پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

حماس پیشنهاد(آتش بس)آمریکا را پذیرفت

​آخرین خبر از فرآیند آتش بس درغزه

دیدار«ویلیام برنز»(رئیس سیا) با«عبدالفتاح السیسی»(رئیس جمهور مصر) بامحوریت آتش بش درنواره غزه(۱۹ تیر۱۴۰۳) درادامه بخوانید.

«حماس پیشنهاد آمریکا را پذیرفت: مذاکره بر سر آزادی گروگان‌ها ۱۶ روز پس از آغاز مرحله اول توافق»

یک مقام بلندپایه حماس روز شنبه۶ ژوئیه ۲۰۲۴(۱۶ تیر ۱۴۰۳) به خبرگزاری رویترز گفت که این گروه مبارز، پیشنهاد آمریکا برای آغاز مذاکرات بر سر آزادی گروگان‌های اسرائیلی از جمله سربازان و مردان، آنهم «۱۶ روز پس از اجرای مرحله اول توافق» را پذیرفته است.

آتش بس دائمی درغزه؟

یورونیوز نوشت:به گفتۀ این منبع که به شرط ناشناس ماندن صحبت کرده، به این ترتیب حماس درخواستش را که اسرائیل قبل از امضای هر توافقی در این باره باید متعهد به آتش‌بس دائمی شود، کنار گذاشته است و اجازه داده که مذاکرات در این باره، در همان ۶ هفته‌ای که مرحله اول توافق اجرا خواهد شد، آغاز شود.

سخنگوی حماس: فعالیت رسانه‌ای بخشی از نبرد امروز در غزه است

یک مقام فلسطینی نزدیک به تلاش‌های بین‌المللی برای صلح در این منطقه نیز ابراز امیدواری کرد که بتوان از مسیر این پیشنهاد، به توافقی دست یافت که به جنگ ۹ ماهه اسرائیل و حماس پایان دهد.

یک منبع ناشناس در تیم مذاکره کننده اسرائیل نیز گفت که اکنون شانس واقعی برای دستیابی به توافق وجود دارد.

با این وجود سخنگوی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل حاضر به اظهارنظر در این باره در روز شنبه نشد.

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل نیز صرفا در روز جمعه۵ ژوئیه ۲۰۲۴(۱۵ تیر ۱۴۰۳) اعلام کرد که مذاکرات هفته آینده ادامه خواهد یافت و تاکید کرد که اختلافات میان طرفین همچنان باقی است.

تلاش‌های بین‌المللی برای حصول توافق در حالی ادامه دارد که بنا بر اعلام مقامات بهداشت غزه، جنگ ۹ ماه اخیر جان بیش ۳۸ هزار فلسطینی را گرفته است.

مقامات بهداشت غزه که تحت کنترل حماس فعالیت می‌کنند، هنگام اعلام آمار کشته شدگان این جنگ، تفکیکی میان غیرنظامیان فلسطینی و شبه‌نظامیان اسلامگرا قائل نمی‌شوند.

این جنگ ویران کننده پس از آن آغاز شد که شبه‌نظامیان فلسطینی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ میلادی به جنوب اسرائیل حمله کردند و ۱۲۰۰ نفر عمدتا غیرنظامی را کشتند و حدود ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند.
یورونیوزدرادامه نوشت:به گفته این منبع ناشناس، میانجی‌ها در چهارچوب پیشنهاد جدید، موضوعاتی همچون برقراری آتش‌بس موقت، ارسال کمک‌ها و تخلیه نیروهای اسرائیلی از منطقه را تا زمانی که گفتگوهای غیرمستقیم برای اجرای مرحله دوم توافق ادامه دارد، تضمین می‌کنند.

یک منبع منطقه‌ای نیز گفت که دولت ایالات متحده به سختی در تلاش است تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر در این کشور، به توافق برسد.

پیش از این در روز جمعه بنیامین نتانیاهو اعلام کرده بود که رئیس سازمان اطلاعاتی اسرائیل (موساد) از نشست‌های مقدماتی با میانجیگران در قطر بازگشته و مذاکرات هفته آینده ادامه خواهد یافت.

آخرین خبردررابطه با آتش  بس درغزه 

دیدار«ویلیام برنز»(رئیس سیا) با«عبدالفتاح السیسی»(رئیس جمهور مصر) با محوریت آتش بس در غزه (۱۹ تیر۱۴۰۳)
السیسی در دیدار با رئیس «سیا»(CIA) با از سرگیری مذاکرات آتش بس خواستار پایان جنگ غزه شد۹ ژوئیه ۲۰۲۴(۱۹ تیر۱۴۰۳)

Sisi and Burns
رئیس جمهور عبدالفتاح السیسی با تاکید مجدد بر رد مصر از عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه، از جامعه بین المللی خواسته است که مسئولیت های خود را برای توقف جنگ در غزه بر عهده بگیرد.

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در سفری به مصر با رئیس جمهور این کشور دیدار و درباره تحولات نوار غزه گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی «سما»، «ویلیام برنز» رئیس سیا امروز سه‌شنبه۹ ژوئیه ۲۰۲۴(۱۹ تیر۱۴۰۳) در قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر دیدار کرد.

دفتر ریاست جمهوری مصر اعلام کرد که السیسی و برنز در این دیدار تلاش‌های مربوط به برقراری آتش‌بس در نوار غزه را بررسی کردند.

بر پایه این گزارش، السیسی در این دیدار بر موضع قاهره در مخالفت با تداوم عملیات‌های نظامی در نوار غزه و اهمیت ایفای نقش جامعه جهانی برای توقف جنگ تأکید کرد.

رئیس جمهور مصر همچنین تضمین ارسال کمک‌های انساندوستانه به نوار غزه برای کاهش فاجعه انسانی در این منطقه و نیز اتخاذ اقدامات جدی و موثر جهت ممانعت از گسترش دامنه درگیری در منطقه را مورد تأکید قرار داد.

وی همچنین اجرای راه‌حل دو دولتی در راستای حل‌وفصل عادلانه و فراگیر مساله فلسطین را ضروری خواند.

«ویلیام برنز» و هماهنگ کننده کاخ سفید برای خاورمیانه و شمال آفریقا اوایل این هفته وارد قاهره شدند تا در دور جدیدی از مذاکرات با مقامات مصری و اسرائیلی برای دستیابی به آتش بس در غزه شرکت کنند.
السیسی در این دیدار بر لزوم اطمینان از ارسال کمک‌های امدادی کافی به غزه به گونه‌ای که واقعاً از رنج بشردوستانه مردم فلسطین در این نوار کاسته شود، تأکید کرد.

Egyptian President Abdel Fattah al-Sisi (C) and head of Egypt's General Intelligence Service Abbas Kamel (R) with CIA Director William Burns (L) during their meeting, Cairo, Egypt, Jan. 23, 2023.

رئیس جمهور مصر «عبدالفتاح السیسی»   و رئیس سرویس اطلاعات عمومی مصر «عباس کامل»  با رئیس سیا «ویلیام برنز»در جریان دیدار خود در قاهره، مصر، ۲۳ ژانویه ۲۰۲۳

رئیس جمهور خواستار اقدامات موثر و جدی برای جلوگیری از سرایت درگیری در سراسر منطقه شد.
وی همچنین بر لزوم اجرای راه حل دو کشوری در چارچوب حل و فصل عادلانه و همه جانبه آرمان فلسطین تاکید کرد.
برنز از تلاش های مصر برای دستیابی به آتش بس و اطمینان از ارسال کمک های بشردوستانه به غزه قدردانی کرد.
رئیس سیا همچنین از مواضع مسئولانه مصر که قویاً به سمت برقراری صلح، امنیت و توسعه در منطقه و جهان پیش می رود، قدردانی کرد.

President Joe Biden and CIA Director William Burns are on stage in front of a podium. President Biden is wearing a blue suit and Mr. Burns is wearing a black suit with a green tie.

«ویلیام برنز» سلام‌های «جو بایدن»(رئیس‌جمهورآمریکا) را به «عبدالفتاح السیسی»(رئیس جمهور مصر)رساند و بر قدردانی ایالات متحده برای مشارکت استراتژیک خود با مصر تأکید کرد.

در همین حال، السیسی بر اهمیت تداوم هماهنگی بین مصر و آمریکا برای حمایت از امنیت و ثبات منطقه ای و جهانی تاکید کرد.

این هفته، قاهره میزبان دور جدیدی از مذاکرات با حضور مقامات ارشد مصر، ایالات متحده و اسرائیل در مورد توافق آتش بس بود. علاوه بر برنز و مک گورک، رئیس شین بت رونن بار وارد پایتخت مصر شده است.

یک منبع بلندپایه خاطرنشان کرد که یک هیئت امنیتی مصر روز چهارشنبه ۱۰ ژوئیه ۲۰۲۴(۲۰ تیر ۱۴۰۳) به دوحه می رود و تلاش می کند شکاف بین حماس و اسرائیل را پر کند و در اسرع وقت به توافق آتش بس دست یابد.

این منبع بلندپایه در اظهارات به القاهره نیوز خاطرنشان کرد که مصر مواضع ثابت خود را در مورد لزوم آتش بس فوری و تسهیل ورود کمک های بشردوستانه تکرار کرده است.

این منبع خاطرنشان کرد که بر سر چند موضوع توافق وجود دارد و مذاکرات روز چهارشنبه(۲۰ تیر ۱۴۰۳) در دوحه و روز پنجشنبه(۲۱ تیر ۱۴۰۳) در قاهره از سر گرفته خواهد شد.

مذاکرات در بحبوحه امید به پیشرفت در مذاکرات برای آتش بس و توافقنامه مبادله زندانیان بین دو طرف انجام می شود که پیش بینی می شود به جنگ طولانی غزه پایان دهد.

مقامات ایالات متحده و اسرائیل پس از اینکه حماس ظاهراً پیش شرط دیرینه خود مبنی بر موافقت اسرائیل با آتش بس دائمی قبل از دستیابی به هرگونه توافقی را به خطر انداخت، ابراز خوش بینی کرده اند.

به گفته یکی از مقامات ارشد حماس، در عوض، حماس اکنون به قول میانجی‌ها متکی است که آتش‌بس تا زمانی که مذاکرات آزادسازی اسرا ادامه دارد، ادامه خواهد داشت.

با وجود خوش‌بینی‌ها، حماس روز دوشنبه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را به مانع‌تراشی در مذاکرات متهم کرد.

دفتر نتانیاهو روز یکشنبه اعلام کرد که هرگونه توافقی به اسرائیل اجازه می‌دهد تا زمانی که تمام اهداف جنگی محقق شود به جنگ ادامه دهد.

تلاش های هماهنگ

گفت‌وگوهای کنونی حول طرح آتش‌بس مطرح شده توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در 31 مه، که شامل خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه، توقف دائمی درگیری‌ها، و افزایش قابل توجه کمک‌های امدادی به نوار غزه است، متمرکز است.

مصر، قطر و ایالات متحده همگی از اسرائیل و حماس خواسته‌اند تا با توافق آتش‌بس بر اساس اصول ذکر شده در پیشنهاد بایدن موافقت کنند.

Assistant secretary of state to visit Palestinian Territories ...

«باربارا لیف»(دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک)، سفری به خاورمیانه از جمله قاهره را آغاز کرده است تا درباره تلاش‌های دیپلماتیک در حال انجام برای توافق آتش‌بس در غزه گفتگو کند.

U.S. Secretary of State Antony Blinken meets with Egyptian President Abdel Fattah el-Sisi in Cairo on June 10, 2024. With Blinken (from the left) are U.S. Assistant Secretary Barbara Leaf, Counselor Derek Chollet and U.S. Ambassador to Egypt Herro Mustafa Garg. Credit: Chuck Kennedy/U.S. State Department.

بترتیب ازچپ:باربارا لیف،درک شولت،هرو مصطفی گارگ،آنتونی بلینکن/ سمت راست:عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در ۱۰ ژوئن ۲۰۲۴(۲۱ خرداد ۱۴۰۳ ) با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در قاهره دیدار کرد. با بلینکن (از سمت چپ) دستیار وزیر ایالات متحده «باربارا لیف»، مشاور «درک شولت» و «هرو مصطفی گارگ» سفیر ایالات متحده در مصر حضور دارند.

در طول۹ ماه، جنگ ویرانگر اسرائیل بیش از ۱۲۶ هزار نفر را کشته و مجروح کرده، زیرساخت ها را ویران کرده، اکثر ساکنان را آواره کرده و نوار را تا مرز قحطی پیش برده است.
طوفان الاقصی

حملات اسرائیل به تلافی حمله حماس به شهرهای اسرائیل در ۷ اکتبر۲۰۲۳(۱۵ مهر ۱۴۰۲) انجام شد که طی آن جنگنده ها بیش از ۲۵۰ نفر از جمله غیرنظامیان و سربازان را اسیر کردند.

حماس و اسرائیل در ماه نوامبر(آبان ۱۴۰۳) در توافقی که با میانجیگری مصر، قطر و ایالات متحده انجام شد، زندانیان را مبادله کردند، اما گمان می‌رود که بیش از ۱۰۰ اسیر در این نوار باقی بمانند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد