پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

سقوط کابینه سوناک در پی شکست محافظه‌کاران(استارمر)نخست وزیرانگلیس شد

قربانیان برگزیت/پایان ۱۴ سال حاکمیت حزب محافظه کارانگلیس

«سقوط کابینه سوناک»در پی شکست محافظه‌کاران/ «استارمر» پس از ملاقات با پادشاه بریتانیا رسما نخست‌وزیر شد
«کی‌یر استارمر»(نخست‌وزیر انگلیس) کیست؟

نخست وزیرجدیدانگلیس«کی‌یر استارمر»( رهبر لیبرال دموکرات) ، وکیل ۶۱ ساله و رهبر حزب کارگر بریتانیا، در پی پیروزی این حزب و کسب اکثریت کرسی‌های مجلس عوام کشورش در جریان انتخابات پارلمانی روز پنج‌شنبه۴ ژوئیه ۲۰۲۴(۴ تیر ۱۴۰۳) نخست‌وزیر جدید این پادشاهی شد تا به ۱۴ سال تسلط محافظه‌کاران بر دستگاه اجرایی این کشور پایان داد.

«کیراستارمر»(Keir Starmer) که یک وکیل حقوق بشر است، در سال ۱۹۶۲ میلادی در لندن به دنیا آمد. او طی سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ میلادی نیز مدیر دادستانی عمومی بود.

مجلس عوام انگلیس

Labour Party leader Keir Starmer

«کی‌یر استارمر» در طول مبارزات انتخاباتی، بارها بر خاستگاهش به عنوان عضوی از خانواده طبقه کارگر بریتانیا تاکید داشته و چندین بار در مناظره‌های تلویزیونی به این موضوع اشاره کرده که پدرش ابزارساز و مادرش پرستار بوده است.

روزنامه گاردین بامداد یکشنبه(۱۷ شهریور ۱۳۹۸) گزارش داد «امبر راد» وزیر کار و امور بازنشستگی «دولت بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس در اعتراض به سوء مدیریت خروج این کشور از اتحادیه اروپا توسط جانسون، از سمت خود کناره‌گیری کرد.

«کی‌یر استارمر» در سال ۲۰۱۵ میلادی توانست از حوزه انتخابیه کامدن در شمال لندن (Camden) نماینده مجلس عوام شود و در سال سال ۲۰۱۹ میلادی بار دیگر در این حوزه انتخابیه حدود ۶۵ درصد آرا را به دست آورد.
«استارمر» در سال ۲۰۲۰ میلادی در پی شکست‌های انتخاباتی متعدد حزب کارگر که به کناره‌گیری جرمی کوربین از رهبری این حزب منجر شد، به عنوان جانشین او برگزیده شد.

«کیراستارمر»(Keir Starmer) در جریان انتخابات درون حزبی برای این مقام بیش از ۵۶ درصد از آرا را به دست آورد؛ آنهم در حالی که دو نامزد دیگر نیز برای این پست رقابت می‌کردند؛ از جمله لیزا نندی که اکنون وزیر خارجه در دولت سایه است.

Sir Keir kneels as he is invested as a Knight Commander of the Order of the Bath by the then-Prince of Wales

زانوزدن «کیر استارمر»(نخست وزیر) درجلوی پادشاه انگلیس

توضیحات مدیریت سایت-پیراسته فر:اززمانی که انگلیس ازاتحادیه اروپاخارج شد(برگزیت)قربانیان زیادی داده است که آخرینش ریشی سوناک است.

پارلمان اروپا روز چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۸ توافق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا(برگزیت) را تصویب کرد.

انگلیس ازاتحادیه اروپا خارج شد

خبرگزاری فرانسه، با تصویب طرح برگزیت در پارلمان اروپا در شامگاه چهارشنبه، انگلیس روز جمعه رسما از این اتحادیه خارج می‌شود.
این طرح با ۶۲۱ رای موافق مقابل ۴۹ رای مخالف به تصویب پارلمان اروپا رسید.
«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس نیز روز جمعه چهارم بهمن‌ماه ساعاتی پس از امضای توافق‌نامه خروج این کشور از اتحادیه اروپا توسط رهبران این اتحادیه، برگزیت را امضا کرد.
این توافق‌نامه صبح روز جمعه از سوی «اورسولا فون درلاین» و «شارل میشل» روسای کمیسیون و شورای اروپایی به امضا رسید و یک نسخه آن به لندن ارسال شد.
توافق خروج انگلیس از اتحادیه اروپا پس از سه سال بن‌بست و کشمکش چهارشنبه گذشته از سد پارلمان انگلیس عبور کرد.
با توشیح ملکه، طرح خروج از اتحادیه اروپا پس از ماه‌ها کشمکش بین احزاب سیاسی انگلیس روز پنجشنبه ۲۳ ژانویه ۲۰۲۰ به قانون تبدیل شد.  
بریتانیا پس از ۴۸ سال عضویت در اتحادیه اروپا پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۱ شب به وقت لندن به طور رسمی از این اتحادیه خارج شد.
فرایند برگزیت، خروج از اتحادیه اروپا ،پس از ۱۱ ماه دوران انتقالی تکمیل شد. به گزارش آسوشیتدپرس، این بزرگترین تحول اقتصادی برای بریتانیا پس از جنگ جهانی دوم تاکنون محسوب می‌شود

قربانیان برگزیت:بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس(۱۵ آبان ۱۳۹۸) استعفای خود را تقدیم ملکه این کشور کرد.
جانسون پس از «دیوید کامرون» و «ترزا می» سومین نخست‌وزیر انگلیس است که قربانی اجرای طرح برگزیت برای خروج از اتحادیه اروپا می‌شود.

سومین نخست‌وزیر انگلیس هم قربانی برگزیت شد/ بوریس جانسون استعفا داد

«قربانیان برگزیت»:ترزا می،دیوید کامرون و بوریس جانسون،

خانم «لیز تراس»(نخست‌وزیر انگلیس) و رهبر حزب محافظه‌کار بعد از ۴۴ روز پیروزی در انتخابات داخلی حزب محافظه‌کار، از سمت خود استعفا داد.

Boris Johnson and Liz Truss.
«لیز تراس»روز،دوشنبه۵ سپتامبر۲۰۲۲(۱۴ شهریور ۱۴۰۱ ) به عنوان نخست‌وزیر جدید انگلستان انتخاب شد،۲۰ اکتبر۲۰۲۲(۲۸ مهر ۱۴۰۱)استعفاداد.

بوریس جانسون

گریه های خانم نخست وزیرهنگام  خروج از نخست وزیری

تعظیم نخست وزیر انگلیس(ترزامی) درمقابل ملکه انگلیس


 یورونیوزنوشت:آقای استارمر در موضوعات مرتبط با اتحادیه اروپا فعالانه حضور داشته و حتی طی سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ میلادی به عنوان سخنگوی کوربین در موضوع «برکزیت» فعالیت کرده است؛ یعنی دوره‌ای که واکنش‌های سیاسی به نتایج همه‌پرسی سرنوشت ساز برکسیت (که در سال ۲۰۱۶ انجام شد)، همچنان در اوج خود بود.

«دیوید دیویس»( نماینده حزب محافظه کار) افزود: روند کنونی سیاست برگزیت در بهترین حالت ما را در موقعیت ضعیفی برای مذاکره قرار می دهد و توهم کنترل تحولات از سوی پارلمان را محقق می سازد.

خانم«ترزامی» وهمسرش(فلیپ می)

«دیویدکامرون» و«مارگرت تاچر»

«دومینیک راب» گفت: متاسفم که باید اعلام کنم که بعد از جلسه روز گذشته کابینه در مورد توافق برگزیت باید از سمتم کناره گیری کنم.»

نخست وزیر انگلیس نیز در پاسخ، استعفای او را پذیرفت و در نامه ای با دلخوری عنوان کرد که او درست زمانی استعفا داده است که این کشور کمتر از 8 ماه دیگر رسما از اتحادیه اروپا جدا می شود.
«برگزیت»قربانیان  دیگری هم گرفته است:

«دومینیک راب » پس از استعفای دیوید دیویس از سمت وزارت برگزیت به این مقام منصوب شده بود

«بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس، درهمان روز استعفای هانت، «دومینیک راب» را به عنوان وزیر خارجه جدید این کشور  منصوب کرد.

«راب» که ۴۵ ساله است، قبلاً وزیر امور برگزیت بوده است. این سیاستمدار محافظه‌کار از سال ۲۰۱۰ عضو پارلمان انگلیس بوده و یکی از حامیان «برگزیت سخت» یا خروج بدون توافق از این اتحادیه است.

«کی‌یر استارمر» که مدافع ماندن در اتحادیه اروپا بود، حتی دولت وقت بریتانیا را تحت فشار قرار داد تا یا یک استراتژی دقیق‌تر برای دوران پس از خروج ارائه کند و یا به فکر برگزاری یک همه‌پرسی دیگر در این باره باشد.

در طرحی که اکنون ارائه داده نیز اگرچه صحبتی به بازگشت به بازار واحد اتحادیه اروپا یا اتحادیه گمرکی دیده نمی‌شود، اما اعلام کرده که مایل است مشکلات موجود در توافق «برکسیت» را که در دوران بوریس جانسون وضع شده، حل کند.
منتقدان استارمر
یکی از گروه‌های منتقد او در حال حاضر، اتحادیه‌ها و فعالان محیط‌زیست هستند که از عقب‌نشینی اخیر او از قولش مبنی بر تامین مالی سرمایه‌گذاری‌های سبز به میزان ۳۳ میلیارد یورو در سال انتقاد کرده‌اند. با این وجود آقای استارمر می‌گوید که این کار برای متعادل کردن حساب‌ها ضروری بوده است.

آقای استارمر در داخل حزبش نیز با چالش‌هایی روبروست؛ او تا کنون در ترمیم روابط با جناح چپ حزبش به ویژه پس از اخراج جرمی کوربین به دلیل اتهامات یهودستیزی ناکام بوده است.

Jeremy Corbyn responding to Rishi Sunak after the chancellor delivered his budget in the House of Commons.

«جرمی کوربین» نیز در این انتخابات، به عنوان یک نامزد مستقل و در رقابت با حزب کارگر، از یکی از حوزه‌های انتخابیه لندن نامزد شد.

جرمی کوربین و ریشی سوناک

یورورنیوز درادامه نوشت:انتظار می‌رود با اکثریت قدرتمندی که حزب کارگر در این انتخابات آنهم پس از دو شکست متوالی در دوران رهبری جرمی کوربین به دست آورد، «کِر استارمر» بتواند به راحتی با انتقادات از جمله ضربات منتقد کهنه‌کاری همچون کوربین روبرو شود.
ریشی سوناک:«استعفای توامان از نخست‌وزیری و رهبری حزب»
«ریشی سوناک» روز جمعه۵ ژوئیه ۲۰۲۴(۵ تیر ۱۴۰۳) پس از تقدیم استعفای خود به چارلز سوم در آخرین دیدار خود با این پادشاه، رسماً مقام نخست‌وزیری را ترک کرد.

«سوناک را با یک خودروی تشریفاتی با راننده به کاخ باکینگهام برده شد ولی با یک وسیله نقلیه شخصی آن‌جا را ترک کرد»

«ریشی سوناک» در آخرین سخنرانی خود در بیرون از ساختمان شماره ۱۰ خیابان داونینگ گفت: «روز سختی است، اما من این شغل را با افتخار به عنوان نخست وزیر بهترین کشور جهان ترک می‌کنم.»

«ریشی سوناک» برای رقیب پیروز خود، یعنی کی‌یر استارمر رهبر حزب کارگر آرزوی بهترین‌ها کرد و گفت «فارغ از تفاوت ما در این کارزار، اما او مردی شایسته و با روحیه عمومی بالا است که من به او احترام می‌گذارم.»
نخست وزیر جدید به دست‌بوسی پادشاه رفت


«پس از استعفای ریشی سوناک»، «کی‌یر استارمر» به «کاخ باکینگهام »رفت تا موافقت پادشاه را برای ایجاد حکومت دریافت کند.

King Charles and Keir Starmer shake hands in an ornate room.

نخست وزیر جدید پس از اجرای تشریفات موسوم به «دست بوسی» به محل اقامت جدید خود در «ساختمان شماره ۱۰ خیابان داونینگ» رفت و در آنجا سخنرانی کند.

The 6 promises Sir Keir Starmer made in his first speech as Prime Minister  - YorkshireLive

رأی دهندگان در بریتانیا روز پنجشنبه در انتخابات سراسری رأی خود را به صندوق انداختند تا ۶۵۰ نماینده مجلس عوام را انتخاب کنند که در پنج سال آینده در پارلمان این کشور حضور خواهند داشت.

استارمر:دولت خدمتگزار

«نخست وزیر جدید بریتانیا» در اولین سخنرانی رسمی خود وعده داد که «دولت خدمتگزار» او در «راستای تجدید کشور» تمام سعی خود را انجام خواهد داد.

«کیراستارمر» همچنین تاکید کرد که زیرساخت‌های فرصت کشور را «آجر به آجر» بازسازی خواهد کرد.

The King and Sir Keir Starmer deep in conversation during a reception at St James Palace in London ahead of the Ukraine Recovery Conference in June 2023

نخست وزیرانگلیس به دیدارپادشاه بریتانیارفت

ملاقات کی‌یر استارمز با پادشاه چارلز سوم
ملاقات «کی‌یر استارمز»(نخست وزیرجدیدانگلیس) با«چارلز سوم»(پادشاه انگلیس)
در حالیکه تقریباً تمام نتایج شمارش شده، حزب کارگر به رهبری استارمر توانسته است دست‌کم ۴۱۲ کرسی در پارلمان به دست آورد.

The King speaking with Labour leader Keir Starmer, Liberal Democrat Leader Sir Ed Davey, and the then-SNP Westminster leader Ian Blackford, during an audience with opposition leaders after the late Queen's death

سهم «حزب محافظه‌کارانگلیس» در این انتخابات،‌ آن هم پس از حدود ۱۴ سال در اختیار داشتن قبضه قدرت تحت هدایت پنج نخست‌وزیر مختلف، تنها حدود ۱۲۱ کرسی است.
این نتیجه نشان دهنده ضعیف ترین عملکرد انتخاباتی تاریخ دویست سال اخیر این حزب است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد