پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

هلال ماه رویت شد"یکشنبه عیدفطر"رهبرانقلاب /بعضی مراجع دوشنبه

رویت هلال ماه شوال «عیدفطر»یکشنبه است.

بعضی ازمراجع گفتند:ماه رمضان۳۰روزی است«دوشنبه عیدفطر»

دفتر رهبر معظم انقلاب: یکشنبه ۴ خرداد عید سعید فطر است

رهبر انقلاب یکشنبه۴ خرداد ۱۳۹۹ روز اول شوال « عید سعید فطر» است.

(شنبه٢٩ رمضان ١٤٤١آخرین روزماه رمضان)

عیدفطر

هلال ماه شوال  رؤیت شد.

آیت الله  نوری همدانی  غروب شنبه اعلام کرد رویت هلال ماه شوال اثبات گردید.

آیت‌الله نوری همدانی: مقلدین نصف سهم امام را برای کمک به مبتلایان بیماری کرونا صرف کنند

دفترآیت الله حسین نوری همدانی:  هلال ماه شوال برای حضرت آیت الله نوری همدانی محرز و مسلم گردید و بر این اساس، یکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۹ عید سعید فطر و برابر با اول شوال المکرم ۱۴۴۱ می‌باشد.

آیت الله سیدعلی سیستانی:محرزنشد

آیت الله سیدعلی سیستانی(مرجع تقلیدشیعیان عراق) : یکشنبه آخرین روز ماه مبارک رمضان و دوشنبه عید سعید فطر است.

ندیدیم!

نظر آیت‌الله وحید خراسانی در مورد روزه گرفتن در ایام شیوع کرونا

آیت الله وحید خراسانی : حلول ماه شوال ١٤٤١ در غروب روز شنبه ۳ خرداد برای آیت الله وحید خراسانی ثابت نگردید .

آخرین خبر:آیت الله وحید خراسانی ساعت ۹ صبح اعلام کردکه امروزیکشنبه عیدفطراست.

اطلاعیه دفتر حضرت آیت الله وحید خراسانی:

بسم الله الرحمن الرحیم
أسعدالله أیّامکم
ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات مؤمنین، به اطلاع می رساند: بنابر شهادت شهود موثق، غروب شنبه ۳ خردادماه ۱۳۹۹ هجری شمسی، مطابق با ۲۳ مه ۲۰۲۰ میلادی، هلال ماه شوال رؤیت شده است. بنابر این یکشنبه، اول ماه شوال ١۴۴١ هجری قمری، و عید سعید فطر می باشد.

دیدارآیت‌الله  وحید خراسانی با آیت‌الله  صافی گلپایگانی.

آیت الله صافی گلپایگانی : تا لحظه مخابره خبر ثابت نشده است .

دفتر آیت‌الله صافی گلپایگانی: اطّلاعیّۀ دفتر پیرامون عدم رؤیت هلال ماه: به اطّلاع مؤمنین خداجوی می‌رساند که رؤیت هلال ماه در شامگاه شنبه سوم خرداد، برای حضرت آیت‌الله العظمی صافی ثابت نگردیده‌است.

آیت الله مکارم شیرازی : رویت هلال ماه شوال برای ایشان ثابت نگردیده است و فردا (یکشنبه)آخر ماه مبارک رمضان است.

آخرین خبر:«ساعت ۱۳» آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی اعلام کرد:امروز یکشنبه ۴ خردادماه،عید فطر است.

اطلاعیه دفتر:با اطلاعاتی که از خارج و داخل ایران درباره رؤیت هلال به آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی رسید، برای ایشان اطمینان حاصل شد که امروز(یکشنبه چهارم خرداد ۱۳۹۹) عید است فلذا اعلام عید کردند.

رویت هلال ماه شوال بر حضرت آیت الله شبیری زنجانی محرز نشد.

آیت‌الله شبیری زنجانی احکام و مبلغ زکات فطره سال ۹۹ را اعلام کرد

دفتر آیت ‌الله‌ احمد شبیری زنجانی : ملاک برای اثبات شروع ماه قمری، دیده شدن ماه با چشم عادی است.
بنابر این اگر برای هر کدام از مقلدین، قابلیت رؤیت هلال ماه با چشم عادی، آن هم برای منطقه مکلف و ارتفاعات نزدیک و طبق گزارش‌های قابل اعتماد ثابت شود، عید فطر برای آنها ثابت شده است

و کسانی که برایشان ثابت نشود فردا را باید روزه بگیرند. همچنین اندازه هلال ماه و بزرگی آن هنگام غروب فردا شرعا اثبات نمی‌کند که آن روز، اول ماه بوده است.

آیت الله جوادی آملی: وحدت حوزه و دانشگاه خیرات بسیاری دارد

دفتر آیت‌الله عبدالله جوادی آملی: معظم‌له در معیار تحقق اول ماه قمری در توضیح المسائل خود بیان می‌دارند: معیار اول ماه قمری آن است که ۱. فاصله و نسبت ماه و آفتاب، ۲. [فاصله و نسبت] ماه و زمین و ۳. مجموع دو نسبت یاد شده به قدری باشد که رؤیت ماه به صورت عادی امکان‌پذیر باشد. آنچه طریق ثبوت اول ماه است امکان دیدن با چشم غیر مسلح است و آنچه موضوع اصیل [اول ماه] است تحقق نسبت‌های سه گانه است.

نظر رهبر انقلاب درباره اختلاف با مراجع تقلید در موضوع رویت هلال ماه

بنابراین با توجه به اینکه رویت هلال ماه شوال در روز شنبه با چشم غیر مسلح نزد آیت‌الله جوادی آملی ثابت نگردید بنابراین فردا یکشنبه سی ام ماه مبارک رمضان و دوشنبه ۵ خرداد اول ماه شوال و عید سعید فطر خواهد بود.

دانش‌آموزان را باید وادار به انجام تکلیف در خانه کنیم

دفتر آیت‌الله جعفر سبحانی: مبنای رویت هلال برای معظم‌له با چشم عادی و غیرمسلح است و تا این لحظه در هیچ نقطه‌ای از کشور، رویت هلال ماه برای ایشان ثابت نگردیده است، لذا فردا آخرین روز ماه مبارک رمضان می‌باشد.

رویت هلال ماه شوال برای حضرت آیت الله صانعی محرز نشد.

هلال ماه شوال برای آیت الله یوسف صانعی ثابت نشد و بر این اساس، یکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۹  روز سی ماه مبارک رمضان و روز دوشنبه عید سعید فطر و برابر با اول شوال المکرم ۱۴۴۱ می‌باشد.

آیت‌الله فیاض وحکیم: دوشنبه اول ماه شوال و عید سعید فطر خواهد بود.

دیدارآیت الله صادق آملی لاریجانی با آیت‌الله محمد اسحاق فیاض-شهرنجف

 رؤیت هلال ماه شوال تاکنون برای آیت‌الله محمد اسحاق فیاض و آیت‌الله سید محمد سعید حکیم ثابت نشده است، بنابراین فردا یکشنبه سی ام ماه رمضان و دوشنبه اول ماه شوال و عید سعید فطر خواهد بود.

آیت الله سید محمدسعیدطباطبایی حکیم : رویت هلال ماه شوال برای ایشان ثابت نگردیده است و فردا آخر ماه مبارک رمضان است.

آیت الله سید صادق شیرازی : فردا یکشنبه آخرین روز ماه مبارک رمضان و دوشنبه عید سعید فطر است .

حضرات آیات سید کاظم حسینی الحائری و شیخ بشیر نجفی از مراجع تقلید عراق،یکشنبه را عید سعید فطر اعلام کردند.

سماحة الشیخ بشیر حسین النجفی

سماحة المرجع الدینی  آیة الله العظمى السیّد کاظم الحسینیّ الحائری

دل‌گرمی آیت‌الله بهجت به آیت‌الله خامنه‌ای/ ماجرای تعمیر گنبد کریمه اهل بیت (س) و عنایت یک مرجع

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:درسال ۱۳۸۴ مرحوم آیت الله بهجت عیدفطررایک روزجلوترازاعلام رسمی-دفتررهبری-اعلام کرد.

آیت الله بهجت چهارشنبه، ۱۱ آبان ۱۳۸۴(٢٩ رمضان ١٤٢٦)راعیدفطراعلام کردند.

درحالی که دفتررهبری(٣٠ رمضان ١٤٢٦)پنج شنبه، ۱۲ آبان ۱۳۸۴ راعیدفطراعلام کردند.

دربعضی شهرستانهادر۲روزنماز عیدفطرخوانده شد/درزادگاهش(فومن)وشهررشت در«مسجدصفی» مقلدان آیت الله بهجب -چهارشنبه-نمازعیدفطراقامه کردند.

صحنه ناخوشایندی بود-روزآخرماه رمضان-یک عده روزه میخوردند-بعنوان ماه شئوال-درحالیکه کثیری روزه داربودند.

آیت الله فاضل لنکرانی هم مثل آیت الله بهجت(چهارشنبه٢٩ رمضان ١٤٢٦)رااعلام کرد.

آیت الله بهجت فومنی در۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ درسن ۹۳سالگی درگذشت.

ما(ضمن حفظ احترام به همه مراجع تقلید) مطیع حکم ولایتیم وامروز رفتیم نمازعیدفطررادرحسینیه شهدای گمنام(حضرت ابوالفضل) به امامت نماینده ولی فقیه (آیت الله فلاحتی)اقامه کردیم،اولین صبحانه راهم دشت کردیم بعدازیک ماه.لازم به ذکراست که این اعلام عیدفطر،مطابق باتقویم رسمی کشورهم بود.

درماه رمضان سال ۱۳۸۸یک همچین اتفاقی افتاد که رهبرمعظم انقلاب(آیت الله خامنه ای) درغروب شنبه، ۲۸ شهریور ۱۳۸۸که مصادف بودبا٢٩رمضان ١٤٣٠،فردا(یکشنبه)راعیدفطراعلام کرد واما اکثرمراجع«ماه رمضان»را ۳۰روزه دانستند.

سایت تابناک(بمدیریت -وقت-سردارمحسن رضایی) نوشت: رهبر انقلاب و آیت‌الله جوادی آملی و آیت‌الله فاضل لنکرانی روز یکشنبه، ۲۹ شهریور ۱۳۸۸ را روز عید فطر اعلام کردند، در مقابل، مراجعی چون آیات عظام سیستانی، مکارم شیرازی، وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، صانعی و برخی دیگر، روز دوشنبه، ۳۰ شهریور ۱۳۸۸ را پایان ماه مبارک و عید فطر اعلام کردند./۳۱ شهریور ۱۳۸۸تابناک.

کدام کشورها روزیکشنبه را«عیدفطر»اعلام کردند؟

عربستان،سوریه، قطر، کویت، ترکیه،امارات، بحرین، قزاقستان، مصر، اردن، عراق، لبنان، یمن، لیبی، الجزایر، جیبوتی،تونس،اندونزی ، مالزی ، جزایر کومور،فرانسه واهل سنت عراق.

 ترکیه-نماز عیدفطر  وزیر امور دیانت ترکیه (آیت الله علی ایرباش)با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری  در مسجد « احمد حمدی آکسکی» شهر آنکارا ترکیه برگزار شد./یکشنبه۴ خرداد ۱۳۹۹

تصویر هوایی از مکه«مسجدالحرام»  کعبه-روز اول عید فطر/یکشنبه۴ خرداد ۱۳۹۹

***


هر ماه قمری به طور میانگین ۵۳ر۲۹ روز است.

یعنی هر ماه، یا ۲۹ روز دارد یا ۳۰ روز. غیر از این دو حالت، امکان ندارد. منجمان می‌گویند در تقویم یک سال قمری، حداکثر سه ماه متوالیِ ۲۹ روزه می‌تواند وجود داشته باشد، و حداکثر چهار ماه پی‌درپی که ۳۰ روزه باشند.
 استهلال، در غروب روز بیست و نهم از هر ماه قمری صورت می‌گیرد. اگر هلال دیده شد این ماه ۲۹ روزه است و فردا روز نخست از ماه جدید خواهد بود. و چنانچه هلال دیده نشد، دیگر به استهلال فردا شب نیاز نیست. زیرا ماه قمری بیش از ۳۰ روز نخواهد بود و باید ماه جدید را آغاز کرد.


 از امام صادق(ع) نقل شده است که فرمود: «صم للرؤیة و أفطر للرویة». یعنی با رؤیت هلال، روزه بگیرید و با رؤیت هلال بعدی، فطر کنید (وسایل الشیعه، ح ۱۳۳۵۷). اگر در یک شهر یا روستا به علت هوای ابری نتوانستند ماه را ببینند ولی مناطق اطراف هلال را دیدند اول ماه، ثابت می‌شود. طبق روایاتی که از ائمه معصوم رسیده است اگر دو شاهد عادل، شهادت دهند که ماه را دیده‌اند، برای ما نیز ثابت می‌شود. (و إن شهد عندک شاهدان مرضیان بأنهما رأیاه، فاقضه ـ التهذیب، ج ۴، ص ۱۵۷).

***

حجت‌الاسلام موحد‌نژاد: دیشب ۱۰ گروه توانستند هلال ماه را ببینند

این اختلاف فقهی از قدیم هم بوده،مردم باید براساس نظر مرجعشان عمل کنند

حجت‌الاسلام علیرضا موحد‌نژاد رئیس کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری درخصوص نحوه استهلال ماه شوال گفت: گروه‌های مختلف که برای استهلال مستقر می‌شوند گروه‌های استانی هستند و از تهران اعزام نمی‌شوند. در این راستا ستاد‌های استهلال استانی برنامه‌ریزی می‌کنند برای گروه‌ها تا در نقاطی که تعیین می‌کنند به رؤیت بپردازند.

«رئیس کمیته علمی ستاد استهلال» به رؤیت هلال ماه شوال در بسیاری از مناطق کشور خبر داد و گفت: هلال در استان‌های مختلفی دیده شده است، البته برخی استان‌ها غبار و ابر بود و این رؤیت را سخت می‌کرد، اما تا دیشب ۱۰ گروه توانستند هلال ماه را ببینند که این اتفاق در استان‌های مختلف رخ داد.

بحث اختلاف در اعلام عید فطر جنبه کاملاً فقهی دارد،نه سیاسی

موحد‌نژاد بحث اختلاف در اعلام عید را یک موضوع فقهی دانست و گفت: بحث اختلاف در اعلام عید به اختلافات فقهی باز‌می‌گردد و مسأله جنبه کاملاً فقهی دارد. ممکن است برخی مردم گمان کنند اختلافات سیاسی در کار است اما این طور نیست.

اختلاف در رویت هلال ماه فقهی است

برخی فقها رؤیت با ابزار(چشم مسلح) را معتبر می‌دانندو برخی رؤیت با ابزار را معتبر نمی‌دانند ،برخی رؤیت را در همان منطقه که فرد ساکن هست درست می‌دانند اما برخی تا چند هزار کیلومتر هم رؤیت را معتبر می‌دانند.

رئیس کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: این اختلاف فقهی از قدیم هم بوده اما امروز به دلیل ارتباطات و خبررسانی رسانه‌ها خود را بیشتر نشان می‌دهد. همچنین مردم باید براساس نظر مرجعشان عمل کنند و همان‌طور که مرجعشان تشخیص داده که هلال دیده شده یا نه مانند آن عمل کنند./یکشنبه، ۴ خرداد ۱۳۹۹خبرگزاری فارس.

توضیح نگارنده(پیراسته فر):دیروز-شنبه۳ خرداد ۱۳۹۹-دراستانه اذان مغرب(آخرین افطار ماه مبارک رمضان) یک بادشدیدی می وزید که طوفان راه انداخته بود،گردوغیارشدیدی براه افتاده بود

وزش باد شدید از غروب روز شنبه سوم خرداد در رشت آغاز و منجر به سقوط درختان و قطعی برق در برخی نقاط شهر رشت شد ،سقف بعضی ازمنازل مسکونی  مناطق رشت ازجمله  مسکن مهر رشت نیز به دلیل وزش باد شدید برچیده شد.

این اوضاع تایک ساعت ادامه داشت،تقریباً درهمان زمانی بودکه باید«ماه»رؤیت می شد.

​​​​​​​مراجعی که دوشنبه، ۵ خرداد ۱۳۹۹ راعید فطر اعلام کرده اند:

۱- آیت الله سیستانی.

۲- آیت الله مکارم شیرازی(ساعت۱۳یکشنبه اعلام عیدفطرکرد).

۳- آیت الله وحید خراسانی(ساعت ۹صبح یکشنبه  اعلام عیدفطرکردند).

۴- آیت الله شبیری زنجانی.

۵- آیت الله صافی گلپایگانی.

۶-  آیت الله جعفرسبحانی.

۷- آیت الله جوادی آملی

۸- آیت الله یوسف صانعی.

۹- آیت الله اسدالله بیات

۱۰- آیت الله سعیدحکیم 

۱۱- آیت‌الله محمد اسحاق فیاض

۱۲-آیت‌الله سیدصادق شیرازی

اظهارات کارشناس نجوم

اما یکی از کارشناسان نجوم به نام  علی ابراهیمی سراجی در مطلبی نوشته است:

رؤیت هلال ماه شوال در دکل مخابراتی امامزاده هاشم

با توجه به وضعیت هلال شوال ۱۴۴۱ و با بررسی ابر و غبار تصمیم گرفتیم تا به دکل مخابراتی امامزاده هاشم واقع در مرز استان تهران و مازندران برویم.

ساعت ۷:۲۵ به رصدگاه رسیدیم. من با دانستن جهت شمال به سرعت تلسکوپ را قطبی کردم.

خورشید در ساعت ۲۰ غروب کرد و من پس از تنظیم روی سیاره زهره و رفتن به سمت عطارد مطمئن شدم تلسکوپ تنظیم شده است. بعد با فرمان به سمت هلال رفت و در ساعت ۲۰:۱۱ هلال کم‌سو در بالای تصویر دیده شد‌.

مرکز کمان پرنور بود و کمک خوبی به رویت کرد. هلال به سرعت رویت شد و تا زمان قرارگیری در پشت کوه در ساعت ۲۰:۴۰ دیده شد.

در حالیکه هلال هر لحظه پرنورتر می شد وجود ۳ درجه غبار اجازه رویت با چشم غیرمسلح را نداد. آن چه که از کمان هلال دیدم با آن که در اوج بود ولی در صورت وجود شرایط بسیار خوب جوی با چشم دیده می‌شد.

***

راههای ثبوت اول ماه
 آیا کسی که مرجع تقلید دیگری دارد در ثبوت اول ماه می تواند به مقام معظم رهبری رجوع کند؟ راههای ثبوت اول ماه چیست؟
ج. اصل ثبوت رؤیت هلال ماه، تقلیدی نیست، بلکه اگر شخص از گفته و اعلام نظر یک مرجع تقلید، اطمینان به رؤیت ماه پیدا کند، باید ترتیب اثر دهد؛ در هر صورت اول ماه به پنج چیز ثابت می شود:
اول: آنکه خود انسان ماه را ببیند.
دوم: عده ای که از گفته آنان اطمینان پیدا می شود بگویند ماه را دیده ایم و همچنین است هر چیزی که به واسطه آن اطمینان پیدا شود.
سوم: دو مرد عادل بگویند که ماه را دیده ایم،
چهارم: سی روز از اول ماه بگذرد.
پنجم:  حاکم شرع حکم کند که اول ماه است.

ملاک رؤیت هلال
رؤیت ماه نو با ابزار چه حکمی دارد آیا رویت تصویر هلال ماه با استفاده از دوربین مخصوص و انعکاس نور و بازخوانی اطلاعات ضبط شده توسط رایانه، برای اثبات اول ماه کفایت می کند؟
ج. رؤیت با وسیله، فرقی با رؤیت به طریق عادی ندارد و معتبر است. ملاک آن است که عنوان رؤیت محفوظ باشد. پس رؤیت با چشم و با عینک و با تلسکوپ محکوم به حکم واحدند. اما در مورد انعکاس به رایانه که درآن صدق عنوان رؤیت معلوم نیست محل اشکال است.

حدس به رؤیت از گفته دیگران
 اگر از گفته عده‌ ای حدس بزنیم که فردا عید فطر است، آیا می‌ توانیم روزه بگیریم؟
ج. تا هنگامی‌ که برای شخص اطمینان پیدا نشود که فردا عید فطر و اول شوال است، نمی‌ تواند روزه را افطار کند.

اتحاد افق و ملاک آن
 آیا اتحاد افق در رؤیت هلال شرط است یا خیر؟
ج. بلی شرط است.
هم افق به چه معنی می‌‌باشد و نقاط هم افق چه نقاطی هستند؟
ج. مراد از «هم افق» مکانی است که از لحاظ امکان یا عدم امکان رؤیت با شهر مورد نظر، همسان باشد.

رؤیت هلال در بلاد شرقی
س۶. اگر در شهری شرقی ماه دیده شود برای همه ی شهرهای غربی هم اول ماه ثابت میشود؟ و یا این به فاصله ی دو شهر بستگی ندارد؟ واگر مثلا کسی در ژاپن که جزو شرقی ترین کشور ها است ماه را ببیند برای کل دنیا اول ماه ثابت میشود؟
ج. اتحاد افق در رؤیت هلال شرط است و مقصود از اتحاد افق، شهرها و یا کشورهایی است که از جهت احتمال رؤیت هلال و عدم احتمال رؤیت یکسان باشند وتشخیص آن با مکلف است.

اعلام رؤیت هلال از رادیو و تلویزیون
س۷. اگر هلال ماه شوال در یک شهر دیده نشود، ولی تلویزیون و رادیو از حلول آن خبر دهند، آیا کافی است یا تحقیق بیشتری واجب است؟
ج. اگر مفید اطمینان به ثبوت هلال گردد یا صدور حکم به هلال از طرف ولی فقیه باشد، کافی است و نیازی به تحقیق نیست.

اختلاف نظر مراجع تقلید در ثبوت عید فطر
س۸. اگر بین مراجع تقلید در ثبوت عید فطر، اختلاف پیش آید، وظیفه مکلف چیست؟ آیا هر مقلّد باید به نظر مرجع تقلید خود مراجعه کند؟
ج. در ثبوت اول ماه تقلید راه ندارد، بلکه اگر شخص از گفته و اعلام نظر مرجع تقلید، اطمینان به رؤیت ماه پیدا کند، باید روزه خود را افطار کند و اگر شک داشت، باید آن روز را روزه بگیرد.

تبعیت از دولت غیر اسلامی‌ در رؤیت هلال
س۹. اگر تبعیت از اعلام رؤیت هلال توسط یک دولت جایز شد، و آن اعلام معیاری علمی‌ برای ثبوت هلال سرزمین‌های دیگر را تشکیل دهد، آیا اسلامی‌ بودن آن حکومت شرط است، یا این‌که عمل به آن حتی اگر حکومت ظالم و فاجر هم باشد، ممکن است؟
ج. ملاک در این مورد، حصول اطمینان به رؤیت در منطقه‌ ای است که نسبت به مکلّف کافی محسوب می‌ شود.


نماز عید در عصر غیبت
س۱۰. به نظر جناب‌عالی، نماز عید فطر و قربان و نماز جمعه، از کدام نوع از واجبات است؟
ج. در عصر حاضر نماز عید فطر و قربان واجب نیست، بلکه مستحبّ است، ولی نماز جمعه واجب تخییری است.

خطبه نماز عید فطر
س۱۱. آیا ایراد خطبه توسط امام در نماز عید فطر واجب است؟
ج. واجب نیست؛ بلکه اگر در زمان غیبت امام معصوم علیه السلام رجاء به جماعت بخوانند، دو خطبه بعد از آن را رجاء به جا می آورند؛ و ترک این خطبه ها در زمان غیبت، جایز است .

مکان نماز عید فطر
س۱۲. خواندن نماز عید فطر در مسجد و زیر سقف افضل است یا زیر آسمان؟
ج. کراهت دارد نماز عید را زیر سقف بخوانند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد