«کانال مانش»(Manesh Channel) آب راههای است که اقیانوس اطلس و دریای شمال را به هم متصل میکند. این کانال در شمال فرانسه و جنوب انگلیس واقع شده است، به همین دلیل اغلب پناهجویانی که قصد دارند خود را از اروپا به انگلیس برسانند راهی بهجز گذشتن از این کانال ندارند.
۲۷ مهاجر هنگام عبور از کانال مانش برای رسیدن به سواحل انگلیس بر اثر واژگون شدن قایق غرق شدند.
گزارشگران رویترز صبح روز چهارشنبه(۳ آذر ۱۴۰۰) گروهی شامل بیش از ۴۰ مهاجر را که با یک «قایق پلاستیکی» به سوی «انگلیس »در حرکت بود مشاهده کردند.
بیش از ۳۰ مهاجر که از سواحل شمالی فرانسه و با عبور از آبهای کانال مانش در پی رسیدن به خاک انگلیس بودند روز چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ (۲۴ نوامبر۲۰۲۰) در پی غرق شدن قایقشان جان باختند.
امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه به دنبال این حادثه وعده داد دولت فرانسه،« قاچاقچیان انسان را که باعث این حادثه شدهاند، پیدا خواهد کرد».
مقامات فرانسه می گویند ۴ نفر در ارتباط با حادثه روز چهارشنبه بازداشت شدهاند.
گزارشها حاکی است قایق مهاجرانی که جان باختند عصر روز چهارشنبه در حالی که ۵۰ مهاجر را با خود حمل میکرد پس از جدا شدن از سواحل «دانکرک» در شمال فرانسه در «مانش» واژگون شد و به زیر آب فرو رفت.
به گفته «شهردار کاله» بندری در شمال فرانسه، حداقل ۲۷ مهاجر هنگام عبور از کانال مانش برای رسیدن به سواحل بریتانیا بر اثر واژگون شدن یک قایق کوچک و ناامن غرق شدند.
به گفته ماهیگیران محلی، روز چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ به دلیل آرام بودن دریا تعداد بسیار بیشتری از مهاجران سواحل فرانسه را به سوی بریتانیا ترک کردند.
یک ماهیگیر پس از دیدن قایق واژگون شده و اجساد بیحرکتی که در سطح آب شناور بودند به گارد ساحلی و ماموران امداد اطلاع داد.
«تونل مانش» به طول ۵۰ کیلومتر از ۳ تونل تشکیل شده است:
۲ تونل برای ترافیک ریلی و یک تونل مرکزی برای خدمات و امنیت.
این تونل بین بندر«فولکستون» انگلستان وبندر« سانگات» (نزدیک کاله)، فرانسه امتداد دارد و برای حمل و نقل بار و مسافر استفاده می شود.
فرانسه که درپایین کانال مانش(کانال انگلیسی) قرار دارد.
مسافران میتوانند با واگنهای ریلی معمولی یا با وسایل نقلیه موتوری خود که بر روی واگنهای ریلی ویژه بارگیری میشوند، سفر کنند. قطارها می توانند از طریق تونل با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت حرکت کنند. سفر حدود 35 دقیقه طول می کشد. این تونل طولانی ترین بخش زیر دریا را در بین تونل های جهان دارد (۳۸ کیلومتر ).
این راهآهن پرسرعت ۱۰۰ کیلومتر از زیر رودخانه تیمز میگذرد. قطارهای آن می توانند به سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت برسند.
«شهردار بندر کاله» که یکی از نقاط اصلی حرکت مهاجران به سوی سواحل بریتانیاست در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی محلی تعداد تلفات را حداقل ۲۷ نفر اعلام کرد.
گارد ساحلی اعلام کرد که فعلا نمیتواند تعداد دقیق افرادی را که غرق شدهاند مشخص کند و افزود ماموران امداد ۲۰ نفر را در محل حادثه پیدا کردند که فقط دو نفر از آنها زنده بودند.
ارزیابی اولیه گارد ساحلی و مقامات محلی این است که قایق واژگون شده حدود ۴۰ سرنشین داشته است.
«جرالد دارمانین» وزیر کشور فرانسه در مسیر سفر به بندر کاله در توئیتی نوشت: «واژگونی قایق و غرق شدن تعدادی از مهاجران در کانال مانش حادثه بسیار دردناکی است».
مقامات محلی گفتند ۲ هلیکوپتر و ۳ قایق گارد ساحلی برای عملیات نجات و تجسس به محل حادثه اعزام شدهاند.
یک ماهیگیر اهل منطقه به خبرگزاری رویترز گفت صبح روز چهارشنبه دو قایق پلاستیکی را در نزدیکی ساحل دیده که یکی از آنها حامل سرنشین و دیگری خالی بود.
به گفته او، یکی از همکارانش پس از مشاهده یک قایق خالی و حدود ۱۵ پیکر شناور در سطح آب به ماموران امداد و گارد ساحلی فرانسه خبر داد.
او افزود که روز چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ به دلیل هوای آرام منطقه تعداد بیشتری از قایقهای مهاجران در حاشیه ساحل دیده میشدند هر چند هوا و آب دریا بسیار سرد است.
گزارشگران رویترز نیز صبح روز چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰گروهی شامل بیش از ۴۰ مهاجر را که با یک قایق پلاستیکی به سوی بریتانیا در حرکت بود مشاهده کردند.
در همین حال،« امانوئل مکرون »رئیسجمهوری فرانسه گفت: این کشور اجازه نخواهد داد که کانال مانش به «گورستان» تبدیل شود.
رئیسجمهوری فرانسه گفت: مسئول این تراژدی باید پیدا شود.
کانال مانش یکی از پر ترددترین مسیرهای کشتیرانی جهان است و آبهای منطقه امواج نیرومندی دارد. قایقهای پلاستیکی و ناامنی که مملو از سرنشین هستند به زحمت میتوانند در برابر این امواج مقاومت کنند.
با وجود اینکه پلیس فرانسه میگوید اقدامات خود برای جلوگیری از حرکت مهاجران به سوی بریتانیا را افزایش داده ولی آمارهایی که اداره مهاجرت بریتانیا منتشر کرده است نشان میدهد تعداد مهاجرانی که با عبور از کانال مانش به سواحل آن کشور رسیدهاند در سال جاری در حد چشمگیری افزایش یافته است.
این موضوع به یک عامل تنش در روابط فرانسه و بریتانیا بدل شده است.
سخنگوی دفتر نخستوزیری بریتانیا گفت بوریس جانسون در راس کمیته اضطراری کابینه حادثه مرگ مهاجران و بحران مهاجرت در کانال مانش را بررسی خواهد کرد.
کمپ دانکرک کانال مانش(Manesh Channel)
مهاجرانی که در سرمای شدید در یک کمپ «دانکرک »مهاجرین چادر برپاکردند وخوشان راگرم می کنند.
تعدادی از مهاجرین در یک خط راه آهن بلااستفاده در نزدیکی دانکرک(Dunkirk)، چادرهای پلاستیکیشان را به پا کردهاند تا سرمای هوا را تاب بیاورند.
نجات مهاجران یک قایق دیگر
خبرگزاری فرانسه نوشت:«مؤسسه قایق نجات ملی سلطنتی انگلیس»( the Royal National Lifeboat Institution) ،مهاجران یک قایق دیگر درهمان روزحادثه (چهارشنبه۳ آذر ۱۴۰۰ ) نجات دادند وبه دانجنس در سواحل جنوب شرقی انگلیس منتقل کردند.
یک روز پس از آن که حداقل ۲۷ نفر در تلاش برای عبور از کانال انگلیسی واژگون شد و قایق بادی آنها در طول این سفر خطرناک جان خود را از دست دادند، رهبران فرانسه و انگلیس متعهد شدند که گذرگاههای مهاجران را سرکوب کنند، حتی در حالی که پاسخی سرسختانه به یکی از مرگبارترین آنها ارائه کردند. بلایایی در سال های اخیر که مهاجرانی را که در تلاش برای عبور از آبراه باریکی است که دو کشور را از هم جدا می کند، درگیر کرده است. نجات یافتند و روز چهارشنبه به «دانجنس» در سواحل جنوب شرقی انگلیس منتقل شدند. اعتبار...بن استنسال/ خبرگزاری فرانسه
یک روز پس از آن که حداقل ۲۷ نفر در تلاش برای عبور از کانال انگلیسی واژگون شد و قایق بادی آنها در طول این سفر خطرناک جان خود را از دست دادند،« رهبران فرانسه و انگلیس »متعهد شدند که گذرگاههای مهاجران را سرکوب کنند، حتی در حالی که پاسخی سرسختانه به یکی از مرگبارترین آنها ارائه کردند. بلایایی در سال های اخیر که مهاجرانی را که در تلاش برای عبور از آبراه باریکی است که دو کشور را از هم جدا می کند، درگیر کرده است.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:منابع مأخوذه رویترز،صدای آمریکا،رادیوفردا ویورونیوز .
وزیران کشور فرانسه و بریتانیا با اعلام این توافق گفتهاند که بریتانیا ۵۴ میلیون پوند به عنوان کمک به هزینه افزایش گشتیهای پلیس به فرانسه پرداخت خواهد کرد.
در سال گذشته، تعداد افرادی که از این طریق خود را به بریتانیا رساندند در کل سال به ۸۴۶۱ نفر رسید که نسبت به آمار سال قبل از آن که ۱۸۵۰ بود افزایش قابل توجهی را نشان میداد. در سال جاری، تعداد این افراد در هفت ماه اول سال از این رقم بیشتر بوده است.
دولت بریتانیا در راستای تشدید مقابله با مهاجرت غیرقانونی که بخشی از برنامه این کشور در قالب برکسیت محسوب میشود به تازگی در جهت تصویب لایحه بحث برانگیزی گام برداشته که هدف از آن اصلاح نظام پذیرش مهاجر و پناهجو در این کشور است.
به موجب برخی از بندهای این لایحه، مجازاتهای در نظر گرفته شده برای عاملان و طراحان مهاجرت غیرقانونی تشدید میشود و حداکثر مجازاتی که برای قاچاقچیان انسان وضع شده از ۱۴ سال به حبس ابد افزایش خواهد یافت.
به موجب آمار تایید شده از سوی خبرگزاریهای رسمی بریتانیا نزدیک به ۲۶ هزار نفر از ابتدای سال جاری میلادی با استفاده از قایقهای کوچک خود را از طریق کانال مانش به سواحل این کشور رساندهاند، آماری که نسبت به مدت مشابه درسال گذشته با افزایش سه برابری همراه بوده است.
تسنیم ( ۱۱ آذر ۱۴۰۰)نوشت به نقل از هفته نامه "اشپیگل"، حدود یک هفته پیش یک قایق حامل پناهجویان که تلاش می کردند از طریق کانال مانش خود را به انگلیس برسانند غرق شده و در اثر این حادثه دلخراش ۲۷ نفر جان خود را از دست دادند.
دو نفر از بازماندگان این حادثه، گارد ساحلی دو کشور فرانسه و انگلیس را متهم کردند که به درخواست های کمک آن ها بی توجهی کرده و آن را انکار کردند.
بعد از حادثه دلخراش غرق شدن یک قایق حامل پناهجویان در کانال مانش فرانسه و انگلیس هر یک تلاش کردند طرف مقابل را مقصر نشان دهند.
نخست وزیر انگلیس در نامه ای سرگشاده از طرف فرانسوی خواست همه پناهجویانی که از طریق کانال مانش به انگلیس آمده اند را بازگرداند که این نامه سرگشاده خشم مقامات فرانسوی را در پی داشته و به دنبال آن وزیر کشور فرانسه دیدار با همتای انگلیسی خود برای حل این بحران را لغو کرد.
دو نفر از بازماندگان این حادثه دلخراش حالا اتهامات سختی را علیه فرانسه و انگلیس وارد کرده اند.
یکی از این بازماندگان یک عراقی ۲۱ ساله است که در گفتگو با یک رسانه فرانسوی گفت: قایق حامل پناهجویان پر از آب شده بود و پناهندگان در حالی که به هم چسبیده بودند به آب دریا می افتادند.
وی تاکید کرد: اندکی قبل از غرق شدن قایق افراد حاضر در آن با گارد ساحلی فرانسه تماس گرفتند. ما موقعیت خود را به فرانسوی ها اعلام کردیم و آن ها گفتند که ما در آب های قلمرو انگلیس هستیم.
این پناهنده عراقی گفت: ما بلافاصله با پلیس انگلیس تماس گرفتیم و آن ها گفتند با پلیس فرانسه تماس بگیرید.
وی افزود: انگلیس باید به ما کمک می کرد چرا که ما در آب های قلمرو این کشور غرق شدیم. اما انگلیس کمکی به ما نکرد و کاری انجام نداد.
یکی دیگر از بازماندگان و نجات یافتگان از این حادثه که ۲۸ سال سن داشت هم تاکید کرد که مسافران این قایق دو بار با طرف انگلیسی تماس گرفتند. وی افزود: اما هیچ کس نیامد و قایق پایین رفت و غرق شد و من هم یازده ساعت در آب دریا شنا کردم.
این پناهجوی بازمانده در گفتگویی با بی بی سی گفت: مهاجران را دیدم که جلوی چشمان من می مردند. آن هایی که شنا بلد نبودند غرق شدند و در عرض چند دقیقه مردند.
در اثر این حادثه ۱۷ مرد و هفت زن و ۳ کودک جان خود را از دست دادند.
دولت انگلیس فرانسه را متهم می کند که به اندازه کافی علیه این مهاجرت های غیر قانونی اقدام نمی کند و فرانسه هم این اتهامات را رد می کند.
نمایندگان چندین کشور ونهاد اروپایی در نشست اخیردرباره بحران پناهندگان در کانال مانش تنها روی نظارتها و همکاریهای بیشتر برای مقابله با عبور پناهندگان از این منطقه توافق کردند.
در مبارزه با قاچاقچیان توافق شد که یک هواپیما از آژانس حفاظت از مرزهای اروپایی ( فرانتکس) از روز چهارشنبه بر سواحل کانال مانش نظارت کند.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:برای اطلاعات بیشتربه این لینک مراجعه کنید: