پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

انتخابات پارلمانی فرانسه(سقوط امانوئل مکرون)مارین لوپن اول شد

انحلال پارلمان هم نتوانست ماکرون رانجات دهد

«امانوئل ماکرون»(رئیس‌جمهور فرانسه)، پس از شکست حزبش از راست افراطی در انتخابات اروپا، «مجلس سفلی فرانسه»(پارلمان) را در یک اعلامیه غافلگیرکننده منحل کرد ۹ ژوئن ۲۰۲۴(۲۰ خرداد ۱۴۰۳ و دستورانتخابات زودهنگام راداد.

حزب «اجتماع ملی / RN» به رهبری مارین لوپن، علیرغم درخشش در دور نخست، در نهایت تنها ۱۴۳ کرسی را به دست آورد. با این وجود، این ارقام نسبت به انتخابات پارلمانی سال ۲۰۲۲ میلادی که لوپن تنها ۸۹ کرسی داشت، افزایش قابل ملاحظه‌ای دارد که می‌تواند از همین حالا زنگ‌خطری باشد برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۷ در این کشور.

 «جبهه مردمی جدید / NFP» متشکل از چهار حزب اصلی جریان چپ: سوسیالیست‌ها، سبزها، کمونیست‌ها و فرانسه تسلیم‌ناپذیر ۱۸۱ کرسی به دست آورده است.
***
 اکثریت مطلق، یک حزب یا ائتلاف باید حداقل ۲۸۹ کرسی از ۵۷۷ کرسی مجلس ملی را به دست آورد.

سه ائتلاف پس از شمارش آرا در صدر قرار گرفتند، اما همه آنها نتوانستند اکثریت را کسب کنند.

جبهه مردمی جدید (NFP)، ائتلاف گسترده ای از احزاب چپ و محیط زیست، بیشترین تعداد کرسی ها - ۱۸۸ - را به دست آورد.
آنسامبل، ائتلاف میانه رو به رهبری «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه، با ۱۶۱ کرسی دوم شد.
«رالی ملی »(RN) و متحدانش به رهبری «مارین لوپن»، رهبر راست افراطی، ۱۴۲ کرسی به دست آوردند.
اتحاد حزب حاکم «همه با هم / Ensemble» به رهبری رئیس جمهور «امانوئل ماکرون» نیز ۱۶۶ نماینده در پارلمان خواهد داشت.
***
 «جبهه جدید مردمی»(Ensemble) که ائتلافی از احزاب چپگراست، ۱۸۲ کرسی و ائتلاف میانه‌روها «به سوی جمهوری» به رهبری«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه ۱۶۳ کرسی به دست آورده‌اند. این در حالی است که «ائتلاف راست‌های افراطی» به رهبری «حزب اجتماع ملی» وابسته به «مارین لوپن» ۱۴۳ کرسی را از آن خود کرد. نرخ مشارکت نیز از سوی وزارت کشور فرانسه ۶۶.۶۳درصد اعلام شد
وزارت کشور فرانسه بامداد دوشنبه با انتشار نتایج نهائی دور دوم انتخابات پارلمانی این کشور اعلام کرد که ائتلاف چپگرایان بیشترین کرسی‌ها را به دست آورده و راست‌ها در تکرار پیروزی دور اول ناکام ماندند. بر اساس گزارش این وزارتخانه، «جبهه جدید مردمی» که ائتلافی از احزاب چپگراست، ۱۸۲ کرسی و ائتلاف میانه‌روها «به سوی جمهوری» به رهبری امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه ۱۶۳ کرسی به دست آورده‌اند. این در حالی است که ائتلاف راست‌های افراطی به رهبری حزب اجتماع ملی وابسته به «مارین لوپن» ۱۴۳ کرسی را از آن خود کرد. نرخ مشارکت نیز از سوی وزارت کشور فرانسه 66.63درصد اعلام شد.

«مجلس نمایندگان فرانسه ۵۷۷ کرسی دارد» و بدین ترتیب، هیچ یک از ائتلاف‌ها نتوانسته‌اند به حداقل ۲۸۹ کرسی که برای کسب اکثریت مطلق پارلمان نیاز است، دست پیدا کنند. از این‌رو، برای تشکیل دولت لازم است که احزاب و ائتلاف‌های راه‌یافته به پارلمان ائتلاف کنند. ائتلاف چپگرای «جبهه جدید مردمی» که بیشترین کرسی‌ها را تصاحب کرده، برای تشکیل دولت اعلام آمادگی کرده است. 
واکنش «ژان لوک ملانشون»(Jean-Luc Mélenchon)، رهبرحزبLFI «فرانسه تسلیم‌ناپذیر»(France Insoumise )»پس از اعلام نتایج دور دوم انتخابات پارلمانی پاریس، فرانسه، ۷ ژوئیه ۲۰۲۴ 

رهبر بلوک چپ‌گرای جبهه خلق جدید فرانسه متعهد شد که کشور فلسطین را در اسرع وقت به رسمیت بشناسد، در حالی که یک وزیر سابق از یهودیان فرانسوی خواست تا کشور را به مقصد اسرائیل ترک کنند.
«ژان لوک ملانشون» این بیانیه را پس از پیروزی ائتلاف خود در انتخابات سراسری اخیر فرانسه بیان کرد.

نخست وزیر چه کسی خواهد بود؟

ژان لوک ملانشود در جمع هپادارانش در تاریخ ۷ ژوئیه

یورونیوز نوشت:بلوک چپ به عنوان نیروی سیاسی پیشرو در مجلس جدید، اکنون نیاز به توافق بر سر معرفی یک نفر برای نخست وزیری دارد.

«مانون اوبری» نماینده فرانسه در پارلمان اروپا معتقد است که نخست‌وزیر بعدی احتمالا از حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» خواهد بود چرا که بیشترین کرسی (۷۶ نماینده) را در اتحاد «جبهه جدید مردمی»‌ به دست آورد. حال آنکه حزب سوسیال (۶۵ نماینده)، حزب سبزها (۳۴ نماینده) و حزب کمونیست (۹ نماینده) دارند.

درمرحله اول انتخابات:«حزب امانوئل ماکرون»(رئیس جمهور فرانسه) به «رتبه سوم» سقوط کرد
به گزارش CNN، حزب راست افراطی «مارین لوپن» فرانسه در دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه پیشتاز شد.

امانوئل ماکرون و مارین لوپن

برآوردهای اولیه IPSOS نشان می‌دهد که ائتلاف راست افراطی به رهبری تجمع ملی (RN) با ۳۴ درصد آرا در رتبه اول، ائتلاف جناح چپ با ۲۸.۱ درصد در رتبه دوم قرار دارد، در حالی که حزب ماکرون در رتبه دوم قرار دارد. یک سوم دور با ۲۰.۳ درصد.

مردم فرانسه روز یکشنبه ۳۰ ژوئن ۲۰۲۴(۱۰ تیر )۱۴۰۳ با حضور بی‌سابقه در انتخابات پارلمانی زودهنگام فرانسه شرکت کردند. آنچه بیش از همه جلب توجه کرد، مشارکت بالا و حدود ۶۷ درصدی فرانسوی‌ها در این دور از انتخابات پارلمانی بود که طی دهه‌های گذشته و حتی بعد از جنگ جهانی دوم در این کشور بی‌سابقه است.

در این انتخابات، سه بلوک سیاسی بزرگ رقابت کردند که عبارت بودند از «اجتماع ملی» وابسته به جریان راست افراطی، ائتلاف میانه‌روی «ائتلاف با هم» به رهبری «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و ائتلاف «جبهه مردمی جدید» متشکل از نیروهای چپ، چپ میانه و سبز.

نتایج شمارش آرا در مرحله اول نشان داد که حزب راستگرای «اجتماع ملی» متعلق به «مارین لوپن» حدود ۳۳.۲ درصد آرا را در مرحله اول به دست آورد و صدرنشین انتخابات پارلمانی فرانسه شد؛ آرایی که حدود پنج درصد بیشتر از ائتلاف جناح چپ «جبهه جدید مردمی» است که ۲۸.۱ درصد آرا را کسب کرد. ائتلاف میانه‌روی امانوئل ماکرون نیز با حدود ۲۱ درصد آرا در رتبه سوم قرار گرفت.

Jordan Bardella, left, and Marine Le Pen salute the crowd at a National Rally event in Frejus, France

علاوه بر این، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که پس از دور دوم رای‌گیری یکشنبه آینده، RN بین ۲۳۰ تا ۲۸۰ کرسی در مجلس ملی ۵۷۷ کرسی به دست خواهد آورد که طبق گزارش CNN از ۲۸۹ کرسی لازم برای اکثریت مطلق کمتر است.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:۹ ژوئن ۲۰۲۴(۲۰ خرداد ۱۴۰۳«امانوئل ماکرون»(رئیس‌جمهور فرانسه)، پس از شکست حزبش از راست افراطی در انتخابات اروپا، «مجلس سفلی فرانسه»(پارلمان) را منحل کرد  و دستورانتخابات زودهنگام راداد.

FRANCE-EU-POLITICS-RN

«مارین لوپن» و «جردن باردلا»

ماکرون وجوبایدن،مارین لوپن وپوتین


ائتلاف جناح چپ، جبهه مردمی جدید (NFP) که اخیراً تشکیل شده است، بین ۱۲۵ تا ۱۶۵ کرسی خواهد داشت، در حالی که گروه مکرون و متحدانش بین ۷۰ تا ۱۰۰ کرسی خواهند داشت.

این پیش‌بینی به این معنا بود که «حزب ملی» که «مارین لوپن» از آن به دنبال حذف نژادپرستی و یهودستیزی است که تحت رهبری چند دهه‌ای پدرش«ژان ماری لوپن» گسترش یافته است، بیش از هر زمان دیگری به قدرت نزدیک‌تر است. دور دوم رای گیری یکشنبه آینده.

Jean-Marie Le Pen and Marine

«ژان ماری لوپن» و دخترش «مارین»
CNN گزارش داد، علاوه بر این، حزب انتخابات RN در شهر شمالی هنین بومونت پس از اعلام نتایج جشن گرفت.

رای گیری از ساعت ۸ صبح به وقت محلی (۲ بامداد به وقت محلی) یکشنبه آغاز شد و آغاز روند انتخاب ۵۷۷ نماینده مجلس ملی است.

توضیح مدیریت ساست-پیراسته فر:«Ipsos»چیست؟

«ایپسوس»(Ipsos )یک شرکت تحقیقات جهانی بازار و متخصص در نظرسنجی است که مقر اصلی آن در پاریس است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد