پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

سفیرفرانسه (سیلوین ایت)نیجرراترک نکرد /بازداشت شد

​فرانسه درکشورنیجر ۱۵۰۰ نظامی دارد

سفیرفرانسه کشورنیجرراترک نکرد /درسفارت فرانسه بازداشت شد

«امانوئل ماکرون»(رئیس‌جمهوری فرانسه)روزجمعه۱۵سپتامبر۲۰۲۳(۲۴شهریور۱۴۰۲) گفت:«سیلوین ایت» سفیر این کشور در نیجر همانند یک گروگان به زندگی ادامه می‌دهد و شورای نظامی نیجر مانع از ارسال مواد غذایی به سفارت فرانسه است.

 ماکرون گفت:سفیر مان در نیجر "با جیره نظامی" زندگی می کند.

BANGLADESH-FRANCE-POLITICS-DIPLOMACY

رئیس جمهورفرانسه گفت: سفیر و اعضای دیپلماتیک ما در سفارت فرانسه گروگان هستند. آن‌ها (شورای نظامی نیجر) از ارسال مواد غذایی به سفارت جلوگیری می‌کنند.

Sylvain Itte, French ambassador to Niger, speaks during a press conference. Photo: Sylvain Itte / X

«سیلوین ایت»(Sylvain Itte)«سفیر فرانسه در نیجر»

ماکرون ادامه داد: سفیرمان نمی‌تواند از آنجا خارج شود. وی عنصر نامطلوب تلقی می‌شود و غذایی دریافت نمی‌کند.

ماکرون در پاسخ به این سوال که آیا این کشور برای بازگرداندن وی به وطن تلاش می‌کند، گفت: من هرچه بتوانم انجام می‌دهم تا با رئیس‌جمهوری بازوم به توافق برسم چراکه وی ار لحاظ قانونی مسئول است و من هر روز با وی گفت‌وگو دارم.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:دولت کودتا به سفیرفرانسه اخطاردادتا ۴۸ ساعت کشورنیجرراترک کند 

شورای نظامی کشورنیجر در روزجمعه ۲۵ آگوست ۲۰۲۳(۳ شهریور ۱۴۰۲ )از سفیر فرانسه خواست ظرف ۴۸ ساعت آینده نیامی(پایتخت) را ترک کند.

Whereabouts of French Ambassador to Niger Not Clear
وزارت امور خارجه نیجر هم علت تصمیم به اخراج«سیلوین ایت»را  در تضادبودن اقدامات دولت فرانسه با منافع نیجر اعلام کرد.

واما سفیراعتنایی نکرد(رئیس جمهورفرانسه به سفیرش گفت همانجابماند،آنهاهیچ کاری نمی توانندبکنند).

ECOWAS delegation arrives in Niger for last-ditch diplomatic push | Euronews
شورای نظامی جدید حاکم بر نیجر پس از ضرب‌الاجل ۴۸ ساعته به سفیر فرانسه برای ترک این کشور، امروز دوشنبه ۲۸ آگوست ۲۰۲۳(۶ شهریور ۱۴۰۲) آب و برق سفارت فرانسه در شهر نیامی، پایتخت نیجر را قطع و تأمین هرگونه غذا و کالا برای سفارت فرانسه را ممنوع کرد.

خبرگزاری آناتولی به نقل از منابع محلی اعلام کرد حاکمان نظامی جدید در نیجر همچنین آب و برق کنسول‌گری فرانسه در شهر زیندر را قطع کردند.

«اله عیسی حسومی بورئیما»، رئیس کمیته ملی حمایت از «شورای ملی حفاظت از میهن» از همه طرف‌ها و شرکا خواسته تأمین هرگونه محصولات غذایی، آب و برق به پایگاه‌های فرانسوی در نیجر را به حالت تعلیق درآورند.

بورئیما همچنین تهدید کرده که هر طرفی که به فرآیند تأمین کالا و خدمات به فرانسوی‌ها در نیجر کمک کند «دشمنان ملت مستقل» تلقی خواهند شد.

وزارت خارجه فرانسه روز شنبه در واکنش به ضرب‌الاجل شورای نظامی نیجر برای خروج سفیر فرانسه از نیجر اعلام کرد که کودتاچیان نیجر صلاحیت خروج سفیر فرانسه از این کشور را ندارند.

وزارت خارجه فرانسه با ارسال بیانیه‌ای به خبرگزاری رسمی این کشور اعلام کرد: فرانسه از درخواست کودتاچیان (برای خروج سفیر فرانسه از نیجر) مطلع شده، اما کودتاچیان ظرفیت ارائه این درخواست را ندارند. تأیید سفیر باید از طرف مقامات منتخت و مشروع نیجریه صورت گیرد.
اقدام بعد شورای نظامی نیجر

بر اساس بیانیه ای۳۱ آگوست ۲۰۲۳(۰۹ شهریور ۱۴۰۲ )حاکمان نظامی نیجر مصونیت دیپلماتیک سفیر فرانسه را لغو کرده و به پلیس دستور داده اند که وی را از این کشور آفریقایی اخراج کند.

در آخرین بیانیه ارسال شده از سوی وزارت امور خارجه نیجر آمده است که «سیلوین ایت»(سفیر فرانسه درنیجر) "دیگر از امتیازات و مصونیت های مرتبط با وضعیت خود به عنوان عضوی از کارکنان دیپلماتیک سفارت برخوردار نیست."

در این سند همچنین آمده است که کارت های دیپلماتیک و روادید خانواده های سفیر لغو شده است.

ارتش در بیانیه اخیر اعلام کرد که روادید سفیر و خانواده وی لغو شده است.

کودتا درنیجر

کودتا در نیجر درروزچهارشنبه ۲۶ ژوئیه ۲۰۲۳(۰۴ مرداد ۱۴۰۲) روی داد. «محمد بازوم» رئیس جمهور نیجریه- نزدیک به فرانسه- توسط گارد ریاست‌جمهوری به رهبری ژنرال عبدالرحمن شیانی برکنار و بازداشت شد.

 پس از آن شورای نظامی نیجر ششم مرداد ۱۴۰۲« ژنرال عبدالرحمن چیانی» را به عنوان رئیس شورای انتقالی این کشور منصوب کرد.

پنج هفته پس از برکناری رئیس جمهور «محمد بازوم» و به دست گرفتن قدرت توسط ارتش در یک کودتا، معترضان در مقابل یک پایگاه فرانسوی در نیجر برای درخواست خروج نیروهای فرانسه چادر برپا کردند.

روابط بین نیجر و فرانسه از زمانی که پاریس حکومت نظامی را نامشروع توصیف کرد، بدتر شد و احساسات ضدفرانسوی را برانگیخت.

حمله به سفارت فرانسه در پایتخت نیجر/ پاریس هشدار داد

هزاران نفر از طرفداران کودتا درروزیکشنبه (۰۸ مرداد ۱۴۰۲ ) در پایتخت نیجر در محکومیت مواضع فرانسه، در برابر سفارت فرانسه در نیامی تجمع کرده علیه پاریس شعار دادند.

فراخوان‌ها برای اخراج ۱۵۰۰ سرباز فرانسوی مستقر در نیجر که به بهانه کارزار گسترده علیه شبه نظامیان اسلام گرا در منطقه ساحل حضور دارند، انجام شد. فرانسه تاکنون حاضر به خارج کردن نیروهایش نشده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد