پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

Genomeژنوم چیست؟DNA

«ژنوم »چیست؟

«ژنوم» مجموعه‌ای کامل از ارگانیسم‌های «دئوکسی ریبو نوکلئیک اسید» (DNA) است؛ یک ترکیب شیمایی که ساختارهای لازم برای نمو و فعالیت‌های مستقیم هر اندام بدن را شامل می‌شود.

دکتر«کریج ونتر» دانشمند معروف آمریکایی شکل جدیدی از «تبار شناسی ژنتیکی» را  در۱۲ فوریه ۲۰۰۱(۲۴ بهمن ۱۳۷۹)

CRISPR-Cas9 : Introduction and discovery - YouTube

 پروژه «ژنوم انسانی» اولین توالی کامل ژنوم انسان را ارائه کرد.

«ژن» واحد فیزیکی اصلی وراثت است که از والدین به فرزندان منتقل می شوند و حاوی اطلاعات مورد نیاز برای مشخص کردن صفات هستند. ژن ها یکی پس از دیگری بر روی ساختارهایی به نام کروموزوم چیده شده اند. یک «کروموزوم» حاوی یک مولکول DNA منفرد و طولانی است که تنها بخشی از آن مربوط به یک ژن است.

«انسان ها حدود۲۰۵۰۰ ژن دارند» که روی کروموزوم های خود مرتب شده اند.

هر فرد دارای دو نسخه از هر ژن است که یکی از آنها از هر والدین به ارث می رسد. بیشتر ژن ها در همه افراد یکسان هستند، اما تعداد کمی از ژن ها (کمتر از ۱ درصد کل) بین افراد کمی متفاوت است.

«اندازه ژن ها» از چند صد پایه DNA تا بیش از ۲ میلیون باز متفاوت هستند.

ژنوم... مجموعه‌ای از ارگانیسم‌های دئوکسی ریبو نوکلئیک اسید

در ۲۶ ژوئن ۲۰۰۰(۰۶ تیر ۱۳۷۹)رئیس جمهورآمریکا« بیل کلینتون» در کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفید  اعلام کرد که محققان پروژه« ژنوم انسانی»

 به همراه تیمی از موسسه Celera Genomics «دکتر کریج ونتر»( Craig Venter) «اولین پیش‌گام ژنوم انسانی» را تکمیل کرده‌اند.

کریج ونتر، دانشمند معروف آمریکایی شکل جدیدی از تبار شناسی ژنتیکی را عرضه در۱۲ فوریه ۲۰۰۱(۲۴ بهمن ۱۳۷۹)
 پروژه ژنوم انسانی اولین توالی کامل ژنوم انسان را ارائه کرد.

«DNA» تشکیل دهنده همه ژنوم ها از چهار ماده شیمیایی مرتبط به نام اسیدهای نوکلئیک تشکیل شده است:

۱-«آدنین» (A)، (Adenine).

۲-«گوانین» (G)، (guanine).

۳-«سیتوزین» (C)، (cytosine).

۴-« تیمین »(T)،(thymine)

Nucleic acids

دنباله ای از DNA رشته ای از این «اسیدهای نوکلئیک»(nucleic acids )همچنین «باز»(جفت باز)نامیده می شود، است که از نظر شیمیایی به یکدیگر متصل هستند، مانند AGATTCAG، که« به صورت خطی خوانده می شود»

پس از پروژه ژنوم انسان، دانشمندان دریافتند که حدود ۲۰۰۰۰ ژن در ژنوم وجود دارد،  این ژن ها تنها حدود ۱-۲٪ از ۳ میلیارد جفت باز DNA را تشکیل می دهند. این بدان معناست که از ۹۸ تا ۹۹ درصد کل ژنوم ما باید کاری غیر از کدگذاری پروتئین ها انجام دهد - دانشمندان به این DNA غیرکدکننده می گویند.

«کریج ونتر» در ۱۲ فوریه ۲۰۰۱ با ارائه اولین نقشه ژنوم انسان برنده جایزه کنسرسیوم عمومی موسسات ملی بهداشت آمریکا شد. سپس در موسسه "کریج ونتر" در راک ویل مری لند، مطالعات خود را در این زمینه دنبال کرد. اکنون نقشه داخل میراث ژنتیکی انسان را در مجله Plos Biology منتشر کرده است. در این نقشه مواد درون ۴۶ کروموزم انسان، ۲۳ کروموزم از پدر و۲۳ کروموزم از مادر نشان داده شده است.


به مجموعه متابولیت‌های کوچک شامل متابولیت‌های واسط، هورمون‌ها و ملکول‌های سیگنال دار و همچنین متابولیت‌های ثانویه در یک نمونه زیستی
نمای کلی شماتیک تجزیه و تحلیل شبکه ژنوم برای درک ادغام اطلاعات رونوشت، پروتئوم، متابولوم، و چگونگی تعیین این فعل و انفعالات عملکردهای بیولوژیکی.

A comparison between the nucleobases and structure of DNA and RNA. Credit: Technology Networks

«ژن» واحد فیزیکی و عملکردی اساسی وراثت است. ژن ها از DNA ساخته شده اند. برخی از ژن ها به عنوان دستورالعمل برای ساخت مولکول هایی به نام پروتئین عمل می کنند. با این حال، بسیاری از ژن ها برای پروتئین ها کد نمی کنند.

در انسان، ژن ها از نظر اندازه از چند صد پایه DNA تا بیش از ۲ میلیون باز متفاوت هستند.
ژن واحد فیزیکی اصلی وراثت است. ژن ها از والدین به فرزندان منتقل می شوند و حاوی اطلاعات مورد نیاز برای مشخص کردن صفات هستند. ژن ها یکی پس از دیگری بر روی ساختارهایی به نام کروموزوم چیده شده اند. یک کروموزوم حاوی یک مولکول DNA منفرد و طولانی است که تنها بخشی از آن مربوط به یک ژن است.

انسان ها تقریباً ۲۰۵۰۰ ژن دارند که روی کروموزوم های خود مرتب شده اند.
هر فرد دارای دو نسخه از هر ژن است که یکی از آنها از هر والدین به ارث می رسد. بیشتر ژن ها در همه افراد یکسان هستند، اما تعداد کمی از ژن ها (کمتر از ۱ درصد کل) بین افراد کمی متفاوت است.

«ژنوم»(Genome) مجموعه‌ای کامل از ارگانیسم‌های دئوکسی ریبو نوکلئیک اسید (DNA) است؛ یک ترکیب شیمایی که ساختارهای لازم برای نمو و فعالیت‌های مستقیم هر اندام بدن را شامل می‌شود. مولکول DNA از دو رشته‌ی درهم پیچ خورده و جفت شده، ساخته شده است. هر رشته‌ی دی ان ای از چهار واحد شیمایی که باز نوکلئوتید نامیده می‌شوند تشکیل می‌شود. این بازها شامل: آدنین(A)، تیمین(T)، گوانین(G) و سیتوزین(C) است. بازها در هر رشته، با باز مخالف خود در رشته‌ی مقابل جفت می‌شوند؛ برای مثال یک بازآلی A همواره با باز T،و یک باز C همواره با باز G جفت می‌شود.

RNA (ریبونوکلئیک اسید)ترکیب پیچیده با وزن مولکولی بالاست که که در ساختن پروتئین‌های سلولی نقش دارد
DNA(دئوکسی ریبونوکلئیک اسید) که مولکول سازنده‌ی ژنوم است.

انسان ها ۴۶ کروموزم ( ۲۳ جفت کروموزوم ) دارند. فرزندان ۲۳ کروموزوم را از مادر خود و ۲۳ کروموزم را از پدر خود دریافت می کنند.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:تفاوت « ژن» با «ژنوم» چیست؟
ژن و ژنوم حامل  اطلاعات ژنتیکی(وراثتی) ارگانیسم هستند واما ژن  بخشی از مولکول DNA است در حالی که ژنوم کل محتوای DNA در یک سلول است.

«ژنوم» انسان به تقریب ۳ میلیون جفت­‌باز دارد؛ که در ۲۳ جفت کروموزوم موجود در هسته­‌ی سلول قرار دارند. هر کروموزوم، به تنهایی، صدها و بلکه هزاران ژن دارد که ساختارهای لازم برای تولید پروتئین را حمل می‌کنند.

هر ژن، از ۳۰۰ هزار  ژن تخمین زده شده موجود در ژنوم انسان، به‌طور میانگین سه پروتئین را می‌تواند تولید کند.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:برای اطلاعات بیشتربه این لینک مراجعه کنید:

تکنولوژی "کریسپر"دستیابی به عمر جاودانه(CRISPR)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد