آیا ترکیه( رئیس جمهوراسرائیل)را به حریم آسمان کشورش راه نداد؟
همسایگی(باکو-ایران)علت لغوسفر هرتزوگ به باکو
چرا رئیس جمهوراسرائیل به کنفرانس باکونرفت؟
رئیس جمهور اسرائیل سفر خود به آذربایجان را به دلیل مسائل امنیتی لغو کرد
به گفته جروزالم پست، آیزاک هرتزوگ قرار بود در کنفرانس آب و هوای COP29 در ۲۰ نوامبر ۲۰۲۴(۳۰ آبان ۱۴۰۳) شرکت کند.
دفتر وی روز شنبه ۱۶ نوامبر ۲۰۲۴(۲۶آبان ۱۴۰۳) اعلام کرد، آیزاک هرتزوگ، رئیسجمهور رژیم صهیونیستی تصمیم گرفت شرکت خود در کنفرانس تغییرات آب و هوایی COP29 در باکو پایتخت آذربایجان را به دلیل «نگرانیهای امنیتی» لغو کند.
در بیانیه ای که کانال ۱۲ اسرائیل گزارش داد، آمده است: با توجه به ارزیابی وضعیت امنیتی و نگرانی های امنیتی، رئیس جمهور هرتزوگ تصمیم گرفته است که سفر خود به آذربایجان برای شرکت در اجلاس آب و هوا را لغو کند.
در این بیانیه جزئیاتی در مورد "نگرانی های امنیتی" ارائه نشده است، اما جنگ ۱۳ماهه جاری اسرائیل در غزه - که منجر به کشته شدن نزدیک به ۴۴۰۰۰ نفر که بیشتر آنها زن و کودک هستند - به اعتبار این کشور در چشم افکار عمومی بین المللی لطمه زده است. میلیون ها نفر از آنها به شدت با جنگ مخالفت می کنند.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:رئیس جمهوراسرائیل چرابه «کنفرانس آب وهوایی باکو»نرفت؟
آناتولی(خبرگزاری رسمی ترکیه) در روز شنبه ۱۶ نوامبر ۲۰۲۴(۲۶ آبان ۱۴۰۳)
«اسحاق هرتزوگ» قرار بود در این اجلاس بین المللی که شامل رهبران سراسر جهان است، شرکت کند. سفر او به آذربایجان، کشور همسایه ایران، کوتاه مدت بود و تنها چند ساعت به طول می انجامید.اما رئیس جمهور اسرائیل سفر خود به آذربایجان را به دلیل مسائل امنیتی لغو کرد.
بعضی از خبرگزاری های ایران،دلیل لغوسفررئیس اسرائیل را عدم مجور کشورترکیه نوشته اند ! که بعیدبنظرمی رسد.
روزنامه اسرائیلی Jerusalem Post گزارش داد که هرتزوگ قرار بود در کنفرانس آب و هوای COP29 در این کشور در ۲۰ نوامبر شرکت کند.
COP29 در ۱۱ نوامبر در باکو آغاز شد و تا ۲۲ نوامبر ادامه دارد.
بازرسان بیمه گفتند:این افراد برای گرفتن خسارت، فیلمی را در اختیار شرکت بیمه خود قرار داده اند که یک خرس را در ماشین نشان می دهد اما بعداً مشخص شد که یک شخص با لباس خرس بود.
کلاهبرداری از بیمه (درلباس خرس) در کالیفرنیا،آمریکا
درشهر«لس آنجلس»(کالیفرنیا) پس از اینکه ادعا کردند با ادعای آسیب رساندن به خودروهای لوکس خود توسط یک خرس، مرتکب کلاهبرداری از بیمه شدند، در حالی که در واقع یک شخص در لباس خرس بود.
خرسها (از شرکت بیمه) خسارت خودرو گرفتند
«روبن تامرازیان »۲۶ ساله، «آرارات چیرکینیان» ۳۹ ساله، «واهه مرادخانیان» ۳۲ ساله و «آلفیا زاکرمن» ۳۹ ساله همگی به کلاهبرداری بیمه ای و توطئه متهم شدند.
رسانه های آمریکا ۱۴ نوامبر۲۰۲۴(۲۴آبان ۱۴۰۳) نوشتنددپارتمان بیمه کالیفرنیا گفت که در ماه ژانویه ۲۰۲۴(۰۸ بهمن ۱۴۰۲) این گروه ادعا کرد که یک خرس( bear ) به خودرو«رولز رویس گوست»(Rolls-Royce Ghost) مدل ۲۰۱۰ آنها آسیب رسانده و به داخل خودرو آسیب وارد کرده است.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:یک«شرکت بیمه خودرو» درشهر«لُس آنجلس»(کالیفرنیا)باندی راکشف کردند که برای گرفتن خسارت از بیمه،«لباس خرس» را برتن می کردند ،میرفتندداخل خودروها لوکس،مثل خرسها دست به تخریب خودرو(نمایشی)میزدند،ازصحنه های تخریب فیلم می گرفتند به بیمه تحویل می دادند،حسارت راازبیمه می گرفتند.
مقامات گفتند که چهار نفر به ظن کلاهبرداری بیمه پس از اینکه ادعا کردند خودروهایشان توسط یک خرس آسیب دیده - که معلوم شد شخصی بود که لباس یکی از حیوانات را بر تن کرده بود، دستگیر شدند.
دپارتمان بیمه کالیفرنیا (CDI) گفت، فیلمهای نظارت خانگی ارسال شده به یک شرکت بیمه نشان میدهد که خرس به یک رولزرویس گوست مدل ۲۰۱۰ وارد شده و به آن آسیب میرساند در حالی که در نزدیکی دریاچه اروهد، شمال شرقی لسآنجلس، در ۲۸ ژانویه(۰۸ بهمن ۱۴۰۲) پارک شده بود.
CDI افزود: "با بررسی دقیق این ویدئو، تحقیقات مشخص کرد که خرس در واقع شخصی است که لباس خرس به تن داشت."
همچنین ادعاهایی برای خسارت به دو خودروی دیگر - مرسدس G63 AMG 2015 و مرسدس E350 2022 - به دو شرکت بیمه مختلف ارائه شد.
گروهی متهم به «حملات جعلی خرس به خودروهای لوکس» برای پرداخت بیمه شد
بازرسان گفتند که این گروه فیلمی را در اختیار شرکت بیمه خود قرار داده است که یک خرس را در ماشین نشان می دهد اما بعداً مشخص شد که فردی با لباس است.
پارتمان دریافت که خرس در این ویدئو در واقع شخصی است که لباس خرس به تن داشت.
کارآگاهان دو ادعای بیمه اضافی با دو شرکت بیمه مختلف برای مظنونان با تاریخ مفقودی یکسان و در همان محل کشف کردند.
این ادعاها شامل یک مرسدس G63 AMG ۲۰۱۵ و یک مرسدس E350 مدل۲۰۲۲ بود.
بازرسان گفتند که این گروه دوباره از لباس خرس استفاده کرده اند تا به نظر برسد که خرس وارد شده و به خودروها آسیب رسانده است. آنها این فیلم را در اختیار سایر شرکت های بیمه قرار دادند تا ادعاهای خود را ثابت کنند.
این وزارت گفت که یک زیست شناس از دپارتمان ماهی و حیات وحش کالیفرنیا سه ویدیوی ارائه شده به شرکت های بیمه را بررسی کرد.
قرآن در ۳۰۰ مورد انسانهارا به «تفکر»و «تعقل» ویا«تذکر»دعوت نموده است.
»قرآن تشخیص فکرصحیح را به عقل حواله داده است» واما اینکه آن فکر صحیح و «أَقْوَم» چگونه تفکرى است ؟
همه اوامرونواهی(احکام شرعی) خداوند براساس علم وحکمت است و باارائه دلیل وبرهان عقلی است،حتی نمازو روزه ووضوء.
علت وجوب نماز را دوری از از فحشاء و منکر اعلام کرده،درمورد روزه گفته این دستور برای آن است که پاک و پرهیزکار شوید،دراهمیت «وضوء» بیان کرده که میخواهد تا شما را پاکیزه گرداند و نعمت خود را بر شما تمام کند.
طریقه پیشنهادى قرآن کریم براى تفکر
علامه طباطبایی:هیچ تردیدى نداریم در اینکه حیات انسانى ، حیاتى است فکرى ، نه چون حیوانات غریزى و طبیعى ، زندگى بشر سامان نمى گیرد مگر به وسیله ادراک که ما آن را فکر مى نامیم و از لوازم فکرى بودن زندگى بشر یکى این است که هر قدر فکر صحیحتر و کاملتر باشد قهرا زندگى انسانى استوارتر خواهد بود، پس زندگى استوار حال به هر سنتى که باشد و در هر طریقى که افتاده باشد طریقى سابقه دار، یا بى سابقه ، ارتباط کامل با فکر استوار دارد و زندگى استوار مبتنى و مشروط به داشتن فکر استوار است ، حال هر قدر استوارى فکرى بیشتر باشد استوارى زندگى بیشتر و هر قدر آن کمتر باشد این نیز کمتر خواهد بود.
علم و جهل
خداى تعالى هم در کتاب عزیزش به طرق مختلف و اسلوب هاى متنوع به این حقیقت اشاره نموده ، از آن جمله درآیه ۱۲۲ انعام فرموده : «أَوَمَنْ کَانَ مَیْتًا فَأَحْیَیْنَاهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا یَمْشِی بِهِ فِی النَّاسِ کَمَنْ مَثَلُهُ فِی الظُّلُمَاتِ لَیْسَ بِخَارِجٍ مِنْهَا؟»(آیا کسی که مرده -درجهل و ضلالت- بود ما او را زنده کردیم و به او روشنی (علم وایمان) دادیم تا به آن روشنی میان مردم رود، مثل او مانند کسی است که در تاریکیها ی جهل فرو رفته و از آن به در نتواند گشت است؟)
و نیز در آیه ۹ زمر فرموده :«هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ ۗ إِنَّمَا یَتَذَکَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ»( آیا آنان که اهل علم و دانشند با مردم جاهل نادان یکسانند؟ منحصرا خردمندان متذکر این مطلب هستند)
همچنین درآیه ۱۱ مجادله فرموده : «یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ»(تا خدا مقام اهل ایمان و دانشمندان شما را -در دو جهان- رفیع گرداند)درآیه ۱۱ مجادله
و بازدرآیه ۱۸ زمر مى فرماید:«فَبَشِّرْ عِبَادِالَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ۚ أُولَٰئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ ۖ وَأُولَٰئِکَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ»(پس به بندگان من بشارت-مژده-ده آن بندگانی که سخن بشنوند و به نیکوتر آن عمل کنند، آنان هستند که خدا آنها را (به لطف خاص خود) هدایت فرموده و هم آنان به حقیقت خردمندان عالمند.) و آیات بسیار دیگرى از این قبیل که نیازى به ایراد همه آنها نیست ، پس در اینکه قرآن کریم بشر را به فکر صحیح دعوت نموده و طریقه صحیح علم را ترویج فرموده ، هیچگونه تردیدى نیست .
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«علم ،چراغ عقل»
امام علی(ع) :«اَلْعِلْمُ مِصْباحُ الْعَقْل»(علم و دانش، چراغ عقل و اندیشه است)بحار الأنوار: ج ۴۳ ، ص ۳۲۰.
امام رضا(ع):«إِنْ الْعِلْمِ حَیَاةِ الْقُلُوبِ مِنْ الْجَهْلِ و نورُ الأبصارِ مِنَ العَمى»
علم قلبها را از جهل بیرون میسازد و به آنها حیات میبخشد و دیدگان را از تاریکی بیرون میآورد و به آنها نور میدمد.
امام علی(ع):تَعَلَّمُوا اَلْعِلْمَ فَإِنَّ تَعْلِیمَهُ حَسَنَةٌ وَ طَلَبُهُ عِبَادَةٌ وَ اَلْبَحْثُ عَنْهُ جِهَادٌ وَ تَعْلِیمُهُ لِمَنْ لاَ یَعْلَمُهُ صَدَقَةٌ وَ بَذْلُهُ لِأَهْلِهِ قُرْبَةٌ لِأَنَّهُ عِلْمُ اَلْحَلاَلِ وَ اَلْحَرَامِ وَ سُبُلُ مَنَازِلِ اَلْجَنَّةِ وَ اَلْأَنِیسُ فِی اَلْوَحْشَةِ وَ اَلصَّاحِبُ فِی اَلْغُرْبَةِ وَ اَلْمُحَدِّثُ فِی اَلْخَلْوَةِ وَ اَلدَّلِیلُ عَلَى اَلسَّرَّاءِ وَ اَلضَّرَّاءِ وَ اَلسِّلاَحُ عَلَى اَلْأَعْدَاءِ وَ اَلزِّینَةُ عِنْدَ اَلْأَخِلاَّءِ یَرْفَعُ اَللَّهُ بِهِ أَقْوَاماً فَیَجْعَلُهُمْ لِلْخَیْرِ قَادَةً وَ أَئِمَّةً تُقْتَصُّ آثَارُهُمْ وَ یُقْتَدَى بِفِعَالِهِمْ وَ یُنْتَهَى إِلَى رَأْیِهِمْ تَرْغَبُ اَلْمَلاَئِکَةُ فِی خَلَّتِهِمْ وَ بِأَجْنِحَتِهَا تَمْسَحُهُمْ وَ یَسْتَغْفِرُ لَهُمْ کُلُّ رَطْبٍ وَ یَابِسٍ لِأَنَّ اَلْعِلْمَ حَیَاةُ اَلْقُلُوبِ وَ مَصَابِیحُ اَلْأَبْصَارِ مِنَ اَلظُّلْمِ وَ قُوَّةُ اَلْأَبْدَانِ مِنَ اَلضَّعْفِ وَ یَبْلُغُ بِالْعِبَادِ مَنَازِلَ اَلْأَخْیَارِ وَ اَلدَّرَجَاتِ اَلْعُلَى وَ بِهِ تُوصَلُ اَلْأَرْحَامُ وَ یُعْرَفُ اَلْحَلاَلُ مِنَ اَلْحَرَامِ وَ هُوَ إِمَامُ اَلْعَمَلِ وَ اَلْعَمَلُ تَابِعٌ لَهُ یُلْهِمُهُ اَللَّهُ أَنْفُسَ اَلسُّعَدَاءِ وَ یَحْرِمُهُ اَلْأَشْقِیَاءَ.
ترجمه حدیث امام علی:«علم را بیاموز که تعلیم آن نیکو است، طلب آن عبادت است»، جست و جوی آن جهاد، تعلیم آن به کسی که آن را نمی داند صدقه است و دادن آن صدقه است. او به خانواده اش نزدیک است زیرا علم حلال و حرام، راه خانه های بهشت، آسایش در زمان تنهایی، همنشین در غربت است. کسى که در خلوت ارتباط برقرار کند، راهنماى روزهاى خوب و بد، سلاح در برابر دشمنان، و زینت در خلوت، «خداوند به وسیله علم انسان را برترى دهد» مردم را پیشوایان و امامانی قرار می دهد که ردپایشان محاکمه می شود و از اعمالشان تقلید می شود و فرشتگان به نظرشان می رسند آنها را آزاد کرد و با بالهای خود آنها را مسح کرد و هر مرطوب و خشکی برای آنها طلب آمرزش کرد، زیرا «علم، موجب زنده شدن دلها و روشنایی بینایی است». ظلم و قوت بدن ها از ضعف، و بندگان را به مقام های نیک و عالی می رساند و به وسیله او پیوندهای خویشاوندی وصل می شود و شناخته می شود. حلال از حرام است و امام عمل و عمل تابع آن است خداوند به ارواح شادمان الهام می کند و بر بدبختان نهی می کند.
إِنَّ هَٰذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ وَیُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا کَبِیرًا
علامه طباطبایی درالمیزان:قرآن کریم علاوه بر این ، بیان کرده که فکر صحیح و طریقه درست تفکر، انسان را به چه چیزهائى هدایت مى کند، از آن جمله درآیه ۹ اسراء فرموده : «إِنَّ هَٰذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَم» یعنى به ملتى و یا سنتى و یا به عبارت دیگر طریقه اى هدایت مى کند که استوارتر از آن نیست ، و به هر حال آن طریقه و سنت صراطى است حیاتى و طریقه اى است براى زندگى و معلوم است که استوارتر بودن آن از طرق دیگر، موقوف براین است که طریق تفکر در آن از هر طریق تفکرى استوارتر باشد، طریقه اى است که به حکم آیات زیر یکسره نور است و صراط مستقیم است.
«صِرَاطٍ مُسْتَقِیم» چیست؟
علامه طباطبایی: قرآن درآیات ۱۵ ۱۶ مائده می فرماید :«قَدْ جَاءَکُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَکِتَابٌ مُبِینٌ(۱۵) یَهْدِی بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلَامِ وَیُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَیَهْدِیهِمْ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِیم» و «صراط مستقیم» عبارت است از راه روشنى که هیچ اختلافى در آن نباشد و علاوه بر این هیچگاه از رساندن رهرو خود به هدف تخلف نداشته و دو هوا نباشد و از این گذشته با حقى که مطلوب هر انسان حق جوئى است مناقضت و ناسازگارى نداشته باشد و علاوه بر این راهى است که بعضى از اجزاى آن نقیض بعض دیگرش نباشد.
قرآن ، تشخیص فکر صحیح و«أَقْوَم»را به عقل فطرى بشر احاله نموده است
المیزان:و اما اینکه آن فکر صحیح و «أَقْوَم» که قرآن کریم بشر را به سوى آن دعوت و تشویق کرده ، چگونه تفکرى است ؟
قرآن عزیز«فکر صحیح»رامعین نکرده بلکه تشخیص آن را به عقل فطرى بشر احاله نموده ، چون عقل بشر در صورتى که آزادى فطریش محفوظ مانده باشد خودش آن فکر صحیح را مى شناسد، تشخیص آن در «نفوس» بشر همواره ثابت و «مُرْتَکَز»(متمرکز) است .
۳۰۰ موردتفکروتعقل درقرآن
علامه طباطبایی:و شما خواننده عزیز(تفسیرالمیزان) اگر در آیات قرآن «تَتَبُّع و تَفَحُّص» نموده و در آنها به دقت تَدَبُّر نمائى ، خواهى دید که بشر را شاید بیش از ۳۰۰ مورد (به تفکر) (تذکر) و یا (تعقل ) دعوت نموده و یا به رسول گرامى خود یادآور مى شود که با چه دلیلى حق را اثبات و یا باطل را ابطال کند و خلاصه کلام اینکه از این آیات مى توان فهمید که راه صحیح تفکر از نظر قرآن چه راهى است و ما در اینجا به عنوان نمونه چند آیه را مى آوریم .
لَقَدْ کَفَرَ الَّذِینَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسِیحُ ابْنُ مَرْیَمَ ۚ قُلْ فَمَنْ یَمْلِکُ مِنَ اللَّهِ شَیْئًا إِنْ أَرَادَ أَنْ یُهْلِکَ الْمَسِیحَ ابْنَ مَرْیَمَ وَأُمَّهُ وَمَنْ فِی الْأَرْضِ جَمِیعًا
مؤلف المیزان:توجه فرمائیدخداوند درآیه ۱۷ مائده:«قُلْ فَمَنْ یَمْلِکُ مِنَ اللَّهِ شَیْئًا إِنْ أَرَادَ أَنْ یُهْلِکَ الْمَسِیحَ ابْنَ مَرْیَمَ وَأُمَّهُ وَمَنْ فِی الْأَرْضِ جَمِیعًا»(بگو (ای پیغمبر): کدام قدرت میتواند در برابر خدا کمترین مانعی ایجاد کند اگر خدا بخواهد عیسی بن مریم و مادرش و هر که در روی زمین است همه را هلاک گرداند...تواناست) و در حکایت اینکه انبیاء و اولیایش چون نوح و ابراهیم و موسى و سایر انبیاى بزرگوارش و لقمان و مؤ من آل فرعون و سایر اولیایش در برابر خصم چه جور استدلال کرده اند، فرموده :«قَالَتْ رُسُلُهُمْ أَفِی اللَّهِ شَکٌّ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ»(رسولان در جواب آنها گفتند: آیا در خدا که آفریننده آسمانها و زمین است شک توانید کرد؟ )۱۰ ابراهیم
و نیز درآیه ۱۳ لقمان فرموده : «وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ وَهُوَ یَعِظُهُ یَا بُنَیَّ لَا تُشْرِکْ بِاللَّهِ ۖ إِنَّ الشِّرْکَ لَظُلْمٌ عَظِیمٌ»(و (یاد کن) وقتی که لقمان در مقام پند و موعظه به فرزندش گفت: ای پسر عزیزم، هرگز شرک به خدا نیاور که شرک بسیار ظلم بزرگی است).
و نیزدرآیه ۲۸ غافر فرموده : «وَقَالَ رَجُلٌ مُؤْمِنٌ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ یَکْتُمُ إِیمَانَهُ أَتَقْتُلُونَ رَجُلًا أَنْ یَقُولَ رَبِّیَ اللَّهُ وَقَدْ جَاءَکُمْ بِالْبَیِّنَاتِ مِنْ رَبِّکُمْ»(و مرد با ایمانی از آل فرعون که ایمانش را پنهان میداشت (با فرعونیان) گفت: آیا مردی را به جرم اینکه میگوید: پروردگار من خداست میکشید، در صورتی که با «معجزه و ادلّه روشن» از جانب خدایتان برای (هدایت) شما آمده است؟)
و در «حکایت از ساحران فرعون» درآیه ۷۲ طه فرموده : «قَالُوا لَنْ نُؤْثِرَکَ عَلَىٰ مَا جَاءَنَا مِنَ الْبَیِّنَاتِ وَالَّذِی فَطَرَنَا ۖ فَاقْضِ مَا أَنْتَ قَاضٍ ۖ إِنَّمَا تَقْضِی هَٰذِهِ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا»(ساحران به فرعون پاسخ دادند که ما تو را هرگز بر این معجزات آشکار که به ما آمده و بر خدایی که ما را آفریده مقدم نخواهیم داشت، پس در حق ما هر چه توانی بکن که هر ظلمی کنی همین حیات دو روزه دنیاست.)درآیه ۷۲ طه
خداوند بندگان را به اطاعت کورکورانه مامور نکرده است
علامه طباطبایی:و خداى تعالى در هیچ جا از کتاب مجیدش حتى در یک آیه از آن بندگان خود را مامور نکرده به اینکه او را «کورکورانه» بندگى کنند و یا به یکى از معارف الهیش ایمانى کورکورانه بیاورند و یا طریقه اى را کورکورانه سلوک نمایند.
شریعت هم تعقلی است:نماز،روزه وحتی وضوء
مؤلف المیزان:حتى «شرایعى را هم که تشریع کرده و بندگانش را مامور به انجام آن نموده» ، با اینکه عقل بندگان قادر بر تشخیص ملاک هاى آن شرایع نیست مع ذلک آن «شرایع را به داشتن آثارى تعلیل کرده» (دلیل وبرهان ارائه کرده) که محتاج به آن آثار هستند.
نظیر نماز، که هر چند «عقل بشر عاجز از تشخیص خواص و ملاک هاى آن است» ، لیکن با این حال وجوب آن را «تعلیل» کرده(علتش رابیان کرده) به اینکه نماز، شما را از فحشاء و منکر باز مى دارد و البته یاد خدا اثر بیشترى دارد: «أَقِمِ الصَّلَاةَ ۖ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ ۗ وَلَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ»(۴۵ عنکبوت).
و در باره روزه دردرآیه ۱۸۳ بقره فرموده :«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ»(ای اهل ایمان، بر شما هم روزه واجب گردید چنانکه امم گذشته را فرض شده بود، و این دستور برای آن است که پاک و پرهیزکار شوید.)
و در باره وضو درآیه ۶ مائده فرموده : «مَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیَجْعَلَ عَلَیْکُمْ مِنْ حَرَجٍ وَلَٰکِنْ یُرِیدُ لِیُطَهِّرَکُمْ وَلِیُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکُمْ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ»(خدا نمیخواهد هیچ گونه سختی برای شما قرار دهد، و لیکن میخواهد تا شما را پاکیزه گرداند و نعمت خود را بر شما تمام کند، باشد که شکر او به جای آرید.)
مؤلف المیزان درادامه نوشت:و آیاتى دیگر از این قبیل .
فطرت انسانها در تشخیص طریقه فکر صحیح دستخوش تغییر و تبدیل نشده
المیزان:و این «ادراک عقلى» یعنى «تشخیص اینکه طریقه فکر صحیح کدام است» که قرآن کریم «تصدیق حق بودن و خیر بودن و نافع بودن آنچه بدان دعوت مى کند را» به چنان فکرى(ادراک عقلی)حواله مى دهد، و نیز «تصدیق باطل بودن و شر و مضر بودن آن دستوراتی که نهى مى کند را» به چنان فکرى(ادراک عقلی) واگذار نموده که در نهاد خود ما انسانها است.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:ذات(نفس وجودی انسان)اعمال خوب وبدرا تشخیص می دهد اگرچه برای رهایی ازوجوان ملامتگرش(هنگام اعمال ناپسند)،عذروبهانه ای الکی می آورد.
«بَلِ الْإِنْسَانُ عَلَىٰ نَفْسِهِ بَصِیرَةٌ،وَلَوْ أَلْقَىٰ مَعَاذِیرَهُ»(بلکه انسان خود بر نیک و بد خویش به خوبی بیناست، هرچند عذروبهانه هایی بیاورد)آیات ۱۴ و۱۵ سوره قیامت
علامه طباطبایی:یعنى خود ما با فطرتمان تشخیص مى دهیم که طریقه فکر صحیح کدام است ، با فطرتى که در همه آنها یکسان هستند، و هیچگاه دستخوش تغییر و تبدیل نگشته ، و مورد اختلاف واقع نمى شود، که یک انسان بگوید فطرت من چنین حکم مى کند، و انسانى دیگر بگوید فطرت من چنین حکم نمى کند بلکه بگونه اى دیگر حکم مى نماید، آرى فطرت امرى است که حتى دو فرد انسان در احکام آن اختلاف ندارند و اگر اختلافى و نزاعى فرض شود از قبیل نزاع در بدیهیات است که وقتى خوب شکافته شود معلوم مى شود یکى از دو طرف و یا هر دو طرف مورد نزاع را آنطور که باید تصور نکرده اند، چون نتوانسته اند به یکدیگر بفهمانند.
المیزان: طریقه صحیح تفکر که گفتیم فطرت هر انسانى آن را تشخیص مى دهد چیست ؟
جواب علامه طباطبایی: : اگر در هر چیزى تردید بکنیم در این معنا تردیدی نداریم و نمى توانیم تردید داشته باشیم که «بیرون از چهار دیوار وجود ما حقائقى وجود دارد، که مستقل از وجود ما و جداى از اعمال ما است» ، نظیر مسائل مبدأ و معاد و مسائل دیگر ریاضى و طبیعى و امثال آن ، که اگر ما بخواهیم ارتباطى صحیح با آن حقائق داشته باشیم ، و آنها را آنطور که وجودارند، دریابیم ، و یقین کنیم که آنچه دریافته ایم حقیقت و واقع آن حقائق است ، دست به دامن قضایاى اولیه و بدیهیات عقلى مى شویم که جاى شک در آنها نیست و یا به لوازم آن بدیهیات متمسک شده و آنها را به ترتیب فکر خاصى طورى ردیف مى کنیم که منظور و گم شده خود را از آن نتیجه بگیریم ،
«بِئْرٍ مُّعَطَّلَةٍ»چیست؟،«عمالقه»چه کسانی بودند؟«قَصْرٍ مَّشِید»چیست؟
«اصحاب الرس» چه کسانی بودند؟
«رَسّ» به معنای شکستن و شکافتن به کار مىرفته است. «رَسّ» به معناى کندن چاه و اندک اثر بر جاى مانده هر چیز می باشد.
قرآن دوبار در آیات (آیه۳۸ سوره فرقان) و (آیه۱۲ سوره ق) از «اصحاب رسّ» به عنوان قومى که در پى تکذیب پیامبر خویش با عذاب الهى نابود شدند، یاد کرده است.
در مورد «اصحاب الرس» ۲ احتمال وجود دارد: احتمال اوّل اینکه: کلمه «رس» به معناى چاه است، و از آنجا که این قومِ لجوج، پیامبرشان را در چاه عمیقى انداخته و با شکنجه او را کشتند به «اصحاب الرس» مشهور شدند.
احتمال دیگر اینکه: عرب به آثار کمى که از چیزى باقى مى ماند «رسّ» مى گوید، و با توجّه به اینکه بعد از هلاکت این قومِ لجوج، آثار اندکى از شهرهاى آنها باقى ماند به آنها «اصحاب الرّسّ»گفتند.
و نیز «قوم نوح» چون رسولان حق را تکذیب کردند ما آنها را به طوفان هلاک سپردیم و آیت عبرت مردم ساختیم، و برای ستمکاران عذاب دردناک مهیا گردانیدهایم.
این ویرانی ها«جَعَلْنَاهُمْ لِلنَّاسِ آیَه»(نشانه های عبرت برای مردم)
«وَعَادًا وَثَمُودَ وَ«أَصْحَابَ الرَّسِّ» وَقُرُونًا بَیْنَ ذَٰلِکَ کَثِیرًا»(قوم عادوثمودواصحاب رس وطوائف دیگر که درفواصل زمانی بین این اقوام ۳ گانه مذکور می زیستند)آیه ۳۸ فرقان
و نیز قوم عاد و ثمود و اصحاب رسّ (شاید قوم شعیباند که نزد چشمه یا چاه آبی که رسّ نامند منزل داشتند) و طوایف دیگر بسیاری بین اینها همه را به کیفر کردارشان هلاک کردیم.
در سوره ق نیز در پى گزارش تکذیب پیامبر اسلام(ص) و وعده رستاخیز از سوى کافران (سوره ق ۲و۳)، اصحاب رسّ با همین وصف یاد شدهاند: »کذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ وَأَصْحَابُ الرَّسِّ وَثَمُودُ * وَعَادٌ وَفِرْعَوْنُ وَإِخْوَانُ لُوطٍ * وَأَصْحَابُ الْأَیکةِ وَقَوْمُ تُبَّعٍ کلٌّ کذَّبَ الرُّسُلَ فَحَقَّ وَعِیدِ».( ۱۲و۱۴ سوره ق)
برخى صاحبنظران با استناد به ترتیب ذکر اصحاب رس در آیه ۳۸ سوره فرقان و توجیه ترتیب آن در آیه ۱۲ سوره ق، بر این باورند که اصحاب رس در دوره تاریخى نزدیک به زمان قوم عاد و قوم ثمود مىزیستهاند. پارهاى گزارشهاى تاریخى نیز که هر سه قوم را جزو طبقه اعراب «بائده» (منقرض شده) نشان مىدهد، مؤیّد آن است.
روایتها پیرامون «اصحاب رس»:
شیخ طوسى و شیخ طبرسى به نقل از «عکرمه بن ابوجهل مخزومی» از آنان فقط به عنوان قومى یاد کردهاند که پیامبر خویش را در چاه افکندند.
«بِئر مُعَطَّلَه»چیست؟
فَکَأَیِّن مِّن قَرْیَةٍ أَهْلَکْنَهَا وَهِىَ ظَالِمَةٌ فَهِىَ خَاوِیَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا وَ بِئْرٍ مُّعَطَّلَةٍ وَ قَصْرٍ مَّشِیدٍ
آرى چه بسیار شهرهاى ستمگرى را نابود کردیم که دیوار بناهایش بر روى سقفهاى آن فروریخته، و چه چاههاى متروکه و قصرهاى ویرانى که بهجاى مانده است.
علامه طباطبایی درالمیزان:قریه «خَاوِیَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا» عبارت است از قریه اى که دیوارهاى آن روى سقفهایش ریخته باشد، یعنى به کلى خراب شده باشد. و «بِئْرٍ مُّعَطَّلَةٍ» یعنى چاهى که دیگر کسى از اهل آبادى کنار آن نمى آید تا آب بردارد، چون کسى در آبادى نمانده.
«قَصْرٍ مَّشِیدٍ» یعنى کاخهایى که با گچ ساخته شده باشد، چون کلمه «شِید» به معناى «گچ» است.
«فَکَأَیِّن مِّن قَرْیَةٍ أَهْلَکْنَهَا» ظاهر سیاق مى رساند که این جمله بیان باشد براى جمله « فَکَیْفَ کانَ نَکِیرِ» که در آیه قبلى بود و جمله«بِئْرٍ مُّعَطَّلَةٍ» و «قَصْرٍ مَّشِیدٍ» عطف بر «قَرْیَةٍ»است. و معناى آن این است که : چه بسیار قریه ها که ما اهل آنها را به خاطر اینکه ظالم بودند و در حالى که مشغول ظلم بودند هلاک کردیم در نتیجه آن قریه هاى آباد به صورت خرابه هایى در آمد که دیوارها روى سقف ها فرو ریخته و چه بسا چاههاى آب که تعطیل شد چون آیندگان کنار چاه براى برداشتن آب همه هلاک شدند دیگر کسى نیست که از آب آنها بنوشد و چه بسیار قصرهاى با گچ ساخته شده که ساکنانش هلاک شدند حتى نشانه اى از آنها نمانده و صدایى از آنها به گوش نمى رسد. و مقصود از اهل چاهها ده نشین ها و مقصود از کاخ نشین ها شهریها هستند.
توضیح مدیریت سایت پیراسته فر:وقتی خداونددرقرآن بیان می کند«جَعَلْنَاهُمْ لِلنَّاسِ آیَه»این آثاربجای مانده اقوام ظالم «نشانه های عبرت برای مردم»است،پس باید وجودداشته باشد که مردم ببینند وعبرت بگیرند واما متأسفانه تاکنون کشف نشده،هر کاشفی یک نقطه جغرافیایی را محل زندگی آنها(اصحاب رس)دانسته است.
«بِئْرٍ مُّعَطَّلَةٍ وَ قَصْرٍ مَّشِید»(آیه ۴۵ سوره حج)
ابنعباس و گروهى دیگر از مفسرانِ نخستین، «رس» را نام یکى از آبادی ها ثمود مىدانند.
ابنجبیر، کلبى و خلیل بن احمد آن را چاهى در آبادى «فَلْج» در «یمامه(فلات نجد-عربستان سعودی)، «اصحاب رس» را بازماندگان «قوم ثمود» و ساکن در حاشیه آن چاه با تعبیر «بِئر مُعَطَّلَه» از آن یاد شده است و پیامبر آنان را «حنظله بن صفوان» دانستهاند.
«روخانه ارس»(رس) کجاست؟
در روایتى از امام على(ع) به نقل شیخ صدوق ،«اصحاب رس» قومى پس از حضرت سلیمان، ساکن در ۱۲ شهر بسیار آباد با نامهاى ۱۲ ماه ایرانى (فروردین تااسفند)، واقع در کنار رود بسیار پرآبى به نام «رسّ» در مشرق زمین بودند.
معبدشان«درخت صنوبر»ی به نام «شاه درخت» بوده است. پس از خشکیدن این درخت در پى نفرین پیامبرى از نسل «یهودا» که پس از سالها دعوت به توحید، با تکذیب و اصرار آنان بر بتپرستى روبرو شد، آنان با تصور خشم درخت و با هدف خشنود ساختن آن، آب چشمه مقدس واقع در پاى «درخت صنوبر» به نام «دوشاب» را تخلیه و با کندن گودالى در دل آن، پیامبر خویش را زنده زنده در آن دفن مىکنند، از این رو به وسیله باد سرخ و زمین گداخته نابود و به «اصحاب رس»شهرت یافتند و رودخانه جاری آن منطقه نیز از «رسّ» نامیده شد.
گفته می شود که «رودرس»همان«رودارس»است که عده از ایرانیان قدیم دراطراف این رودخانه زندگی می کردند.
«عمالقه» چه کسانی بودند؟
«أینَ العَمالِقَةُ و أبناءُ العَمالِقَه؟(کجایندآن قوم قدرتمند وقوی هیکل عمالقه) و(کجایند فرزندان ونوه ونیجه های عمالقه؟)
بخشى از خطبه ۱۸۳ نهجالبلاغه در مقام موعظه، اصحاب رس را در شمار فراعنه و «عمالقه» و صاحبان شهرهاى متعدد یاد مىکند که طعمه مرگ شده و از این جهان رخت بربستهاند: «أینَ العَمالِقَةُ و أبناءُ العَمالِقَةِ ؟ ! أینَ الفَراعِنَةُ وَ أبناءُ الفَراعِنَةِ ؟»؟!
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:عمالقه همان قومی بودندباقامت بلند وهیکلی (باانواع تجهیزات وتسلیحات مجهزبودند)که حضرت موسی به یارانش(قوم بنی اسرائیل)گفت:خداونددستورداده که بایدبرویدبا این قوم ستمگربجنگید وآنهارا ازاین وادی(تیه)درصحرای سینا،آنهارفتند واماوقتی هیکل ها وتجهیزاتشان رادیدند به موسی(ع)گفتند:مارا یارای مقابله بااینهانیست(فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّکَ فَقاتِلا إِنَّا هاهُنا قاعِدُونَ)«تو باخدایت برو باآنهابجنگ-آنهارابیرون کن-مااینجانشستیم-تابرگردی وطی طریق بکنیم!»(مائده، ۲۴)
«أینَ أصحابُ مَدائنِ الرَّسِّ الّذین قَتَلوا النَّبِیّینَ، و أطفَؤوا سُنَنَ (سِیَرَ) المُرسَلِینَ، و أحیَوا سُنَنَ الجَبّارینَ!».
«کجایند عمالقه»و فرزندان عمالقه؟ کجایند فرعونان و فرعون زادگان؟ کجایند مردمان شهرهاى رَسّ؛ همانان که پیامبران را کشتند و سنّت هاى فرستادگان الهى را از بین بردند و شیوه هاى ستمگران را زنده ساختند؟
در روایتى از امام کاظم(ع)، «اصحاب رس» مردمى صلیبپرست و به نقلى دیگر آتشپرست، ساحلنشین رود «رس» در مرز ارمنستان و آذربایجان معرفى شدهاند که ۳۰ پیامبر را کشتند؛ همچنین در پارهاى احادیث، زنان اصحاب رس، همجنسباز خوانده شدهاند.
«کَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوح وَ أَصْحابُ الرَّسِّ وَ ثَمُود»(تکذیب کردند پیش از ایشان قوم نوح و اصحاب رس و ثمود).
( ازدواج نخست وزیر اسرائیل با آلت تناسلی دیگریهیاهوی نتانیاهو باتوسل به قدرت وامکانات آمریکا)
لاریجانی در مصاحبه با المیادین گفت: نتانیاهو در همه چیز به قدرت آمریکاییها تکیه دارد و بدون آنها چیزی نیست. «نتانیاهو مانند کسی است که میخواهد با ابزار دیگران ازدواج کند!»
خبرنگار المیادین ازاین مثال لاریجانی حدودیک دقیقه خندید وحتی درهنگام سئوال دیگر ازلاریجانی نتوانست جلوی خنده های خودرابگیرد وآنگاه ۲ نفری باهم خندیدند.
پیش نویس آتش بس(اسرائیل-لبنان)شامل بندهای خوبی است که میتواندبه توافق منجر شود
لاریجانی در مصاحبه با شبکه المیادین گفت: نبردهای جنوب لبنان نشان دهنده ناکامی رزیم صهیونیستی و عدم عقلانیت این رژیم است.
وی تصریح کرد: در سفر به سوریه و لبنان حامل پیام مستقیم رهبر معظم انقلاب به بشار اسد رئیس جمهور سوریه و نبیه بری رئیس پارلمان لبنان بودم و اعلام جزئیات این پیامها را به آنها واگذار میکنم.
لاریجانی گفت: هدف اصلی این پیامها، پشتیبانی از مقاومت و ملتهای سوریه و لبنان بود.
وی اظهار کرد: «مقاومت» پخته است و نیاز به نصیحت از طرف هیچ کسی ندارد بلکه این مقاومت است که باید دیگران را نصیحت کند.
مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی تصریح کرد: «پیش نویس آتش بس»(اسرائیل-لبنان) شامل بندهایی است که در صورتی که آمریکا و رژیم صهیونیستی آن را نقض نکنند میتواند در آینده به توافق منجر شود.
لاریجانی افزود: نمیخواهم نظر شخص خودم را درباره آتش بس و دیگر موضوعات اعلام کنم زیرا این برعهده دولت لبنان است.
وی گفت: حزب الله حزبی عاقل و منطقی است و فرماندهانی عاقل و از نظر سیاسی پخته در اختیار دارد و ما به تصمیمهای آنها اعتماد داریم.
رئیس سابق مجلس شورای اسلامی افزود: بخشی از آنچه صهیونیستها میگویند تبلیغاتی است اما ما به هوشیاری سران مقاومت اعتماد کامل داریم.
جنگ سال ۲۰۰۶ (جنگ ۳۳ روزه )
عضوتشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: در «جنگ ۳۳ روزه »، خانم «کاندولیزا رایس» تلاش کرد تا چهره خاورمیانه تغییر کند، او اکنون کجاست؟ و چه کاری توانست بکند؟
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:جنگ تموز (۳۳ روزه) بین ارتش اسرائیل و حزبالله لبنان از چهارشنبه۱۲ ژوئیه ۲۰۰۶ (۲۱تیر ۱۳۸۵) الی(سه شنبه۱۵اگوست۲۰۰۶(۲۴ مرداد ۱۳۸۵) که به جنگ دوم لبنان یا جنگ ژوئیه نیزمعروف است، دامنه آن تا مرکز سرزمین های اشغالی و تا نزدیکی تل آویو کشیده شد.
لاریجانی اظهار کرد: بنیامین نتانیاهو آرزوی تغییر خاورمیانه را دارد اما با کدام نیرو میخواهد به این آرزو دست یابد؟ نتانیاهو در همه چیز به قدرت آمریکاییها تکیه دارد و بدون آنها چیزی نیست و تاکنون چه دستاوردی داشته است؟
وی افزود: ما به پیروزی اطمینان داریم و نسل کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه، انسانهای مقاوم و قاطعی را بوجود آورده است.
مشاور رهبر معظم انقلاب در ادامه گفت: دیدیم که اسرائیل چکار کرد و دیدیم که «یحیی سنوار» چگونه مقاومت کرد و هم اکنون در نوار غزه هزاران سنوار وجود دارد.
وی افزود: ملت و مقاومت لبنان نشان دادند که تا چه اندازه منطقی و نسبت به موضوعات هوشیار هستند.
لاریجانی تصریح کرد: ما(ایران) با حدود ۲۰۰ موشک به رژیم صهیونیستی حمله کردیم اما شرایط اکنون متفاوت است.
وی گفت: ایجاد خاورمیانه جدید به دست این و آن نیست بلکه به دست کسانی است که در میدان مبارزه میکنند.
لاریجانی افزود: تاریخ تکرار میشود و شخصیتهای بزرگ مبارزه میکنند و شهید میشوند و مبارزان دیگری جای آنها را پر میکنند.
وی گفت: ما در مقابل نسلی بزرگ از شجاعان و فرماندهان قرار داریم که به دست سید حسن نصرالله و شهید حاج قاسم سلیمانی پرورش یافتهاند.
علی لاریجانی روز پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۳ در صدر هیأتی رسمی و به منظور دیدار و گفت وگو با مقامات ارشد سوریه عازم دمشق شد.
همچنین مشاور ارشد رهبر معظم انقلاب و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در سفر به لبنان در بیروت با مسئولان ارشد لبنانی از جمله نخست وزیر و رئیس مجلس لبنان دیدار و در مورد آخرین تحولات منطقه گفت وگو کرد.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:تمثیل عجیب سفیرویژه رهبرانقلاب درمصاحبه با المیادین
«ازدواج نخست وزیر اسرائیل با آلت تناسلی دیگری»(هیاهوی نتانیاهو باتوسل به قدرت وامکانات آمریکا)
لاریجانی در مصاحبه با المیادین گفت: «نتانیاهو در همه چیز به قدرت آمریکاییها تکیه دارد و بدون آنها چیزی نیست. او مانند کسی است که میخواهد با ابزار دیگران ازدواج کند!»
خبرنگار المیادین ازاین مثال لاریجانی حدودیک دقیقه خندید وحتی درهنگام سئوال دیگر ازلاریجانی نتوانست جلوی خنده های خودرابگیرد وآنگاه ۲ نفری باهم خندیدند!.
البته آقای لاریجانی درزمانی که رئیس مجلس شورای اسلامی بود دریک مصاحبه ای،بعضی رؤسای کشورهای اروپایی را«روسپی های سیاسی»نامیده بود که خبرنگاران خارجی گفته بودند ما درترجمه این جمله به انگلیسی دچارمشکل هستیم،معادلش یدانیست.