پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

کشته شدن ۶ اسیراسرائیلی در تونل شهر(رفح) غزه

حماس: بدون عقب نشینی اسرائیل از «گذرگاه فیلادلفیا»، «گذرگاه نیتساریم(نیتسانا)» و «گذرگاه رفح» هیچ توافقی(آتش بس) درکار نخواهد بود.

پس از کشته شدن ۶ گروگان دیگر در غزه، اسرائیلی ها خواستار آتش بس شدند

کشف اجساد۶ اسیر اسرائیلی از داخل تونل در منطقه رفح

ارتش اسرائیل روز یکشنبه ۱ سپتامبر ۲۰۲۴(۱۱ شهریور ۱۴۰۳) اعلام کرد که اجساد شش گروگان در تونلی در نوار غزه پیدا شده است و سخنگوی ارتش نیز تایید کرد که گروگان‌ها در صبح روز هفتم اکتبر۲۰۲۳(۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاریخ حمله بی‌سابقه حماس به اسرائیل، زنده ربوده شده‌اند(عملیات طوفان الاقصی)

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:اسامی اسیران کشته شده درتونل رفح:

۱- کارمل گات 

۲-آیدن یروشالمی

۳-هرش گلدبرگ بولین

۴-الکساندر لوبانوف

۵-آلموگ ساروسی 

۶-اوری دانینو

سه نفر اول: دارای تابعیت آمریکایی هستند ونفرچهارم روسی است.

منطقه رفح در جنوب نوار غزه،قراردارد.

The coffin of the slain hostage Almog Sarusi, who was killed in Hamas captivity in the Gaza Strip, is placed in a grave during his funeral at a cemetery in Ra'anana, Israel, Sunday, Sept. 1, 2024. (AP Photo/Ariel Schalit)

تابوت گروگان کشته شده« آلموگ ساروسی» که در اسارت حماس در نوار غزه کشته شد، در هنگام تشییع جنازه وی در قبرستانی در رعانانا، اسرائیل، یکشنبه ۱ سپتامبر ۲۰۲۴ در قبر گذاشته می شود

براساس گزارش شبکه خبری الجزیره، این اظهارات دبیرکل سازمان ملل پس از آن بیان شد که ارتش اسرائیل امروز (یکشنبه) اعلام کرد نیروهای ارتش با همکاری آژانس امنیت عمومی (شین بت) روز شنبه۳۱ آگوست ۲۰۲۴(۱۰ شهریور ۱۴۰۳) اجساد ۶ اسیر صهیونیست را از داخل یک تونل زیرزمینی در منطقه رفح پیدا کرده و بازگرداندند. کشته شدن این ۶ اسیر منجر به انتقادات زیادی در سرزمین‌های اشغالی از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم و اعتراضات گسترده خانواده‌های اسرا شده است.

ده‌ها هزار اسرائیلی غمگین و خشمگین یکشنبه شب پس از پیدا شدن جسد شش گروگان دیگر در غزه به خیابان‌ها آمدند و شعار می‌دادند «اکنون! حالا!» زیرا آنها از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، خواستار آتش بس با حماس برای بازگرداندن اسرا به خانه شدند.

Jonathan Polin and Rachel Goldberg, parents of Israeli hostage Hersh Goldberg-Polin, at a demonstration by  families of the hostages taken by Hamas

«جاناتان پولین» و «ریچل گلدبرگ»(والدین گروگان هرش گلدبرگ پولین)در تظاهرات خانواده‌های گروگان‌هایی که توسط حماس گرفته شده بود.

شرایط آتش بس درغزه

«خلیل الحیه» مسؤول پرونده مذاکرات جنبش مقاومت اسلامی حماس یکشنبه۱ سپتامبر ۲۰۲۴(۱۱ شهریور ۱۴۰۳) شب تاکید کرد: بدون عقب نشینی اسرائیل از گذرگاه فیلادلفیا، نتساریم و گذرگاه رفح هیچ توافقی درکار نخواهد بود.


الحیه به شبکه الجزیره گفت: دولت نتانیاهو به دنبال به آتش کشیدن کل منطقه است.
وی افزود: نتانیاهو گفت «محور فیلادلفیا» مهمتر از اسرا است و او اسرای اسرائیلی را قربانی می‌کند زیرا اهمیتی برای آنها قائل نیست.
الحیه همچنین گفت ارتباط ما با «هرش گلدبرگ بولین» اسیر آمریکایی و مجاهدان مسؤول محافظت از او پس از ارائه ویدیویی برای اطمینان خانواده‌اش از وضعیت او، قطع شد و امروز او در میان کشته شدگان پیدا شد.
این مقام حماس گفت که نتانیاهو هر نرمشی که درخصوص شمار اسیران پیشنهادی به صورت روزانه در برابر تبادل با اسرای فلسطینی را ارائه کردیم، رد کرد.
وی افزود: در «ماه می» پیشنهاد کشورهای میانجی گر و در راستای حمایت از توافق تبادل اسرا با اسرائیل را پذیرفتیم، اما پاسخ اسرائیل یورش به رفح و گذرگاه آن بود.
الحیه تصریح کرد: پیشنهاد ارائه شده از سوی جوبایدن رئیس جمهوری آمریکا که شورای امنیت نیز آن را پذیرفته بود، قبول کردیم.
وی اضافه کرد: پاسخ نتانیاهو به موافقت ما با سند پیشنهادی بایدن فریب و سپس تدوین شروط جدید بود.

الحیه گفت: نتانیاهو تصمیم گرفت که نیروهای اسرائیلی در «فیلادلفیا» و «نتساریم»(نیتسانا) بمانند و با آزادی زندانیان فلسطینی و سالخورده که به زندان ابد محکوم شده بودند، مخالفت کرد.
وی تأکید کرد: دولت آمریکا نیز دو مسیر در پیش گرفت به طوری که هم به دنبال این بود که توافق صورت گیرد و هم در عین حال حاضر نبود که برای این مهم به اسرائیل فشار وارد کند.

الحیه اضافه کرد: موضوع مذاکرات اکنون به شروط جدید نتانیاهو تبدیل شده است.

وی گفت: شش اسیر کشته شده اسرائیلی در غزه می‌توانستند زنده بازگردانده شوند اما نتانیاهو موجب کشته شدن آنها شد.
الحیه در عین حال گفت: ما هیچ اهمیتی به مذاکرات براساس شروط جدید نتانیاهو نمی دهیم و تصمیم جنبش حماس این است که هیچ عقب نشینی از خواسته خود درخصوص پیشنهاد مطرح شده در ۲ می نخواهد کرد.
وی تصریح کرد: کشتار، یورش و تخریبی که در کرانه باختری درجریان است تأییدی بر این موضوع است که دولت نتانیاهو هرگز موجودیت ملت فلسطین را به رسمیت نخواهد شناخت.
این مقام حماس اظهار کرد: اوضاع در کرانه باختری نشان می دهد که سراسر این منطقه به زودی شعله ور خواهد شد و دولت نتانیاهو نمی خواهد که آتش در همه منطقه شعله ور شود.
الحیه گفت: دولت نتانیاهو به دنبال آن است که از طریق عملیات خود در کرانه باختری ملت فلسطین را نسبت به احقاق حقوق مشروعشان مأیوس و سرافکنده کند.
الحیه اشاره کرد که آنها با مداخله طرف قطری به خانواده هرش که دارای تابعیت آمریکایی است، اطمینان خاطر داده اند. او بعداً در میان مردگان

الحیه خاطرنشان کرد که نتانیاهو همه انعطاف‌پذیری‌های حماس را در مورد تعداد زندانیانی که قرار است روزانه به عنوان بخشی از توافق آزاد شوند، رد کرد و خاطرنشان کرد که جنبش در ماه می با پیشنهاد میانجی‌ها در حمایت از توافق موافقت کرد. اشغالگران با یورش به رفح و گذرگاه آن پاسخ دادند.

الحیه تاکید کرد که حماس سند ارائه شده توسط جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را پذیرفت و در شورای امنیت نیز تصویب شد، اما پاسخ نتانیاهو طفره رفتن و تحمیل شرایط جدید بود. وی تأیید کرد که نتانیاهو بر ماندن در «فیلادلفیا» و نتزاریم اصرار داشت و از آزادی زندانیان مسن محکوم به حبس ابد خودداری کرد.

الحیه درباره نقش آمریکا گفت: دولت آمریکا دو مسیر را دنبال می‌کند: توافق می‌خواهد و خوش‌بینی می‌کند، اما به اسرائیل فشار نمی‌آورد. وی با بیان اینکه اکنون موضوع مذاکرات حول محور شرایط جدید نتانیاهو می چرخد، تاکید کرد که جنبش حماس علاقه ای به مذاکره با این شرایط ندارد و تصمیمش این است که از پیشنهاد دوم ژوئیه دست نکشد.

«القسام » خطاب به شهرک نشینان و به ویژه خانواده‌های اسرای اسرائیلی گفت: این اسرا می‌توانستند زنده باشند و در مرحله اول توافق از غزه آزاد شوند، اما نتانیاهو مانع آن شد.

القسام در این پیام ویدئویی خود برای صهیونیست‌ها تاکید کرد: نتانیاهو قصد دارد ده‌ها «ران آراد» بسازد. (ران آراد خلبان صهیونیست است که هواپیمای او در لبنان سقوط کرد و سرنوشت وی از سال ۱۹۸۶ تاکنون نامشخص است).

القسام در این پیام ویدئویی ، در پاسخ به سخنان نتانیاهو که گفته بود، «اگر قرار باشد میان فیلادلفیا و بازگرداندن اسرای یکی را انتخاب کنم، فیلادلفیا را انتخاب خواهم کرد»، خطاب به صهیونیست‌ها گفت: نتانیاهو محور فیلادلفیا را به آزادی اسرای شما ترجیح داد.

لازم به ذکر است که در چند دور اخیر مذاکرات مربوط به آتش‌بس غزه و تبادل اسرا، نتانیاهو با شروط جدید خود مانع رسیدن به توافق شد و یکی از موانعی که ایجاد کرد مربوط به محور فیلادلفیا در امتداد مرز غزه و مصر است. این محور گذرگاه رفح را هم در بر می‌گیرد که تنها نقطه عبور بین مصر و غزه است.

رژیم صهیونیستی می‌گوید که آمادگی خروج همه جانبه و کامل از «محور فیلادلفیا»را ندارد و تنها با دور شدن از گذرگاه رفح موافقت می‌کند و نیروهای خود را در مناطقی دور از مکان‌های شلوغ و پرتردد غزه، مجدداً مستقر خواهد کرد. منابع آگاه گزارش دادند که اسرائیلی‌ها روی جنبه امنیتی تونل‌ها تمرکز کرده‌اند و خواستار ایجاد یک دیوار آهنی هستند که تا عمق زمین کشیده شود و همچنین تجهیزات فنی ویژه‌ای در آنجا قرار داده شود که تضمینی برای عدم حفر تونل‌های جدید و عدم رسیدن سلاح‌ها و یا نیروهای انسانی از طریق سیناء مصر به رفح باشد. همچنین رژیم صهیونیستی بر لزوم مشارکت خود در تمامی تدابیر امنیتی در امتداد مرز غزه و مصر تاکید دارد.

بعد از کشته شدن ۶ اسیر صهیونیست در نوار غزه، از شب گذشته صدها هزار صهیونیست در تل‌آویو و سایر مناطق فلسطین اشغالی بیرون آمده و علیه نتانیاهو تظاهرات می‌کنند.

رسانه‌های عبری اعلام کردند که این بزرگترین تجمع اعتراض آمیز از زمان آغاز جنگ ۷ اکتبر ۲۰۲۳(۱۵ مهر ۱۴۰۳)محسوب می‌شود؛ به نحوی که معترضان تقاطع‌های مختلف تل‌آویو را در اعتراض به کشته پیدا شدن ۶ اسیر اسرائیلی مسدود کردند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد