پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

غرق شدن کشتی یونانی در دریای سرخ توسط انصارالله یمن

کشتی یونانی که در۲۳ خرداد ۱۴۰۳ دربندرحدیده هدف قرار گرفته بود،غرق شد.

مسیرهای کشتیرانی جایگزین(دریای سرخ) در اطراف آفریقا حدود ۲۰ هزار کیلومتر، یک تا دو هفته زمان عبور و مرور و تقریباً یک میلیون دلار هزینه سوخت برای هر سفر اضافه می‌کنند.

غرق شدن کشتی یونانی در دریای سرخ توسط انصارالله یمن

 عملیات تجارت دریایی انگلیس با انتشار گزارشی اعلام کرد کشتی توتر»(TUTOR) که در روزچهارشنبه ۱۲ ژوئن ۲۰۲۴(۲۳ خرداد ۱۴۰۳) از سوی انصارالله یمن در ۱۲۴ کیلومتری جنوب غربی «بندر حدیده» مورد هدف قرار گرفته بود اکنون در دریای سرخ غرق شده است.

Greek-Owned Cargo Vessel, ‘Tutor’, Hit Off Yemen

غرق شدن کشتی یونانی توتر دردریای سرخ

غرق شدن کشتی یونانی در دریای سرخ (۲۹ خرداد ۱۴۰۳)

«کشتی یونانی توتر که با پرچم لیبریا »در حال حرکت بود، «حامل زغال سنگ» بوده است. پس از این حادثه به دلیل خسارات وارده شدید به موتور کشتی، خدمه آن مجبور به تخلیه شده و کشتی را به حال خود رها کردند.

جنبش انصارالله یمن اعلام کرده است در راستای حمایت از مردم تحت محاصره غزه و تا زمان رفع حصر این باریکه به تمامی کشتی‌هایی که اقدام به تجارت دریایی با رژیم صهیونیستی کنند حمله خواهد کرد. با این حال، سایر کشتی‌ها برای تردد در دریای سرخ آزاد هستند.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:منبع وزارت یونان با تایید این حادثه گفت: کشتی در حال حرکت به سمت هند بود که مورد اصابت قرار گرفت.

عملیات تجارت دریایی بریتانیا (UKMTO) اعلام کرد:کشتی در قسمت عقب توسط یک کشتی کوچک به طول پنج تا هفت متر مورد اصابت قرار گرفته است و  یک "پرتابه ناشناخته هوابرد" دیگر نیز به «بالکر»(bulker) ساخته شده در سال ۲۰۲۲ برخورد کرد.

حملات حوثی‌ها(انصارلله) در روز چهارشنبه۱۲ ژوئن ۲۰۲۴(۲۳ خرداد ۱۴۰۳) با حمله به یک کشتی فله‌بر متعلق به یونان به نام Tutor که منجر به کشته شدن یک دریانورد شد ، این اصابت از طریق یک قایق مملو از مواد منفجره و کنترل از راه دور، باعث فوران آب درکشتی و آسیب به موتورخانه شد.

شنیده شدن صدای چند انفجار در الحدیده یمن

پس از کشته شدن سه خدمه در کشتی فله بر True Confidence در ماه مارس۲۰۲۴(اسفند ۱۴۰۲) این دومین کشتی Tutor است که یکی از خدمه خود را به دلیل حملات مهندسی شده حوثی ها از دست می دهد.

سازمان دریانوردی انگلیس اعلام کرد: گزارش‌ها حاکی از غرق شدن «کشتی توتر»(TUTOR) است که روز ۱۲ ژوئن در فاصله ۶۷ مایلی(۱۲۴ کیلومتری) جنوب غربی الحدیده هدف حمله قرار گرفت.

انگلیس از غرق شدن کشتی یونانی در سواحل یمن خبر داد

کشتی توتر»(TUTOR) با «پرچم لیبریا» حرکت می‌کرد و «تحت مالکیت یونان» بود.

سرتیپ «یحیی سریع»(سخنگوی نیروهای مسلح یمن) شنبه شب همزمان با فرا رسیدن عید قربان در سخنانی از غرق شدن تدریجی ۲ فروند کشتی در سواحل یمن خبر داد و گفت: «دو کشتی در حال غرق، هدیه عید قربان ارتش یمن به مقاومت فلسطین به خاطر مقاومت و پایداری است.»Large-scale attack on Yemen’s Sana’a repelled: Yahya Saree

«سرتیپ یحیی سریع» تأکید کرد کشتی Verbena پس از هدف قرار گرفتن توسط تعدادی موشک در خلیج عدن، به طور کامل غرق شده‌ است.

وی ادامه داد: «کشتی TUTOR نیز که توسط یک شهپاد و تعدادی موشک بالستیک و پهپاد هدف قرار گرفته بود، در خطر غرق شدن در دریای سرخ است.»

یمنیون مسلحون فی شوارع العاصمة صنعاء التی یسیطر علیها الحوثیون یتظاهرون لإظهار دعمهم للفلسطینیین فی قطاع غزة فی 2 شباط/فبرایر 2024

سخنگوی نیروهای مسلح یمن تصریح کرد: «این عملیات‌ها توسط نیروهای مسلح یمن به برادران مجاهد ما در غزه به پاس استواری و جهادشان و به همه آزادگان ملت فلسطین به مناسبت عید سعید قربان تقدیم می‌شود.»

«هاپاگ لوید»(سخنگوی این شرکت) به رویترز گفت: «حتی اگر اکنون آتش‌بس برقرار شود، این بدان معنا نیست که حملات حوثی‌ها فورا متوقف می‌شوند.»
هاپاگ لوید: آتش بس اسرائیل و حماس به بحران دریای سرخ پایان نمی دهد.

توافق آتش‌بس همچنان در هاله‌ای از ابهام است و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت که اسرائیل پیشنهاد مورد حمایت سازمان ملل را پذیرفته است اما حماس تغییراتی را در این توافق پیشنهاد کرده است.

«دریای سرخ کجاست؟»،  «بندرحدیده کجاست؟»،«اسرائیل کجاست؟»،«باب المندب کجاست؟»
اگرچه اخبارمنتشر شد خبرازکاهش درگیری درنوارغزه می دهند، بسیاری از شرکت های حمل و نقل کانتینری با کاهش ۹ درصدی سهام هاپاگ-لوید و کاهش ۷ درصدی سهام مرسک مواجه شدند. زیم مستقر در اسرائیل ۱۴ درصد سقوط کرد. اقدام سریع قیمت احتمالاً به دلیل انتظارات سود بالاتر در پی انحراف انبوه کشتی‌ها است که قیمت سهام صنعت را از آوریل تا ژوئن افزایش داده بود.

هاپاگ-لوید افزود، حتی پس از باز شدن مجدد کانال سوئز برای ترانزیت، تنظیم مجدد برنامه ها و بازگشت عملیات به حالت عادی حداقل چهار تا شش هفته طول می کشد.

این پیش‌بینی هنوز بسیار صعودی‌تر از آلن مورفی، بنیانگذار سرویس مشاوره تجارت دریایی Sea-Intelligence است، که در اواخر آوریل گفت که «شش تا ۱۲ ماه طول می‌کشد تا اینکه ما واقعاً دوباره در سوئز شبکه‌های پایداری داشته باشیم». پس از یک راه حل ایمن طولانی مدت برای بحران دریای سرخ.

لارس بارستاد، مدیرعامل غول نفتکش Frontline Management AS، در پستی در چهارشنبه X با اجماع موافقت کرد و گفت: «انتظار از مالکان برای دریانوردان خود در معرض خطر عبور از دریای سرخ/خلیج عدن به زودی کمی ساده لوحانه است. گذر زمان می برد و هرگونه آتش بس آسیب پذیر خواهد بود و در صورت شکستن آن، خطر گرفتار شدن خدمه آن وجود دارد.

مرسک ارزیابی به روز شده خود را از وضعیت دریای سرخ به اشتراک گذاشت و در یادداشتی در چهارشنبه تکرار کرد که پیش بینی می کند این اختلالات تا نیمه دوم سال ۲۰۲۴ ادامه یابد.

غول حمل‌ونقل اقیانوسی می‌گوید در مقایسه با سفرهای معمولی دریای سرخ و خلیج عدن، به طور متوسط ۴۰ درصد افزایش در هزینه سوخت در هنگام سفر به دماغه امید خوب آفریقای جنوبی مشاهده می‌کند.

در میان نگرانی‌های کاهش ظرفیت کشتی، «مرسک» ۱۲۵۰۰۰ کانتینر دیگر به ناوگان خود اضافه کرد تا قابلیت اطمینان حمل و نقل را افزایش دهد. این شرکت در حال بررسی افزایش ظرفیت بیشتر است.

بر اساس ارزیابی حملات حوثی ها که روز چهارشنبه توسط آژانس اطلاعات دفاعی ایالات متحده منتشر شد، حمل و نقل کانتینری در این منطقه بین دسامبر و فوریه ۹۰ درصد کاهش یافته است.

«دریای سرخ کجاست؟»،  «بندرحدیده کجاست؟»،«اسرائیل کجاست؟»،«باب المندب کجاست؟»

در این گزارش آمده است: «مسیرهای کشتیرانی جایگزین در اطراف آفریقا حدود ۱۱۰۰۰ مایل دریایی، یک تا دو هفته زمان عبور و مرور و تقریباً یک میلیون دلار هزینه سوخت برای هر سفر اضافه می‌کنند

حملات مکرر پهپادها و حملات موشکی به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و خلیج عدن از ماه نوامبر ادامه داشته است و شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران ادعا می‌کنند که این حملات در اعتراض به جنگ اسرائیل و حماس در نوار غزه و در حمایت از آن انجام شده است. از فلسطینی ها

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد