پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

علیرغم هشدار چین،رئیس کنگره آمریکا(نانسی پلوسی)به تایون رفت

​نانسی پلوسی ازمالزی به تایوان رفت.

«رئیس جمهور چین» ۲ ساعت با «رئیس جمهور آمریکا»صحبت کرد  وبه جوبایدن هشدارداد:باآتش بازی نکند

۴ روزبعد رئیس کنگره آمریکا به تایوان  سفرکرد.

هواپیمای «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در« فرودگاه تایپه»، مرکز جزیره تایوان به زمین نشست/عصر سه‌شنبه(۱۱ مرداد ۱۴۰۱)

سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در حالی صورت می‌گیرد که «پکن» پیش از این هشدار شدیدی درباره این سفر صادر کرده بود. 

Speaker of the U.S. House Of Representatives Nancy Pelosi (D-CA), left, poses for photographs with Taiwan's President Tsai Ing-wen, right, at the president's office on August 03, 2022 in Taipei, Taiwan

با ورود هواپیمای حامل نانسی پلوسی به حریم هوایی تایوان، چین حریم هوایی بالای تایوان را به روی هواپیما‌های غیرنظامی بست.

US Speaker Nancy Pelosi departs Taiwan, capping visit that infuriated China

رویترز»نوشت: علاوه بر هواپیما‌های نظامی چین که صبح روز سه‌شنبه نزدیک خط میانی تقسیم کننده آبراه حساس پرواز می‌کردند، چندین کشتی جنگی چینی از روز دوشنبه در نزدیکی خط تقسیم غیررسمی باقی مانده‌اند.»

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«شی جین پینگ» به «جوبایدن» گفت: کسانی که با آتش بازی می‌کنند در نهایت می‌سوزند.(نانسی پلوسی ازسفربه تایوان منصرف شود)بعداز ۲۵ سال ،بالاترین مقام آمریکایی که به تایوان رفت.

Nancy Pelosi

با وجود یک رشته هشدارها، از جمله اقدام نظامی، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه از مالزی به تایوان پرواز کرد.

پلوسی در حوالی ساعت ۲۲:۴۴ هنگام فرود در «فرودگاه سونگشان تایپه» مورد استقبال «جوزف وو» وزیر امور خارجه تایوان قرار گرفت. به وقت محلی (1444GMT). دو هتل برای میزبانی از هیئت همراه قانونگذاران و مقامات آمریکایی رزرو شده است.

اختلاف ساعت ایران و چین ۴:۳۰ است(یعنی ساعت ورودپلوسی به تایوان به وقت ایران ساعت ۱۸).

 ۷ مرداد ۱۴۰۱دولتی شینهوا  گزارش داد که شی جین پینگ رئیس جمهور چین سخنان تندی در مورد سیاست ایالات متحده در قبال تایوان، جزیره ای دموکراتیک با روابط نزدیک با ایالات متحده اما که چین آن را بخشی از قلمرو خود می داند، بیان کرد.

«شی» به «بایدن» گفت: کسانی که با آتش بازی می‌کنند در نهایت می‌سوزند، امیدوارم طرف آمریکایی این موضوع را کاملاً درک کند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و شی جین پینگ همتای چینی اش همچنین در طی تماس تلفنی پنجشنبه شب توافق کردند که اولین نشست حضوری خود را برنامه ریزی کنند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، تا کنون هیچ مطلبی در مورد زمان و مکان این دیدار به بیرون درج نکرده است.

یک مقام آمریکایی در این مورد گفت: بایدن و شی در گفت و گوی پنجشنبه شب خود درباره ارزش دیدار حضوری میان دو رهبر گفتگو و توافق کردند که تیم‌های خود را پیگیری کنند تا زمان قابل قبولی برای انجام این کار پیدا کنند.

U.S. President Joe Biden meets with Chinese leader Xi Jinping on the sidelines of the Group of 20 leaders' summit in Bali, Indonesia, last November. | REUTERS

«شی» به «بایدن»تاکنون ،دیدارحضوری نداشته اند.

اگرچه از زمان ورود بایدن به کاخ سفید تا کنون پنج گفت و گوی تلفنی و ویدئویی میان روسای جمهور چین و آمریکا صورت گرفته است اما تا کنون هیچ دیدار حضوری میان دو رهبر انجام نشده است.

U.S. House Speaker Nancy Pelosi delivers remarks as Taiwan President Tsai Ing-wen listens at the Presidential Office in Taipei on Wednesday.   | Taiwan Presidential Office / VIA AFP-JIJI

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: دیدار ۲ زن ماجراجو

U.S. House Speaker Nancy Pelosi attends a meeting with Taiwan President Tsai Ing-wen at the Presidential Office in Taipei on Wednesday.   | TAIWAN PRESIDENTIAL OFFICE / VIA REUTERS

نانسی پلوسی(رئیس کنگره آمریکا) و هیئت همراهش  با «تسای اینگ ون» رئیس جمهور تایوان دیدارکرد.چهارشنبه(۱۲ مرداد ۱۴۰۱)

«نانسی پلوسی» (رییس مجلس نمایندگان آمریکا) و تسای اینگ ون (رئیس‌جمهوری تایوان) در دفتر ریاست‌ جمهوری در تایپه با یکدیگر دیدار کردند و تسای اینگ ون بالاترین نشان افتخار غیرنظامی تایوان را به نانسی پلوسی اهدا کرد.
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، پس از دریافت نشان افتخار غیرنظامی تایوان و در حالی که در کنار رئیس‌جمهوری تایوان «تسای اینگ ون» ایستاده بود، گفت: «امروز، هیئت ما به تایوان آمد تا به صراحت اعلام کند که ما تعهد خود به تایوان را رها نخواهیم‌ کرد و به دوستی پایدار خود افتخار می‌کنیم
پلوسی افزود: «اکنون بیش از هر زمان دیگری، همبستگی آمریکا با تایوان مهم است و این پیامی است که ما با خود آورده‌ایم»
نانسی پلوسی با اشاره به دریافت نشان افتخار تایوان افزود: «من مشتاقانه منتظرم که این جایزه را در دفتر رئیس مجلس به نمایش بگذارم یا آن را در ساختمان کنگره به عنوان نماد دوستی ارزشمندمان نصب کنم.»
«تسای اینگ ون »رئیس جمهور تایوان هم در این دیدار از نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای بازدید از تایوان تشکر کرد و گفت: تایپه هر کاری که لازم باشد برای تقویت توان دفاعی خود انجام خواهد‌ داد.

تسای افزود:«ما قاطعانه از حاکمیت کشورمان دفاع کرده و و با هیچ تهدیدی عقب‌نشینی نخواهیم کرد ضمن آنکه خواهان همکاری با همه دموکراسی‌های جهان برای حفظ مشترک ارزش‌های دموکراتیک هستیم.»

او با تاکید بر تعهد کشورش به حفظ صلح و ثبات در تنگه تایوان قول داد تایوان را به نیروی کلیدی ثبات‌بخش برای امنیت منطقه و توسعه تجارت جهانی تبدیل کند.

«رئیس جمهوری تایوان»، همچنین از «خانم پلوسی» برای بیان سیاست ثابت ایالات متحده در حمایت از تایوان تشکر و از او به عنوان یکی از فداکارترین دوستان تایوان قدردانی کرد.

«خانم تسای»، تایوان را شریکی قابل اعتماد برای ایالات متحده دانست و افزود: «ما به همکاری با کنگره ایالات متحده و دولت برای تقویت همکاری در زمینه‌هایی مانند امنیت هند و اقیانوس آرام، توسعه اقتصادی، پرورش استعدادها و زنجیره تامین ادامه خواهیم‌ داد تا روابط تایوان و ایالات متحده را افزایش دهیم.»

ترامپ: این دیوانه چرا به تایوان رفت؟!

«رئیس جمهورپیشین آمریکا» با انتقاد از اقدام «نانسی پلوسی» در سفر به تایوان او را «دیوانه‌ای» خواند که همیشه باعث دردسر است./ ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
به گزارش از نیویورک پست، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در پلتفرم اجتماعی "حقیقت" خود نوشت: چرا نانسی پلوسی دیوانه در تایوان است؟ او همیشه باعث دردسر می‌شود. هیچ کاری را خوب و درست انجام نمی‌دهد.
هفته گذشته، ترامپ نسبت به رفتن پلوسی به تایوان هشدار داد و گفت: هر چیزی که او نزدیکش شود به هم می‌ریزد. چرا نانسی پلوسی با چین و تایوان درگیر می‌شود؟ جز اینکه دردسر سازی کند و برای «شوهر کلاهبردارش» پول بیشتری ایجاد کند که احتمالاً شامل تجارت و اطلاعات داخلی می‌شود.

او گفت: هر چیزی که او(نانسی پلوسی) دست بزند به آشوب، اختلال و گند کشیده می‌شود (دومین «شکست» بزرگ او در کنگره در حال حاضر اتفاق می‌افتد!)، او فقط اوضاع را بدتر خواهد کرد. نانسی دیوانه باعث اصطکاک و نفرت بزرگ می‌شود. او مصداق خرابکاری است!

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«اختلاف چین با آمریکا درموضوع تایون است»،چین تایوان رابعنوان یکی ازاستانهای(خودمختار)خودمی داند واما شیاطینی چون آمریکا درصددتحریک مسئولین تایوان هستندبرای اعلام استقلال.

«تایوان کجاست؟

«تایوان»(Taiwan) که با نام‌های «جمهوری چین»، «چین تایپه» و «چین ملی» و «فُرمُز» نیز شناخته می‌شود از غرب با چین، از شمال‌شرقی با ژاپن و از جنوب با فیلیپین همسایه است.

«جزیره تایوان» که به «فورموسا» معروف بود پیش از قرن هفدهم و وقتی کلنی هلندی‌ها و اسپانیایی‌ها این جزیره را به روی مهاجرت قوم «هان» گشودند، فقط محل اقامت بومی‌های تایوان یا فورموسان‌ها بود.
tay.jpg

«تایوان»با مرکزیت تایپه دارای ۳۶،۱۸۸ کیلومتر مربع مساحت و ۲۳ میلیون جمعیت است.

این جزیره بعد از این که دوره‌ای کوتاه در فاصله ۱۶۶۱ تا ۱۶۸۳ تحت حکمرانی پادشاهی فورموسا بود در سال ۱۶۸۳ به آخرین امپراطوری چین ضمیمه شد.

«تایوان» کجاست؟

کشور چین

جمهوری خلق چین در شرق قاره آسیا و غرب اقیانوس آرام قرار دارد و با «۹ میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتر مربع مساحت»، در آسیا بزرگترین کشور و در جهان سومین کشور بزرگ پس از روسیه و کانادا به حساب می‌آید،این کشور از مرکز رود خه لونگ جیانگ در شمال دهکده مو هه واقع در شمال آغاز و به جزایر ذنگ مو آن شا و نان شا در جنوب امتداد می‌یابد.

جمعیت کشورچین به یک میلیاردچهارصدمیلیون نفرمی رسد.

طول مرزهای خشکی چین به حدود ۲۲ هزار و ۸۰۰ کیلومتر می‌رسد. چین از شرق با کره شمالی، از شمال با مغولستان، از شمال شرق با روسیه، از شمال غرب با قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، از غرب و جنوب غرب با افغانستان، پاکستان، هند، نپال، بوتان و چند کشور دیگر همجوار است و از شرق و جنوب شرق با کره‌جنوبی، ژاپن، فیلیپین، برونی، مالزی و اندونزی مرز دریائی دارد.

از شمال تا جنوب چین ۴۹ درجه عرض جفرافیائی و ۵۵۰۰ کیلومتر فاصله دارد. انتهای شرقی سرزمین چین مرکز اتصال رودهای خه لونگ جیانگ و وو سو لی و انتهای غربی چین در فلات پامیر است.

«رئیس جمهور چین» ۲ ساعت با «رئیس جمهور آمریکا»صحبت کرد وبه جوبایدن هشدارداد:باآتش بازی نکند.

۴ روزبعد رئیس کنگره آمریکا به تایوان سفرکرد.

هواپیمای «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در« فرودگاه تایپه»، مرکز جزیره تایوان به زمین نشست/عصر سه‌شنبه(۱۱ مرداد ۱۴۰۱)

سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در حالی صورت می‌گیرد که «پکن» پیش از این هشدار شدیدی درباره این سفر صادر کرده بود.

با ورود هواپیمای حامل نانسی پلوسی به حریم هوایی تایوان، چین حریم هوایی بالای تایوان را به روی هواپیما‌های غیرنظامی بست.

رویترز»نوشت: علاوه بر هواپیما‌های نظامی چین که صبح روز سه‌شنبه نزدیک خط میانی تقسیم کننده آبراه حساس پرواز می‌کردند، چندین کشتی جنگی چینی از روز دوشنبه در نزدیکی خط تقسیم غیررسمی باقی مانده‌اند.»

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«شی جین پینگ» به «جوبایدن» گفت: کسانی که با آتش بازی می‌کنند در نهایت می‌سوزند.(نانسی پلوسی ازسفربه تایوان منصرف شود)بعداز ۲۵ سال ،بالاترین مقام آمریکایی که به تایوان رفت.

نانسی پلوسی، ترامپ را نابود کرد

با وجود یک رشته هشدارها، از جمله اقدام نظامی، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه از مالزی به تایوان پرواز کرد.

U.S. House of Representatives Speaker Nancy Pelosi talks with Taiwan Foreign Minister Joseph Wu before boarding a plane at Taipei Songshan Airport in Taipei, Taiwan August 3, 2022. Taiwan Ministry of Foreign Affairs/Handout via REUTERS

پلوسی در حوالی ساعت ۲۲:۴۴ هنگام فرود در «فرودگاه سونگشان تایپه» مورد استقبال «جوزف وو» وزیر امور خارجه تایوان قرار گرفت. به وقت محلی (1444GMT). دو هتل برای میزبانی از هیئت همراه قانونگذاران و مقامات آمریکایی رزرو شده است.

اختلاف ساعت ایران و چین ۴:۳۰ است(یعنی ساعت ورودپلوسی به تایوان به وقت ایران ساعت ۱۸).

۷ مرداد ۱۴۰۱دولتی شینهوا گزارش داد که شی جین پینگ رئیس جمهور چین سخنان تندی در مورد سیاست ایالات متحده در قبال تایوان، جزیره ای دموکراتیک با روابط نزدیک با ایالات متحده اما که چین آن را بخشی از قلمرو خود می داند، بیان کرد.

Chinese President Xi Jinping meets with then-Vice President Joe Biden in Davos, Switzerland, Jan. 17, 2017. (Lan Hongguang–Xinhua/Getty Images)

«شی» به «بایدن» گفت: کسانی که با آتش بازی می‌کنند در نهایت می‌سوزند، امیدوارم طرف آمریکایی این موضوع را کاملاً درک کند.

«شی» به «بایدن»تاکنون ،دیدارحضوری نداشته اند.(۱۷ ژانویه ۲۰۱۷)دوران معاونت ریاست جمهوری باراک اوباما.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و شی جین پینگ همتای چینی اش همچنین در طی تماس تلفنی پنجشنبه شب توافق کردند که اولین نشست حضوری خود را برنامه ریزی کنند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، تا کنون هیچ مطلبی در مورد زمان و مکان این دیدار به بیرون درج نکرده است.

یک مقام آمریکایی در این مورد گفت: بایدن و شی در گفت و گوی پنجشنبه شب خود درباره ارزش دیدار حضوری میان دو رهبر گفتگو و توافق کردند که تیم‌های خود را پیگیری کنند تا زمان قابل قبولی برای انجام این کار پیدا کنند.

«شی» به «بایدن»تاکنون ،دیدارحضوری نداشته اند.

اگرچه از زمان ورود بایدن به کاخ سفید تا کنون پنج گفت و گوی تلفنی و ویدئویی میان روسای جمهور چین و آمریکا صورت گرفته است اما تا کنون هیچ دیدار حضوری میان دو رهبر انجام نشده است.

U.S. House of Representatives Speaker Nancy Pelosi attends a meeting with Taiwan President Tsai Ing-wen at the presidential office in Taipei, Taiwan August 3, 2022, (Taiwan Presidential Office/Handout via REUTERS TV) (VIA REUTERS)

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: دیدار ۲ زن ماجراجو

نانسی پلوسی(رئیس کنگره آمریکا) و هیئت همراهش با «تسای اینگ ون» رئیس جمهور تایوان دیدارکرد.چهارشنبه(۱۲ مرداد ۱۴۰۱)

«نانسی پلوسی» (رییس مجلس نمایندگان آمریکا) و تسای اینگ ون (رئیس‌جمهوری تایوان) در دفتر ریاست‌ جمهوری در تایپه با یکدیگر دیدار کردند و تسای اینگ ون بالاترین نشان افتخار غیرنظامی تایوان را به نانسی پلوسی اهدا کرد.رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، پس از دریافت نشان افتخار غیرنظامی تایوان و در حالی که در کنار رئیس‌جمهوری تایوان «تسای اینگ ون» ایستاده بود، گفت: «امروز، هیئت ما به تایوان آمد تا به صراحت اعلام کند که ما تعهد خود به تایوان را رها نخواهیم‌ کرد و به دوستی پایدار خود افتخار می‌کنیم.»پلوسی افزود: «اکنون بیش از هر زمان دیگری، همبستگی آمریکا با تایوان مهم است و این پیامی است که ما با خود آورده‌ایم»نانسی پلوسی با اشاره به دریافت نشان افتخار تایوان افزود: «من مشتاقانه منتظرم که این جایزه را در دفتر رئیس مجلس به نمایش بگذارم یا آن را در ساختمان کنگره به عنوان نماد دوستی ارزشمندمان نصب کنم.»«تسای اینگ ون »رئیس جمهور تایوان هم در این دیدار از نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای بازدید از تایوان تشکر کرد و گفت: تایپه هر کاری که لازم باشد برای تقویت توان دفاعی خود انجام خواهد‌ داد.

تسای افزود:«ما قاطعانه از حاکمیت کشورمان دفاع کرده و و با هیچ تهدیدی عقب‌نشینی نخواهیم کرد ضمن آنکه خواهان همکاری با همه دموکراسی‌های جهان برای حفظ مشترک ارزش‌های دموکراتیک هستیم.»

او با تاکید بر تعهد کشورش به حفظ صلح و ثبات در تنگه تایوان قول داد تایوان را به نیروی کلیدی ثبات‌بخش برای امنیت منطقه و توسعه تجارت جهانی تبدیل کند.

«رئیس جمهوری تایوان»، همچنین از «خانم پلوسی» برای بیان سیاست ثابت ایالات متحده در حمایت از تایوان تشکر و از او به عنوان یکی از فداکارترین دوستان تایوان قدردانی کرد.

«خانم تسای»، تایوان را شریکی قابل اعتماد برای ایالات متحده دانست و افزود: «ما به همکاری با کنگره ایالات متحده و دولت برای تقویت همکاری در زمینه‌هایی مانند امنیت هند و اقیانوس آرام، توسعه اقتصادی، پرورش استعدادها و زنجیره تامین ادامه خواهیم‌ داد تا روابط تایوان و ایالات متحده را افزایش دهیم.»

ترامپ: این دیوانه چرا به تایوان رفت؟!

ترامپ بار دیگر انسی پلوسی را مورد حمله لفظی قرار داد

«رئیس جمهورپیشین آمریکا» با انتقاد از اقدام «نانسی پلوسی» در سفر به تایوان او را «دیوانه‌ای» خواند که همیشه باعث دردسر است./ ۱۲ مرداد ۱۴۰۱به گزارش از نیویورک پست، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در پلتفرم اجتماعی "حقیقت" خود نوشت: چرا نانسی پلوسی دیوانه در تایوان است؟ او همیشه باعث دردسر می‌شود. هیچ کاری را خوب و درست انجام نمی‌دهد.هفته گذشته، ترامپ نسبت به رفتن پلوسی به تایوان هشدار داد و گفت: هر چیزی که او نزدیکش شود به هم می‌ریزد. چرا نانسی پلوسی با چین و تایوان درگیر می‌شود؟ جز اینکه دردسر سازی کند و برای «شوهر کلاهبردارش» پول بیشتری ایجاد کند که احتمالاً شامل تجارت و اطلاعات داخلی می‌شود.او گفت: هر چیزی که او(نانسی پلوسی) دست بزند به آشوب، اختلال و گند کشیده می‌شود (دومین «شکست» بزرگ او در کنگره در حال حاضر اتفاق می‌افتد!)، او فقط اوضاع را بدتر خواهد کرد. نانسی دیوانه باعث اصطکاک و نفرت بزرگ می‌شود. او مصداق خرابکاری است!

تایوان کجاست؟

 کشور  چین

جمهوری خلق چین در شرق قاره آسیا و غرب اقیانوس آرام قرار دارد و با  ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتر مربع مساحت، در آسیا بزرگترین کشور و در جهان سومین کشور بزرگ پس از روسیه و کانادا به حساب می‌آید،این کشور از مرکز رود خه لونگ جیانگ در شمال دهکده مو هه واقع در شمال آغاز و به جزایر ذنگ مو آن شا و نان شا در جنوب امتداد می‌یابد.

جمعیت کشورچین به یک میلیاردچهارصدمیلیون نفرمی رسد.

طول مرزهای خشکی چین به حدود ۲۲ هزار و ۸۰۰ کیلومتر می‌رسد. چین از شرق با کره شمالی، از شمال با مغولستان، از شمال شرق با روسیه، از شمال غرب با قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، از غرب و جنوب غرب با افغانستان، پاکستان، هند، نپال، بوتان و چند کشور دیگر همجوار است و از شرق و جنوب شرق با کره‌جنوبی، ژاپن، فیلیپین، برونی، مالزی و اندونزی مرز دریائی دارد.

از شمال تا جنوب چین ۴۹ درجه عرض جفرافیائی و ۵۵۰۰ کیلومتر فاصله دارد. انتهای شرقی سرزمین چین مرکز اتصال رودهای خه لونگ جیانگ و وو سو لی و انتهای غربی چین در فلات پامیر است.

 (استانها ومناطق خودمختارومناطق ویژه)چین

نگاهی به آینده سیاسی هنگ کنگ و انتخابات رییس اجرایی منطقه

 ۵ ناحیه خودمختار:

گوانگشی (نان‌نینگ )،مغولستان داخلی(هوه هوت)،تبت (لهاسا)،سین‌کیانگ(اورومچی) ،نینگچیا(یینچوان)

۴ شهرداری عمده (پکن، شانگهای، تیان جینگ و چونچینگ)

۲ ناحیه ویژه اداری :

(هنگ کنگ وماکائو)

استانهای کشورچین:۲۲استان

۱- استان آن هوئی (Anhui) با مرکزیت هفی (Hefei) با۶۰میلیون جمعیت.

۲-استان فوجیان (Fujian) با مرکزیت فوژو (Fuzhou) با۳۷میلیون جمعیت.

۳-استان گانسو (Gansu) با مرکزیت لانژو (Lanzhou) با۲۶ میلیون جمعیت.

۴-استان گوانگدونگ (Guangdong) با مرکزیت گوانگزو (Guangzhou) با۱۰۵میلیون جمعیت.

۵-استان گویژو (Guizhou) با مرکزیت گوییانگ (Guiyang) با۳۵میلیون جمعیت.

۶-استان هاینان (Hainan) با مرکزیت هایکو (Haikou) با۹میلیون جمعیت.

۷-استان هبی (Hebei) با مرکزیت شیجیاژویانگ (Shijiazhuang) با۷۲ میلیون جمعیت

۸-استان هیلانگجیانگ (Heilongjiang) با مرکزیت هاربین (Harbin) با۳۸ میلیون جمعیت.

۹-استان هنان (Henan) با مرکزیت ژنگژو (Zhengzhou)  با۱۰۵میلیون جمعیت.

۱۰-استان هوابی (Hubei) با مرکزیت ووهان (Wuhan) با۵۸ میلیون جمعیت.

۱۱-استان هونان (Hunan) با مرکزیت چانگشا (Changsha) با۶۷میلیون جمعیت.

۱۲-استان جیانگسو (Jiangsu) با مرکزیت نانجینگ (Nanjing) با۸۰میلیون جمعیت.

۱۳-استان جیانگشی (Jiangxi) با مرکزیت نانچانگ (Nanchang) با۴۵میلیون جمعیت.

۱۴-استان جی لین (Jilin) با مرکزیت چانگچون (Changchun) با۲۸ میلیون جمعیت.

۱۵-استان لیاونینگ (Liaoning) با مرکزیت شنیانگ (Shenyang) با۴۴میلیون جمعیت.

۱۶-استان چینگهای (Qinghai) با مرکزیت شی نیگ (Xining) با۵۷میلیون جمعیت.

۱۷-استان شاآن شی (Shaanxi) با مرکزیت ژیان (Xi’an) با۳۸ میلیون جمعیت.

۱۸-استان شاندونگ (Shandong) با مرکزیت جینان (Jinan) با۱۰۰میلیون جمعیت.

۱۹-استان شانشی (Shanxi) با مرکزیت تایوان (Taiyuan) با۳۶ میلیون جمعیت.

۲۰-استان سیجوان (Sichuan) با مرکزیت چنگدو (Chengdu) با۸۱میلیون جمعیت.

۲۱-استان یونان (Yunnan) با مرکزیت کون مینگ (Kunming)  با۴۷میلیون جمعیت.

۲۲ استان چجیانگ (Zhejiang) با مرکزیت هانگزو (Hangzhou) با۵۵میلیون جمعیت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد