پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

از۴ میلیون خانه(دولت رئیسی) وعده داده بود،چقدرمحقق شده؟

دکترپزشکیان:ساخت ۴میلیون واحدمسکونی چی شد؟

وعده انتخاباتی آیت الله رئیسی: ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در۴ سال

پزشکیان(درمناظره شامگاه دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳):۴ میلیون خانه ای که دولت سیزدهم وعده داده بود،چرامحقق نشد؟

خبرگزاری دولت:از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد دردست ساخت که تاکنون(۲۹ خرداد ۱۴۰۳)  ۵۵۰ هزار واحد تحویل متقاضیان شده است.

خانه های که دولت سیزدهم وعده داده بود.

۷ سوال کارشناسان از کاندیداهای ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی

اولین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری :شامگاه دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳

از چهارمیلیون خانه ای که دولت شهیدرئیسی وعده داده بود چقدرساخته شده وچقدرتحویل داده شده؟

۲۶ روز قبل از سانحه سقوط هلیکوپترحامل رئیس جمهور:خبرگزاری مهر(۴ اردیبهشت ۱۴۰۳)نوشت:سه چهارم از عمر دولت سیزدهم گذشت؛اماوعده ساخت و تحویل ۴ میلیون واحد مسکونی هنوز محقق نشده است.

پایگاه اطلاع رسانی دولت درباره ابهام مطرح شده از زبان یک نامزد انتخابات درباره وعده ساخت مسکن دردولت شهید رئیسی نوشت: فرایند ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد فراتر رفته است که تاکنون بیش از ۵۵۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تکمیل و تحویل متقاضیان شده است.

ایرنا چندساعت بعدازمناظره(۲۹ خرداد ۱۴۰۳)نوشت:شهید جمهور با عزم و اراده جدی خود ۱۷ جلسه شورای عالی مسکن را در دولت سیزدهم برگزار کرد که برگزاری این تعداد شورای مسکن در دولتهای گذشته بی سابقه است.

پاسخ به ابهام مطرح شده در مناظرات درباره ساخت مسکن در دولت شهید رئیسی

فرایند ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد فراتر رفته است که تاکنون بیش از ۵۵۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تکمیل و تحویل متقاضیان شده است.

از دیگر اقدامات انجام شده توسط وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم تامین زمین به مساحت بالغ بر ۴۸ هزار هکتار و به ظرفیت احداث ۱.۹ میلیون واحد مسکونی در مناطق شهری کشور است.

این در حالی است که در مسکن مهر کل زمین های الحاق شده به هشت هزار هکتار رسید که نشان از عملکرد چندین برابری در دولت سیزدهم است.

این اراضی به منظور افزایش عرضه زمین جهت واگذاری به متقاضیان واجد شرایط، از طریق ایجاد شهرها و شهرک‌های جدید، الحاق زمین به شهرها، تغییر کاربری اراضی واقع در محدوده شهرها تامین شده است.

برنامه ریزی برای احداث ۲۷ شهر ساحلی در ۴ استان جنوبی کشور همچنین برای احداث ۲۷ شهر ساحلی در ۴ استان جنوبی کشور با رویکرد ایجاد و توسعه مناطق سکونت– معیشتی دریاپایه برنامه‌ریزی شد که این شهرها در مراحل مختلف از تصویب طرح جامع و تفصیلی در شورای عالی معماری و شهرسازی تا شروع عملیات اجرایی هستند.

برنامه واگذاری انفرادی و گروهی زمین دولتی به متقاضیان واجد شرایط شهری و روستایی نیز به منظور مردمی سازی و واگذاری اجرای بخش قابل توجهی از طرح نهضت ملی مسکن و احداث واحدهای این طرح مطابق با سلیقه و نظر متقاضیان واجد شرایط در مناطق شهری و روستایی(متقاضیان فاقد سابقه مالکیت مسکن، فاقد سابقه استفاده از امکانات دولتی، متاهل و دارای سابقه سکونت در شهر محل تقاضای مسکن) با واگذاری زمین دولتی به صورت انفرادی و یا گروه های چندخانواری به صورت اجاره ۹۹ ساله (قیمت زمین صفر) با اولویت روستاها و شهرهای متوسط و کوچک عملیاتی می گردد.

بنابر این گزارش ساخت مسکن در این اراضی با نظارت شهرداری‌ها و سازمان نظام مهندسی و با استفاده از ظرفیت پیمانکاران دارای صلاحیت محلی و تحت مدیریت مستقیم خود مردم ساخته می شوند.

در این برنامه مالکیت اراضی به متقاضیان واگذاری نمی‌شود و در اختیار دولت باقی می ماند و متقاضیان واجد شرایط صرفا حق بهره برداری از این اراضی به صورت اجاره ۹۹ ساله را دارند.

در راستای اجرای این برنامه تاکنون به استعداد ساخت بالغ بر ۴۱۹ هزار واحد مسکونی زمین واگذار شده است. علاوه بر این تاکنون در راستای اجرای ماده ۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به استعداد ساخت بالغ بر ۷۴ هزار واحد مسکونی، زمین به متقاضیان واجد شرایط این قانون واگذار شده است.

در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم، عملیات ساختمانی حدود ۲۵۰ هزار واحد مسکن مهر باقیمانده بود که در طی ۲.۵ سال گذشته ۱۳۲ هزار واحد از این واحدها عموما با استفاده از منابع داخلی وزارت راه و شهرسازی تکمیل و به متقاضیان واگذار شده است.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:وزیر کشور(وحیدی):ساخت ۴ میلیون و ۱۶۰ هزار مسکن در دستور کار دولت قرار دارد(۴ آبان ۱۴۰۲)

رئیس جمهور برای پیشرفت کاردرامرساخت ۴ میلیون مسکن وعده داده شده هرماه جلسه شورای مسکن برگزارمی کند.

وزیرکشورگفت: «مسکن‌سازی در نهضت ملی در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد به طوری که شخص رئیس جمهور ماهانه جلسه شورای مسکن را برگزار می‌کنند»

و امروز در همه کشور ساخت مسکن حمایتی، ساخت مسکن در بافت فرسوده، مسکن روستایی و مسکنی که سایر دستگاه‌ها تولید می‌کنند در دستور کار قرار دارد.

وزیر کشور عنوان کرد: بالغ بر ۴ میلیون و ۱۶۰ هزار مسکن در دستور کار دولت قرار دارد

وزیر کشور: ساخت 4 میلیون و 160 هزار مسکن در دستور کار دولت قرار دارد تخصیص زمین و اقدامات اجرایی آغاز شده و باید به همت همگان به نتیجه برسد، سپاه به سهم خود ساخت مسکن در قالب نهصت ملی را آغاز کرده و حدود ۱۳۰۰ خانه در دستور کار دارد که ۱۴۴ خانه امروز افتتاح شد و کار بسیار بزرگی است که بار بسیاری از دوش دولت برداشته می‌شود‌.

 احمد وحیدی پیش از ظهر امروزپنجشنبه(۴ آبان ۱۴۰۲) در آیین افتتاح فاز نخست پروژه مسکن سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اظهار داشت: استان مرکزی و شهر اراک یک شهر پیشرو در مسائل صنعتی است که با حل مشکلات برخی از واحدهای صنعتی شاهد شکوفایی هرچه بیشتر اقتصاد استان خواهیم بود چراکه خودکفایی که صنایع استان در رشته‌های مختلف برای کشور ایجاد می‌‌کند حائز اهمیت است.

وزیرکشور:چهار میلیون و ۱۶۰ هزار واحد مسکونی در نقاط مختلف کشور در حال ساخت است

دولت تمام ظرفیت خود را برای تکمیل چهار میلیون و ۱۶۰ هزار واحد مسکونی بکار گرفته است

وزیرکشور پارافراترگذاشت وگفت:​ ۱۶۰ هزار خانه بیشترازآنچه وعده داده شده (۴ میلیون)می سازیم./۴ آبان ۱۴۰۲ایرنا

خبرگزاری مهر(۴ اردیبهشت ۱۴۰۳)نوشت:سه چهارم از عمر دولت سیزدهم گذشت؛اماوعده ساخت و تحویل ۴ میلیون واحد مسکونی هنوز محقق نشده است.

۲۶ روز قبل از سانحه سقوط هلیکوپترحامل رئیس جمهور

یکی‌از وعده‌های انتخاباتی سیدابراهیم رئیسی ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی طی ۴ سال ابتدایی دولت بود که در ابتدا اجرای این وعده انتخاباتی موانع و چالش‌هایی پیش‌روی دولت قرار گرفت اما تأمین منبع مالی با توجه به بودجه محدود دولت قطعاً کار دولت سیزدهم را دشوار کرده است.

عده‌ای از کارشناسان، هدف گذاری ساخت سالانه یک میلیون مسکن را نه تنها شدنی بلکه حداقل نیاز دانسته و مشکل را در راهبرد انتخاب شده توسط دولت می‌دانند و اعلام می‌کنند دولت به جای آنکه دنبال مقصر وضع موجود باشد باید به وعده انتخاباتی ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی نیز پایبند باشد.

به منظور تأمین بخشی از منابع مالی طرح نهضت ملی مسکن، در سال گذشته صندوق توسعه ملی در نشستی که با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و سایر مسئولان مرتبط با بخش مسکن برگزار شده پیشنهاد دادند در قبال دریافت حواله‌های نفتی ۲ میلیارد دلار در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهد.

تقلب در(کنکور ترکبه) با هوش مصنوعی

جوانی که به پدرنامزدش قول داده بود که در کنکورپزشکی قبول خواهدشد(تااجازه عروسی بادختررا بگیرد)نه اینکه قبول نشد به زندان رفت!

هوش مصنوعی بی خاصیت(ترکیه)لورفت

هوش مصنوعی سوالات ارسالی از طریق ارائه دهنده اینترنت و دوربین دکمه ای را حل می کرد.

داوطلب کنکور پزشکی  از برنامه هوش مصنوعی به نام ChatGPT استفاده کرد.

تقلب درکنکور ترکبه با هوش مصنوعی

فردی نیز که در تحقیقات به مظنون کمک کرده بود(تقلب رسانده بود) دستگیر شد.

درتفتیش بدنی ازاین داوطلب کنکور؛ یک مکانیزم کپی برای انتقال صدا و تصویر، ۳ دوربین دکمه ای و مواد دیجیتال کشف و ضبط شد. دانش آموزی که تقلب کرده بود روانه زندان M.E.E. و A.B. پرونده برای متهم به نام جرم 6114 SKM آغاز شد. (A.B)اسم مستعار»تقلب رساننده» از شعبه آزاد شد و م.ه.ه(داوطلب متقلب) روانه زندان شد.

M.E.E.'nin ayakkabısının iç astarında kopya düzenekleri olduğu tespit edildi.

کپی هوش مصنوعی در سال 2024 YKS! هنگام حل سوالات در ChatGPT گرفتار شد

An Article on
پلیس در اسپارتا به تحرکات یک دانشجو از امتحان دانشگاه که روز شنبه ۸ ژوئن ۲۰۲۴(۱۹ خرداد ۱۴۰۳)برگزار شد مشکوک شد. مشخص شد دانش آموز تحت تعقیب با دوربین دکمه ای و هوش مصنوعی تقلب می کرده است. نیهات اولوداغ مدیر اخبار CNN TÜRK استانبول و کارشناس انفورماتیک پروفسور. دکتر. علی مورات کریک جزئیات این حادثه را تشریح کرد.

YKS'de kamera düzeneğiyle gönderdiği soruları yapay zekaya çözdürerek kopya çektiği tespit edildiği için tutuklanan aday - Sputnik Türkiye, 1920, 11.06.2024

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:جوانی که به پدرنامزدش قول داده بود که در کنکورپزشکی قبول خواهدشد(تااجازه عروسی بادختررا بگیرد)نه اینکه قبول نشد به زندان رفت!

هوش مصنوعی سوالات ارسالی از طریق ارائه دهنده اینترنت و دوربین دکمه ای را حل می کند، تحریم خواهد شد.

M.E.E در آزمون TYT که در ۸ ژوئن ۲۰۲۴(۱۹ خرداد ۱۴۰۳) در سراسر ترکیه برگزار شد. در آزمون TYT که در تاریخ 8 ژوئن 2024 در سراسر ترکیه برگزار شد، فرد نامبرده در حین تقلب با کمک مکانیزمی در سالن امتحان دستگیر شد. فرد نامبرده در حین تقلب با کمک دستگاهی در سالن امتحان دستگیر شد.

Üniversite sınavında kopya skandalı

داوطلبی که به دلیل تقلب با رمزگشایی سوالاتی که به YKS با دستگاه دوربین ارسال کرده توسط هوش مصنوعی دستگیر شده است، به مدت 2 سال نمی تواند برای هیچ گونه آزمون یا استخدامی به عنوان داوطلب اقدام کند.

2024 YKS'de yapay zekalı kopya! Soruları ChatGPT'ye çözdürürken yakalandı
داوطلبی که به دلیل تقلب با هوش مصنوعی در آزمون مهارت پایه (TYT) اولین جلسه آزمون موسسات آموزش عالی (YKS) به حل سوالات ارسالی خود با دوربین عکاسی پرداخته است، دستگیر شده است. بتوانید به مدت 2 سال برای هر آزمون یا موقعیتی به عنوان کاندید درخواست دهید.


تیم‌های اداره پلیس اسپارتا در آزمون TYT که در آخر هفته برگزار شد، متوجه شدند که یک داوطلب دارای یک دستگاه الکترونیکی است. بر اساس قانون شماره 6114 خدمات مرکز سنجش، گزینش و جایابی در مورد داوطلبی که پس از برگزاری آزمون دستگیر شده و مشخص شده است که هوش مصنوعی سوالات ارسالی از طریق ارائه دهنده اینترنت و دوربین دکمه ای را حل می کند، تحریم خواهد شد.
این قانون شامل مقررات کیفری برای کسانی است که در امتحانات تقلب می کنند یا اقدام به تقلب می کنند و داوطلبانی که جایگزین نامزدهای جوکر در امتحانات می شوند.


بر این اساس، چنانچه از طریق صورتجلسه، صوت و تصویر دوربین، سوابق تلفن، اطلاعیه ها یا سایر وسایل مورد بررسی در حین یا پس از آزمون، رفتاری که مغایر قوانین، مقررات یا دستورالعمل های مربوطه باشد، تشخیص داده شود، آزمون داوطلب باطل تلقی می شود. حقوقی که با این آزمون یا جابجایی به وی اعطا شده است پس گرفته می شود.

دانشجوی ترکیه‌ای با هوش مصنوعی تقلب کرد؛ لو رفت و دستگیر شد!

در آزمون‌هایی که توسط ÖSYM برگزار می‌شود، تقلب با استفاده از دستگاهی که صدا یا تصویر را انتقال می‌دهد یا واسطه تقلب به این روش، شرکت در امتحان به‌جای داوطلب دیگر (کاندیداهای وایلدکارد) یا مشارکت در شرکت‌کردن شخص دیگری در محل خودش، فریب دادن یا تقلب فردی یا جمعی کسی که امکان شکنجه قربانی را فراهم کند به حبس از یک تا چهار سال محکوم می شود مگر اینکه عمل او جرم دیگری باشد که مستلزم مجازات شدیدتر باشد.
آزمون داوطلبی که در امتحان تقلب کرده یا مرتکب چنین اعمالی شده است و آزمون متشکل از این جلسات از داوطلبی که در هر یک از جلسات امتحانات چند جلسه ای تقلب یا مرتکب چنین اعمالی شده است. لغو می شود.
این داوطلب و فردی که به جای شخص دیگری در آزمون شرکت می کند، نمی توانند به مدت 2 سال از تاریخ برگزاری آزمون، در هیچ آزمون یا جایگاهی که توسط ÖSYM برگزار می شود، شرکت کنند.
قیافه اش ظاهر شد
M.E.E دانش آموز سال دوم آموزشکده خدمات بهداشتی حرفه ای اغیردیر (مدرسه حرفه ای) در اظهارات خود به پلیس اظهار داشت که پس از ورود به سالن امتحان به توالت رفته و در مدت 10 دقیقه مکانیسم را فعال کرده است.
M.E.E با ادعای اینکه سیستم هوش مصنوعی پس از یک ساعت خطا داده است، توضیح داد که به همین دلیل نمی تواند به سوالات پاسخ دهد، وحشت کرده و به دلیل اینکه حرکات مشکوک او جلب توجه می کند، گرفتار شده است.
مشخص شد که M.E.E در اظهارات خود گفته است: آرزوی من این بود که وارد دانشکده پزشکی شوم اما نتوانستم به آن برسم، از تقلب پشیمان هستم.
دستگاه را در خانه تست کرد
نیروهای امنیتی که اظهارات دوستان مظنون را در خوابگاه نیز گرفته بودند، متوجه شدند که M.E.E دستگاهی را که از یکی از فروشگاه های خارج از کشور خریداری کرده بود، تست کرده و دستگاه به خوبی کار می کند.
دوستان M.E.E در اظهارات خود اظهار داشتند که مظنون در یک ماه گذشته بارها از عبارت "حتما باید پزشکی بخوانم وگرنه پدر دختر را نمی دهد" استفاده کرده است.
ادعا شده بود که M.E.E که در امتحانات آزمایشی خود نتایج بدی کسب کرده بود، می خواست برای دوست دخترش وارد دانشکده پزشکی شود و سال گذشته در امتحان مردود شد، بنابراین خود را برای تقلب آماده می کرد.
چی شد؟
M.E.E که با رمزگشایی هوش مصنوعی سوالاتی که با دوربین ارسال کرده بود در آزمون مهارت پایه اولین جلسه YKS که شنبه 8 ژوئن در ایسپارتا برگزار شد می خواست تقلب کند و با دستگاه روتر موبایل گرفتار شد. تلفن مبدل به کارت اعتباری، دوربین دکمه ای و هدست مخفی توسط قاضی دستگیر شد.
الف.ب که گویا به م.ه.ه کمک کرده است. وی پس از بازجویی در دادسرا آزاد شد.
اقدامات انجام شده توسط ÖSYM
در حین شرکت در آزمون، داوطلبان نباید چیز دیگری به جز آب در بطری پلاستیکی شفاف و بانداژ برداشته همراه خود داشته باشند.

بهترین چیزی که خدانازل کرد(أَحْسَنَ مَا أُنْزِل)چیست؟

منظور از جمله «مَا أُنْزِل» تمامى کتابهاى آسمانى است، و مـنـظـور از «أَحْسَنَ»(بهتر) آنـهـا «قـرآن» اسـت. پـس ‍ «پـیـروى از بـهـتـریـن دستورى که نازل شده همان پیروى از قرآن است

«وَاتَّبِعُوا أَحْسَنَ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکُمْ مِنْ رَبِّکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَکُمُ الْعَذَابُ بَغْتَةً وَأَنْتُمْ لَا تَشْعُرُونَ»(آیه ۵۵ سوره زمر)
ایـن خطاب عام است و مانند خطاب هاى قبلى هم شامل مؤمن و هم کافر مى گردد، براى اینکه قرآن درباره هر دو طایفه نازل شده است.

مراد ازآیه ۵۵ سوره زمر «پیروى از بهترین چیزى خدا نـازل کـرده» (وَاتَّبِعُوا أَحْسَنَ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکُمْ مِنْ رَبِّکُمْ)

علامه طباطبایی(مؤلف المیزان): در ایـن آیـه(أَحْسَنَ مَا أُنْزِل) دسـتـور مـى دهـد بـه ایـنـکـه از بـیـن آنـچـه از نـاحـیـه خـدا نازل شده، بهترش را پیروى کنند، حال ببینیم معناى «بهتر»(أَحْسَن) چیست؟

 بعضى گفته اند: مراداز«أَحْسَنَ مَا أُنْزِل» پـیـروى احـکـام آن از حلال و حرام است، نه داستانهاى آن.
 بعضى دیگر گفته اند:مراداز«أَحْسَنَ مَا أُنْزِل»،منظور «پـیـروى عـزائم» یـعنى واجبات و محرمات آن است، (نه مستحبات و مکروهات ).
 بعضى دیگر گفته اند: مراداز« أَحْسَنَ مَا أُنْزِل» دستوراتى است که بدان امر و از آن نهى کرده، چون بجا آوردن واجبات و مـستحبات و اجتناب از محرمات و مکروهات.
 بعضى دیگر گفته اند:مراداز« أَحْسَنَ مَا أُنْزِلَ» پیروى «ناسخ»(قرآن) آن است، نه منسوخ آن.

برخی هم گفته اند منظور از جمله «مَا أُنْزِلَ» تمامى کتابهاى آسمانى است، و مـنـظـور از «أَحْسَنَ»(بهتر) آنـهـا «قـرآن» اسـت. پـس ‍ «پـیـروى از بـهـتـریـن دستورى که نازل شده همان «پیروى از قرآن است

***

وَاتَّبِعُوا أَحْسَنَ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکُمْ مِنْ رَبِّکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَکُمُ الْعَذَابُ بَغْتَةً وَأَنْتُمْ لَا تَشْعُرُونَ»
ایـن خطاب عام است و مانند خطاب هاى قبلى هم شامل مؤمن و هم کافر مى گردد، براى اینکه قرآن درباره هر دو طایفه نازل شده است.

مراد از پیروى از بهترین چیزى خدا نـازل کـرده (وَاتَّبِعُوا أَحْسَنَ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکُمْ مِنْ رَبِّکُمْ)

و در ایـن آیـه( أَحْسَنَ مَا أُنْزِلَ) دسـتـور مـى دهـد بـه ایـنـکـه از بـیـن آنـچـه از نـاحـیـه خـدا نازل شده، بهترش را پیروى کنند، حال ببینیم معناى بهتر چیست ؟
 بعضى گفته اند: مراداز« أَحْسَنَ مَا أُنْزِلَ» پـیـروى احـکـام آن از حلال و حرام است، نه داستانهاى آن.
 بعضى دیگر گفته اند:مراداز« أَحْسَنَ مَا أُنْزِلَ» منظور پـیـروى عـزائم یـعنى واجبات و محرمات آن است، (نه مستحبات و مکروهات ).
 بعضى دیگر گفته اند: مُراداز« أَحْسَنَ مَا أُنْزِلَ» دستوراتى است که بدان امر و از آن نهى کرده، مثل، بجا آوردن واجبات و مـستحبات و اجتناب از محرمات و مکروهات.
 بعضى دیگر گفته اند:مراداز« أَحْسَنَ مَا أُنْزِلَ» پیروى «ناسخ»(قرآن) آن است، نه «منسوخ» آن.

و بـعـضـى دیـگـر گفته اند منظور از جمله «مَا أُنْزِل» تمامى کتابهاى آسمانى است، و مـنـظـور از «أَحْسَنَ»(بهتر) آنـهـا «قـرآن» اسـت. پـس ‍ «پـیـروى از بـهـتـریـن دستورى که نازل شده همان پیروى از قرآن است.»

و انـصـاف ایـن اسـت کـه جـمـله (وَأَسْلِمُوا لَهُ) کـه در آیـه قـبـلى (وَأَنِیبُوا إِلَىٰ رَبِّکُمْ وَأَسْلِمُوا لَهُ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَکُمُ الْعَذَابُ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ)بود، شـامـل مـضـمـون هـمـه ایـن اقـوال مـى شـود. پـس حـمـل کـردن آیـه «وَاتَّبِعُوا أَحْسَنَ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکُمْ مِنْ رَبِّکُمْ » بر یکى ازمواردیادشده نادرست است.

صاحب المیزان نوشت: بعید نیست مراد از «أَحْسَنَ مَا أُنْزِل» خطاب هایى باشد که به طریقه به کار بردن حق عبودیت در راه امتثال خطابهاى الهى اشاره مى کند، چه آنها که مربوط به عقاید است و چه آنـهـا که مربوط به اعمال، مانند خطابهایى که دعوت به استغراق در ذکر خداى تعالى مى کند. و نیز دعوت به حُبّ خدا و تقواى از او، به حق، و به اخلاص دین براى او مى کند، چون پیروى این خطابها انسان را به «حیات طیب» زنده مى کند و روح ایمان را در او مى دمد و اعـمالش را صالح مى سازد، و او را در ولایت خدا یعنى کرامتى که مافوقش کرامت نیست، داخل مى نماید.

علامه محمدحسین طباطبایی نوشت:این آیه «مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَکُمُ الْعَذَابُ بَغْتَةً وَأَنْتُمْ لَا تَشْعُرُونَ» مناسبتر است  با آن مـعـنـایـى کـه مـا گـفـتـیـم، بـراى ایـنـکـه غـالبـا در جـایـى دعـوت بـه عـمـل را بـا «تـهـدیـد» بـه« فـوت وقـت» مـى آورند و مى گویند: تا فرصت از دست نرفته و واتفاق غیرقابل پیش بینی رخ نداده، ایـن کـار را انـجـام بـده ،کـه مخاطب در انجام آن عـمـل «امـروز و فـردا» نکند(تعلل نکند)، و دل خود را به این خوش ندارد که اگر امروز نشد فردا انجام مى دهم.
المیزان نوشت:در چنین جایى است که دعوت کننده او را تهدید مى کند، به پیش آمدن ناگهانى موانع ، و از دست رفتن فرصتها.
 و این طرز بیان و این نحوه دعوت با «اصلاح باطن» سازگارتر است تا موارد «اصلاح ظاهر» و آوردن کـالبـد بـى روح عـمـل. 
 علامه طباطبایی درادامه نوشت:خلاصه بیشتر در مواردى این «تهدید» را مى آورند که مى خواهند طرف را به اصلاح به «باطن» خود دعوت کنند، و گر نه آوردن «عملى بى روح» این هـمـه اهـمـیـت نـدارد کـه پـاى چـنـیـن تـهـدیـدى در مـیـان آیـد.
مؤلف المیزان درپایان نوشت: پـس مـنـظـور از «أَحْسَنَ مَا أُنْزِل» هـمـان خـطـاب هایى است که با «باطن» انسان ها سر و کار دارد، و مى خواهد آنجا را «اصـلاح» کـند، مانند خطاب هایى که به یادآورى خدا و محبت ورزیدن به او، و ترس از او و اخـلاص دیـن بـراى او دعـوت مى کند، همچنان که آیه۲۴ انفال «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ ۖ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ»(اى کسانى که ایمان آورده‌اید! هرگاه خدا و رسول شما را به چیزى که حیات‌بخش شماست دعوت مى‌کنند، بپذیرید و بدانید خداوند، میان انسان و دل او حایل مى‌شود و به سوى او محشور مى‌شوید.). قریب به همین معنا را افاده مى کند.

***
معلم قرآن (حجت الاسلام محسن قرائتی):«قرآن» جامع‌ترین و کامل‌ترین «نازله‌ها»ى خداوند براى انسان است. 
وَ اتَّبِعُوا أَحْسَنَ ما أُنْزِلَ إِلَیْکُمْ مِنْ رَبِّکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَکُمُ الْعَذابُ بَغْتَةً وَ أَنْتُمْ لا تَشْعُرُونَ (آیه ۵۵ سوره زمر)

و مراد از«أَحْسَنَ ما أُنْزِلَ‌» بهترینِ آنچه از پروردگارتان به سوى شما نازل شده است،«قرآن»است.

این «شیخ رسانه»می گوید:خداوند تمام کارهاى خود را به «احسن وجه» انجام داده است: هر چه را آفریده به بهترین وجه آفریده است(أَحْسَنَ کُلَّ شَیْ‌ءٍ خَلَقَهُ)،  «أَحْسَنُ الْخالِقِینَ»و«فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ».
 داستان‌هاى او بهترین است(أَحْسَنَ الْقَصَص).
«حُکم» خدا بهترین است(وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُکْماً)

قرائتی:خداوند از ما نیز خواسته است؛ کارمان به نحو احسن باشد. از بهترین سخن پیروى کنیم(الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ)آیه ۱۸ سوره زمر.
***
علیّ‌بن‌ابراهیم از  امام صادق (ع) درباره آیه «وَاتَّبِعُوا أَحْسَنَ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکُمْ مِنْ رَبِّکُمْ» سئوال شد، امام فرمود:منظور تبعیّت از ولایت است./تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۲۶۲.
وَ اتَّبِعُوا أَحْسَنَ ما أُنْزِلَ إِلَیْکُمْ مِنْ رَبِّکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَکُمُ الْعَذابُ بَغْتَةً وَ أَنْتُمْ لا تَشْعُرُونَ(آیه ۵۵ سوره زمر)

و از بهترین دستورهایى که از سوى پروردگارتان بر شما نازل شده پیروى کنید پیش از آنکه عذاب [الهى] ناگهان به‌سراغ شما آید در‌حالى‌که از آن آگاه نیستند!.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:درمنابع مآخوذه،ویرایش(روانسازی)انجام گرفته است.

واما ۲ نکته ای که علامه طباطبایی برآن تأکیدداشته:«اصلاح باطن»و«اصلاح ظاهر» چیست؟

«اصلاح ظاهری» به این معنا است که آداب ظاهری شرع رعایت شود
امام علی(ع): «هرگاه کسی روابط میان خود و خدا را اصلاح نماید، خداوند نیز روابط میان او و مردم را اصلاح خواهد کرد».
**
امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرماید: اگر ۳ چیز را در زندگی‌تان اصلاح کنید، خداوند ۳ چیز دیگر را برای شما اصلاح می‌کند. باطنت را اصلاح کن، خداوند ظاهرت را اصلاح می‌کند و نیکی ها وخوبیهایت را سر زبان‌ها می‌اندازد. رابطه‌ات را با خدا اصلاح کن، خداوند رابطه‌ات را با مردم اصلاح می‌کند و باعث احترام خلق به تو می‌شود. آخرتت را اصلاح کن، خداوند امر دنیای تو را اصلاح می‌کند./خصال شیخ صدوق.

«اصلاح باطن»چیست؟ چگونه محقق می شود؟(باطن)
اولاً اینکه تا درون(باطن)انسان اصلاح نشود، انسان متحول نمی‌شود.
  انسان اگر دچار لغزش، خطا و گناه شد ،راه اصلاحش توبه است که جبران کننده گناه است ،درآیه ۵۴ سوره زمر:وَأَنِیبُوا إِلَىٰ رَبِّکُمْ وَأَسْلِمُوا لَهُ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَکُمُ الْعَذَابُ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَکه بااستنادبه المیزان به آن خواهیم پرداخت.

اشارات گذرابه آیاتی که «داروی اصلاح باطن» را توبه معرفی کرده اند:
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحًا عَسَى رَبُّکُمْ أَنْ یُکَفِّرَ عَنْکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَیُدْخِلَکُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ یَوْمَ لَا یُخْزِی اللَّهُ النَّبِیَّ وَالَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ نُورُهُمْ یَسْعَى بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَبِأَیْمَانِهِمْ یَقُولُونَ رَبَّنَا أَتْمِمْ لَنَا نُورَنَا وَاغْفِرْ لَنَا إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ(تحریم، ۸): اى کسانى که ایمان آورده‏ اید به درگاه خدا توبه‏‌اى راستین کنید امید است که پروردگارتان بدیهایتان را از شما بزداید و شما را به باغهایى که از زیر [درختان] آن جویبارها روان است درآورد در آن روز خدا پیامبر ]خود] و کسانى را که با او ایمان آورده بودند خوار نمى‏‌گرداند نورشان از پیشاپیش آنان و سمت راستشان روان است مى‏ گویند پروردگارا نور ما را براى ما کامل گردان و بر ما ببخشاى که تو بر هر چیز توانایى.
 
إِلَّا الَّذِینَ تَابُوا وَأَصْلَحُوا.(بقره، ۱۶۰) مگر کسانى که توبه کردند و [خود را] اصلاح نمودند.

 پیامبراسلام(ص) : «مَنْ اَصْلَحَ سَریرَتَهُ اَصْلَحَ اللّه ُ عَلانیَتَهُ»(هر کس باطن خود را اصلاح نماید، خداوند ظاهر او را اصلاح مى کند)
امیرالمؤمنین علی(ع) : اگر سه چیز را در زندگی‌تان اصلاح کنید، خداوند سه چیز دیگر را برای شما اصلاح می‌کند. باطنت را اصلاح کن، خداوند ظاهرت را اصلاح می‌کند و خوبی‌ات را سر زبان‌ها می‌اندازد. رابطه‌ات را با خدا اصلاح کن، خداوند رابطه‌ات را با مردم اصلاح می‌کند و باعث احترام خلق به تو می‌شود. آخرتت را اصلاح کن، خداوند امر دنیای تو را اصلاح می‌کند./خصال شیخ صدوق.


قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا ۚ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ

علامه طباطبایی(المیزان) نوشت:در این آیه،خداوند به رسولش(صلّى اللّه علیه و آله و سلّم)دستور مى دهد تا مردم کافر را با لفظ «یَا عِبَادِی»(اى بندگان من) صدا بزند. و این تعبیر نکته اى را هـم بـه یـادشـان مـى آورد و آن این است که چرا خدا «کُفّار» را به عبادت خود دعوت مى کند. و نـیـز تـرغـیـب آنـان بـه پـذیـرفـتـن دعـوت اسـت، امـا یـادآورى دلیـل دعوت براى این است که یادآورى کند که ایشان «عَبد» اویند و او «مولا»ى ایشان است و «حق مـولى بـر عبدش این است که او را عبادت کند و اوامرش را اطاعت کند»، پس مولى حق دارد که او را به اطاعت و عبادت خود دعوت کند.

و اما اینکه گفتیم ترغیب مى کند به اینکه دعوت را بپذیرند، براى اینکه کلمه «عِبَاد» را بـر « یَا» ى متکلم اضافه کرده، مى فرماید (بندگان من ) و این تعبیر ایشان را بر مى انگیزد تا به ذیل «رحمت» و «مغفرت» او متمسک شوند.

در«الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ» کـلمـه «أَسْرَفُوا» جـمع غایب ماضى از مصدر «اسراف » است و«اسراف به معناى تجاوز از حد در هر عـمـلى اسـت» کـه کـسـى انـجـام دهـد، هـر چـنـد کـه در خـصـوص «خـرج کـردن مـال» مـشـهورتر است، و گویى در آیه مورد بحث متضمن معناى جنایت و یا معنایى قریب به آن نیز هست ؛ چون با کلمه «عَلَىٰ» متعدى شده است.

و«اسراف بر نفس»(تعدى بر نفس) به جنایت کردن و به ارتکاب گناه است چه شِرک باشد و چه گناهان کبیره و چه گناهان صغیره، چون سیاق این عمومیت را افاده مى کند.

مؤلف المیزان درادامه نوشت:جـمـعـى از مـفـسـریـن گـفـتـه انـد: مُـراد از «عِبَاد» مؤمنـانـنـد، چـون کـه در قـرآن اسـتعمال «عِبَادِی» که به «یَا»ى متکلم اضافه شده در مؤمنین غلبه دارد. پس معناى آیه چنین مى شود: بگو اى مؤمنینى که مرتکب گناه شده اید،لیکن این حرف صحیح نیست،

 علامه طباطبایی برای ادعایش به ادله ای  ارائه می کند:براى اینکه آیه مورد بحث تا ۷ آیه بعد از آن(تاآیه ۶۰ زمر) همه در یک سیاق و متصل به یکدیگرند، و «همه ۸ آیه در مقام دعوتند»، و ما مى بینیم که در آیه آیه ۵۹ سوره زمر....«بَلى‌ قَدْ جاءَتْکَ آیاتِی فَکَذَّبْتَ بِها وَ اسْتَکْبَرْتَ وَ کُنْتَ مِنَ الْکافِرِینَ »(آیات من به سوى تو اى مـشـرک بـیـامـد، ولى تـو آن را تـکـذیـب کـردى و اسـتـکـبـار ورزیـدى ) و ایـن خـود مـثـل تـصـریـح اسـت بـه ایـنـکـه کـلمـه «عِبَادِی» در اول آیات(علاوه بر مؤمنین وکافرین) شامل مشرکین هم مى شود.

المیزان:و اگـر مـى بـینیم که لفظ «عِبَادِی» در چیزى بیشتر از ۱۰ مورد به معناى «مؤمنان» آمده، هـمـه این موارد قرینه هایى در خود کلام همراه دارد که نمى شود با بودن آن قرائن لفظ مـزبـور را اعـم از مؤمن و مـشرک گرفت، ولى چنان هم نیست که هر جایى بدون قرینه و مـطـلق استعمال شد، باز منصرف به مؤمنین باشد، همچنان که مى بینیم در کلام خدا هر جا مطلق ذکر شده، «اعم از مؤمن و مشرک» اراده شده است.

علامه طباطبایی نوشت: کـوتاه سخن آنکه شمول لفظ «عِبَادِی» در آیه شریفه در مورد مشرکین، جاى هیچ تـردیـد نیست، بلکه مى توان گفت این نظریه که کلمه «یَا عِبَادِی» در آیه مورد بحث بـه خـاطـر سـیـاقـى کـه دارد مـخـتـص بـه «مـشـرکـیـن» اسـت، قـابـل قـبـولتر است از اینکه بگوییم مختص ‍ به مؤمنین است، همچنان که از ابن عباس هم نقل شده.

در«لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّه» کلمه«قُنَوط» به معناى «نومیدى» است، و مراد از«رَحْمَة»(رحمت)در آیه مـورد بـحـث بـه قـرینه اینکه خطاب و دعوت در آن به گناهکاران است، «رحمت» مربوط به آخـرت اسـت، نـه «رحـمت» اعم از دنیا و آخرت و این هم معلوم است که از شؤ ون «رحـمت» آخرت آن قـسـمـت کـه مـورد احتیاج مستقیم و بلا واسطه گناهکاران است، همانا «مغفرت» خداست. پس مى تـوان گـفـت «مـراد از رحـمـت در ایـنجا مغفرت است»، و به همین جهت نهى از نومیدى را با جمله «إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا» تعلیل آورد.

علامه طباطبایی نوشت:در این آیه شریفه التفاتى از تکلم (عبادى )، به غیبت (یغفر) به کار رفته، با اینکه جا داشت بفرماید:«أَنَّى اِغفِرْ»(من مى آمرزم) )، و این التفات براى آن به کار رفته کـه اشـاره نـمـایـد بـه ایـنـکه: آن کسى که مى گوید (اى بندگان من از رحمت من نومید نـشـویـد)، «اَللَّهَ» اسـت کـه «اسـمایى حُسنى» دارد که از آن جمله است «غَفُور» و «رَّحِیم». گـویـا فرموده: از رحمت من نومید مشوید، چون که من «اَللَّهَ» هستم، همه گناهان را مى آمرزم، چون  اَللَّهَ«غَفُورٞ رَّحِیمٞ» است.

المیزان نوشت:توضیحـاتى در ذیل جمله: «إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا» و اینکه مفاد آن آمرزش همه گناهان حتى «شرک» است، به سبب توبه

«إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا»،ایـن جـمـله «نـهـى از نـومـیـدى» را تـعـلیـل نـمـوده و هـم اعـلام مـى دارد کـه تـمـامـى گـنـاهـان قابل آمرزشند پس ‍ «مغفرت» خدا عام است، لیکن آمرزش گناهان هر کسى سبب مى خواهد و به طـور گـزاف نـمـى باشد و آنچه که قرآن سبب «مغفرت»معرفى فرموده دو چیز است: یکى «شـفـاعـت»و یـکـى هـم «تـوبـه». 
حـال بـبینیم در جمله مورد بحث که گفتیم خطاب در آن به عموم بندگان خدا اعم از مشرک و مؤمن اسـت، کـدام یک از این دو سبب آمرزش است ؟ به طور مسلم شفاعت نمى تواند باشد، چـون شـفـاعـت بـه نـص قـرآن کـریـم در آیـاتـى چـنـد شـامـل شـرک نـمـى گـردد و در سابق هم گفتیم که آیه آیه ۴۸ سوره نساء«إِنَّ ٱللَّهَ لَا یَغْفِرُ أَن یُشْرَکَ بِهِۦ وَیَغْفِرُ مَا دُونَ ذَٰلِکَ لِمَن یَشَآء» ناظر به شفاعت است، یعنى مى فرماید غیراز«شِرک» را براى کسانى که «شفیع» داشته باشند مى آمرزد.

علامه طباطبایی: نـاگـزیـر از آن دو سـبب(مغفرت وتوبه) باقى مى ماند «توبه» و کلام خداى تعالى هم صریح در این است که خدا همه گناهان حتى «شِرک» را هم با  «توبه» مى آمرزد.
از این هم که بگذریم گفتیم که آیات هفتگانه مورد بحث در یک سیاق قرار دارد.

کـلامـى است واحد و متصل به هم که در آن نخست و به عنوان زمینه چینى از «یأس»(ناامیدی) شدن نهى مـى کـنـد و سـپـس امـر بـه «تـوبـه» و «اسـلام»(تسلیم) و «عـمـل صـالح»مى فرماید و آیه اولى کلامى مستقل و بریده از آیات بعد نیست تا کسى احتمال دهد عموم «مغفرت» مقید به «توبه» و هیچ سبب دیگرى که فرض شود، نشده.

المیزان نوشت:و ایـن آیـه شـریفه یعنى جمله «إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا» در بین مفسرین معرکه آراء شده. بعضى گفته اند: عموم «مغفرت» در آن مقید است به غیر از «شرک» و غیر از گناهانى که خـدا وعـده آتـش بـه مـرتـکـبین آنها داده و اما به «توبه» مقید نیست، در نتیجه عموم آیه تنها شامل «گناهان صغیره» مى شود.

علامه طباطبایی نوشت:بعضی دیگر گفته اند: اطلاق «مغفرت» نه مُقّید به «توبه» است، و نه به هیچ «قید»ى دیگر از اسـبـاب مـغـفـرت.
 چـیزى که هست این مُفسّرین، اطلاق مزبور را «مقید» به غیر «شرک» کرده اند، چـون آیـه آیه ۴۸ سوره نساء«إِنَّ ٱللَّهَ لَا یَغْفِرُ أَن یُشْرَکَ بِهِۦ وَیَغْفِرُ مَا دُونَ ذَٰلِکَ لِمَن یَشَآءُ» صراحت داردبه اینکه « شـرک آمـرزیده نمى شود».
 آنگاه نتیجه گرفته اند، که «مغفرت» عمومیت دارد هر چند که سبب مخصصى مانند «شفاعت» و «توبه» در کار نباشد تا گناهکار آمرزیده را بر گناهکار نـا آمـرزیـده تـرجـیـح دهـد، و ایـن هـمـان مـغـفـرت گـزافـى اسـت، کـه مـا ردش کـردیم(تکذیب کردیم)، و استدلال هایى هم که بر گفته خود کرده اند هیچیک درست نیست.

از آن جـمـله، آلوسـى در «تـفـسیر روح المعانى»براى اثبات این مدعا که «مغفرت» در آیه مقید بـه تـوبه نیست به هفده وجه استدلال کرده که هیچ فایده اى دست نداده و در این شبهه ما کـه گـفـتـیـم: (آمـرزیدن بعضى از گناهکاران و نیامرزیدن دیگران سببى مى خواهد، تا گـزافـى و منافى با حکمت نشود) مناقشه کرده.
 و تنها اطلاق آیه را مقید به قید «لِمَنْ یَشَاءُ» کـرده، کـه در بعضى از قراءت هاى غیر مشهور آمده.

مؤلف المیزان نوشت: این را هم بگوییم که خواننده خود توجه دارد که مورد آیه، «شرک» و سایر گناهان است، و از کلام خداى تعالى این معنا معلوم است که «شرک جز با توبه آمرزیده نمى شود» پس به هر حال چاره اى جز مقید کردن اطلاق آیه به «توبه» نداریم.

« وَأَنِیبُوا إِلَى رَبِّکُمْ وَأَسْلِمُوا لَهُ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَکُمُ الْعَذَابُ ثُمَّ لا تُنْصَرُونَ»آیه ۵۴ سوره زمر

این آیه عطف است بر جمله «لَا تَقْنَطُوا». و کلمه «أَنِیبُوا» امر از مصدر «انابه» است کـه بـه مـعـناى «برگشتن به سوى خداست»(ترک معاصی)، که آن را توبه هم مى گویند. و جمله «إِلَى رَبِّکُمْ» از باب به کار بردن اسم ظاهر در جاى ضمیر است، چون مقتضاى ظاهر کلام این بـود کـه بـفـرمـایـد: (وَأَنِیبُوا إِلَیه )، و حال آن که این طور نفرمود تا به علت این دستور اشاره کرده باشد، چون ملاک در برگشتن به سوى خدا همانا صفت ربوبیت اوست.

و مراد از «سْلِم» تسلیم شدن و «منقاد»ومطیع شدن براى خداست در آنچه اراده مى کند. و اگر فـرمـود: «أَسْلِمُوا» و نـفـرمـود (آمـنـوا)، بـراى ایـن اسـت کـه قـبـل از ایـن آیـه و بـعـد از آن سـخـن از اسـتـکـبـار کُـفّـار در بـرابـر حـق رفـتـه و مقابل استکبار اسلام است، نه ایمان.
و جـمـله «مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَکُمُ الْعَذَابُ ثُمَّ لا تُنْصَرُونَ»» متعلق به دو کلمه «أَنِیبُوا» و «أَسْلِمُوا» اسـت.
 و مـراد از «عـذاب» بـه قرینه آیات بعد، «عذاب آخرت» است، ممکن است ،مطلق عذابهایى باشد که توبه بردار نیست، مانند عذاب «اسـتـیـصـال» و «انـقراض»، همچنان که درباره آن در آیه ۸۵ سوره غافر فرموده: «فَلَمْ یَکُ یَنْفَعُهُمْ إِیمَانُهُمْ لَمَّا رَأَوْا بَأْسَنَا سُنَّةَ اللَّهِ الَّتِی قَدْ خَلَتْ فِی عِبَادِهِ».

ودرپایان صاحب المیزان نوشت:مـراد از جـمـله « ثُمَّ لا تُنْصَرُونَ»این است که آمرزش هرگز به شما نمى رسد، چون سـبـب آن مـحـقـق نـیـسـت، امـا «تـوبـه» کـه مـفـروض آن اسـت کـه تـوبه نکردند، و شفاعت هم شامل شرک نمى شود.

آزادی حمیدنوری(بازنشسته قوه قضاییه)زندان سوئد

​مبادله ۲ شهروند سوئدی زندانی درایران( یوهان فلودروس و سعید عزیزی )با حمیدنوری

 «حمید نوری»   در ۱۸ آبان‌ ۱۳۹۸ حین ورود به «فرودگاه استکهلم»(پایتخت سوئد) توسط پلیس سوئد بازداشت شده بود.

حمیدنوری گفت:هنگامیکه درزندان سوئدبودم  درنامه ای برای خانواده ام نوشتم:«خرمشهر را خدا آزاد کرد و من را فقط خدا می‌تواند آزاد کند»

حمیدنوری(کارمند سابق قوه قضاییه)آزادشد(۲۶ خرداد ۱۴۰۳)۱۶۸۰ روز حبس در زندان سوئد

ایرنانوشت:حمید نوری شهروند ایرانی و کارمند سابق قوه قضاییه که از ۱۸ آبان‌ ۱۳۹۸ حین ورود به فرودگاه استکهلم به صورت غیرقانونی توسط پلیس سوئد بازداشت شده بود، پس از آزادی، هم اکنون وارد تهران شد.

قاب جالب از حمید نوری در آغوش خانواده

خبرگزاری عمان اعلام کرد که ایران و سوئد درباره آزادی متقابل اتباع بازداشت ‌شده در دو کشور با میانجیگری سلطنت عمان به توافق رسیدند. براساس این بیانیه، اتباع ایرانی و سوئدی امروز از استکهلم و تهران به مسقط منتقل خواهند شد تا برای بازگشت به کشورهایشان آماده شوند.

بازداشت حمید نوری غیرقانونی بود 

غریب آبادی پست جدید گرفت
«کاظم غریب‌آبادی» (معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر) ضمن خیر مقدم ورود حمید نوری به وطن اسلامی با بیان اینکه بازداشت وی غیرقانونی بود و هیچ جرمی مرتکب نشده است، اظهار داشت: امروز یکی از بهترین روزهای زندگی ما می‌تواند باشد؛ وقتی شاهد درد و رنج یکی از هموطنان و خانواده او هستیم و تلاش‌ها منجر به آزادی او می‌شود، مایه خرسندی است.
حمید نوری پس از آزادی

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: ما همه درد و رنج خانوادهایشان را در این پنج سال درک می‌کنیم و آزادی او را به همسر و فرزندانشان تبریک می گوییم.

قاب جالب از حمید نوری در آغوش خانواده

معاون امور بین الملل قوه قضاییه خاطرنشان کرد: نوری بنا بر ادعای یک گروهک تروریستی گرفتار شد. وی در این پنج سال استقامت بسیاری نشان داد و به خوبی از حقانیت ایران دفاع و مواضع خوبی اتخاذ کرد.

حمید نوری وارد تهران شد

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: باید اذعان کرد که وقتی یک هموطن با ادعایی واهی گرفتار شد، سعی کرد مواضع خود را مطرح کند و این مایه سرافرازی شد.



دبیر ستاد حقوق بشر خطاب به نوری اظهارداشت: در داخل مردم و مسئولان وضعیت شما را رصد و خواستار آزادی شما بودند؛ و امیدوارم هر زمان که فرصت پیدا کردید و سلامتی شما احیا شد، آنچه بر شما گذشت به عنوان کشوری که خود را مدعی حقوق بشر می داند حقایق را به مردم عرضه کنید.

غریب آبادی خاطرنشان کرد: سیاست نظام حمایت از اتباع خود است؛ به ویژه وقتی گرفتار می شوند از تمام ظرفیت خود استفاده می‌کند.

غریب‌آبادی نماینده هیات عالی گزینش در وزارت خارجه شد

وی  یادآور شد: آقای نوری از امکانات ابتدایی که در زندان‌های دورافتاده یک کشور هم وجود دارد، محروم بود؛ لازم می دانم از تلاش های رئیس قوه قضاییه، مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه، دبیرخانه امنیت ملی و وزارت امور خارجه تشکر کنم.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه اظهار داشت: آقای نوری پنج سال در زندان با درد و رنج فراوان نماینده خوبی برای مردم بود و امیدوارم این درد و رنج را جبران کنیم.

من حمید نوری اکنون در ایران و پیش خانواده‌ام هستم

قاب جالب از حمید نوری در آغوش خانواده

حمید نوری نیز در حالی که بغض داشت، اظهار داشت: من حمید نوری هستم و هم‌اکنون در ایران؛ تهران و کنار خانواده ام هستم.

آخرین وضعیت حمید نوری در زندان سوئد | خبرگزاری فارس

وی با بیان اینکه دو پیام یکی برای خانواده و مردم کشورم ‌و دیگری برای منافقان دارم، افزود: در این پرونده می‌دانم که مهم، حساس و پر استرس بود و زمان فراوانی طول کشید، دعاهایی که خانواده و دوستانم کردند، موثر بود و خدا کمک کرد.

نوری گفت درزمانی که درزندان کشورسوئدبودم: در نامه‌ای برای خانواده ام نوشتم:«کار من بسیار سخت است؛ خرمشهر را خدا آزاد کرد و من را فقط خدا می‌تواند آزاد کند

به گفته وی، پیام اولم تشکر است و پیام دوم کوتاه برای تروریست ها و منافقین و برای اسرائیل جنایتکار و کودک کش است که به این پرونده دل خوش کرده بودند.

2023/06/arnavutluk-polisinden-iran-multeci-kampina-baskin-1-polis-yaralandi.jpg

نوری ادامه‌داد: پیام دیگر به «منافقین» بدبخت و آواره و پناهنده و بیچاره که هم اکنون «آلبانی»(تیرانا) هستند و پناهنده هستند و پول بگیر و وطن فروش هستند، اما «من حمید نوری هستم و اکنون ایرانم و پیش خانواده ام هستم

حمیدنوری خطاب به منافقین گفت: منافقین دلخوش کرده بودید، شما کجایید و من کجایم، کسانی که گفته بودید خدا هم نمی‌تواند من را آزاد کند ، دیدید که خدا من را آزاد کرد. در جلسه آخر دادگاه گفتم آشتی ،آشتی اما گوش نکردید، می‌توانستم به شما کمک کنم اما نخواستید.

 توضیح مدیریت سایت -پیراسته فر:حمیدنوری(قاضی بازنشسته)با گزارش منافقین به اتهام دست داشتن ایشان در اعدام نیروهایشان در  ۱۸ آبان‌۱۳۹۸ هنگام ورود به فرودگاه استکهلم(سوئد)توسط پلیس سوئد بازداشت شده بود.

مبادله ۲ شهروند سوئدی زندانی درایران(یوهان فلودروس و سعید عزیزی)با حمیدنوری
آزادی حمید نوری در حالی بود که «اولف کریسترسون»(نخست‌وزیر سوئد)روز شنبه ۱۵ ژوئن ۲۰۲۴(۲۶ خرداد ۱۴۰۳) در پیامی در حساب خود در شبکه اجتماعی X آزادی دو تن از شهروندان این کشور را در تبادل زندانی با جمهوری اسلامی اعلام کرد.

Ulf Kristersson, leader of the Moderate Party, speaks during a press conference regarding the formation of the government, at the Parliament in Stockholm, Sweden, Friday Oct. 14, 2022. (Jonas Ekströmer/TT News Agency via AP)

نخست‌وزیر سوئد گفت: با خوشحالی می‌توانم اعلام کنم که «یوهان فلودروس» و «سعید عزیزی» اکنون در یک هواپیما به مقصد سوئد هستند و به زودی با خانواده‌های خود ملاقات خواهند کرد.

یوهان فلودروس زندانی سوئدی در تهران

یوهان فلودروس زندانی سوئدی در تهران

حمید نوری تبادل

آقای کریسترسون اضافه کرد: «ایران از هر دوی این افراد(یوهان فلودروس و سعید عزیزی) به عنوان مهره‌هایی در یک بازی مذاکره بدبینانه با هدف آزادی شهروند خود(حمید نوری) که مرتکب جرم سنگینی شده بود، از زندان سوئد استفاده کرد. من به عنوان نخست‌وزیر مسئولیت ویژه‌ای در قبال امنیت شهروندان سوئد دارم و بنابراین دولت به همراه سرویس‌های امنیتی سوئد به شدت روی این موضوع کار کردند.»

یورونیوزنوشت:در همین حال خبرگزاری رسمی عمان از نقش این کشور در آزادی متقابل زندانیان ایرانی و سوئدی خبر داده است.

بنابر اعلام این منبع، «تلاش‌های عمان به توافق منجر شد و آزادشدگان امروز شنبه۱۵ ژوئن ۲۰۲۴(۲۶ خرداد ۱۴۰۳) از تهران و استکهلم برای بازگشت به کشورشان به مسقط منتقل شدند.»

افشاگری قاضی زاده هاشمی:جلیلی برنامه های شهیدرئیسی راقبول نداشت،دعوتش رانپذیرفت

قاضی زاده هاشمی:​من تنهاکاندیدای کابینه شهیدرئیسی درانتخابات هستم و ادامه دهنده راه او.

افشاگری قاضی‌زاده هاشمی از سعیدجلیلی : کسی که شهیدرئیسی را آزارداده،تلاشش درایجاداختلال دربرنامه های شهیدرئیسی بود، دعوت به همکاری با دولت رئیسی را نپذیرفته،برنامه های رئیسی راقبول نداشته ،الآن حق ندارد بگوید من ادامه دهنده راه شهید رئیسی هستم.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه به‌دلیل حضور در تیم رئیس جمهور شهید از من دعوت شد تا در انتخابات حضور پیدا کنم، گفت: همگی به‌نفع فردی که شایسته است(قاضی زاده هاشمی) و برنامه و تیم قوی‌تری دارد کنار می‌روند.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی صبح امروز شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در خبرگزاری فارس برگزار شد، اظهار کرد: به‌خاطر شهادت آیت الله رئیسی و تیم همراهش، این انتخابات به‌صورت ناگهانی در حال برگزاری است و همه نامزد‌های انتخابات بدون پیش فرض کوتاه مدتی وارد این جریان شدند. 


خبرگزاری میزان نوشت:قاضی زاده هاشمی درباره اینکه چرا نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده است، گفت: از من دعوت شد تا در انتخابات حضور پیدا کنم، برای اینکه در تیم رئیس جمهور بودم، با شبکه بزرگی از نخبگان و بدنه جوانان در دولت و بیرون دولت در ارتباط هستم.

وی گفت: نخست تلاش کردیم یک نفر از دولت انتخاب شود و خدمت اقای مخبر رسیدیم، از ایشان خواستیم در انتخابات حاضر شوند و بعد قرار شد دو نفر‌ از علما به عرصه بیایند که نیامدند. تا روز اخر که دیگر کسی از دولت نیامد؛ لذا ثبت‌نام کردم. «بنده با شهید رئیسی هم قسم شدم تا اگر اعتماد مردم به بنده تعلق گرفت از آبروی وی دفاع کنم».

قاضی‌زاده: همه به نفع اصلح کنار می‌روند

قاضی زاده هاشمی درادامه گفت: «بنده دنباله دار او (شهیدرئیسی)هستم و نگاه او را در دولت مردم و خانواده ادامه خواهم داد.» 

افشاگری قاضی زاده هاشمی:«سعیدجلیلی برنامه های آیت الله رئیسی راقبول نداشت، دعوت شهیدرئیسی رابرای همکاری بادولت رانپذیرفت».

قاضی‌زاده هاشمی: نگاه شهید رئیسی را ادامه خواهم داد/ همگی به نفع فردی که شایسته است کنار می‌روند

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:این متن پیاده شده سخنرانی «سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»( ۲۶ خرداد ۱۴۰۳)است : کسی که شهیدرئیسی را آزارداده،تلاش می کرده...ایجاداختلال می کرده، دعوت به همکاری با دولت رئیسی شده و نپذیرفته،،برنامه های رئیسی راقبول نداشته،حاضرنشده ازخودش بگذرد ودرکناراین تیم(کابینه سیزدهم)قراربگیرد،الآن حق ندارد بگوید من امتدادراه شهید رئیسی هستم.

این فرازازسخنان قاضی زاده هاشمی را خبرگزاری میزان ننوشت.

سقوط هلیکوپترحامل آیت الله سیدابراهیم رئیسی

​ساعت  ۱۳ ظهر روز یکشنبه(۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳)بالگرد حامل رئیس جمهور سقوط کرد(گُم شده بود)ازصفحه راه دار ناپدیدشد وروز بعداجساد ولاشه هواپیما پیداشدند.

ازسمت چپ:استاندارآذربایجانی شرقی(مالک رحمتی)،رئیس جمهور(رئیسی)،مهردادبذرپاش(وزیرراه وشهرسازی)،حجت الاسلام محمدعلی آل هاشم(امام جمعه تبریز) وحسین امیرعبداللهیان(وزیرامورخارجه).

بالگرد حامل سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور پس از افتتاح «سد قیز قلعه سی»درساعت ۱۳ روز یکشنبه(۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) در مسیر افتتاح «ارتقای کیفیت پالایشگاه تبریز» در «منطقه جنگلی دیزمار» بین روستای« اوزی و پیر داوود» ظهر روز گذشته (یکشنبه -۳۰ اردیبهشت) دچار سانحه شد.