پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

مرگ ۴ کوهنوردگنج یاب"سنگ یشم"نیشابور

  گازگرفتگی ۶ کوهنورد(گنج یاب) در داخل غار«روستای چاه نسر» میان جلگه.نیشابور

در جستجوی «سنگ یشم » حفاری با دستگاه «هیلتی »کرده‌بودند.

از «موتور برق بنزینی »برای تأمین روشنایی داخل غار استفاده کرده بودند که به علت کمبود اکسیژن و وجود گازهای سمی در داخل غار، دچار گازگرفتگی شده و چهار تن آنان پیش از حضور امدادگران جان باخته بودند.

مرگ ۴ نفربه دلیل کمبود اکسیژن و وجود گازهای سمی در داخل غار 

پنج شنبه، ۲۰ آبان ۱۴۰۰رئیس جمعیت هلال احمر نیشابور گفت: عملیات جستجو و نجات ۶ شهروند که در داخل غار در ارتفاعات روستای  «چاه‌نسَر» بخش میان جلگه نیشابور گرفتار گازگرفتگی و مسمومیت شده بودند ۴ فوتی و ۲ مصدوم برجای گذاشت.

​خبرگزاری  فارس نوشت: اسماعیل شاه بیگی اظهار کرد: پس از اعلام مرکز مدیریت و کنترل عملیات هلال احمر استان(EOC) مبنی بر گازگرفتگی ۶ شهروند(۳ نفر غیربومی) در داخل غاری در ارتفاعات روستای چاه نسر بخش میان جلگه، هماهنگی لازم با دبیر ستاد بحران شهرستان، رئیس مرکز اورژانس، مدیرعامل آتش‌نشانی، بخشدار میان جلگه و مرکز ۱۱۰ جهت اعزام تیم‌های تخصصی صورت گرفت که این مهم با حضور به موقع عوامل همکار اورژانس ۱۱۵ و تیم تخصصی سازمان آتش‌نشانی نیشابور آغاز شد.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:این افرادازحفاران غیرمجازبودندکه درجستجوی «سنگ یشم» بودند.

«سنگ یشم» چیست؟

سنگ یشم۲نوع است 

سنگ قیمتی یشم را (Jade )
«سنگ جیدیت»: یشم سبز (jadeite)
«سنگ نفریت»: در رنگ‌های متنوع (nephrite)

«نفریت» رایج‌ترین انواع سنگ یشم است که ارزش آن بیشتر به کیفیت هنری شکل دادن و شیوه حک کردن نقش خاص روی آن بستگی دارد تا به خود سنگ واقعی. از نفریت در دوران باستان و ماقبل تاریخ به علت داشتن سختی بالا همچون استیل به عنوان سلاح و ابزار چاقو تیز و جنگی استفاده می شد که به همین دلیل در مشرق زمین به «سنگ تبر» معروف بود.

در بسیاری از جواهرات و مصنوعات طلا از «سنگ نفریت» استفاده می‌شود به این خاطر که قیمت پایینی دارد و هزینه ساخت آن کم است.
اما «سنگ جیدیت» به دلیل کیفیت بالای شفافیت و سایه‌های سبز عمیقی که دارد، بسیار ارزشمندتراست.

این سنگهادراموردرمان(طب)نیزکاربرددارند.

رئیس جمعیت هلال احمر نیشابور افزود: در این عملیات مشترک که با حضور عوامل آتش‌نشانی، اورژانس، تیم امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیشابور، عوامل انتظامی و اهالی روستا از ساعت یک بامداد روز چهارشنبه آغاز شد، عوامل عملیاتی به دلیل صعب العبور بودن راه بخشی از مسیر را پیاده طی طریق کردند و پس از رسیدن به موقعیت حادثه با برپایی کارگاه و ۷ ساعت عملیات طاقت‌فرسای امداد در کوهستان دو مصدوم را نجات دادند که به مرکز درمانی انتقال یافتند.

 گاز گرفتگی در غار جان ۴ نفر را گرفت

وی اظهار تأسف کرد: به دلیل کمبود اکسیژن و وجود گازهای سمی در داخل غار چهار نفر جان باخته بودند که توسط امدادگران پیکر ایشان به بیرون غار منتقل شد.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:کوهنوردان ازحفاران غیرمجازبودندکه در جستجوی «سنگ یشم »در داخل غار اقدام به حفاری با دستگاه «هیلتی» کرده‌ بودند.

ایسنانوشت: فرمانده انتظامی شهرستان نیشابور از فوت چهار تن و مصدوم شدن ۲ نفر دیگر بر اثر خفگی در غاری در بخش میان جلگه این شهرستان خبر داد.

سرهنگ علیرضا حسینعلی زاده گفت: در پی اعلام مرکز فوریت‌های ۱۱۰ مبنی بر یک مورد حادثه در ارتفاعات روستای چاه نسر بخش میان جلگه شهرستان نیشابور، بلافاصله مأموران انتظامی پاسگاه عشق‌آباد به همراه ماموران امدادی آتش‌نشانی و هلال احمر به محل اعزام شدند.

به گزارش روابط عمومی فرماندهی انتظامی نیشابور وی افزود: با حضور مأموران انتظامی و امدادی در محل حادثه که در یک نقطه صعب‌العبور بود، در بررسی‌های اولیه مشخص شد ۶ نفر در جستجوی «سنگ یشم »در داخل غاری اقدام به حفاری با دستگاه هیلتی کرده‌اند.

این مقام انتظامی اظهار کرد: با توجه به روشن بودن موتور برق در مکان مذکور و انتشار گاز حادثه مزبور اتفاق افتاد. 

حسینعلی زاده خاطرنشان کرد: اجساد جهت اقدامات قانونی به سردخانه انتقال و در این خصوص پرونده تشکیل شد؛ ابعاد مختلف این حادثه از سوی کارشناسان در دست بررسی است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی نیشابور نیز در رابطه با این حادثه گفت: در ساعت ۱:۰۹ بانداد ۱۹ آبان ماه طی تماس با مرکز ارتباطات مبنی بر گاز گرفتگی ۶ نفر در ارتفاعات چاه نسر، پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ شهر عشق آباد و عطائیه به محل حادثه اعزام شدند.

جستجو برای سنگ یشم جان ۴ نفر را گرفت

مصطفی افشار نیک توضیح داد: هنگام رسیدن کارشناسان اورژانس ۱۱۵ بر بالین مصدومان که توسط تیم  آتش نشانی و هلال احمر از محل خارج شده بودند متاسفانه چهار نفر(حدود ۳۰ الی ۴۰ سال) به علت مسمومیت با گاز مونوکسید کربن فوت کرده بودند و ۲ مصدوم دیگر بعد از انجام اقدامات اولیه درمانی توسط کارشناسان اورژانس ۱۱۵ به مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی ۲۲ بهمن انتقال داده شدند.

بنا بر اعلام روابط عمومی اورژانس ۱۱۵ نیشابور وی افزود: ۲ مصدوم در حال حاضر با هوشیاری کامل در بخش اورژانس بیمارستان ۲۲ بهمن بستری هستند و به گفته مصدومان حادثه، این افراد به قصد معدن یابی(معدن طلا، یشم و...)  در حال کاوش بوده‌اند و تعدادی از این افراد نیز غیر بومی بوده‌اند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی اظهار کرد: به گفته شاهدان حادثه تعدادی از افراد نیز از محل حادثه(هنگام رسیدن نیروهای نظامی و امدادی) متواری شده‌اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد