«مارتین وینترکورن» از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ «مدیرعامل فولکس واگن» بود.
«رسوایی استفاده فولکس واگن از نرم افزارهای تقلبی»که به میلیون ها خودرو امکان تقلب در تست های آلایندگی و انتشار سطوح بالایی از آلاینده های مضر را می دهد،علاوه براین با اتهامات کلاهبرداری از خریداران خودرو ، دستکاری در بازار سهام از طریق افشا نکردن اطلاعات مورد نیاز به سرمایه گذاران، و اظهارات نادرست در برابر کمیسیون تحقیق در پارلمان در سال ۲۰۱۷ روبرو است.
دادگاه «مارتین وینترکورن»(مدیر عامل سابق فولکس واگن) ۱۳ شهریور ۱۴۰۳
«مارتین وینترکورن» رئیس سابق فولکس واگن (وسط) در جریان محاکمه خود به ظن کلاهبرداری در اظهارات نادرست و دستکاری بازار در براونشوایگ، ۳ سپتامبر۲۰۲۴ (۱۳ شهریور ۱۴۰۳)
۹ سال پس از «رسوایی دیزل گیت»(مارتین وینترکورن)«مدیرعامل سابق گروه فولکس واگن» سرانجام دیروز در دادگاه آلمان حاضر شد. او تمام اتهامات علیه خود را رد کرد و خود را بی گناه دانست. او روز چهارشنبه(۱۴ شهریور ۱۴۰۳) در مورد مشارکت خود اعلامیه خواهد کرد.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«مارتین وینترکورن»، ۷۷ ساله، از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵میلادی(۱۳۸۶ تا ۱۳۹۴) گروه فولکس واگن را رهبری کرد. تحت رهبری او، کل گروه فولکس واگن از ۳۳۰هزار به ۶۰۰ هزار کارمند در سراسر جهان تکامل یافت و فروش از ۶ به ۱۰ میلیون خودرو افزایش یافت.
در سال ۲۰۱۵، یک رسوایی بینظیر صنعت خودرو در ایالات متحده به دلیل تقلب عمدی فولکسواگن در روشهای تست آلایندگی رخ داد. رسوایی موسوم به دیزلگیت تاکنون بیش از ۳۳میلیارد یورو برای گروه فولکس واگن برای فراخوان (بیش از ۱۱ میلیون وسیله نقلیه مربوطه)، بازپرداخت، غرامت و جریمه های قضایی هزینه داشته است. وینترکورن مجبور به استعفا شد، اما با یک «دست دادن طلایی» بسیار سخاوتمندانه ترک کرد.
اتهام اصلی علیه وینترکورن این است که او قبلاً از تقلب در سال ۲۰۱۴ اطلاع داشت و با پنهان کردن اطلاعات مهم برای سهامداران و سایر سهامداران در مورد آنچه در شرکتش اتفاق افتاده بود، بازار را دستکاری کرد. اگر مجرم شناخته شود، محکومیت نهایی می تواند به ۱۰ سال زندان منجر شود.
۹ سال بعد
حضور در دادگاه در «براونشوایگ» (نزدیک مقر فولکس واگن در «ولفسبورگ »در شمال شرقی آلمان) برای سال ۲۰۲۱ برنامه ریزی شده بود، اما به دلیل سلامت شکننده آن به تعویق افتاد.
«دیگر مدیران ارشد گروه فولکسواگن» از جمله مدیر عامل سابق «آئودی»، «روپرت استدلر»، توسعهدهنده موتور اصلی «ولفگانگ هاتز»، و برخی دیگر از مهندسان و مدیران بلندپایه، قبلاً در دادگاه حاضر شدهاند و محکوم شدهاند.
دادگاه حدود ۹۰ جلسه رسیدگی به پرونده ای را که سرانجام دیروز(۳ سپتامبر۲۰۲۴) آغاز شد، برنامه ریزی کرده است. پیش بینی می شود این پرونده یک سال کامل طول بکشد و در سپتامبر ۲۰۲۵ به پایان برسد.
«هانس دیتر پوتش»(مدیر مالی سابق گروه فولکس واگن)که پس از مرگ وینترکورن در سال ۲۰۱۵ به عنوان رئیس هیئت نظارت منصوب شد و «هربرت دیس»(جانشین وینترکورن) که کل شرکت را به عصر برق تبدیل کرد، شاهدان اصلی دادگاه خواهند بود.
در سال ۲۰۲۰، هر دوی آنها با پرداخت ۹ میلیون یورو تسویه حساب مالی از اقدام قضایی علیه آنها اجتناب کردند. در واکنش به شروع محاکمه وینترکورن، گروه فولکس واگن رسما اعلام کرد که «در این محاکمه دخالتی ندارد».
در اولین روز دادگاه، وینترکورن به خبرنگاران اعلام کرد که احساس بهتری دارد و تمام حرفهاش در صنعت خودروسازی و در راس گروه فولکسواگن از «عشق او به خودروهای خوب و زیبا» الهام گرفته شده است.
همانطور که قبلاً گفته شد، وینترکورن اطلاع از کل طرح کلاهبرداری دیزلگیت را انکار میکند. در فعالیتهای حرفهایمان، ما در چندین موقعیت با آقای وینترکورن ملاقات کردیم و همیشه تحت تأثیر دانش او در مورد صنعت به طور کلی و هر اینچ و پیچ و مهره شرکت خود به طور خاص قرار گرفتیم.
تعجب بزرگی خواهد بود که مردی در قد و قامت او برای مدت طولانی نمی دانست چه اتفاقی در شرکت او در این مقیاس عظیم افتاده است، اما دادگاه بالاخره آخرین حرف را خواهد زد.
«مارتین وینترکورن» با اتهامات کلاهبرداری از خریداران خودرو ، دستکاری در بازار سهام از طریق افشا نکردن اطلاعات مورد نیاز به سرمایه گذاران، و اظهارات نادرست در برابر کمیسیون تحقیق در پارلمان در سال ۲۰۱۷ روبرو است.
«وکیل وینترکورن»(فلیکس دوئر)قبل از محاکمه گفت که موکل او به طور قطع اتهامات علیه خود را رد می کند.
او افزود که موقعیت وینترکورن بهعنوان مدیرعامل نمی تواند توجیه کند که او را مسئول این رسوایی در تمام جنبههای آن بدانیم.
«مارتین وینترکورن» در صورت محکومیت به ۱۰ سال زندان محکوم خواهد شد.
مدیر عامل سابق فولکس واگن ۷۷ ساله قرار بود در سال ۲۰۲۱ به همراه چهار مدیر دیگر فولکس واگن محاکمه شود، اما محاکمه او به دلیل نگرانی های سلامتی به تعویق افتاد.
این رسوایی که مختص به «ماشین های دیزلی» بود، پیامدهای گسترده ای برای شرکت و صنعت خودرو داشت. فولکس واگن متعاقب آن، در نهایت بیش از ۳۱ میلیارد یورو جریمه شد.
دادستان ها در کیفرخواست خود ادعا کردند که وینترکورن حداقل در نوامبر ۲۰۱۴ از این مشکل اطلاع داشت، اما همچنان اجازه این عمل را می داد.
گفته می شود که این نرم افزار تقلبی در اوایل سال ۲۰۰۶ در خودروهای فولکس واگن در اروپا و ایالات متحده کشف شد که بیش از رقم آزمایش« اکسید نیتروژن» تولید می کردند.
اکسید نیتروژن می تواند راه های تنفسی را تحریک کرده و موجب بیماری تنفسی آسم می شود.