پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

عضویت فلسطین به سازمان ملل (باوتوی آمریکا)تا هفته آینده به تعویق افتاد

قطعنامه پبشنهادی:مجمع عمومی سازمان ملل متشکل از ۱۹۳ عضو،به فلسطین به یکصد و نود و چهارمین عضو سازمان ملل متحد موافقت کند.

باوتوی آمریکا: عضویت کشور فلسطین به  سازمان ملل متحد تا هفته آینده به تعویق افتاد.
 رأی گیری در شورای امنیت درباره اعطای «عضویت کامل به کشور فلسطین» تا هفته آینده به تعویق افتاد.

همزمان الجزیره گزارش داده است که شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از وتوی آمریکا، پیش‌نویس قطعنامه‌ای مبنی بر پذیرش«عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل» را نتوانست به تصویب برساند.

از سوی دیگر، «نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین» در نشست شورای امنیت برای بررسی اعطای عضویت کامل سازمان ملل به فلسطین گفت: مردم فلسطین همواره قربانی حوادث و تصمیمات بین المللی بوده‌اند که خود در آن نقشی نداشته‌اند.

«مناقشه فلسطین و اسرائیل از مرزهای دو طرف فراتر رفته» و به مناطق دیگر نیز کشیده شده است.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: «لحظه وتوی آمریکا به عضویت کشورفلسطبن به سازمان ملل»

United States Ambassador to the United Nations Robert Wood votes against a resolution during a Security Council meeting at United Nations headquarters, April 18, 2024. (AP Photo / Yuki Iwamura)

«رابرت وود»(سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد) در جلسه شورای امنیت در مقر سازمان ملل، دوشنبه ۱۸ آوریل ۲۰۲۴(۳۰ فروردین ۱۴۰۳)، به قطعنامه ای رای منفی داد.

تبریک آمریکا به اسرائیل

نائب السفیرة الأمیرکیة لدى الأمم المتحدة، روبرت وود یصافح نظیره الإسرائیلی جلعاد إردان خلال جلسة بمجلس الأمن فی مقر الأمم المتحدة بنیویورک. 18 أبریل 2024 - REUTERS

«رابرت وود»(معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل) در جریان نشست شورای امنیت در مقر سازمان ملل در نیویورک، با همتای اسرائیلی خود، «گیلاد اردان» دست می دهد. ۱۸ آوریل ۲۰۲۴(۳۰ فروردین ۱۴۰۳)

Maltese Minister for Foreign and European Affairs and Trade Ian Borg chairs the United Nations (UN) Security Council meeting on April 18, 2024.
سازمان ملل متحد - ایالات متحده قطعنامه ای را که به طور گسترده مورد حمایت سازمان ملل بود، که راه را برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل هموار می کرد، وتو کرد، هدفی که فلسطینیان مدت ها به دنبال آن بودند و اسرائیل برای جلوگیری از آن تلاش کرده است.


رای شورای امنیت ۱۵ عضوی با ۱۲ رای موافق، ایالات متحده مخالف و دو ممتنع از بریتانیا و سوئیس بود. متحدان ایالات متحده فرانسه، ژاپن و کره جنوبی از این قطعنامه حمایت کردند.

نماینده فلسطین درسازمان ملل(ریاض منصور) گفت: از سال ۱۹۸۸ رهبری (تشکیلات خودگردان) تمایل خود را برای پایان دادن به درگیری نشان داده و امتیازات تاریخی داده است.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:قطعنامه پیشنهادی درموردعضویت کشورفلسطین چه می گفت؟

«مجمع عمومی سازمان ملل متشکل از ۱۹۳ عضو، که هیچ حق وتوی در آن وجود ندارد» با تبدیل شدن فلسطین به یکصد و نود و چهارمین عضو سازمان ملل متحد موافقت کند.

Representatives of member countries take votes during a Security Council meeting at United Nations headquarters, Thursday, April 18, 2024. (AP Photo/Yuki Iwamura)

قطعنامه پبشنهادی: فلسطین به یکصد و نود و چهارمین عضو سازمان ملل متحد موافقت کند
این قطعنامه توصیه می‌کرد که مجمع عمومی سازمان ملل متشکل از ۱۹۳ عضو، که هیچ حق وتوی در آن وجود ندارد، با تبدیل شدن فلسطین به یکصد و نود و چهارمین عضو سازمان ملل متحد موافقت کند. حدود ۱۴۰ کشور قبلاً فلسطین را به رسمیت شناخته اند، بنابراین پذیرش آن احتمالاً توسط تعداد بسیار بیشتری از کشورها تأیید می شد.

«رابرت وود»(معاون سفیر ایالات متحده) به شورای امنیت گفت:«"وتو "منعکس کننده مخالفت با تشکیل دولت فلسطین نیست، بلکه تصدیق این است که تنها از مذاکرات مستقیم بین طرفین حاصل می شود

«ودانت پاتل»(معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا) گفت: ایالات متحده به طور مداوم "بسیار روشن بوده است که اقدامات زودهنگام در نیویورک - حتی با بهترین نیت ها - منجر به ایجاد کشوری برای مردم فلسطین نمی شود."

خانم«لیندا توماس-گرینفیلد»(سفیر آمریکا درسازمان ملل) در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مقر سازمان ملل در نیویورک، ایالات متحده آمریکا، ۲۲ مارس ۲۰۲۴، دست خود را برای رأی مثبت به قطعنامه آتش بس درغزه.

Palestinian President Mahmoud Abbas speaks at the United Nations (UN) Security Council on February 11, 2020 in New York City.

«محمود عباس»(رئیس‌جمهور فلسطین[ وتوی آمریکا را «ناعادلانه، غیراخلاقی و غیرقابل توجیه» محکوم کرد.

«ریاض منصور»(سفیر فلسطین در سازمان ملل) پس از رای گیری به شورا گفت: «اینکه این قطعنامه به تصویب نرسید، اراده ما را شکسته اما عزم ما را شکست نخواهد داد».

«سفیر فلسطین در سازمان ملل» گفت: ما در تلاش خود متوقف نخواهیم شد. دولت فلسطین اجتناب ناپذیر است. واقعی است. شاید آنها آن را دور می بینند، اما ما آن را نزدیک می بینیم.

ممثل فلسطین لدى الأمم المتحدة ریاض منصور یتحدث أمام مجلس الأمن. 18 أبریل 2024 - @UNNews

نماینده فلسطین درسازمان ملل تصریح کرد: عضویت کامل در سازمان ملل حقی است که ما باید با تصمیم بین المللی نه از طریق مذاکره به آن دست یابیم. هر کسی که مانع تصمیم‌گیری برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل شود، به افزایش شانس صلح در منطقه ما کمک نمی‌کند.

«ریاض منصور» تأکید کرد: مشغول شدن ما به پرونده عضویت کامل در سازمان ملل باعث نمی‌شود جنگ همه جانبه‌ای را که در غزه در حال وقوع است، فراموش کنیم. بخش بزرگی از نوار غزه غیرقابل سکونت شده است. در همین حال، حملات شهرک نشینان علیه شهروندان ما در کرانه باختری و قدس اشغالی در حال افزایش است.

نماینده تشکیلات خودگردان همچنین گفت: جامعه بین المللی نباید اجازه دهد هیچ طرفی خود را فراقانونی و مصون از مجازات فرض کند. مسؤولیت تجاوز به نوار غزه بر عهده کشورهایی است که اسرائیل را مسلح می‌کنند.

الأمین العام للأمم المتحدة أنطونیو غوتیریش متحدثاً أمام مجلس الأمن الدولی فی 18 نیسان/أبریل 2024.

«دبیرکل سازمان ملل متحد» در سخنرانی در نشست شورای امنیت برای بررسی «اعطای حق عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل» گفت: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد و تنها یک اشتباه لازم است تا به یک درگیری گسترده‌تر و ویرانگر تبدیل شود.

ممثل روسیا الدائم لدى الأمم المتحدة فاسیلی نیبینزیا خلال جلسة التصویت على عضویة فلسطین فی الأمم المتحدة. 18 أبریل 2024 - @UNNews

«واسیلی نبنزیا»(سفیر روسیه در سازمان ملل) در جلسه رای گیری درباره عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد ۱۸ آوریل ۲۰۲۴(۳۰ فروردین ۱۴۰۳)

وزیران امور خارجه ایران و اردن

«آنتونیو گوترش» (دبیرکل سازمان ملل متحد)در این نشست که وزیران امور خارجه چند کشور از جمله «ایران و اردن »در آن حضور داشتند، افزود: زمان آن فرا رسیده است که به این چرخه خونین انتقام‌جویی پایان دهیم. پایان دادن به خصومت‌ها در غزه تنش‌های گسترده در خاورمیانه را خنثی می‌کند. عملیات نظامی اسرائیل در غزه که ۷ ماه است ادامه دارد، جهنمی شعله‌ور را بر جای گذاشته است.

آنتونیو گوترش ادامه داد: «یونیسف» از کشته شدن ۱۳۹۰۰ کودک فلسطینی در حملات هولناک و کورکورانه در نوار غزه خبر داده است. این در حالی است که محدودیت‌های ایجاد شده از سوی اسرائیل ارائه خدمات و کمک به نیازمندان در نوار غزه را پیچیده کرده است. اسرائیل اخیراً بیش از ۴۰ درصد از درخواست‌های سازمان ملل را برای ارسال کمک به نوار غزه رد کرده است. بیش از دو میلیون فلسطینی در نوار غزه در آستانه قحطی قرار دارند و هر گونه عملیات نظامی در رفح فاجعه انسانی را تشدید خواهد کرد.

دبیرکل سازمان ملل گفت: «امدادگران به طرز وحشتناکی در نوار غزه کشته می‌شوند و من خواستار تحقیق درباره این رویدادها هستم» تیم‌های بشردوستانه به تنهایی نمی‌توانند به «بحران در نوار غزه» رسیدگی کنند. یک رویکرد جامع برای آرامش باید اتخاذ شود که شامل کرانه باختری اشغالی باشد.

گوترش خاطرنشان کرد: سال گذشته «بالاترین میزان حملات شهرک نشینان به فلسطینیان در کرانه باختری» اتفاق افتاد.

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد:«من از اسرائیل می‌خواهم که به این سطح بی سابقه خشونت توسط شهرک نشینان علیه فلسطینیان پایان دهد».

وی گفت:اسرائیل و جامعه بین المللی باید محیطی را برای ایجاد یک دولت فلسطینی که قادر به عملکرد کارآمد باشد، فراهم کنند.

دبیرکل سازمان ملل تأکید کرد که جامعه بین المللی باید برای جلوگیری از هر گونه اقدامی که می‌تواند کل خاورمیانه را به سوی پرتگاه سوق دهد و عواقب ویرانگری برای غیرنظامیان داشته باشد، تلاش کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد