پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

نخست وزیر بنگلادش(شیخ حسینه) به هند فرارکرد

معترضان، به نخست وزیر بنگلادش فرصت نوشتن استعفاء هم ندادند!«خانم شیخ حسینه» با هلیکوپتر به هندوستان فرارکرد ودر«دهلی» استعفایش رانوشت.

آنچه که با اعتراضات دانشجویایی در بنگلادش شدوفرار نخست وزیرشد :باماجرای «سیستم سهمیه بندی مشاغل دولتی» آغاز شد،معترضان خواستار پایان دادن به سیستم «سهمیه‌ای  ۳۰ درصدی مشاغل دولتی را که برای خانواده های جانبازانی که در جنگ استقلال بنگلادش در سال ۱۹۷۱ شرکت کردند شده بودند».

۳ آگوست ۲۰۲۴:مردم در راهپیمایی اعتراضی علیه نخست وزیر شیخ حسینه و دولت او شرکت کردند و خواستار عدالت برای« قربانیان کشته شده در درگیری های مرگبار اخیر» در سراسر کشور در داکا، بنگلادش شدند.

روز شنبه( ۴ آگوست ۲۰۲۴) پس از آن که رهبران جنبش دانشجویی دعوت شیخ حسینه نخست وزیر برای گفتگو را در حالی که معترضان خیابان های اصلی پایتخت را محاصره کردند، چند روزپس از کشته شدن بیش از ۲۰۰ نفر در «تظاهرات ضد سهمیه بندی خانواده های شهدای بنگلادش»، بنگلادش را دوباره فرا گرفت.

 اختصاص می‌داد.فرار نخست وزیر بنگلادش به هندوستان،معترضان در داکا دفتر نخست وزیری را اشغال کردند.

یک منبع نزدیک به نخست وزیر مستعفی بنگلادش به  خبرگزاری «فرانس‌پرس» گفت که «شیخ حسینه» به همراه خواهرش اقامتگاه رسمی نخست وزیر(داکا) را ترک کرده‌اند.به گفته این منبع، خانم حسینه ظاهرا قصد داشته پیش از ترک کشور سخنانی را ضبط و منتشر کند اما فرصتی برای ای کار پیدا نکرده است.

معترضان پس از فرار نخست وزیر بنگلادش از کشور ضمن سردادن شعارهای ضد دولتی خواستار محاکمه عاملان کشتار در ناآرامی‌های اخیر شدند

معترضان پس از فرار نخست وزیر بنگلادش از کشور ضمن سردادن شعارهای ضد دولتی خواستار محاکمه عاملان کشتار در ناآرامی‌های اخیر شدند/۵ آگوست ۲۰۲۴(۱۵ مرداد ۱۴۰۳)

یورونیوزنوشت:بر اساس اطلاعاتی که خبرگزاری فرانسه از پلیس و منابع بیمارستانی در بنگلادش دریافت کرده، از زمان آغاز ناآرامی‌ها در این کشور در ماه ژوئیه ۲۰۲۴(نیمه تیر ۱۴۰۳) تاکنون دست کم ۳۰۰ نفر از شهروندان معترض جان خود را از دست داده‌اند.

 

بر اساس گزارش منابع خبری، دسترسی به اینترنت به‌طور گسترده‌ در روز دوشنبه در بنگلادش دچار مشکل شده و مقامات نظامی به مدت سه روز مقررات منع رفت و آمد وضع کرده‌اند.

علاوه بر اختلال در وضعیت اینترنت همچنین بسیاری از مشاغل دست از کار کشیده و حدود ۳ هزار و پانصد کارخانه تعطیل شده‌اند.

نخست وزیر بنگلادش در حالی از کشور گریخته که درگیری‌های روز گذشته(یکشنبه) ۴ آگوست ۲۰۲۴(۱۴ مرداد ۱۴۰۳) میان مخالفان شیخ حسینه، نیروهای امنیتی و حامیان حزب حاکم دست‌کم ۹۴ کشته در سراسر کشوربه جا گذاشت.

این بالاترین تعداد تلفات در یک روز از زمان آغاز اعتراضات ضد دولتی در یک ماه گذشته بود. کشور مسلمان‌نشین بنگلادش با جمعیت ۱۷۰ میلیون نفری همچنین بواسطه بحران شدید بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها، شاهد اعتراضات دانشجویی است.

دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مراکز آموزشی به شدت نسبت به وضع امتیازات ویژه برای افراد نزدیک به حکومت به منظور تصدی مشاغل دولتی معترضند.

به گفته سخنگوی پلیس بنگلادش، دست کم ۱۴ نفر از کشته‌شدگان ناآرامی‌های اخیر را اعضای پلیس و نیروهای امنیتی این کشور تشکیل می‌دهند.

اعتراض کنندگان و حامیان دولت که دو گروه رقیب در این ناآرامی‌ها را تشکیل می‌دهند پیش‌تر بارها با استفاده از چوب و سلاح سرد به یکدیگر حمله کرده و در این میان نیروهای امنیتی نیز برای برخورد با شورشیان از گلوله‌های واقعی استفاده کرده است.

پلیس پیش از این اعلام کرده بود که در حمله شورشیان به یک کلانتری در شمال شرق بنگلادش دست کم ۱۱ مامور پلیس کشته شدند.

شیخ حسینه از اوایل ژوئیه گذشته، زمان آغاز اعتراضات سراسری علیه دولت تلاش کرد تا با سرکوب معترضان به این اعتراضات پایان دهد.

او اما در نهایت یک روز پس از خونین‌ترین سرکوب اعتراضات که نزدیک به ۱۰۰ کشته به جا گذاشت مجبور به فرار از کشور شد.

تجمع مخالفان دولت در مرکز داکا پس از استعفا و فرار نخست وزیر بنگلادش از کشور

شادی مردم بنگلادش پس ازفرارنخست وزیر/۵ آگوست ۲۰۲۴(۱۵ مرداد ۱۴۰۳)

ژنرال وکرالزمان، رئیس ارتش بنگلادش، روز دوشنبه در حالی که با لباس نظامی در تلویزیون سخنرانی می‌کرد، گفت: «کشور آسیب زیادی دیده است، اقتصاد ضربه خورده و افراد زیادی کشته شده‌اند؛ وقت آن رسیده است که خشونت‌ها متوقف شود.»

وی با ابراز امیدواری از اینکه پس از سخنانش وضعیت کشور آرام شود، افزود که با رئیس‌جمهوری در مورد تشکیل یک دولت موقت گفتگو خواهد کرد.

مساحت بنگلادش ۱۴۷٬۵۷۰ کیلومتر مربع و جمعیت آن جمعیت ۱۷۰  میلیون نفر است

استعفای نخست وزیر بنگلادش و عزیمت او با یک فروند بالگرد به هند خبر داد.

شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش استعفا داده و از کشور گریخته است، زیرا اعتراضات گسترده مردم را فرا گرفته است.

پذیرایی «نخست وزیر هند»(نارندرا مودی)،از خانم«شیخ حسینه»(نخست وزیر بنگلادش)در «کاخ ریاست جمهوری راشتراپاتی باوان» هند در ۲۲ ژوئن ۲۰۲۴(۰۲ تیر ۱۴۰۳) در دهلی نو


پس از آن که معترضان از مقررات منع آمد و شد در سراسر کشور سرپیچی کردند و به کاخ نخست وزیری در داکا یورش بردند، حسینه سوار هلیکوپتری به مقصد هند شد. این آشفتگی زمانی رخ داد که معترضان نارضایتی خود را از دولت حسینه ابراز کردند که منجر به تشدید تنش ها و درگیری های خشونت آمیز شد.

Sheikh Hasina, the newly elected Prime Minister of Bangladesh and Chairperson of Bangladesh Awami League, meets foreign observers and journalists at the Prime Minister's residence in Dhaka

شیخ حسینه شش سال را در تبعید گذراند و تا سال ۱۹۸۱ پس از قتل عام خانواده اش در بنگلادش در جاده پاندارا دهلی به همراه فرزندانش زندگی کرد.

«شیخ حسینه پس از فرار از داکا در میان اعتراضات دانشجویی در آگارتالا فرود آمد

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«استعفای نخست وزیربنگلادش در کشورهند»

معترضان به نخست وزیر بنگلادش فرصت استعفاء هم ندادند«خانم شیخ حسینه» با هلیکوپتر به هندوستان فرارکرد ودردهلی استعفایش رانوشت.

به گفته مقامات کمیسیون عالی بنگلادش،«نخست وزیر بنگلادش»(شیخ حسینه) روز دوشنبه ۵ آگوست ۲۰۲۴(۱۵ مرداد ۱۴۰۳) در «دهلی» استعفا داد و به گفته منابع به آگارتالا رسید. این منابع افزودند که او احتمالا با یک پرواز تجاری به لندن خواهد رفت.

People celebrate the resignation of Bangladeshi Prime Minister Sheikh Hasina in Dhaka, Bangladesh, August 5, 2024. REUTERS/Mohammad Ponir Hossain

شادی مردم بنگلادش ازفرار نخست وزیر

Bangladesh Protest: Anti-government protestors display Bangladesh's national flag as they storm Prime Minister Sheikh Hasina's palace in Dhaka on August 5, 2024. Bangladesh army chief Waker-Uz-Zaman spent nearly four decades rising to the top of the military and said on August 5, he was 'taking full responsibility' after Prime Minister Sheikh Hasina was ousted and fled

معترضان ضد دولتی پرچم ملی بنگلادش را هنگام یورش به «کاخ شیخ حسینه»(نخست وزیر بنگلادش) در «داکا» در ۵ آگوست ۲۰۲۴ به نمایش می گذارند.

Prime Minister Sheikh Hasina addresses as the chief guest at the parade ground of Bangladesh Military Academy, Bhatiary, Chattogram marking the President Parade-2022 of the passing out cadets of the 83rd BMA Long Course on 4 December 2022

«رئیس ارتش بنگلادش»(واکر اوز زمان) نزدیک به چهار دهه را سپری کرد و در اوت به بالاترین مقام ارتش رسید. ۵، او پس از برکناری و فرار نخست وزیر شیخ حسینه، «مسئولیت کامل» را به عهده می گرفت.

Sheikh Hasina pays homage

«واکر اوز زمان»(فرمانده ارتش بنگلادش) در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به ملت گفت ارتش با کمک رهبران سیاسی دولت موقت را تشکیل خواهد داد.

Black smoke rises from the Bangabandhu Sheikh Mujib Medical University (BSMMU) during clashes between protesters and Awami League members, on the first day of the non-cooperation movement at Dhaka University campus in Dhaka

دود سیاه از دانشگاه پزشکی بانگابندو شیخ مجیب (BSMMU) در جریان درگیری بین معترضان و اعضای لیگ عوامی، در اولین روز از جنبش عدم همکاری در محوطه دانشگاه داکا در داکا بلند شد.

آنچه که با اعتراضات مسالمت آمیز دانشجویان در بنگلادش علیه سیستم سهمیه بندی مشاغل دولتی آغاز شد، به چالش و شورش بی سابقه ای علیه شیخ حسینه نخست وزیر و حزب حاکم عوامی لیگ تبدیل شده است. این جدول زمانی تکامل چشمگیر را از تظاهرات اولیه تا یک شورش گسترده ترسیم می کند.

Tension rises in Bangladesh as student leaders reject PM Hasina’s call for dialogue

۳ آگوست ۲۰۲۴:مردم در راهپیمایی اعتراضی علیه نخست وزیر شیخ حسینه و دولت او شرکت کردند و خواستار عدالت برای قربانیان کشته شده در درگیری های مرگبار اخیر در سراسر کشور در داکا، بنگلادش شدند.

روز شنبه( ۴ آگوست ۲۰۲۴) پس از آن که رهبران جنبش دانشجویی دعوت شیخ حسینه نخست وزیر برای گفتگو را در حالی که معترضان خیابان های اصلی پایتخت را محاصره کردند، چند روز پس از کشته شدن بیش از ۲۰۰ نفر در تظاهرات ضد سهمیه بندی، بنگلادش را دوباره فرا گرفت.

بنگلادش اخیرا شاهد درگیری‌های خشونت‌آمیز بین پلیس و معترضان عمدتاً دانشجویی بود که خواستار پایان دادن به سیستم سهمیه‌ای بحث‌برانگیز بودند که ۳۰ درصد مشاغل دولتی را برای بستگان جانبازانی که در جنگ استقلال بنگلادش در سال ۱۹۷۱ شرکت کردند، اختصاص می‌داد.

شاهدان گفتند که دانش‌جویان معترض جاده‌های اصلی داکا را مسدود کرده‌اند که باعث نابسامانی‌های ترافیکی شده است، در حالی که مقامات گفتند به نیروهای امنیتی دستور داده شد تا در حالی که معترضان شروع به تجمع در نقاط مختلف شهر کرده‌اند، هوشیاری‌شان را تشدید کنند.

«شیخ حسینه» نخست وزیر تازه منتخب بنگلادش و رئیس اتحادیه عوامی بنگلادش، در دیدار با ناظران و روزنامه نگاران خارجی در اقامتگاه نخست وزیر در داکا، بنگلادش، ۸ ژانویه ۲۰۲۴.

Bangladesh Prime Minister Sheikh Hasina checks her watch as she waits for the official opening time to cast her vote in Dhaka, Bangladesh, Sunday, Jan. 7, 2024. (AP Photo/Altaf Qadri)

«شیخ حسینه»(نخست وزیر بنگلادش) در حالی که منتظر زمان رسمی افتتاحیه برای رای دادن در داکا، بنگلادش، یکشنبه، ۷ ژانویه ۲۰۲۴ است، ساعت خود را چک می کند
شیخ حسینه روز پنجشنبه(۱۱ ژانویه) برای چهارمین دوره متوالی پس از پیروزی حزبش در انتخاباتی که توسط مخالفان اصلی تحریم شده بود، به عنوان نخست وزیر بنگلادش سوگند یاد کرد و این رای را ساختگی رد کرد.
حزب ملی‌گرای بنگلادش (BNP) که رهبران آن یا در زندان یا در تبعید هستند، پس از رد درخواست حسینه مبنی بر استعفا و اجازه دادن به یک مقام بی‌طرف برای برگزاری انتخابات عمومی، از انتخابات دور ماند.

نگرانی از آن است که نخست وزیر سابق بنگلادش ممکن است در جستجوی پناهندگی در هند باشد.

۱۳ روز جنگ

«جنگ ۱۹۷۱» پاکستان و هند درگیری نظامی میان پاکستان و هند بود که در خلال جنگ آزادی‌بخش بنگلادش که از ۳ تا ۱۶ دسامبر ۱۹۷۱(۲۵ آذر ۱۳۵۰) به وقوع پیوست. جنگ با حمله پیش‌دستانه نیروی هوایی پاکستان به یازده پادگان نیروی هوایی هند آغاز شد و منجر به آن شد که ارتش هند به نفع نیروهای ملی‌گرای بنگال وارد منازعه میان پاکستان و پاکستان شرقی شود.سرانجام این جنگ منجر به شکست نیروهای ارتش پاکستان در داکا شد و به استقلال بنگلادش انجامید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد