یادی ازحجت الاسلام مختار ظهیری(امام جماعت)وحاج آقا نجفی ومرحوم هوشیار(خدمتگذاران فقیدمسجد)
مسجدطالقانی(رشت)درخیابان آیت الله طالقانی واقع است،خیابانی که بین سبزه میدان -دانای علی(۳راه معلم) قراردارد.
مسجد«طالقانی» رشت-نمازگزاران،ائمه جماعت واُمنایکی ازفعالین این مسجدآقای حسین دوست می باشد اوبیشترمواقع درنبود امام جماعت راتب "حجت الاسلام ضیابری"امامت این مسجدرا بعهده دارد
همه اوقات (۳وقت)یعنی همه نمازهای یومیه دراین مسجدبصورت جماعت برگزارمی شود
امروز سه شنبه، ۲۱ تیر ۱۴۰۱(١٢ ذوالحجه ١٤٤٣) نمازجماعت ظهروعصر
امام جماعت مسجدطالقانی ،حجت الاسلام ضیابری می باشد که درغیاب ایشان آقای «اسحاق حسین دوست »امامت می کند.
البته این مسجد به کاکل این بزرگوار(حسین دوست)میچرخد ایشان روحانی نیست واما اهل معنویت است،همانطورکه درزمان حجت الاسلام ظهیری ،«مرحوم حسین نجفی »ستاره درخشان این مسجدبود.
مسجد آیت الله طالقانی
ائمه جماعت سابق این مسجدعبارتند:
۱-حجت الاسلام مختار ظهیری
۲-حجت الاسلام عباس احمدی
«حجت الاسلام حاج عباس احمدی ادیب»(مسئول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گیلان) در سال ۱۳۸۴ در سمینار ائمه جمعه ۹ استان کشور پس از ایراد سخنرانی، دچار ضایعه مغزی شده و ۱۵سال در بستر بیماری به سر میبردکه در ۲۴ اسفند ۱۳۹۹درگذشت.
۳-حجت الاسلام خدمت بین دانا
۴-«مرحوم عاصی» نیزمدتی امامت این مسجدرا اقامه می کرده
هیئت امنای مسجدطالقانی
۱-حسین دوست
۲-هوشیار
۳-محمدنجفی
۴-زیگساری
۵-شادمان
۶-مهندس ظهیری
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:خوب است ازمرحوم حسین نجفی یادی شود که خیلی مردی خوش اخلاق وخوش قلب بودند وامورات مسجدرا بخوبی رتق وفتق می کرد،همیشه سرزنده وبانشاط بودند وهرکسی که وارد مسجدمی شد باالقاب نیکی سلام واحوالپرسی می کرد(هروقت مرامی دیدباعنوان«آقامعلم»باخوشرویی احوالپرسی می کرد.
مرحوم نجفی برادرهمین هیئت امنا(محمدنجفی)می باشد.
مسجدطالقانی-حجت الاسلام مختارظهیری(یک نمازگزار طلب استخاره کرده)
نمازجماعت مغرب وعشاء به امامت «حجت الاسلام ضیابری» ۵ فروردین ۱۳۹۴
نمازجماعت مغرب وعشاء به امامت حجت الاسلام ضیابری ۵ فروردین ۱۳۹۴
مکبرمسجدطالقانی(علیرضا رحیم زاده)
نمازجماعت مغرب وعشاء به امامت حجت الاسلام ضیابری ۵ فروردین ۱۳۹۴
نمازجماعت مغرب وعشاء به امامت حجت الاسلام ضیابری ۵ فروردین ۱۳۹۴
نمازجماعت مغرب وعشاء به امامت حجت الاسلام ضیابری ۵ فروردین ۱۳۹۴
نمازجماعت مغرب وعشاء به امامت حجت الاسلام ضیابری ۵ فروردین ۱۳۹۴
نمازجماعت مغرب وعشاء به امامت حجت الاسلام ضیابری ۵ فروردین ۱۳۹۴
نمازجماعت مغرب وعشاء به امامت حجت الاسلام ضیابری۵ فروردین ۱۳۹۴
مسجدآیت الله سیدمحمودطالقانی-رشت
فرزند مرحوم حجت الاسلام ظهیری
مکبرمسجد/علیرضا رحیم زاده
***
نمازجماعت ظهروعصر به امامت آقای اسحق حسین دوست/23خرداد94
مسجدطالقانی-رشت
نمازجماعت ظهروعصر امروز(پنجشنبه)۰۷ خرداد ۱۳۹۴ به امامت «حاج حسن زائری»
امام جماعت راتب مسجدطالقانی درصبح وظهروعصرآقای حسین دوست است وآقای زائری معمولاً روزهای پنجشنبه می آیدمسجدقائمیه"کرف آباد که تاهمدیگرراببینیم ،امروزکه رفتیم مسجدبعدازپایان اذان اعلام کردند نماز را فرادی بخوانید(حاج آقابخشی نژاد+اصغری)رفتندمسافرت وماکه برای رسیدن به ثواب فضیلت جماعت آمده بودیم،پیشنهاددادم به آقای زائری برویم مسجددیگری،از۴مسجدپیشنهادی روی"مسجدطالقانی""به توافق رسیدیم سریعاً خودرارساندیم،آقای حسیندوست به رسم ادب واحترام عباراروی دوش زائری انداخت وخواست امامت کند،ایشان نپذیرفت،گفت شما"راتب"هستید،مجدداً یک نفردیگر ازایشان خواست که حاج آقازائری بامکث کوتاه ، پذیرفت
«حسن زائری» مدیر مؤسسه قرآنی تعلیم قرآن شهید بهشتی رشت /روبروی همین مسجد"طالقانی"است که سالهادراین مؤسسه فعالیت داشته وحالا دربلوارمعلم دارای یک مؤسسه قرآنی است.
این جماعت میتوانست درمسجدقائمیه هم انجام بگیرد که بخاطرجهالت یک نفر، نمازگزاران قائمیه ازفیض جماعت محروم شدند.
پسران آیت الله شاه آبادی:نصرالله،محمد،نورالله،محمدجواد،محمدرضاوشهیدمهدی شاه آبادی.
هنگامی که رضاشاه پوشیدن لباس روحانیت را ممنوع کرد،آیت الله شاه آبادی ۷ پسرش را ملبس به لباس روحانیت کرد.
برای مبارزه بارضاخان ۱۵ ماه در حرم عبدالعظیم دست به تحصن زد.
«آیت الله میرزا محمدعلی بیدآبادی اصفهانی» مشهور به «شاهآبادی»،متوفی۳ آذر ۱۳۲۸
علت شهرت به «شاهآبادی»چون منزلش در خیابان شاه آباد (جمهوری اسلامی)تهران بود.
آیت الله محمدعلی بیدآبادی اصفهانی مشهور به شاهآبادی
امام خمینی درباره آشنایی خودش با آیت الله شاه آبادی می گوید:
من پس از آن که توسط یکی از منسوبین مرحوم شاه آبادی با ایشان آشنا شدم، در مدرسه فیضیه ایشان را ملاقات کردم. یک مسئله عرفانی از ایشان پرسیدم، شروع کردند به گفتن. فهمیدم اهل کار است. به دنبال ایشان آمدم و اصرار کردم که با ایشان یک درسی داشته باشم و ایشان در ابتدا قبول نمیکردند تا به گُذرِ «عابدین» رسیدیم و بالاخره ایشان که فکر میکرد، من فلسفه میخواهم، قبول کردند.
امام خمینی درادامه می گوید:ولی من به ایشان گفتم که فلسفه خواندهام و عرفان میخواهم. ایشان دوباره بنا را گذاشتند بر قبول نکردن و من باز هم اصرار کردم تا بالاخره قبول کردند و من حدود هفت سال نزد ایشان فصوص و مفتاحالغیب خواندم.
محمدعلی بیدآبادی اصفهانی(شاهآبادی) در سال ۱۲۹۲ق (۱۲۵۱ش) در محلهٔ حسینآباد اصفهان به دنیا آمد. وی پس از تحصیلات مقدماتی و سطح و فراگیری عرفان نظری و فلسفه نزد میرزا هاشم اشکوری، به نجف رفت و مدت هفت سال شاگرد آخوند خراسانی و میرزا محمدتقی شیرازی بود و از این دو تن و سه تن از مراجع دیگر اجازهٔ اجتهاد گرفت.
از سال ۱۳۳۰ تا ۱۳۴۷ق در تهران اقامت گزید و در این مدت به تدریس و امامت جماعت اشتغال داشت. همچنین در این دوران باآیت الله سید حسن مدرس رابطهٔ نزدیکی داشت.
در ماههای آخر اقامت در تهران، در اعتراض به حرکتهای رضاشاه در حرم عبدالعظیم حسنی متحصن شد و پس از آن به درخواست حائری یزدی به قم عزیمت کرد و در آنجا به تدریس فقه و اصول و عرفان پرداخت. از شاخصترین شاگردان وی در این زمان سید روحالله خمینی وسیدمحمدکاظم شریعتمداری بود که به مدت هفت سال متون عرفان نظری را نزد وی فراگرفت. در سال ۱۳۵۴ق دوباره راهی تهران شد و در آنجا به تدریس و اقامهٔ نماز جماعت پرداخت.
تلاشهای وی در تهران، موجب زمینهسازی دیگر فعالیتها و حرکتهایی شد که توسط روشنفکران مذهبی پس از شهریور ۱۳۲۰ ادامه یافت. وی علاوه بر علم فقه و اصول، بر ریاضیات و علوم غریبه و بنا به قولی زبان فرانسه نیز مسلط بود.
تبعید به تهران
در سال ۱۳۰۴ق ناصرالدین شاه قاجار، «آیت الله محمدعلی شاه آبادی » را به همراه دو فرزندش محمدعلی و علی محمد به تهران تبعید کرد. وی در تهران در درس میرزا حسن آشتیانی شرکت نمود و به جلسه درس فلسفه ابوالحسن جلوه راه یافت. در هیجده سالگی به اجتهاد رسید. وی حدود شانزده سال در تهران اقامت کرد و در این مدت علاوه بر تحصیل به تدریس مشغول شد.
هجرت به نجف
در سال ۱۳۲۰قمری محمدعلی بیدآبادی(شاه آبادی) با قصد رفتن به نجف اشرف و حضور در درس «ملا محمد کاظم خراسانی»(تولد۱۲۱۸ -وفات ۱۲۹۰ شمسی) معروف به «آخوند خراسانی»،«آیت الله محمدعلی شاه آبادی » ابتدا به اصفهان رفت و پس از ۲ سال اقامت در اصفهان، راهی نجف شد.
اقامت «آیت الله محمدعلی شاه آبادی » در نجف ۸ سال طول کشید و طی آن توانست در دو دوره کامل درس خارج اصول «آخوندخراسانی» شرکت کند.
هجرت به سامرا
«آیت الله محمدعلی شاه آبادی »پس از درگذشت آخوند خراسانی، شاهآبادی به سامرا رفت تا از درس محمدتقی شیرازی استفاده کند
از راست: «آیتالله محمدکاظم یزدی» و «میرزا محمدتقی شیرازی» (متولد۱۲۱۸ - ۱۲۹۸شمسی)معروف به «میرزای دوم»ازعلمای سامراو رهبران قیام ملت عراق.
«آیت الله شاهآبادی» بعد از ۸ سال به ایران بازگشت.
چون مردم تهران از ورود شاهآبادی به ایران مطلع شدند از وی خواستند که به تهران بیاید.
علت شهرت «آیت ایت الله بیدآبادی اصفهانی»به «آیت الله شاهآبادی»
چون منزل «میرزامحمدعلی بیدآبادی» در خیابان شاه آباد (جمهوری اسلامی) بود به «شاه آبادی» معروف شد.
آیت الله محمدعلی شاه آبادی ۷ سال(۱۲۹۱ش تا ۱۳۰۷ش در تهران اقامت داشت.
دعوت آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی به قم
بدنبال دعوت احیاگرحوزه علمیه«آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی»
او نیز در سال ۱۳۰۷ش، برای تربیت طلاب حوزه علمیه قم وارد این شهر شد و به مدت هفت سال در آنجا ساکن شد. وی در قم دروس اخلاق ، فلسفه و فقه تدریس کرد.
امام خمینی وآیات عظام: سید رضا بهاءالدینی، سید شهاب الدین مرعشی نجفی، میرزا هاشم آملی(والدآقایان لاریجانی)، محمد ثقفی تهرانی(پدرخانم امام خمینی) و سیدمصطفی صفایی خوانساری از جمله شاگردان «آیت الله محمدعلی شاه آبادی» بودند.
۷ فرزند روحانی آیت الله شاه آبادی
هنگامی که رضاشاه پوشیدن لباس روحانیت را ممنوع اعلام کرد، شاه آبادی هفت پسرش را ملبس به لباس روحانیت کرد. و زمانی که حکومت پهلوی مساجد و منابر را تعطیل و ممنوع اعلام نمود، او هرگز مسجد و منبر را ترک نکرد.
آیت الله«شیخ محمدجوادشاه آبادی» فرزند ارشد آیت الله العظمی میرزا محمدعلی شاهآبادی در سال ۱۳۱۶ شمسی از دنیا رفت و در حرم حضرت عبدالعظیم در مقبره ای واقع در باغ حضرتی به خاک سپرده شد.
شهید«آیت الله مهدی شاه آبادی» در سال ۱۳۰۹ در قم به دنیا آمد.
جزیره مجنون به شهادت رسید.آیتالله حاج شیخ نصرالله شاهآبادی در کناربرادرش آیتالله حاج شیخ محمد شاهآبادی و آیتالله حاج سید محمد علی حسینی تهرانی
آیتالله حاج شیخ نورالله شاهآبادی در دیدار با آیتالله سیدموسی شبیری زنجانی (سال ۱۳۹۶)
آیتالله حاج شیخ نورالله شاهآبادی در دیدار با آیت الله سیدجواد شهرستانی(دامادونماینده آیت الله سیستانی درایران،پدرخانم سیدعلی خمینی)سال ۱۳۹۶
آیتالله حاج شیخ نورالله شاهآبادی، در کنار برادرش آیتالله حاج شیخ نصرالله شاهآبادی و آیتالله احمدی شاهرودی، در بازدید از جبههها (سال ۱۳۶۶)
ازدیگرفرزندان آیت الله محمدعلی شاه آبادی:شیخ نصرالله ،شیخ محمدرضا و حاج شیخ محمد شاهآبادی هستند.
آیتالله حاج شیخ نورالله شاهآبادی در دیدار با آیتالله رضا استادی (سال ۱۳۹۶)
آیت الله شیخ محمد رضا شاه آبادی »
«آیت الله شیخ نصرالله شاه آبادی» درکناررهبرانقلاب(دیدارقم)
«آیت الله شیخ نصرالله شاه آبادی» درکنارامام خمینی(نوفل لوشاتو)
«آیت الله شیخ نصرالله شاه آبادی» و«آیت الله محمد صدوقی»در(نوفل لوشاتو-پاریس)در کنار«امام خمینی»درسمت چپ امام، شهیدمهدی عراقی»(محافظ امام خمینی)مشاهده می شود.
«آیتالله شیخ نصرالله شاهآبادی» در کناربرادرش «آیتالله شیخ محمد شاهآبادی» و «آیتالله سید محمد علی حسینی تهرانی»
«آیتالله حاج شیخ نصرالله شاهآبادی» در کنار «سرلشکر قاسمعلی ظهیرنژاد»دهه ۱۳۶۹
«آیتالله حاج شیخ نصرالله شاهآبادی» در کنار امامخمینی و«شهیدمهدی عراقی«(پشت سر نوجوان)/نوفللوشاتو
آیتالله حاج شیخ نصرالله شاهآبادی(نماینده مجلس خبرگان ) در کناربرادرش «آیتالله حاج شیخ محمد شاهآبادی» و «آیتالله حاج سید محمد علی حسینی تهرانی»۱۳۶۳
شیخ نصرالله شاه آبادی درکناررهبری
«آیتالله نور الله شاه آبادی»(متولد ۱۳۱۰شمسی)پنحمین فرزند آیت الله محمد علی شاه آبادی است.
تحصُّن درشاه عبدالعظیم
«آیت الله شاهآبادی» ۱۵ ماه در حرم عبدالعظیم دست به تحصن زد. او در دو ماه محرم و صفر هر روز به منبر رفته، علیه رضاشاه سخنرانی کرد.
آیتالله حاج شیخ نورالله شاهآبادی، در کنار برادرش آیتالله حاج شیخ نصرالله شاهآبادی، در منطقه فاو عراق (سال ۱۳۶۶)
جمله معروف او این بود: "رضاخان، دستنشاندۀ انگلیس است و هدفش اعدام قرآن و اسلام است. اگر با منِ روحانی مبارزه میکند، نه به خاطر خودِ من است، بلکه به این دلیل است که من مبلغ قرآنم. به دنیا اعلام میکنم که اگر حرکت نکنید، این خبیث اسلام را از بین میبرد.
این تحصن پس از نزدیک به ۱۵ ماه با اصرار برخی از علما خصوصاً «آیت الله سید حسن مدرس»
و «آیت الله شیخ عبدالنبى اراکى» (۱۳۸۵-۱۳۰۷ ق) شکسته شد.
آیت الله شیخ محمدرضا شاه آبادی
فوت آیت الله شاه آبادی
رحلت آیت الله شاهآبادی درروز پنج شنبه، ۳ آذر ۱۳۲۸ش اتفاق افتاد ودرحرم حضرت عبدالعظیم(شهرری) مدفون است.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:سعی کردم خلاصه ای از مهمترین اتفاقات زندگی استادامام خمینی(شاه آبادی)را به بتصویربکشم.
دکوراسیون آشیانه چرخ ریسک
«چرخریسک ماده» لانهها را با «پشم» یا «پر نرم» پوشانده و گاهی «گیاهان معطر» مانند نعنا، اسطوخودوس و اکلیل کوهی را نیز برای زیباتر کردن خانه برای جوجههای آینده به آن میافزایند.
محققان دریافتند که وجود ویژگیهایی مانند دکوراسیون بهتر بر مراقبتی که یک پرنده نر از جوجهها داشته و تعداد جوجههای باقیمانده تاثیر میگذارد.
پرندههای نر عاشق لانههای زیبا هستند!
«چرخریسک سر آبی ماده» که لانه زیباتر با دکوراسیون بهتر با گیاهان معطر بسازد، بهتر میتواند جفت نر خود را برای پرورش جوجهها به خانه بکشاند.
بر اساس پژوهش دانشمندان اسپانیایی در مجله Behavioral Ecology، یک لانه بزرگ با دکور زیبا ممکن است به پرندگان نر پیامی در مورد سلامت جفتهای آنها باشد.
مادههای بسیاری از حیوانات اغلب وسواس بیشتری در انتخاب جفت دارند چراکه معمولا آنها باید زمان و انرژی بیشتری را نسبت به نرها برای پرورش فرزندانشان صرف کنند. یک «چرخریسک سر آبی» ماده که به اندازه یک دست انسان است، جفت خود را بر اساس رنگ آبی و زرد پرها و زیبایی آواز آن انتخاب میکند. هر چه قیافه و صدای نر بهتر باشد، شانس بهتری وجود دارد که انگل نداشته و جوجههای سالمی تولید خواهد شد.
این در حالیست که محققان اخیرا دریافتهاند نرها نیز ممکن است در مورد جفت خود قضاوت کنند. گونههای مختلف پرندگان کار لانه سازی را به شیوههای مختلف تقسیم میکنند. چرخریسک سر آبی ماده به تنهایی لانه ساخته و گونه نر ممکن است بعدها به آن پر اضافه کند. این امر بدین معنی است که لانه احتمالا نشانگر سلامت پرنده ماده است.
پس از جفتگیری در فصل بهار، «چرخریسک سر آبی» ماده به جمعآوری شاخه و علف برای ساخت پی لانه درون سوراخ درختان یا جعبههای لانه مصنوعی میپردازد.
مادهها سپس این لانهها را با پشم یا پر نرم پوشانده و گاهی گیاهان معطر مانند نعنا، اسطوخودوس و اکلیل کوهی را نیز برای زیباتر کردن خانه برای جوجههای آینده به آن میافزایند.اما کل این فرآیند انرژی ماده را تحلیل برده و آنرا در برابر حمله شکارچیان آسیبپذیر میسازد.
پس از پایان ساخت لانه، هر دو جفت به تغذیه و دفاع از جوجههایشان میپردازند.
یک گونه پرنده میتواند نصحیتدهنده خوبی برای چگونگی جذب پدران در خانه و فعالیت بیشتر آنها در پرورش فرزندان باشد.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:چرخ ریسک،پرنده ای باسیلقه وخوشگل پسنداست.
«برنج رابا آب و نمک خیس کنید تادرهنگام پخت بهترقدبکشد»..تفاوت پلو(پلوخورش)باچلو(چلوخورش)چیست؟
تفاوت «برنج دم سیاه» با« برنج هاشمی»....برنج دودی چیست؟
ماجرای نامگذاری برنج صدری(صدراعظم آقاخان)...به زندگی ناصرالدین شاه و ۲ صدراعظمش(آقاخان وامیرکبیر)پرداختیم.
برنج های ایرانی،چگونگی نامگذاری:صدری،هاشمی
« پلوخوری»ازچه زمانی مرسوم شد؟
برنج هاشمی
قیمت انواع برنج
قیمت های برنج
ایرانیها بیش از ۴۰ نوع پلو را بلدند بپزند و ماجرا این است: «برخی از پژوهشگران پلو را کشف مهم آشپزان ایرانی میدانند و معتقدند که هیچ ملتی آن را به خوبی ایرانیان درست نمیکنند.
ایرانیان قدیم خیال میکردند برنج را «برزویه طبیب» در زمان «انوشیروان ساسانی» بههمراه کتاب «کلیله و دمنه» از هند به ایران آورده است. از آنموقع هم خیلی طول کشید تا برنج بشود غذای اصلی ایرانیها.
خسرو یکم(انوشیروان دادگر) فرزند قباد یکم، (متولد ۵۰۱، متوفی ۵۷۹ میلادی) بیست و دومین شاهنشاه ساسانی، از سال ۵۳۱ تا سال ۵۷۹ میلادی بود.
«خواجه رشیدالدین فضل اله همدانی» وزیر ایلخانان مغول(متولد ۶۳۰ همدان،متوفی ۶۹۶ )از مورخان و نویسندگان در پیشینه تاریخی ایران ، در کتاب «آثار و احیاء» نوشته است در زمان او این ایده رایج بود که برنج را برزویه طبیب از هند به ایران آورده است. وی چگونگی کشت برنج را مفصل توضیح داده و جالب اینکه همانموقع میدانسته و گفته که کیفیت برنج گیلان نسبت به نقاط دیگر بهتر است.
بنا به منابع تاریخی، کشت برنج در ایران از همان دوره ساسانیان رواج یافته و البته که غذایی سراسری نبوده که در همه نقاط ایران مصرف شود. در قرون بعدی نیز انواع مختلف برنج در ایران کشت شده و بهمرور توسط کشاورزان ایرانی انواع جدیدتر و مرغوبتر نیز به وجود آمده که بیشتر باب میل ایرانیها باشد.
در دوره صفوی برنج، غذایی شاهانه بوده و البته به صورت پلو یا به صورت چلو به همراه کباب یا خورش به غذای مخصوص مهمانیها و جشنها تبدیل شده است؛ «ملمع پلو» و «بریان پلو» و «قاورمه پلو» و «دولمه پلو» غذاهای مشهور دوره صفویه بودهاند.
توضیحات مدیریت سایت-پیراسته فر:«تفاوت پلو با چلو»چیست؟
«برنجی که به صورت پلویی پخته میشود»موقع دم کردن آن مواد دیگری مانند گوجه فرنگی، لوبیا سبز، عدس، ماش، هویج، کشمش را به آن اضافه میکنند، تا طعم لذیذتری داشته باشد.
«چلو»چیست؟
در شیوه پختن برنج به صورت چلویی، هیچگونه ماده اضافی به برنج اضافه نمیکنند و برنج را صرفا به صورت ساده و سفید رنگ میپزند( کته ای ، دمی و آبکش).
برنج پلو رامانند چلو به همراه خورش یا انواع کبابها سرو نمیکنند.
تا دوره قاجار هم کار به جایی رسید که «ادوارد پولاک» طبیب مخصوص ناصرالدین قاجار نوشته است: «ایرانیان ساده زندگی میکنند و کلا در غذا خوردن و نوشیدن عاداتی متعادل دارند. غلات، برنج، سبزیجات، میوه و لبنیات غذای اصلی آنان را تشکیل میدهد. در شهرها و در میان مردم مرفه برنج مهمترین جزء غذا به حساب میآید.
برنج در پخت ۳ غذای ایرانی: «پلو، چلو و آش» به کار میرود.
این غذاها نقش مهمی در زندگی خانواده ایرانی دارند. ایرانیها حتی نمیتوانند بهشت را بدون برنج تصور کنند».
برنج در دنیا انواع مختلفی دارد ولی در ایران فقط «برنج سفید» و «انواع بومی ایرانی» پرطرفدار است.
چگونگی نامگذاری انواع «برنج»
برنج ایرانی انواع مختلفی دارد. امروزه حدود ۴۵ نوع برنج در ایران کشت و مصرف میشود و از همه معروفتر برنج صدری و برنج طارم است که بخش بزرگی از انواع برنج ایرانی را تشکیل میدهند؛ از جمله:
«برنج صدری حسن سرایی»، «برنج صدری دمسیاه»، «برنج طارم دیلمانی»، «برنج طارم رشتی» و «برنج طارم محلی».
اغلب برنجهای ایرانی به نام محل کشتشان شناخته میشوند یا خصوصیات ظاهریشان
ماحرای«برنج صدراعظمی»(برنج صدری)
برخی هم مثل برنج صدری ماجرایی تاریخی دارند که چنین است: «میرزا آقا خان نوری» که در دوره قاجار، صدارت را برعهده داشت، عدهای را به کشورهای آسیای شرقی(تایلند،اندونزی،چین وژاپن) فرستاد و بذر چغندر و برنج را به شمال کشور ایران آوردند.
بهروایتی این برنج از هندوستان آورده شده بود و به برنج صدراعظمی موسوم گردید.
بعدها بر اثر کثرت استفاده، وسهولت دربیان نامش،از «برنج صدراعظمی» به «برنج صدری» تغییر یافته است.
برنج هاشمی
برخی انواع برنج نیز به نام کشاورزی که نخستینبار آنها را رشد و پرورش داده شناخته میشوند؛ برای مثال برنج هاشمی که ماجرایش این است: «یوسف هاشمیزاده -خُمامی(گیلان)»
« هاشمی زاده در سال ۱۳۶۴ متوجه چند خوشه متفاوت در شالیزارش شد. این خوشهها بلندتر بودند و ساقه باریکتری هم داشتند. وی این خوشههای ویژه و جذاب را جمعآوری کرد و در آغاز فصل بهار خزانه جداگانهای برای آنها گرفت و آنها را نشاء کرد و در فصل برداشت هم جداگانه و با احتیاط آنها را درو کرد و برنج هاشمی متولد شد»
دیگر اینکه علاوه بر گیلان و مازندران انواع دیگری از برنج در مناطق مختلف ایران کشت میشود؛ ازجمله برنج عنبربو در خوزستان و مناطق غربی ایران و برنج چمپا در اصفهان و مناطق مرکزی و جنوبی ایران.
مغازه برنجفروشی در رشت - دوره قاجار.
پلو/ چلو ازابتکارات ایرانی هاست
قیمت برنج دررشت ۲۲ آذر ۱۴۰۲
مهمترین غذایی که با برنج میپزند، چلو است که همان برنج خالی یا برنج سفید است و البته انواع پلو هم هست. جالب اینکه ایرانیها بیش از ۴۰ نوع پلو را بلدند بپزند.
ماجرا این است: «برخی از پژوهشگران پلو را کشف مهم آشپزان ایرانی میدانند و معتقدند که هیچ ملتی آن را به خوبی ایرانیان درست نمیکنند. بهعقیده آنان سبزی، ترهبار و بنشن در قیاس با گوشت، مرغ و ماهی مواد ارزانی بهشمار میآیند و در آشپزی ایرانی با افزودن این نوع مواد به برنج، آن را به صورت پلو درمیآورند که نیازی به خورش جداگانه ندارد و مثل آن است که خورش را با آن مخلوط کرده باشند».
ایرانیان قاجاری در حال خوردن غذایی از برنج.
رسم «پلوخوری» از کجا آمد؟
در تاریخ ایران برنج همواره غذایی گران و خوراک ثروتمندان و غذای مخصوص جشنها و مهمانیها بوده است و مردم عادی جز در مناطقی که برنج کشت میشد یا بهوفور در دسترس بود پلو و چلو نمیخوردند. حتی مشهور است که در دوره قاجار مردم عادی و فقرا در طول سال فقط یکبار پلو نصیبشان میشد و آن شب عید نوروز بود.
استفاده از عبارت «پلوخوری» به جای «مهمانی» از گذشتههای دور به ایرانیان رسیده است؛ روزگارانی که برنج غذای مخصوص ضیافتها بود و ایرانیها به جای اینکه بگویند میرویم مهمانی، میگفتند میرویم پلوخوری. فراگیرشدن مصرف برنج در شهرهای بزرگ ایران هم از دهه ۴۰ شمسی آغاز شد و حالا کار به جایی رسیده که برنج خارجی هم وارد میشود تا سفره ایرانی بدون برنج نماند. باید به آقای «ادوارد پولاک» گفت: ایرانیها نه فقط بهشت را که همین دنیا را هم بدون برنج نمیتوانند تصور کنند!.
باید به آقای «ادوارد پولاک»(پزشک ناصرالدین شاه) گفت: ایرانیها نه فقط بهشت را که همین دنیا را هم بدون برنج نمیتوانند تصور کنند!.
منبع اخذشده این گزارش:عصرایران( ۱۹ تیر ۱۴۰۱)بنقل ازخبرگزاری فارس است واما با غنی سازی مدیریت سایت.
برنج های دیگر
نامگذاری ارقام بر اساس مدت زمان برداشت محصول برنج
برنج هایی مانند «زودرس» (واژه محلی گیلکی به معنای برنجی که زود میرسد).
«شصرس» که درواقع شصت روز (۶۰روز)یا «شصتک» (یعنی برنجی که دو ماه پس از نشاء محصول آن قابل درو باشد).
قرنج هایی که براساس پیشوندهای «گرم» «سرد» شناخته می شوند:
«گرم مولایی»(دروی این محصول درزمان کوتاهتری است،درمقایسه با انواع دیگربرنج ها).
«سرد چمپا» که گویای دیررس بودن این نوع ازبرنج است (در گویش گیلکی، انواع زودرس و دیررس برنج را به ترتیب «گرمه بینج» و «سرده بینج» مینامند).
نامگذاری براساس آبشخورمحصول
ارقام برنج «سپید رود»، «زاینده رود» و «هراز »که برگرفته از نام رودخانه های گیلان و اصفهان و شهر آمل است که محصول راتغذیه می کنند.
نام گذاری ارقام بر اساس حروف اختصاری(مخفف)
برنج« ندا» ، حرف (ن) برگرفته از نام دکتر نعمت زاده، حرف (د) برگرفته از حرف اول دانشگاه و حرف (آ) نشان دهنده شهر آمل است.
برنج «بی نام» و«غریب»
نام گذاری ارقام با عناوینی چون «بینام»، «نام ندار»یا «غریب» و امثال آن به برخی از ارقام، به دلیل این است که نتوانستند نامی برایش پیداکنند ویابرنجی است که بابقیه متفات است(غریب).
«برنج نعمت» یکی از برنج های پرمحصول است که از تلفیق برنج طارم حسن سرایی و آمل است.
«دکتر قربانعلی نعمت زاده» که دارای دکترای ژنتیک مولکولی و اصلاح نباتات است در مدت ۲۵ سال فعالیت تحقیقاتی و پژوهشی خود موفق به معرفی ۱۰ رقم برنج شامل ندا، نعمت، قائم، پردیس و دو رقم برنج هستهای شهریار و روشن شد.
قدردانی ازقربانعلی نعمت زاده محقق و پژوهشگر نمونه ملی درحوزه برنج ۱۰ آذر ۱۴۰۰
برگزیده جشنواره بین المللی خوارزمی برای اصلاح و معرفی رقم برنج پر محصول نعمت در سال ۱۳۷۴، پژوهشگر نمونه دانشگاه مازندران در سال ۱۳۸۶ و ۱۳۹۰ و موسس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی طبرستان در سال ۱۳۸۸ نیز بخشی از موفقیتهای این محقق مازندرانی است.
ارزش غذایی برنج در ۱۰۰ گرم
کالری برنج ۱۳۰
کل چربی ۰.۳ گرم
چربی اشباع ۰.۱ گرم
چربی چند غیر اشباع ۰.۱ گرم
چربی تک غیر اشتباع ۰.۱ گرم
سدیم ۱ میلی گرم
پتاسیم ۳۵ میلی گرم
کل کربوهیدرات ۲۸ گرم
فیبر غذایی ۰.۴ گرم
قند ۰.۱ گرم
پروتئین ۲.۷ گرم
ویتامین آ ۰٪
کلسیم ۱٪
آهن ۱٪
ویتامین ب۶ ۵٪
منیزیم ۳٪
طرزتشخیص(تفاوت)برنج ها
تشخیص برنج صدری در واقع یک عمل تخصصی(تجربی)است که علاوه بر کارشناسان ارقام برنج کشاورزان باتجربه بخوبی میتوانند تفاوتهارا تشخیص دهند،
آسانترین روش تشخیص از روی ویژگی های ظاهری«جو»یا شلتوک (لایه سبوس قهوه ای رنگ)که قبل ازتبدیل جو(زرد)به برنج(سفید)است.
مشخصات برنج صدری(دانه سفید)
*برنج صدری از طول زیاد و عرض کم برخوردار است و ظاهری کشیده به رنگی استخوانی دارد
طول دانه ی خام برنج صدری بیشتر از ۷ میلیمتر میباشدکه پس از پختن به بیشتر از ۱۳ میلیمتر می رسد(قدمی کشد)
*هنگام مالش دانه های برنج صدری، بین دو کف دست چربی آن به راحتی قابل تشخیص است
نکات کاربردی برای پخت برنج های ایرانی
بهتر است برنج را قبل از پختن خیس کنیم (حداقل یک ساعت قبل ازپختن)
۱-خیساندن برنج قبل از پخت باعث میشود حجم برنج بیشتر شود مثلا اگر یک پیمانه برنج را بدون خیس کردن پخت کنیم و ۵ قاشق برنج داشته باشیم همان مقدار برنج را اگر ۳ ساعت قبل خیس کنیم ۸ الی ۱۰ قاشق برنج خواهیم داشت.
۲-خیساندن برنج باعث میشود برنج پخت شده دانه بلند تر و به اصطلاح ری بیشتری بکشد.
۳-خیساندن برنج باعث میشود برنج بعد از پخت نرم تر شود.
خیساندن برنج با آب و نمک طعم مطلوب تری به برنج میدهد.
۱-خیس کردن برنج با آب و نمک باعث میشود برنج هنگام پخت نشکند و دو تکه نشود.
۲-هنگامی که برنج در حال خیس خوردن استیون های کلسیم خود را به آب می دهد و در مقابل یون های سدیم نمک را جذب می کند با این کار ساختار شکنندگی برنج کاهش می یابد و باعث می شود برنج خُرد نشود و زودتر دم بکشد.
۳-خیس کردن برنج باعث میشود برنج کاملا تمیز و پاک شود زیرا هر ضایعاتی در برنج باشد بعد از چند ساعت به روی آب می آید.
«برنج را آب و نمک خیس کنید تادرهنگام پخت بهترقدبکشد»
تفاوت «برنج دم سیاه» با« برنج هاشمی»
اصلی ترین تفاوت میان این دو نوع برنج محصول دهی کمتر برنج دم سیاه در هر هکتار زمین نسبت به برنج هاشمی می باشد و شالیکار بهره وری زیادی از شالیزار خود با کاشت برنج دم سیاه نخواهد داشت.
بخاطرهمین است که« برنج دم سیاه» جزء برنج های گران قیمت است و صرفه اقتصادی بالایی دارد.
یکی دیگر از تفاوت های برنج دم سیاه با هاشمی میزان چربی و کلسترول موجود در آن می باشد. برنج دم سیاه چربی بیشتری نسبت به برنج هاشمی دارد و همین تفاوت باعث می شود که برنج بعد از پخت نرم تر شود. از دیگر تفاوت هایی که میان این برنج وجود دارد، نحوه کشت آن ها است. برنج دم سیاه اکثرا به صورت سنتی کاشت و برداشت می شود ولی امروزه کشاورزی صنعتی به کشت برنج هاشمی راه پیدا کرده است و برنج هاشمی به دو شکل صنعتی و سنتی کشت می شود.
تفاوت «برنج صدری» و« برنج هاشمی» در چیست؟
برنج هاشمی برنجی است که از لحاظ کشت و بازدهی نسبت به برنج صدری صرفه بیشتری داشته و به همین دلیل بسیاری از کشاورزان ترجیح میدهند این رقم از برنج را کشت کنند. همچنین این برنج به دلیل ساقهی نازک تر کمتر مورد حمله و آسیب آفتهایی مثل کرم ساقه خوار است و در نتیجه نیاز به سمپاشی کمتری دارد. برنج رقم هاشمی عطر بیشتری نسبت به برنج صدری دارد اما برنج صدری قد بلندتر است
برنج هاشمی گوشت بیشتری دارد و قیمت پایین تری نسبت به برنج صدری دارد به همین دلیل مشتریان بیشتری نسبت به سایر گونه های بومی برنج ایرانی از جمله برنج صدری دارد.
«برنج دودی» چیست؟
برنج های دودی همان برنج های محلی است که دراتاقک های آلوده دردود، برنج، دودی میشود(چیزی شبیه ماهی دودی)
برنج های دودی رنگ تیره تری نسبت به برنج های غیر دودی دارند. و دانه های خام و پخته آن عطر دل انگیز دود را به مشام میرساند،البته ممکنه است ذائقه بعضی ها متفاوت باشد(برایشان ناخوشایندباشد).
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«امیرکبیر و میرزا آقا خان نوری»هر۲صدراعظم ناصرالدین شاه بودند وهر۲ درکربلا مدفون هستند.
امیرکبیر: ۳ سال و یک ماه صدراعظم بود.
میرزا آقاخان نوری : ۶ سال و ۸ ماه صدراعظم بود.
ناصرالدین شاه : تولد۲۵ تیر ۱۲۱۰ متوفی ۱۲ اردیبهشت ۱۲۷۵(۶۵ سال عمرکرد)
«ناصرالدین شاه» از ۲۲ شهریور ۱۲۲۷ تا ۱۲ اردیبهشت ۱۲۷۵سلطنت کرد(۴۸ پادشاهی کرد )
«میرزا محمدتقی خان فراهانی»(امیرکبیر) از از ۲۸ مهر ۱۲۲۷ شمسی تا ۳ آذر ۱۲۳۰ صدراعظم بود.
«میرزا آقاخان نوری»(اعتمادالدوله)از ۱۰ آذر سال ۱۲۳۰ تا ۰۸ شهریور ۱۲۳۷ صدراعظم بود.
مرگ: ۲۸ اسفند ۱۲۴۳ در سن ۵۹ سالگی(۶ سال بعدازعزل)
صدرات: ۲۴ محرم ۱۲۶۸ – ۲۰ محرم ۱۲۷۵ ه.ق
میرزا آقاخان نوری بعد از مرگ امیرکبیر در ۱۰ آذر سال ۱۲۳۰ش که عید ولادت سلطانی بود، به صدارت اعظمی انتخاب گردید و با در خواست ناصرالدین شاه قبل از عهدهدار شدن صدارت با نوشتن نامه به وزیر مختار انگلیس در ایران، از تابعیت این کشور خارج شد.
فرزندان میرزا آقاخان: «میرزا کاظم خان نظامالملک» که به پیشکاری «امیر نظام»، ولیعهد اول ناصرالدین شاه انتخاب گردید.
فرزنددیگرش«حسینقلی خان صدرالسلطنه»(حاجی واشینگتن) که اولین سفیر ایران در آمریکا بود.
امیرکبیر دو روز پس از عزل در ۲۵ محرم سال ۱۲۶۸ق به کاشان تبعید شد و در ۱۸ دی ۱۲۳۰ش در حمام فین کاشان با بریدن رگ دستانش به قتل رسید. به روایت میرزا محمدجعفرخان، حقایقنگار خورموجی در کتاب مشهور «حقایقالاخبار ناصری» پیکر امیر را روز بعد از قتل ابتدا در گورستان «پشت مشهد» کاشان دفن کردند اما چند ماه بعد، با تلاش همسرش عزتالدوله، پیکر امیرکبیر را به کربلا حمل کردند و در اتاقی که در آن به سوی صحن امام حسین(ع) باز میشود، به خاک سپردند
کربلا(عرفه واربعین)را درسالهای قبل ازکروناخواهیددید(ادامه)
کربلا(بین الحرمین)روزعرفه
هزاران زائر مسلمان ، امروزشنبه ٩ ذوالحجه ١٤٤٣(عرفه)۱۸ تیر ۱۴۰۱ خود را به کربلا رساندهاند تا مراسم روز عرفه را در حرم سرور و سالار شهیدان به جا آورند.
امروز شنبه،٩ ذوالحجه ١٤٤٣(عرفه)۱۸ تیر ۱۴۰۱، همزمان با روز عرفه در عراق، صدها هزار زائر مسلمان و شیعه خود را به کربلا رساندند تا زیارت سالار شهیدان را در حرم امام حسین (ع) به جا آورند.
کربلا ٩ ذوالحجه ١٤٤٣(عرفه)۱۸ تیر ۱۴۰۱
کربلا ٩ ذوالحجه ١٤٤٣(عرفه)۱۸ تیر ۱۴۰۱
عرفه
سایت شبکه «الکفیل» با انتشار تصاویری از حضور پرشور و باشکوه زائران کربلا در حرمهای حضرت عباس (ع) و حضرت امام حسین (ع)، نوشت که از بامداد امروز شنبه،٩ ذوالحجه ١٤٤٣(عرفه)۱۸ تیر ۱۴۰۱ سیلی از جمعیت مشتاقان و محبان اهل بیت علیهم السلام خود را به «حرم امام حسین» و برادرشان، «اباالفضل العباس» علیهما السلام رساندند تا مراسم زیارت روز عرفه را در این مکان مقدس به جا آورند.
کربلا ٩ ذوالحجه ١٤٤٣(عرفه)۱۸ تیر ۱۴۰۱
کربلا(ایام فبل ازعرفه)
کربلا ٩ ذوالحجه ١٤٤٣(عرفه)۱۸ تیر ۱۴۰۱
کربلا ٩ ذوالحجه ١٤٤٣(عرفه)۱۸ تیر ۱۴۰۱
کربلا ٩ ذوالحجه ١٤٤٣(عرفه)۱۸ تیر ۱۴۰۱
کربلا ٩ ذوالحجه ١٤٤٣(عرفه)۱۸ تیر ۱۴۰۱کربلا ٩ ذوالحجه ١٤٤٣(عرفه)۱۸ تیر ۱۴۰۱
کربلا ٩ ذوالحجه ١٤٤٣(عرفه)۱۸ تیر ۱۴۰۱
کربلا ٩ ذوالحجه ١٤٤٣(عرفه)۱۸ تیر ۱۴۰۱
کربلا ٩ ذوالحجه ١٤٤٣(عرفه)۱۸ تیر ۱۴۰۱
کربلا ۶سال پیش(عرفه)۲۰ شهریور ۱۳۹۵
کربلا ۵سال پیش(اربعین)۱۸ آبان ۱۳۹۶
فارس نوشت: تدابیر امنیت و خدماتی لازم برای پذیرایی و استقبال زائران کربلای معلی اندیشیده شده است و خادمان حرمهای امام حسین(ع) و حضرت عباس (ع)، در آمادگی کامل در حال خدماتدهی به زائران هستند.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:درگزارش فارس اصلاحاتی انجام داده ام+تصاویر