پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

زندگینامه"علامه امینی"صاحب الغدیر

​مروری برفرزندان+آثارمکتوب  وکتابخانه علامه امینی،چگونگی فوت ومدفن آیت الله عبدالحسین امینی...

«عبدالحسین » متولد۱۳۲۰قمری(۱۲۸۱شمسی) روستای «سردها«شهرستان سراب (آذربایجان شرفی)است،جد وی «امین‌الشرع»(واثق) از روحانیان خوشنام شهرش بودکه در۱۶ دی ۱۳۰۰درگذشت وقبرش دروادی السلام نجف است.

علامه امینی(ره)

«پدرِ علامه امینی»آیت الله شیخ احمد امینی ،متولد۱۲۴۹ش. روستای« سَردها »سراب است  که درسال ۱۲۶۵ شمسی به تبریز مهاجرت کرد و دروس مقدماتی را نزد پدرش خواندآنگاه نزد بزرگان تبریز ازجمله علامه میرزا اسد الله بن حاج محسن تبریزی به تحصیل وتهذیب پرداخت ،وی دارای تألیفاتی( تعلیقات بر مکاسب شیخ انصاری، تعلیقات بر لمعه شهید ثانی)می باشد،مدتی پیشنماز یکی از مساجد تبریزبود، در۱۸ دی ۱۳۲۹درتهران فوت کردوامادر«قبرستان نو»شهرقم مدفون است.
«مادرِ علامه امینی» از زنان مؤمن و صالح بود. فرزندش شیخ محمدهادی امینی می‌گوید:مادربزرگم که رحمت خدا بر او باد، مادر پدرم، می‌فرمودند: هر گاه می‌خواستم به فرزندم میرزا عبدالحسین شیر بدهم احساس می‌کردم که چیزی مرا به وضو گرفتن دعوت می‌کند و من هیچ گاه به او، بدون وضو شیر نداده‌ام.

برادران علامه امینی

«غلامحسین»  پسر دوم  بود، سه برادر داشت، بزرگترین ایشان میرزا محمود امینی بود که پانزده سال از علامه بزرگتر بود،برادردیگرش «میرزا محسن امینی» بود که  کتاب هفت جلدی«آینه هدایت در اثبات ولایت» ازخودبرجای گذاشته واما در جوانی،سال ۱۳۶۳ فوت کردند.

فرزندان علامه امینی

علامه امینی دو بار ازدواج کرد. از همسر اول خود چند دختر و سه پسر داشت:
شیخ محمدهادی امینی

حجة الإسلام والمسلمین دکتر شیخ محمدهادی امینی (متولد۱۲۶۶) نویسنده و محققی بود که سراسر عمر خود را در تألیف و تحقیق گذراند.  و در سال۱۳۴۹ از عراق به ایران مهاجرت کرد و در تهران سکونت یافت و در سال۱۳۸۶ درگذشت و در قبرستان باغ بهشت قم به خاک سپرده شد.

شیخ محمدرضا امینی

«حجت الاسلام  محمدرضا امینی نجفی» دومین پسر علامه امینی بود که در نجف اشرف به دنیا آمد ، مقدمات و سطوح را در حوزه نجف تحصیل نمود،وی در میان فرزندان او، بیش از همه ملازم و همراه پدر بود و این همراهی و خدمت، تا آخر عمر پدر ادامه یافت. هنگامی که علامه کتابخانه بزرگ امیر المؤمنین علیه السلام را در نجف تأسیس کرد مدیریت آن را به فرزندش مرحوم شیخ رضا امینی سپرد. او نیز با نظم و دقت مدیریت این نهاد علمی را به انجام رسانده در سفر و حضر، در نجف و هند و سوریه و ترکیه و.. نیز همچون سایه همراه او و در خدمت او بود و در تهیه منابع پژوهشی به او خدمت بسیار کرد.
مرحوم شیخ رضا امینی در سال۱۳۸۸ در تهران از دنیا رفت و در محل کتابخانه  به خاک سپرده شد.
محمدصادق امینی
پسر سوم علامه، در بازار به تجرات چای در نجف اشرف می‌پرداخت و پیش از برداران بزرگترش از دنیا رفت.
همسر دوم علامه، فرزند آیة الله سید علی خلخالی بود و علامه از او دو پسر داشت:
شیخ أحمد امینی

«حجت الاسلام  شیخ احمد امینی نجفی» را علامه به نام پدرش «احمد» نامگذاری کرد.

« احمد »متولد ۱۳۳۶ در تهران است، ‌دوران کودکی و نوجوانی‌اش را در خیابان ایران گذارنده است ، مدرسه علوی تحصیل کرد ۱۴بودکه پدرش را از دست داد. برای تحصیلات حوزوی به قم مهاجرت کرد و سالها نزد علمای قم به تحصیل علوم دینی پرداخت. 

شیخ احمد امینی

وی شرح مفصلی بر اصول الفقه شیخ محمدرضا مظفر در بیست جلد و شرحی بر تجرید علامه حلی نوشت و با همراهان علامه از جمله مرحوم محقق طباطبائی انس یافت. حلقاتی برای تدریس و تدقیق در کتاب الغدیر تشکیل داد و در تدریس الغدیر اهتمام کرد. سالها به پژوهش در منابع کلامی و خصوصاً مباحث امامت پرداخت و به محققان خدمات پژوهشی ارائه کرد. پس از سقوط رژیم بعث در عراق، به احیاء کتابخانه امیرالمؤمنین علیه السلام در نجف پرداخت و به شناساندن الغدیر و مباحث آن همت گماشت.

دکتر محمد امینی
«دکتر محمد امینی »متولد ۱۳۴۱ ، تهران است واما در کانادا تحصیل کرد و در علوم قرآن و علوم حدیث به درجه دکتری رسید. بخشی از سخنرانی‌های علامه را درباره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تحقیق و تدوین کرد و در کتابی مستقل منتشر کرد. وی همچنین خلاصه‌ای از کتاب الغدیر را به زبان فارسی با عنوان «سیری در الغدیر» تألیف و منتشر ساخت. وی در تهران ساکن شد و در دانشگاه‌ها به تدریس پرداخت. پس از سقوط رژیم بعث در عراق، برای احیاء کتابخانه امیر المؤمنین علیه السلام با برادرانش مرحوم شیخ محمدرضا و شیخ احمد امینی به نجف مهاجرت کرد و در سامان دادن به کتابخانه تلاش بسیار نمود. او همچنین کتابی تاریخی و مفصل درباره ازدواج ام کلثوم با عمر تألیف کرد.

اوّلین معلم علامه امینی ، پدرش« میرزا احمد امینی تبریزی» بوده است. وی که خود اهل فضل و در زهد و تقوا و علم در بین اقران معروف بود، مقدمات خواندن و نوشتن و برخی از کتاب های رایج را در خانه به او آموخت.

وقتی پدرش متوجّه استعداد فوق العاده و هوش سرشار فرزندشان شدند او را برای تکمیل تحصیلات به معروف ترین مدرسه علمیه آن روز تبریز برده و از آن پس علامّه امینی نزد استادان ممتازی چون سیدمحمد موسوی معروف به «مولانا» و آیة اللّه سیدمرتضی خسروشاهی و آیة اللّه حسن توتونچی به آموختن دانش پرداخت.
«عبدالحسین»بنابه توصیه اساتید،راهی نجف شدتااز حوزه علمیه نجف که آن زمان رونفش زبانزدخاص وعام بود بهره مندشود.

علامه امینی  از محضر استادان مبرزی چون آیة اللّه سیدابوالحسن اصفهانی و آیة اللّه میرزا محمد نائینی و مرحوم آیة اللّه شیخ محمدحسین کمپانی و شیخ محمدحسین کاشف الغطا،کسب فیض نمود،همچنین  از برکات بی پایان معنوی بارگاه مولی الموحدین علی بن ابی طالب علیه السلام برخوردار شد.

آثاروتألیفات علامه امینی

۱۳- الغدیر ، مجموعه «الغدیر»از معروفترین وشاخص ترین آثار  علامه امینی  است که برای تألیفش سختی های زیادی رامتحمل شد.

۲-  تفسیر سوره فاتحه.

۳- شهدای فضیلت : به شرح حال دانشمندان شیعه که از قرن چهارم تا عصر حاضر به شهادت رسیده اندمی پردازد.

۴- سیرتنا و سنّتنا :در پاسخ به علّت محبّت فراوان شیعه به اهل بیت علیهم السلام و مذمت غلات است.

۵- تحقیق و تصحیح کامل الزیارات ابن قولویه.

۶- ادب الزائر در آداب زیارت امام حسین علیه السلام.، 

۷-ریاض الانس

۸- تعلیقه بر مکاسب و رسائل شیخ انصاری

۹- العترة الطاهرة فی الکتاب العزیز

۱۰- ثمرات الاسفار

۱۱- رجال آذربایجان 

الغدیر
علامه امینی رحمه الله بیشتر عمر خود را صرف تدوین و نگارش کتاب الغدیر کرد. وی حدود چهل سال و هر روز شانزده ساعت در تهیه مطالب این دائرة المعارف بزرگ اسلامی زحمت کشید. این اثر مشتمل بر بیست جلد است که تاکنون یازده جلد آن چاپ و منتشر شده است. وی در تبیین هدف خود از نگارش الغدیر گفته است «الغدیر ملل اسلامی را در یک صف واحد متحد و متشکل می سازد. مجموعه مطالب این اثر اتحادی را که در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم در سایه همدلی اسلامی بین صفوف مسلمین بود دوباره به جوامع اسلامی برمی گرداند». در یک نگاه تمامی مطالب الغدیر در دو موضوع کلی خلاصه می شود: اثبات ولایت مطلقه ائمه معصوم علیهم السلام از طریق اثبات خلافت بلافصل امیر المؤمنین علیه السلام ؛ نفی ولایت غیر معصوم در اسلام.

کتابخانه علامه امینی


یکی از کارهای مهمّ علاّمه امینی احداث کتابخانه بزرگی در نجف اشرف است. وی پس از زحمات فراوانی که در جمع آوری الغدیر متحمل شده بود، به فکر احداث کتابخانه ای در نجف اشرف می افتد. وی در زمان تدوین الغدیر تقریبا به اغلب کتابخانه های معتبر جهان که احتمال می داد در آنها مطالبی مفید یافت شود سر زد و بدین منظور سفرهای زیادی به کشورهای مختلف جهان چون پاکستان، هند، سوریه و ترکیه کرد. وقتی کتابخانه های مجهز دنیا را دید که دارای صدها هزار جلد کتاب نفیس هستند از این که حوزه نجف به عنوان مهم ترین حوزه اسلامی فاقد این گونه کتابخانه ها بود که پاسخ گوی محققان و طالبان علم باشد بسیار ناراحت شد.

آن گاه در صدد برآمد کتابخانه مجهزی بنا نماید و پس از تلاش های پی گیر در روز عید غدیر سال ۱۳۷۹ کتابخانه امیرالمؤمنین علیه السلام را راه اندازی کرد. این کتابخانه در ابتدای افتتاح دارای حدود چهل و دو هزار جلد کتاب بوده است و همه ساله به مقدار کتاب های آن افزوده شده است. نقل می کنند صاحب الذریعه، مرحوم شیخ آقا بزرگ تهرانی، وقتی آن کتابخانه را دیدند فرمودند: «اگر از مردم پروا نمی کردم بر درگاه کتابخانه سجده می کردم».

نشانی کتابخانه

هنگامی که از «باب قبله »حرم امیرالمؤمنین در نجف خارج می‌شوید، به خیابان «شارع الرسول» می‌رسید که در این خیابان گنجینه‌های عظیمی از جمله کتابخانه علامه امینی و مزار ایشان را در خود جای داده است.هنگامی که از باب قبله حرم امیرالمؤمنین در نجف خارج می‌شوید، به خیابان «شارع الرسول» می‌رسید که در این خیابان گنجینه‌های عظیمی از جمله کتابخانه علامه امینی و مزار ایشان را در خود جای داده است.


علامه امینی رحمه الله در کنار کارهای تحقیقاتی و خدمات فرهنگی بزرگ، از تبلیغ و منبر که از مؤثّرترین شیوه های ترویج معارف اسلامی بود غافل نبودند. ایشان در زمان خود یکی از مبلغان وارسته به حساب می آمدند. در مجموعه سخنرانی هایشان جز رضایت خداوند و تبیین معارف اهل بیت علیهم السلام هدف دیگری نداشتند. در کنار مسافرت های علمی و تحقیقی که داشتند به هر شهر یا کشوری که وارد می شدند، بخشی از وقت خود را صرف ایراد سخنرانی های روشنگرانه علمی می کردند و بذر محبّت و مودّت اهل بیت علیهم السلام را در سرزمین دل های عاشقان می پاشیدند.

نقل می کنند وقتی از ولایت اهل بیت علیهم السلام و مظلومیت امیرالمؤمنین علیه السلام سخن می راندند همیشه اشک از چشمانشان جاری می شد و مستمعان را بی اختیار به گریه وا می داشتند. بعدها برخی از مجموعه سخنرانی های ایشان به صورت کتاب منتشر شد، از جمله آن ها زندگی نامه حضرت زهرا علیهاالسلام است.

۲۰۱۵۰۹۲۰_۱۸۳۹۳۹_2

آیت الله صافی گلپایگانی درکتابخانه علامه امینی،توضیحات متولی کتابخانه(شیخ احمد)

وفات علامه امینی

در سال های پایان زندگی دچار کسالت و ناراحتی جسمی شده و در نهایت به دنبال شدّت یافتن کسالت در عصرروزجمعه ۲۸ ربیع الثانی ۱۳۹۰ (۱۲ تیر ۱۳۴۹) به هنگام اذان ظهر دعوت حقّ را لبیک گفتند.(۶۸سالگی)

در آخرین ساعات زندگی به  فرزندش(محمدهادی) می‌گوید با آبی که به تربت امام حسین علیه السلام ممزوج است لب های مرا مرطوب کنید و دعاهای صحیفه سجادیه امام زین العابدین علیه السلام را برایم بخوانید. آن گاه خود نیز به همراه فرزند «مناجات متوسّلین» و «مناجات معتصمین» را با صدای حزین زیر لب زمزمه می کنند. ناگهان در لحظات نزدیک به اذان ظهر درحالی که عبارت: «اللهمّ اِنّ هذِهِ سکراتُ الموت قد حلّت فاقبل اِلیّ بوجهک الکریم» را زمزمه می کردند، جان به جان آفرین دادند و به دیار باقی منتقل شدند.

محل دفن علامه امینی، خانه‌ای بود که در کنار کتابخانه متعلق به سادات اخوی بود و مالک خانه از ایشان درخواست نمود که وصیت کند تا در این خانه در کنار کتابخانه‌ای که خود آن را تأسیس کرده و به نام امیرالمؤمنین علیه السلام نامگذاری کرده دفن شود. علامه نیز پذیرفت و سرانجام در همان مکان به خاک سپرده شد.

سفارش عجیب علامه امینی به فرزند/ مزار مؤلف الغدیر+تصاویر

«محمدهادی امینی» فرزند علامه امینی می‌نویسد: پس از گذشت چهار سال از فوت پدر، در شب جمعه‌ای قبل از اذان صبح، پدرم را در خواب دیدم،‌او بسیار شاداب و خرسند بود، جلو رفتم و پس از سلام و دست‌بوسی گفتم: پدر جان! در آنجا چه عاملی باعث سعادت و نجات شما شد؟
پدرم گفت: چه می‌گویی؟
دوباره عرض کردم:آقاجان! در آنجا که اقامت دارید،کدام یک از اعمالتان موجب نجات شما شد؟ کتاب الغدیر یا سایر تألیفات شما یا تأسیس بنیاد و کتابخانه امیرالمؤمنین(ع)؟!
او اندک تأملی کرد و سپس گفت: فقط زیارت اباعبدالله الحسین(ع)!
عرض کردم: شما می‌دانید اکنون روابط ایران و عراق تیره شده و راه کربلا بسته است، برای زیارت چه کنیم؟
فرمود: در مجالس و محافلی که جهت عزاداری امام حسین(ع) بر پا می‌شود، شرکت کنید تا ثواب زیارت امام حسین(ع) را به شما بدهند.
سپس فرمود: پسرجان! در گذشته بارها به تو یادآور شدم و اکنون نیز توصیه می‌کنم که« زیارت عاشورا را به هیچ عنوان ترک مکن» زیارت عاشورا بخوان و آن را وظیفه خودت بدان، این زیارت دارای آثار، برکات و فواید بسیاری  است که موجب نجات و سعادتمندی تو در دنیا و آخرت می‌شود.

توضیحات مدیریت سایت-پیراسته فر:علامه «عبدالحسین امینی» درعصرروزجمعه ۱۲ تیر ۱۳۴۹ درمنزلش «تهران »فوت کردند، پس از تشییع باشکوه در تهران، با هواپیما به بغداد برده شد و در شهرهاى مقدس کاظمین و کربلا تشییع گردید و سرانجام به نجف اشرف منتقل شد و پس از تجدیددیداروتفدیرازتوفیقات  مولایش، درهمان شهر(نجف)دریکی ازاتاقهای  کتابخانه اش  به خاک سپرده شد.

برای اطلاع  ازاقدامات وزحمات علامه  امینی به این لینک مراجعه کنید:

حواله ۲ امام "کتاب"علامه امینی،ماجرایی عجیب ازحاجت گرفتن                                     

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد