پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

کودتای فرمانده ارتش بولیوی(ژنرال زونیگا)دستگیرشد

رئیس جمهوربولیوی از«بسیج» برای «مهارکودتا»کمک خواستما به بسیج مردمی بولیوی برای سازماندهی علیه کودتا نیاز داریم»

دستگیری فرمانده ارتش بولیوی(کودتاچی)وهمدستش
۲ تن از رهبران ارتش بولیوی روز چهارشنبه ۲۶ ژوئن ۲۰۲۴(۶ تیر ۱۴۰۳) پس از اینکه سربازان و تانک‌ها در مقابل ساختمان‌های دولتی موضع گرفتند، دستگیر شدند.

کودتای نظامیان بولیوی

Bolivian army leaders arrested after coup attempt

نیروها و تانک ها بعد از ظهر وارد میدان موریلو، میدان تاریخی که ریاست جمهوری و کنگره در آن قرار دارد، شدند، که باعث محکومیت جهانی حمله به دموکراسی شد.

فرمانده ارتش بولیوی با تانک قصدورودبه کاخ ریاست جمهوری راداشت!
یکی از تانک ها تلاش کرد «درب فلزی کاخ ریاست جمهوری» را بشکند.

X/Bolivision

مشاجره بین  «لوئیس آرس»(رئیس جمهور بولیوی) و «ژنرال  خوان خوزه زونیگا»(فرمانده ارتش بولیوی)

(یک روزقبل ازکودتا) «فرمانده کل ارتش بولیوی»(خوان خوزه زونیگا) ۲۵ ژوئن ۲۰۲۴ در «لاپاز»(پایتخت بولیوی)بافرماندهان ارتش بولیوی صحبت می کند.

فرمانده کل برکنار شده ارتش بولیوی، خوان خوزه زونیگا، پس از دستگیری

«ژنرال خوان خوزه زونیگا»(فرمانده ارتش بولیوی) که اکنون برکنار شده است، در محاصره سربازان و هشت تانک، گفت: "نیروهای مسلح قصد دارند دموکراسی را بازسازی کنند، تا آن را به یک دموکراسی واقعی تبدیل کنند، نه اینکه ۳۰، ۴۰ سال توسط همان افراد چند نفر اداره شود."

خبرنگاران AFP سربازان و تانک ها را در حال عقب نشینی از میدان دیدند. این قیام حدود پنج ساعت به طول انجامید.

Coup attempt in Bolivia fails after new military chief orders troops to return to bases

«ژنرال خوزه ویلسون سانچز»(فرمانده جدید ارتش بولیوی)

تصاویری از تلویزیون دولتی نشان داد که زونیگا بعداً روز چهارشنبه(۶ تیر ۱۴۰۳) در حالی که در بیرون پادگان نظامی به خبرنگاران سخنرانی می کرد دستگیر و به زور سوار ماشین پلیس شد.

«جانی آگیلرا»(معاون وزیر کشور بولیوی) به «فرمانده ارتش بولیوی» گفت:« ژنرال، شما در بازداشت هستید

Alicia Chura, a supporter of Bolivian President Luis Arce, shouts against a now-ousted Bolivian army chief who led some soldiers to storm the presidential palace, outside police offices in La Paz, Bolivia, Thursday, June 27, 2024. The rebellion was short-lived as authorities arrested Gen. Juan Jose Zuniga and his soldiers retreated. (AP Photo/Juan Karita)

«آلیسیا چورا»(یکی از حامیان رئیس جمهور بولیوی، لوئیس آرس) علیه یک فرمانده ارتش بولیوی که اکنون برکنار شده است، فریاد می زند که برخی از سربازان را به حمله به کاخ ریاست جمهوری در خارج از دفاتر پلیس در لاپاز، بولیوی، پنجشنبه، ۲۷ ژوئن ۲۰۲۴ سوق داد. شورش کوتاه بود. -زمانی که مقامات ژنرال خوان خوزه زونیگا را دستگیر کردند و سربازانش عقب نشینی کردند، زندگی کرد.

A supporter of Bolivian President Luis Arce enters Plaza Murillo after a failed coup, in La Paz, Bolivia, Wednesday, June 26, 2024. Armored vehicles rammed the doors of Bolivia's government palace Wednesday in an apparent coup attempt against Arce, but he vowed to stand firm and named a new army commander who ordered troops to stand down. (AP Photo/Juan Karita)

مخالفان کودتا(حامیان رئیس جمهوربولیوی)

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:فرمانده ارتش بولیوی می گوید:رئیس جمهوربمن گفت:کودتابکن تاقدرتمندبشوی!.
«ژنرال خوان خوزه زونیگا»قبل از دستگیری به خبرنگاران گفت:«رئیس جمهور به او گفته بود که قیام کند تا سرکوبی را آغاز کند که او را قوی جلوه دهد و محبوبیت او را افزایش دهد

ژنرال گفت، در جلسه روز یکشنبه(۰۳ تیر ۱۴۰۳) زونیگا از «لوئیس آرس»(رئیس جمهور) پرسید "پس ما خودروهای زرهی را بیرون می آوریم؟" او گفت که رئیس جمهور پاسخ داد "آنها را بیرون بیاور".


یک سرباز در یک خودروی زرهی در خارج از کاخ  کوئمادو در پلازا موریلو  در لاپاز در ۲۶ ژوئن۲۰۲۴ مستقر شده است
زونیگا گفت، دستورات«لوئیس آرس»(رئیس جمهور) این بود که "چیزی را برای افزایش محبوبیت خود به صحنه ببرد."

«خوان اوو مورالس آیما» رئیس‌جمهور پیشین ضد آمریکا در شبکه اجتماعی X نوشت که "کودتا در حال آماده شدن است" و از "بسیج ملی برای دفاع از دموکراسی" خواست.

اظهارات ضد دموکراتیک زونیگا
بولیوی پس از سال‌ها بی‌ثباتی سیاسی عمیقاً دو قطبی شده است و حزب حاکم جنبش به سوی سوسیالیسم (MAS) با درگیری داخلی بین حامیان «لوئیس آرس» و مربی سابقش «مورالس» متلاشی شده است.
***
«خوان اوو مورالس» که (اولین رئیس جمهور بومی بولیوی) بود، تا زمانی که تلاش کرد قانون اساسی را دور بزند و در سال ۲۰۱۹ برای چهارمین دوره ریاست جمهوری بولیوی انتخاب شود، بسیار محبوب بود.

چپگرا و رهبر سابق اتحادیه کوکا آن رای را به دست آورد اما در میان اعتراضات مرگبار به دلیل ادعای تقلب در انتخابات مجبور به استعفا شد و از کشور گریخت.

او پس از اینکه «لوئیس آرس» در اکتبر ۲۰۲۰ به ریاست جمهوری رسید، بازگشت.

از آن زمان جنگ قدرت بین این دو مرد بالا گرفت و «مورالس» به طور فزاینده ای از دولت انتقاد کرد و آن را به فساد، تحمل قاچاق مواد مخدر و به حاشیه راندن او از نظر سیاسی متهم کرد.

شش ماه پیش، دادگاه قانون اساسی مورالس را از حضور در انتخابات ۲۰۲۵ رد صلاحیت کرد، اما او همچنان به دنبال نامزدی به عنوان نامزد MAS است.

«رئیس جمهوربولیوی»(لوئیس آرس) نگفته است که آیا دوباره به دنبال انتخاب شدن خواهد بود یا خیر.

«زونیگا» روز دوشنبه(۰۴ تیر ۱۴۰۳) در تلویزیون ظاهر شد و گفت که اگر مورالس بر نامزدی مجدد در سال ۲۰۲۵ اصرار داشته باشد، او را دستگیر خواهد کرد.

«ژنرال خوان خوزه زونیگا» گفت: "از لحاظ قانونی او(مورالس) رد صلاحیت شده است، آن مرد نمی تواند دوباره رئیس جمهور این کشور شود."

پس از آن مصاحبه، شایعاتی مبنی بر اینکه «ژنرال زونیگا» در آستانه اخراج بوده است، به گوش می رسد.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:بسیج کشوربولیوی

شورش نظامی در اوایل روز چهارشنبه۲۶ ژوئن ۲۰۲۴(۶ تیر ۱۴۰۳) پس از آن آغاز شد که تانکی که فرمانده سابق ارتش خوان خوزه زونیگا را حمل می کرد به زور وارد کاخ ریاست جمهوری در شهر لاپاز شد.

رئیس جمهوربولیوی از«بسیج» برای «مهارکودتا»کمک خواست!

Bolivian President Luis Arce raises a clenched fist surrounded by supporters and media, outside the government palace in La Paz, Bolivia, Wednesday, June 26, 2024. Armored vehicles rammed the doors of Bolivia's government palace Wednesday in an apparent coup attempt against Arce, but he vowed to stand firm and named a new army commander who ordered troops to stand down. (AP Photo/Juan Karita)

رئیس جمهوربولیوی سپس نسبت به "بسیج نظامی نامنظم"(irregular military mobilizations) هشدار داد و دقایقی پس از شروع کودتا در یک سخنرانی در کنار وزرای خود در تلویزیون ملی از شهروندان دعوت کرد تا علیه آن بسیج شوند و از دموکراسی دفاع کنند.

او گفت: «امروز کشور بار دیگر با منافعی روبرو است تا دموکراسی در بولیوی کوتاه شود. ما به مردم بولیوی برای سازماندهی و بسیج علیه کودتا نیاز داریم

رئیس دولت بولیوی گفت که این کشور "در حال گذراندن یک کودتای کودتا" به رهبری زونیگا است.

زونیگا روز سه‌شنبه پس از یک سری تهدید علیه اوو مورالس، رئیس‌جمهور سابق، از سمت خود برکنار شد.

آرس پس از هجوم خودروهای زرهی به درهای کاخ دولتی بولیوی با رهبر کودتای نظامی در درهای کاخ ریاست جمهوری روبرو شد.

فورا همه این نیروها را خارج کنید. این یک دستور است،» او در زونیگا زوزه کشید.

ساعاتی قبل مورالس کودتا را محکوم کرد.

کودتا در حال آماده شدن است. در این زمان، پرسنل و تانک‌های نیروهای مسلح در پلازا موریلو مستقر شده‌اند، و از جنبش‌های اجتماعی خواست تا از دموکراسی دفاع کنند.

واکنش آمریکا به کودتا دربولیوی
به گفته سخنگوی شورای امنیت ملی، دولت آمریکا «جو بایدن» گفت که رویدادهای بولیوی را به دقت زیر نظر دارد و "خواهان آرامش" است.

«استفان دوجاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای گفت: «آنتونیو گوترش عمیقاً نگران رویدادهای بولیوی است و از همه بازیگران از جمله ارتش خواسته است تا از نظم قانون اساسی محافظت کنند و فضای صلح را حفظ کنند.»

محکومیت تحرکات نیروها نیز از سراسر آمریکای لاتین سرازیر شد و رهبران شیلی، اکوادور، پرو، مکزیک، کلمبیا و ونزوئلا خواستار احترام به دموکراسی شدند.

Lula fala por telefone com Evo Morales

«لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا»(رئیس جمهور سابق برزیل)و «اوو مورالس»(رئیس جمهور سابق بولیوی)

«رئیس جمهور برزیل»(لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا) در X نوشت: "من عاشق دموکراسی هستم و می خواهم در سراسر آمریکای لاتین پیروز شود. ما هر شکلی از کودتا در بولیوی را محکوم می کنیم."

سازمان کشورهای آمریکایی (OAS) اعلام کرد که جامعه بین المللی "هیچ شکلی از نقض نظم قانونی قانونی در بولیوی را تحمل نخواهد کرد."

«بولیوی کجاست»؟نقشه

«کشوربولیوی» با مساحت ۱٬۰۹۸٬۵۸۰ کیلومتر مربع دارای ۱۲ میلیون جمعیت می باشد.
پایتخت کشور بولیوی شهر« لاپاز» است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد