اومنتوم(Omentum)لایه ای از صفاق است که یک «غشای سروز» است که حفره شکمی را پوشانده و اندامهای شکم را احاطه می کند.

«غشای سروز»یا لایه سروز،پرده‌ای است که جدار داخلی حفره‌های بدن را می‌پوشاند و روی سطوح اعضای داخلی بر می‌گرداند. سلولهای این پرده صاف ماده‌ای آبکی بنام «مایع سروزی» ترشح می‌کنند.

این رباط از دو قسمت تشکیل شده است: رباط هپاتوگاستریک (ورق تخت ، پهن) و رباط هپاتودودودنال.

صفاق(Peritoneum)پریتونئوم
Peritoneal Cavityحفره صفاقی
visceral peritoneum صفاق احشایی
periteal peritoneum پریتال صفاق
peritoneal cavity حفره صفاقی
teachmeanatomyآموزش آناتومی

«سالپنگیت»چیست؟

«سالپنگیت» یک بیماری التهابی است که باعث ضخیم شدن لوله فالوپ می شود.
عفونتهای سالپنگیت 
نوع  اول : شامل گره هایی است که در قسمت هایی از لوله فالوپ که دیواره نازک دارد، اتفاق می افتد و حرکت سلول تخم  را سخت تر و احتمال بارداری خارج رحمی را زیاد می کند.
 نوع دوم: سالپنگیت غیر گره ای است که به دلیل عفونت به وجود می آید و باعث بیماری التهابی لگن، انسداد لوله فالوپ و زخم آن می شود.
پیچ خوردگی(تورشن)لوله های فالوپ وقتی اتفاق می افتد که پیچ خوردگی موجب اختلال در جریان خون وارده به آن ناحیه می شود،خون کافی به این ناحیه نمی رسددرنهایت موجب «تورشن تخمدان» می شود.
اگرچه «سرطان لوله فالوپ»بندرت اتفاق می افتد اما ممکن است به دلیل دگرگیسی نواحی دیگر مثل سرطان تخمدان، سرطان سرویکس و سرطان رحم اتفاق بیفتد.

مژه (cilia)های لوله فالوپ  ،تخم را به سمت رحم هدایت می کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد