پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

کشته شدن زن آمریکایی (ایگی)در تظاهرات کرانه باختری باشلیک نظامیان اسرائیلی

​زن آمریکایی در تظاهرات(ضداسرائیل)کرانه باختری

استاد دانشگاه واشنگتن:«آیسنور ازگی ایگی»(۲۶ ساله اهل سیاتل) دانشجوی من بود،در بهمن ۱۴۰۲ از دانشگاه واشنگتن،در رشته روانشناسی فارغ التحصیل شده بود، او فردی با استعداد وکوشا بود. من از او خواهش کردم که به کرانه باختری نرود، اما او اعتقاد عمیقی داشت که می‌خواهد در سنت شهادت دادن به ظلمی که بر مردم  فلسطین می‌رود و مقاومت با آن‌ها شرکت کند.

کشته شدن زن آمریکایی ترک‌تبار به دست سربازان اسرائیلی در تظاهرات کرانه باختری
ل
جاناتان پولاک، فعال یهودی-اسرائیلی که در این تظاهرات حضور داشت، به سرویس جهانی BBC گفت: «درگیری‌هایی وجود داشته، اما او احساس می‌کرد که سربازان تحت هیچ تهدیدی نبوده‌اند.» او گفت که «هیچ پرتاب سنگی» در محلی که خانم ایگی حضور داشت، نبوده است.

رئیس «بیمارستان رافضیه» در «نابلس» اعلام کرد که «ایگی» با وضعیت بحرانی و آسیب شدید به سر به بیمارستان منتقل شده و تلاش‌ها برای احیای او ناموفق بوده است.

وفا، آژانس خبری رسمی فلسطین، اعلام کرد که این حادثه در جریان یک راهپیمایی اعتراضی هفتگی در روستای بیتا در جنوب نابلس رخ داده است، منطقه‌ای که بارها مورد حمله شهرک‌نشینان یهودی قرار گرفته است.فارغ التحصیل اخیر دانشگاه واشنگتن، که شهروند ترکیه

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«آیسنور ازگی ایگی»(زن آمریکایی شهروندترکیه)فارغ التحصیل دانشگاه واشنگتن ،روز جمعه۶ سپتامبر ۲۰۲۴(۱۶ شهریور ۱۴۰۳) در جریان تظاهرات علیه شهرک‌سازی غیرقانونی در کرانه باختری از ناحیه سر مورد اصابت گلوله سربازان اسرائیلی قرار گرفت.

دو پزشک فلسطینی گفتند «آیسنور ازگی ایگی»(۲۶ ساله اهل سیاتل) مورد اصابت گلوله به سر قرار گرفته است.

ل
خانواده این زن جوان در بیانیه‌ای با ابراز تأسف گفتند: «ارتش اسرائیل حضور او را از زندگی ما به‌طور وحشیانه، ناعادلانه و غیرقانونی سلب کرد.» آن‌ها با استناد به ویدئویی که نشان می‌دهد گلوله از سمت یک تیرانداز ارتش اسرائیل شکلیک شده افزودند: «آیسنور در حال دفاع مسالمت‌آمیز از عدالت بود که با گلوله کشته شد

آن‌ها از مقامات آمریکایی خواستند تا «دستور تحقیقات مستقل درباره قتل ناعادلانه یک شهروند آمریکایی را بدهند و اطمینان حاصل کنند که مجرمان در قبال اقدامات خود پاسخگو هستند.»
در واکنش به این کشتار، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت: «ما خواستار تحقیقات کامل درباره این حادثه هستیم و باید افرادی که مسئول هستند پاسخگو باشند.» او افزود که غیرنظامیان «باید در همه زمان‌ها محافظت شوند.»
«آریا فانی»(استادیار زبان‌فارسی و فرهنگ‌های خاورمیانه در دانشگاه واشنگتن)گفت:ایگی فردی استثنایی و مهربان بود.

This undated family photo provided by the International Solidarity Movement on Friday, Sept. 6, 2024 shows Aysenur Ezgi Eygi of Seattle.

«این استاددانشگاه واشنگتن»(آریا فانی) به گاردین گفت: «من از او خواهش کردم که به کرانه باختری نرود، اما او اعتقاد عمیقی داشت که می‌خواهد در سنت شهادت دادن به ظلمی که بر مردم می‌رود و مقاومت با آن‌ها شرکت کند.» او اضافه کرد که ایگی در اعتراضات اخیر دانشگاهی علیه حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه شرکت کرده بود.
«وان هولن» در این‌باره اعلام کرد که دولت جو بایدن «به اندازه کافی برای پیگیری عدالت و پاسخگویی از جانب آن‌ها [اسرائیلی‌ها] تلاشی نکرده است. اگر دولت نتانیاهو عدالت را برای آمریکایی‌ها دنبال نکند، وزارت دادگستری ایالات متحده باید این کار را انجام دهد.»

 شده است، آریا فانی، استاد زبان ها و فرهنگ های خاورمیانه گفت: خانم ایگی در اوایل سال جاری از دانشگاه واشنگتن،در رشته روانشناسی فارغ التحصیل شده بود، او فردی با استعداد وکوشا دردانشگاه بود.

دکترفانی گفت : سعی کردم ایگی ازرفتن به کرانه باختری منصرف کنم، اما او گفت: "به خاطر انسانیت خود باید شهادت دهد."

واکنش آمریکا

بلینکن: مانع از بهره‌مند شدن حماس از کمک به بازسازی نوار غزه می‌شویم |  Euronews

«آنتونی بلینکن»(وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ایالات متحده "به شدت" بر روی تعیین آنچه اتفاق افتاده متمرکز است و "ما از آن نتیجه گیری و پیامدهای لازم را خواهیم گرفت."

واکنش ترکیه

وزارت خارجه ترکیه در پستی در X این قتل را محکوم کرد که توسط دولت اسرائیل انجام شده است. «اونجو کچلی»(سخنگوی وزارت خارجه ترکیه) گفت، ترکیه "برای اطمینان از اینکه کسانی که شهروند ما را کشتند به دست عدالت سپرده خواهند شد" تلاش خواهد کرد. گروه های حقوق بشر می گویند سربازان اسرائیلی که فلسطینی ها - یا حامیان خارجی آنها را می کشند - به ندرت مورد بازخواست قرار می گیرند. ارتش اسرائیل می گوید که چنین مواردی را بررسی می کند و در صورت وجود تخلف مجرمانه اقدام می کند.

کشته شدن یک دختر ۱۳ ساله دیگر در همان روز

مقامات بهداشتی فلسطین اعلام کردند، روز پنجشنبه، سربازان اسرائیلی یک دختر ۱۳ ساله فلسطینی به نام «بنا لبوم» را در روستای خود در نزدیکی شهر «نابلس» در کرانه باختری تیراندازی کردند و آن را کشتند. هیچ اظهار نظر نظامی فوری در مورد این گزارش وجود ندارد.

وفا به نقل از پدر این دختر گفت که او در خانه خود بوده که مورد اصابت گلوله قرار گرفت. ارتش اسرائیل پس از تیراندازی هوایی برای متفرق کردن آنچه به عنوان رویارویی خشونت‌آمیز بین ده‌ها شهرک‌نشین و فلسطینی‌ها در این منطقه توصیف کرد، گفت که «در حال تحقیق» در این زمینه است.

پیکر شهیده «عایشه‌نور ازگی ایگی» فعال حقوق بشر تُرکیه ای- آمریکایی در استان«آیدین»(ترکیه) به خاک سپرده شد.

پیکر شهیده «عایشه‌نور» در آیدین ترکیه به خاک سپرده شد

مراسم خاکسپاری «عایشه‌نور ازگی ایگی» ظهر امروز شنبه(۲۴ شهریور ۱۴۰۳) با حضور خانواده، رئیس مجلس و وزرای دادگستری و خانواده ترکیه و جمع زیادی از مردم این کشور برگزار شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد