پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

درگیری میان‌ نیروهای نظامی( آرتساخ و آذربایجان) در قره باغ

درجنگ ۴۴ روزه سال ۲۰۲۰ ، نیروهای آذربایجانی«قره باغ» را که سه دهه در اشغال غیرقانونی ارمنستان بود آزاد کردند.

درگیری میان‌ نیروهای نظامی«آرتساخ» و «جمهوری آذربایجان» در «قره باغ»

«آرتساخ»(قره باغ تحت کنترل ارمنستان)

نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان به سامانه پدافند هوایی ارمنستان در « استپاناکرت»(خانکندی) حمله کرده است.

حمله به شهر "خانکندی" قره باغ در روزسه شنبه ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۳(۲۸ شهریور ۱۴۰۲)
در حالی که آذربایجان محاصره را انکار می کند، کامیون های صلیب سرخ وارد قره باغ می شوند

رسانه های آذربایجان از بستن حریم هوایی این کشور به روی ارمنستان خبر می دهند.

این اقدامات به دلیل «گلوله باران نیروهای مسلح ارمنستان» و همچنین به دلیل ادامه مین گذاری این قلمرو انجام شد.

درگیری میان‌های نیروهای نظامی جمهوری آرتساخ و جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌باغ حکایت دارد.
درگیری «آرتساخ» و «کشورآذربایجان» در «منطقه قره‌باغ»

درگیری میان‌ نیروهای نظامی آرتساخ و جمهوری آذربایجان در قره باغ

وزارت امور خارجه ارمنستان در بیانیه‌ای از «تجاوز گسترده تازه» جمهوری آذربایجان به قره‌باغ کوهستانی خبر داده و آنرا تداوم سیاست «پاکسازی قومی» باکو در این منطقه توصیف کرده است.

خبرگزاری‌های بین‌المللی روز سه‌شنبه۱۹ سپتامبر ۲۰۲۳(۲۸ شهریور ۱۴۰۲) به نقل از مسئولان منطقه جدایی‌طلب قره‌باغ کوهستانی از دور تازه حملات ارتش جمهوری آذربایجان خبر دادند.

عکس آرشیوی از نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان

به گزارش فرانس‌پرس، در این حملات که آذربایجان از آن به عنوان عملیات «ضد تروریستی» نام برده، «استپاناکرت»(خانکندی) مرکز منطقه جدایی‌طلب قره‌باغ کوهستانی و دیگر شهرهای آن هدف گلوله‌باران ارتش آذربایجان قرار گرفتند.

دفتر نمایندگی «قره‌باغ در ارمنستان» با انتشار بیانیه‌ای در فیسبوک نوشت: «آذربایجان عملیات نظامی گسترده‌ای را علیه جمهوری «آرتساخ»(قره‌باغ کوهستانی) آغاز کرده و قصد نفوذ به عمق این منطقه را دارد.»

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:جنگ ۴۴ روزه سال ۲۰۲۰

جنگ ۴۴ روزه سال ۲۰۲۰ ، نیروهای آذربایجانی این سرزمین ها را از نزدیک به سه دهه اشغال غیرقانونی ارمنستان آزاد کردند.

ارمنستان و آذربایجان از اوایل دهه ۱۹۹۰ زمانی که ارمنستان تهاجم نظامی تمام عیار علیه آذربایجان را آغاز کرد، بر سر منطقه قره باغ (قره باغ) آذربایجان درگیر درگیری مسلحانه بودند. جنگ خونین تا زمان آتش بس در سال ۱۹۹۴ ادامه یافت و ارمنستان ۲۰ درصد از اراضی بین المللی شناخته شده آذربایجان را اشغال کرد. بیش از ۳۰ هزارآذربایجانی در جریان یک سیاست وحشیانه پاکسازی قومی توسط ارمنستان کشته شدند و یک میلیون نفر از آن سرزمین ها اخراج شدند.

در آگوست ۲۰۱۹(مرداد ۱۳۹۸)«پاشینیان» از منطقه اشغالی آذربایجان بازدید کرد و در آنجا سخنرانی تحریک آمیزی کرد و گفت: "آرتساخ (منطقه قره باغ) ارمنستان است. دوره." او همچنین خواستار اتحاد ارمنستان و منطقه قره باغ با احیای شعار«میاتسوم»(اتحاد) شد که در طول جنگ اول قره باغ توسط ناسیونالیست های ارمنی استفاده شد.

در ژوئیه ۲۰۲۰(تیر ۱۳۹۹) خصومت‌های کوتاه اما خونین در مرز ارمنستان و آذربایجان در نزدیکی منطقه «تووز غربی» رخ داد.

نیروهای ارمنی با تیراندازی به سربازان آذربایجانی که در امتداد مرز در حال گشت زنی بودند، باعث درگیری شد. درگیری شدید منجر به کشته شدن ۱۲ نظامی آذربایجانی از جمله یک ژنرال و یک سرهنگ و یک غیرنظامی شد.

Armenian forces undergo military training before leaving for the frontline in Nagorno-Karabakh, at a range in Armenia's Armavir region, Oct. 27, 2020. (AFP Photo)

اندکی پس از حادثه مرزی، ارتش ارمنستان یک گروه خرابکار را برای نفوذ به مواضع آذربایجان در منطقه «گورانبوی غربی» اعزام کرد. سربازان آذربایجانی این تلاش را خنثی کردند و «ستوان گورگین آلبریان» فرمانده گروه خرابکاری-تجسسی را که به جنایت خود اعتراف کرد، دستگیر کردند.

در ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰(۰۶ مهر ۱۳۹۹) درگیری چند دهه ای بین دو کشور در نهایت پس از اینکه نیروهای ارمنستان مستقر در سرزمین های اشغالی آذربایجان مواضع نظامی و شهرک های غیرنظامی آذربایجان را گلوله باران کردند، بالا گرفت. نیروهای آذربایجان برای عقب راندن تهاجم اقدامات متقابل فوری انجام دادند. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از آغاز عملیات ضد تهاجمی «به منظور جلوگیری از فعالیت رزمی نیروهای دشمن و تأمین امنیت غیرنظامیان» که زیر آتش قرار گرفت، خبر داد.

نیروهای آذربایجانی طی عملیات ۴۴ روزه ضدحمله موسوم به «مشت آهنین» بیش از ۳۰۰ شهرک از جمله شهرهای: «جبرائیل، فضولی، زنگیلان، گوبدلی و شوشا» را آزاد کردند.

A view shows the town of Shusha

۲۸ سال اشغال شهر« شوشا»

None

ضربه نهایی به مقاومت نیروهای ارمنی، آزادسازی شهر«شوشا» در ۸ نوامبر ۲۰۲۰(۱۸ آبان ۱۳۹۹) بود.

آزادسازی شهر«شوشا» پس از ۲۸ سال اشغال در عقب نشینی نیروهای ارمنی و پایان خصومت ها بسیار مهم بود. این جنگ در بیانیه ای سه جانبه که در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰(۲۰ آبان ۱۳۹۹) توسط ارمنستان، آذربایجان و روسیه امضا شد، پایان یافت. بر اساس این بیانیه، ارمنستان همچنین مناطق اشغالی آغدام، کلباجار و لاچین را به آذربایجان بازگرداند.

یورونیوزنوشت: ارمنستان امروز سه‌شنبه۱۹ سپتامبر ۲۰۲۳(۲۸ شهریور ۱۴۰۲) بار دیگر تاکید کرد که هیچ نیروی مسلحی در «قره‌باغ کوهستانی» مستقر نکرده است،«ایروان» با تکرار این موضع، تاکید دارد که تنها جدایی‌طلبان ارمنی تبار مستقر در «قره‌باغ کوهستانی» مسئولیت مقابله با حملات آذربایجان را بر عهده دارند.

وزارت دفاع ارمنستان در همین راستا با انتشار بیانیه‌ای در تلگرام تاکرد کرد که همانطور که پیش‌تر نیز بارها اعلام شده «ارمنستان در قره باغ کوهستانی ارتش و نیروی مسلح ندارد
وزارت امور خارجه ارمنستان نیز در بیانیه‌ای از «تجاوز گسترده تازه» جمهوری آذربایجان به «قره‌باغ کوهستانی» خبر داده و آنرا تداوم سیاست «پاکسازی قومی» باکو در این منطقه توصیف کرده است.

باکو: «صلح تنها با عقب‌نشینی ارمنستان از قره‌باغ محقق می‌شود»
جمهوری آذربایجان روز سه‌شنبه(۲۸ شهریور ۱۴۰۲) ساعاتی پس از آغاز این عملیات تاکید کرد که صلح با ارمنستان در صورت عقب‌نشینی «کامل» این کشور از «منطقه قره باغ کوهستانی» امکان پذیر است.

دستگاه دیپلماسی آذربایجان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تنها راه دستیابی به صلح و ثبات در منطقه، خروج بی قید و شرط و کامل نیروهای مسلح ارمنستان از منطقه قره باغ آذربایجان و انحلال رژیم به اصطلاح جدایی طلب در این منطقه است

جمهوری آذربایجان همچنین اعلام کرده است که در حال ایجاد کریدورهای بشردوستانه برای غیرنظامیان در منطقه قره‌باغ است.

در بیانیه وزارت دفاع آذربایجان ضمن اعلام این مطلب، هدف از ایجاد دالان‌های بشردوستانه، فراهم شدن امکان تخلیه غیرنظامیان این از این منطقه مورد مناقشه اعلام شده است.

در این بیانیه از «گذرگاه لاچین» و چند مسیر تردد دیگر به عنوان محل ایجاد دالان‌های بشردوستانه و مراکز پذیرش غیرنظامیان یاد شده است.

آژیرهای حمله هوایی در استپاانکرت، پایتخت جمهوری ناگورنو-قره باغ ناشناس به صدا درآمد.

رسانه های آذربایجان از بستن حریم هوایی این کشور به روی ارمنستان خبر می دهند.

همانطور که در باکو اعلام کردند، ارتش در حال انجام حملاتی با سلاح های بسیار دقیق در خط مقدم و در عمق مواضع یگان های نیروهای مسلح ارمنستان و تاسیسات نظامی است.

Foto: Profimedia

آژیرهای حمله هوایی در استپاانکرت، پایتخت جمهوری ناگورنو-قره باغ ناشناس به صدا درآمد.

خاطرنشان می شود که "جمعیت غیرنظامی و زیرساخت های غیرنظامی هدف نیستند".

عملیات ضد تروریستی آغاز شد. به جمعیت فورا هشدار داده شد
آذربایجان به منظور برقراری نظم قانون اساسی "عملیات ضد تروریستی" با ماهیت محلی را در قره باغ کوهستانی آغاز کرد.

قایق هایی که توسط کمیته بین المللی صلیب سرخ (ICRC) اداره می شود، روز دوشنبه وارد قره باغ آذربایجان شدند. باکو گفت که آنها با این انتقال موافقت کردند و با ادعای ارمنستان مبنی بر اینکه آذربایجان با مسدود کردن جاده ای که منطقه را به ارمنستان وصل می کند، باعث ایجاد یک بحران انسانی می شود، مقابله کردند.

«قره باغ »پس از جنگ سال ۲۰۲۰ علیه ارمنستان توسط آذربایجان بازپس گرفته شد که در اوایل دهه ۱۹۹۰ پس از فروپاشی رژیم شوروی، این منطقه را تصرف کرد.

Red Cross trucks enter Karabakh, Azerbaijan, Sept. 18, 2023. (AA Photo)

در حالی که آذربایجان محاصره را انکار می کند، کامیون های صلیب سرخ وارد قره باغ می شوند

«حکمت حاجی اف»(مشاور ارشد الهام علی اف) رئیس جمهور آذربایجان، در توئیتی اعلام کرد که از عبور همزمان کامیون های کمیته بین المللی صلیب سرخ از جاده های آغام و خانکندی و لاچین و خانکندی اطمینان حاصل کرده اند و این جاده ها باز و کاربردی هستند. این موضع اصولی، عادلانه، مشروع و غیرقابل برگشت آذربایجان است. کل جامعه جهانی یک بار دیگر شاهد بود که هیچ به اصطلاح محاصره ای وجود نداشت، بلکه خود محاصره عمدی، تسلیح و سیاسی کردن مسائل بشردوستانه و نمایش های نمایشی توسط ارمنستان و عروسک های غیرقانونی وجود نداشت. رژیم، گروه‌های لابی و برخی از سیاستمداران فاسد غربی و رسانه‌های مغرضانه برای گمراه کردن، دستکاری و گیج کردن. نقاب‌ها در حالی که واقعیت پابرجاست، پاره می‌شوند. جایی برای مناطق خاکستری در آذربایجان وجود ندارد." آیخان حاجی زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه آذربایجان گفت: متأسفانه علیرغم توافقات انجام شده و همچنین درخواست های شرکای بین المللی، ارمنستان و رژیم دست نشانده ای که در منطقه قره باغ ایجاد کرد، مانع از اجرای چنین گذرگاهی شد. حاجی زاده گفت: پیشنهاد استفاده موازی از دو راه با هماهنگی آذربایجان مدت هاست که مطرح شده و در سطوح مختلف به طور گسترده مورد بحث قرار گرفته است.

آذربایجان مدت‌ها اتهامات ارمنستان را رد کرده و استدلال می‌کند که قره باغ می‌تواند تمام تدارکات مورد نیاز خود را از طریق آذربایجان دریافت کند، و افزود که "جدایی‌خواهان" پیشنهاد آنها را برای بازگشایی همزمان کریدور لاچین و جاده آغدام که قره باغ را به بقیه آذربایجان متصل می‌کند رد کردند. .

کمیته بین المللی صلیب سرخ اعلام کرد که به لطف یک اجماع بشردوستانه بین تصمیم گیرندگان، کمیته بین المللی صلیب سرخ (ICRC) امروز محموله های آرد گندم و اقلام ضروری پزشکی را از طریق کریدور لاچین برای افراد نیازمند می آورد. و جاده اقدم». آریان باوئر، مدیر منطقه ای صلیب سرخ برای اروپا و آسیای مرکزی، گفت: ساکنان قره باغ "به فوریت نیاز به کمک های مستمر از طریق ارسال های منظم بشردوستانه دارند. این اتفاق نظر به تیم های ما اجازه داده است تا این کار نجات جان خود را از سر بگیرند."

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد