اتصال نمازجماعت«طبقات فوقانی وهمکف» ....صفوف«زمین شیب دار»....نمازگزارانی که«پشت دیوار»صف جلویی رانمی بیند...
راه حلی برای ستون(حائل)ی که مانع اتصال جماعت است.
اتصال نمازجماعت
سئوال:(حائل)
مسجدی در کراچی، که نماز جماعت در آن برپا می شود، دارای چهار طبقه و طبقۀ هم کف است؛ حالت نمازگزاران در طبقات به شرح زیر است که:
الف. بعضی از نمازگزاران، در طبقۀ اول و بعضی از نمازگزاران طبقۀ هم کف می توانند امام جماعت را ببینند.
ب. بعضی از نمازگزاران طبقۀ دوم و طبقۀ سوم می توانند بعضی از نمازگزاران طبقۀ
هم کف را ببینند؛ ولی هیچ کدام از آنان نمی توانند امام جماعت را که در طبقۀ هم کف است ببینند.
ج. و اما نمازگزاران طبقۀ چهارم نمی توانند هیچ کدام از نمازگزاران طبقۀ هم کف و طبقۀ اول را ببینند؛ آن ها فقط می توانند بعضی از نمازگزاران طبقۀ دوم و طبقۀ سوم را ببینند.
در این جا اضافه می کنم که در هر طبقه، صف های نمازگزاران برپا است و هیچ طبقه تماماً خالی نمی باشد؛ آیا نماز جماعت در طبقات اول، دوم، سوم و چهارم در مسجد فوق ان شاء الله قبول است یا خیر؟
پاسخ دفترامام خمینی:
بسمه تعالی، در صورتی که طبقات نسبت به یکدیگر علوّ فاحش نداشته باشد و کسی که در صف اول هر طبقه می ایستد، از صف قبل از خودش در طبقۀ قبل، ولو یک نفر را ببیند، نماز صحیح است.
بسمه تعالی
حضور مبارک حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، پیشوای بزرگ مسلمین جهان، اطال الله عمره الشریف.
ضمن عرض سلام و آرزوی سلامتی برای آن حضرت به عرض عالی می رساند که با در نظر داشتن فتوای آن حضرت، در این زمان که امام جماعت یا جمعه در شبستان مسجد اعظم قم ایستاده و صف نمازگزاران تا میدان آستانه و« اطراف مقبرۀ شیخان و خیابان چهارمردان» و... کشیده می شود، تکلیف نمازگزاران چیست؟ چون که به هیچ نحو (چه بدون واسطه، چه با واسطه) امام جماعت را نمی بینند؟ نکتۀ قابل توجه این که اکثر نماز جمعه ها با همین مشکل روبه رو هستند.
پاسخ دفترامام خمینی:
بسمه تعالی، اگر مأموم از صف قبل از خودش و لو یک نفر را بتواند ببیند و اتصال برقرار باشد اشکال ندارد.
در وسط مسجد حوضی است که صف های جماعت طویل می شوند و عده ای در جایی می ایستند که از طرف چپ یا راست متصل هستند ولی پیش روی آن ها حوض آب است؛ این گونه اتصال کافی است؟
پاسخ دفترامام خمینی:
بسمه تعالی، کافی است.(اتصال جماعت برقراراست).
چگونگی اتصال کسانى که پشت ستون ایستاده اند
سئوال :اقتدا کردن کسانی که پشت ستون ایستاده اند چه حکمی دارد؟
پاسخ آیت الله مکارم شیرازی :کسى که پشت ستون ایستاده اگر از طرف راست یا چپ به واسطه مأموم دیگر به امام متصل باشد کافى است.
سئوال:
اگر امام جماعت در محراب و جای پایینی ایستاده و عده ای از مأمومین هم در محل بالایی ایستاده و اقتدا کنند و بعد عدّۀ دیگری در صف های عقب یا طرف یمین و یسار اقتدا کنندگان مزبور، در جایی که سطح آن، مساوی با محراب و جای ایستادن امام است ـ ولی از محل ایستادن اقتداکنندگان نزدیک که به واسطۀ آنان اتصال می یابند پایین تر باشد ـ قرار گیرند، آیا اقتدای همان عدۀ دیگر صحیح است یا نه؟
پاسخ دفترامام خمینی:
بسمه تعالی، با فرض صدق وحدت مکان و اجتماع، اشکال ندارد.
سئوال:در طبقه دوم در داخل مسجد مأمومین زن یا مرد اقتدا می نمایند، در لبۀ این طبقه یک دیوار نیم متری یک آجره یا نیم آجره وجود دارد که در پشت آن ایستاده و اقتدا می نمایند. آیا وجود این دیوار ضرری به جماعت آن ها می زند یا خیر؟
چواب دفترامام خمینی:
بسمه تعالی، اشکال ندارد.
سئوال: صفوف زیاد و متعدد در نماز جماعت وجود دارد و شیب زمین اندک اندک است، به طوری که عرفاً صف بعد با صف قبل شیب قابل ملاحظه ای ندارد؛ ولی در صف های بعدی و اخیر مکان مأمومین با مکان امام نیم متر ـ کمتر یا بیشتر ـ پایین تر است این مقدارها با توجه به صفوف زیاد نماز اشکال دارد یا خیر؟
پاسخ دفترامام خمینی:
بسمه تعالی، در فرض مذکور اشکال ندارد.
دروازه های دیوار شمالی مسجدالاقصی: دروازه شیرها، دروازه حتا و دروازه العتم.
در دیوار غربی مسجدالاقصی ۷ دروازه: دروازه مغربی است. دروازه الغوانیمه، دروازه النظیر، دروازه آهن، دروازه المطهره، دروازه القطنین و دروازه السیلسیله.
نمازعیدفطردرفلسطین -مسجدالاقصی
حدود ۲۰۰ هزار نمازگزار امروز (دوشنبه) نماز عید فطر را در مسجدالاقصی اقامه کردند.
به گزارش رویا الیوم، بخش قدیمی شهر قدس اشغالی(اسرائیل) از ساعات اولیه صبح امروز دوشنبه ۱ شوال ۱۴۴۳( ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱) شاهد ورود گسترده شهروندان، خانوادهها و کودکان فلسطینی به منظور مشارکت در نماز عید فطر بود و هزاران تن از شهروند فلسطینی صبح امروز نماز عید سعید فطر را در مسجدالاقصی اقامه کردند.
حضور نظامی نیروهای اسرائیلی در ورودیهای بخش قدیمی شهر قدس و دروازههای منتهی به مسجدالاقصی به ویژه دروازه «المغاربه» محدود شده بود.
پیشتر در میان تدابیر شدید امنیتی و علیرغم محدودیتهای فراوان ایجاد شده از جانب رژیم صهیونیستی، هزاران نمازگزار فلسطینی، ظهر روز جمعه، خود را به مسجدالاقصی رساندند تا در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، نماز جمعه را در باشکوهترین حالت خود برگزار کنند.نمازعیدفطر درعربستان،فلسطین،عراق،مصروسوریه
درجهان : ۵۱۳ میلیون نفر مبتلا به کروناشدند.
جان باختگان کرونا درجهان(۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱) : ۶ میلیون و ۲۶۲ هزار نفر
جان باختگان کرونایی درایران: ۱۴۱ هزار و ۱۱۴ نفر(سهم ایران ازفوت شدگان)
نماز عید فطر«بدون فاصلهگذاری» در مسجدالحرام اقامه شد۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
همزمان با عید سعید فطر در عربستان، متولیان «مسجدالحرام» فضا را برای حضور نمازگزاران عید فطر آماده کرده و نماز عید سعید فطر« بدون محدودیت های کرونایی»در خانه خدا برگزار شد.
عربستان روز را عید فطر اعلام کرد و بر این اساس، شب گذشته با اعلام رسمی عید سعید فطر در مسجدالحرام، تکبیر نماز عیدفطر پخش شد و پس از آن زائران و نمازگزاران این عید سعید را به یکدیگر تبریک گفتند.
نماز عید سعید فطر امسال با حضور حداکثری زائران برگزار شد و در حالی که در ۲ سال گذشته محدودیتهایی برای برپایی این مراسم بود، امسال زائران بدون هیچ محدودیتی در کنار یکدیگر نماز عید فطر را اقامه کردند.
نمازمسجدالحرم
«ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» پادشاه عربستان به همراه «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان -نمازعیدفطر-مسجد الحرام- مکه مکرمه نماز عید فطر را همراه با نمازگزاران که در مسجد الحرام حضور یافته بودند ادا کرد.
نمازعیدفطر مسجدالحرام(۱ شوال ۱۴۴۳) ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
نمازمسجدالحرام
نمازعیدفطر-مسجدالحرام
مسجدالحرام-موسم حج-قبل ازشیوع کرونا.
نمازعیدفطردرفلسطین -مسجدالاقصی
حدود ۲۰۰ هزار نمازگزار امروز (دوشنبه) نماز عید فطر را در مسجدالاقصی اقامه کردند.
به گزارش رویا الیوم، بخش قدیمی شهر قدس اشغالی(اسرائیل) از ساعات اولیه صبح امروز دوشنبه ۱ شوال ۱۴۴۳( ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱)
اورشلیم«دیوار نُدبه»مقدسترین مکان مذهبی یهودیان است که بر روی تپه «موریا» در شهر اورشلیم قرار دارد. به باور یهودیان دیوار ندبه از آخرین باقیماندههای هیکل سلیمان و دومین پرستشگاه اورشلیم و مرکز دعا و منبع الهام برای یهودیان در اسراییل و سراسر جهان میباشد.
«دیوار ندبه» بخشی از مسجد الاقصی ( شرق اورشلیم)کشور(اسرائیل-فلسطین) است
مسلمانان آن را دیوار بُراق (حائِط البُراق) میخوانند
مراسم نیایش درکناردیوارندبه-زنان باچادر
«معراج»سیر مسجدالحرام(مکه) الی مسجدالاقصی (فلسطین)
پیامبر اسلام در شب معراج درآن نمازخواندند
فاصله مکه تا«اورشلیم»(فلسطین) ۱۲۴۰کیلومتراست(هوایی)باهواپیما،حدود ۸۰دقیقه زمان می برد.
سُبْحَانَ الَّذِی« أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى» الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا/۱اسراء.
به اعتقاد یهودیان، دیوار ندبه باقیمانده از دیوار هیکل سلیمان یا معبد باستانی یهودیان است که در اورشلیم شدهبود و بعدها توسط رومیها، ویران شد.
حضور نظامی نیروهای اسرائیلی در ورودیهای بخش قدیمی شهر قدس و دروازههای منتهی به مسجدالاقصی به ویژه دروازه «المغاربه» محدود شده بود.
پیشتر در میان تدابیر شدید امنیتی و علیرغم محدودیتهای فراوان ایجاد شده از جانب رژیم صهیونیستی، هزاران نمازگزار فلسطینی، ظهر روز جمعه، خود را به مسجدالاقصی رساندند تا در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، نماز جمعه را در باشکوهترین حالت خود برگزار کنند.
«شیخ عکرمه صبری»(امام جمعه مسجد الاقصی)رئیس شورای عالی اسلامی بیت المقدس.
نمازجمعه سومین هفته رمضان ۱۴۴۴ درمسجدالاقصی ۷ آوریل ۲۰۲۳(۱۸ فروردین ۱۴۰۲)
اداره اوقاف اسلامی فلسطین در قدس پیشتر در بیانیهای اعلام کرده بود که بیش از ۱۶۰ هزار نمازگزار فلسطینی در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، نماز جمعه را در مسجد الاقصی برگزار کردند.
تصاویر هوایی از مسجدالاقصی
جمعه(۳۱ مارس ۲۰۲۳) ۲۵۰ هزار فلسطینی برای اقامه نماز در دومین جمعه ماه مبارک رمضان، با وجود محدودیتهای شدید نظامیان رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی رفتند.
نمازجمعه مسجدالاقصی
نمازجمعه درفلسطین(مسجدالاقصی)
اولین نمازجمعه مسجدالاقصی درماه رمضان ۱۴۴۴(۴ فروردین ۱۴۰۲)۲۴ مارس ۲۰۲۳
توضیحات مدیریت سایت-پیراسته فر:ابواب مسجدالاقصی
پنج در مسدود عبارتند از دروازه سه گانه، دروازه دوگانه، دروازه واحد، دروازه رحمت و دروازه تشییع جنازه.
دروازه ها ی دیوار شمالی مسجد الاقصی:
۱-دروازه شیرها(باب الأسباط)
۲-دروازه حتا(باب حطة)
۳-دروازه العتم.
و در دیوار غربی هفت دروازه:
۱-دروازه مغربی(المغاربه)(باب المغاربة)
۲-دروازه الغوانیمه(باب الغوانمة)
۳-دروازه النظیر(باب الناظر)
۴-دروازه آهن(باب الحدید)
۵-دروازه برزخ(باب المطهرة)
۶-دروازه القطنین(باب القطانین)
۷-دروازه السیلسیله.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:دربرخی منابع -عربی-اسامی «دروازه های مسجدالاقصی»(ابواب مسجدالاقصی) ،متفاوت نوشته اند
«مسجد الاقصی» دارای «۱۵ دروازه» است که «۱۰ در باز» و «۵ در بسته» است.
«باب الأسباط»،«باب الغوانمة»،«باب حطة»،«باب الغوانمة»،«باب المغاربة»،«باب الجنائز»،«باب الناظر»،«باب الثلاثی»،«باب القطانین،«باب المزدوج»،«باب الحدید»،«باب الرحمة»،«باب المطهرة»
دروازه های باز:
دروازه های باز شده مسجدالاقصی عبارتند از: باب الاسباط، باب حطاء و باب الاطم که این سه در در دیوار شمالی مسجدالاقصی قرار دارند. دروازه مغربی، دروازه الغوانمه، دروازه النذیر، دروازه الحدید، دروازه المطهره، دروازه القطانین و دروازه السیلسیله.
دروازه مغربی، معروفترین و پربازدیدترین دروازه الاقصی است.
«مسجد الاقصی دارای ۱۴ در» در امتداد دیوار مسجد است که ۴ در آن بسته و ۱۰ دروازه باز است که ۳ در ضلع شمالی آن، دروازه های حطا، ال. اتم و الاسباط در حالی که در ضلع غربی ۷ دروازه هستند:
۱- دروازه الغوانیمه .۲-دروازه الغوانیمه.
۳-دروازه النظیر.
۴-دروازه آهن.
۵-دروازه المطهره.
۶-دروازه القطنین.
۷-دروازه السیلسیله.
«مساحت مسجدالاقصی ۱۴۴۰۰۰ متر مربع» و طول آن ۴۹۰ متر غربی، ۴۶۲ متر شرقی، ۳۱۰ متر شمالی و ۲۸۰ متر جنوبی است.
درهای مسجدالاقصی که بر فراز تپهای در گوشه جنوب شرقی شهر قدیمی بیتالمقدس معروف به «قدیمی شهر» بر روی تپهای قرار دارد، تماماً چوبی است که از یک یا دو دریچه تشکیل شده است.
مسجدالاقصی به نام های «بیت المقدس»« ائلیا»معروف است.
اسراییل از سال ۱۹۶۷ کلیدهای دروازه محله مغربی را که آن را تخریب کرد، تصرف کرده بود و باز و بسته شدن آن را کنترل می کند.
مسجد الاقصی دارای ۴ مناره است که قدمت آن به دوران ممالیک می رسد که ۳ مناره در یک ردیف در غرب مسجد و یکی در ضلع شمالی نزدیک به دروازه شیرها قرار دارد.
«نماز عید فطر» در بینالحرمین- کربلا ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
نماز عیدفطر بدون رعایت پروتکلهای بهداشتی، با حضور زائران در کنار یکدیگر به صورت جماعت برگزار شد.
«نماز عید فطر» بینالحرمین- کربلا ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
«نماز عید فطر» بینالحرمین- کربلا ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
«نماز عید فطر» بینالحرمین- کربلا ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
«نماز عید فطر» بینالحرمین- کربلا ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
«نماز عید فطر» بینالحرمین- کربلا ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
«نماز عید فطر» بینالحرمین- کربلا ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
«نماز عید فطر» بینالحرمین- کربلا ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
نمازعیدفطر درسوریه
«بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه روزدوشنبه(۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ ) برای اقامه نماز عید فطر در« مسجد جامع الحسن» واقع در منطقه المیدان دمشق حاضر شد.
نمازعیدفطر درسوریه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
نمازعیدفطر درسوریه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
نمازعیدفطر درسوریه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
در«مصر» ازسال پیش پروتکلی نداشتند!
نمازعیدقربان(ضُحی)درمصر ۲۸ تیر ۱۴۰۰
نمازعیدفطر در قاهره ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«ویروس کرونا چه تاریخی شیوع پیداکرد؟»
اولین فردمبتلابه ویروس کرونا(کووید-۱۹) درجهان-در شهر« ووهان»کشور چین در۱۲دسامبر۲۰۱۹(پنج شنبه، ۲۱ آذر ۱۳۹۸)شناسایی شد.
درایران ،برای اولین بار بامرگ ۲نفردر«قم»روزچهارشنبه(۳۰بهمن۱۳۹۸)اعلام شد.
اندازه ویروس کرونا
ویروس شناس روسی(دیمیتری ایوانوفسکی)،قطرویروس را: بین ۱۰ تا۴۰۰ nm می داند.
قبرکرونایی.
آمار جان باختگان کرونا درجهان(۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱) : ۶ میلیون و ۲۶۲ هزار نفر
جان باختگان کرونایی درایران: ۱۴۱ هزار و ۱۱۴ نفر(سهم ایران ازفوت شدگان)
آخرین وضعیت کرونا درایران(۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱) :
وزارت بهداشت آمار جدیدی از تعداد مبتلایان و فوت شدگان کرونا را اعلام کرد. در ۲۴ ساعت گذشته ۶۹۷ بیمار مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند. در یک روز گذشته ۱۸ نفر جان خود را از دست دادند.
از دیروز تا امروز(۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱)، ۶۹۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی و ۱۲۸ نفر از آنها بستری شدند.
مجموع بیماران کرونا در کشورایران به ۷ میلیون و ۲۲۳ هزار نفر رسید.
در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸ بیمار کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان به ۱۴۱ هزار و ۱۱۴ نفر رسید.
مسمومیت ۲۶۸ نفر ، مرگ ۲۲نفر بامصرف مشروبات الکلی (۱۴ مهر ۱۳۹۷)دربندعباس
۱۰فوتی و ۴۵ دیالیزی آمار نهایی مسمومیت الکلی در بندرعباس /۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
مجموعا ۷۵ نفر بر اثر مسمومیت الکلی به بیمارستان مراجعه کردند که ۴۵ نفر دیالیز شدند و حال ۴ نفر از مسموم شدگان دیگر نیز وخیم گزارش شده است که به دستگاه ونتیلاتور متصل هستند.
مرگ ۵ نفر و مسمومیت ۴۸ نفر براثرمصرف مشروبات الکلی دربندرعباس ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان صبح امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار کرد: ۴۸ نفر طی دو روز اخیر تا صبح امروز در پی طغیان مسمومیت الکلی در بندرعباس به بیمارستانها مراجعه کردهاند که ۵ نفر از آنها فوت شدند.
خانم «دکترنوروزیان» گفت: ۵ فوت شده شامل ۴ آقا و یک خانم با سن ۲۲ تا ۵۱ سال بودند.
به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، ۱۱ نفر در «آیسییو»(ICU) قرار دارند و بدحال هستند، ۸ نفر ترخیص شدند که برخی با رضایت شخصی بوده است و ۳ نفر نیز دچار تاری دید(اختلال بینایی) شدید هستند.
نوروزیان همچنین ادامه داد: مابقی مراجعهکنندگان در دو «بیمارستان شهید محمدی» و «بیمارستان خلیج فارس» بستری هستند./خبرگزاری فارس۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:مسمومیت ۲۶۸ نفر ، مرگ ۲۲نفر (۱۴ مهر ۱۳۹۷)
از ۱تا۸ مهر ۱۳۹۷
دکتر فاطمه نوروزیان(مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان) در گفت و گو با ایسنا، با اعلام این خبر افزود: تعداد مراجعه کنندگان به مراکز درمانی در اثر مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی در حال حاضر به ۲۲۵ نفر رسیده است که ۹ نفر از این تعداد خانم هستند.
دکترنوروزیان گفت: ۱۷ نفر از این تعداد جان خود را از دست دادهاند و ۱۰ نفر بدحال-وخیم- هستند.تاکنون ۱۲۵ نفر از این افراد دیالیز شده اند.۸ مهر ۱۳۹۷ایسنا
۲روزبعد:دکتر فاطمه نوروزیان در گفت و گو با ایسنا، با اعلام این خبر افزود: تعداد مراجعه کنندگان به مراکز درمانی در اثر مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی در حال حاضر به ۲۴۶ نفر رسیده است که ۱۰ نفر از این تعداد به خانم هستند.
وی با بیان اینکه حال برخی از این افراد وخیم است، تصریح کرد: متأسفانه ۱۹ نفر از این تعداد جان خود را از دست دادهاند،یک نفرکورشده و ۷ نفر بدحال-وخیم- هستند.
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: تاکنون ۱۳۱ نفر از این افراد دیالیز شدهاند و ۱۴۰ نفر ترخیص شده اند./۱۰ مهر ۱۳۹۷
آخرین خبر بندرعباس:مرگ ۲۲نفر از ۲۶۸ نفر مسموم شدگان(۱۴ مهر ۱۳۹۷)
شروع طغیان مسمومیت الکلی چهارشنبه ۴ مهر رخ داد و امروز شنبه(۱۴ مهر ۱۳۹۷)به پایان رسید.
دکتر فاطمه نوروزیان(مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان): تعداد مراجعه کنندگان به مراکز درمانی در اثر مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی ۲۶۸ نفر بودندکه متأسفانه ۲۲ نفر از این تعداد جان خود را از دست دادند و ۲ نفر بدحال هستند که ممکن است تعداد فوتی ها به ۲۴ نفر افزایش یابد، ۶ نفر نیزهم اکنون در بیمارستان بستری هستند.
آسمان عراق «قرمز و نارجی» شد/دوشنبه ( ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱)
آسمان عراق، عمدتا در استان های میانی و جنوبی، تحت تاثیر موج «آفریقایی» طوفان گرد و غبار، به رنگ قرمز و نارنجی درآمد.
در پی وقوع طوفان شن در عراق که مقامهای هواشناسی این کشور گفتهاند منشأ آن از آفریقاست، پروازها از فرودگاههای بغداد و نجف متوقف شد
آسمان عراق قرمز ونارجی شد۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
آسمان عراق سرخ شد۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:تاچندی پیش،آلودگی هوای عراق ناشی ازبلندشدن خاکهای دشت های عراق بود که ما(ایران)راهم آزارمی داد
واما حالا این بلیه هم افزوده شد،الله اعلم.
لازم به ذکراست که این اولین باری نیست که آسمان عراق قرمزشده است.
آسمان عراق(شهر السماوة استان المثنی)ناگهان قرمزشد۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
در شهر «السماوة» استان «المثنی» واقع در عراق ناگهان آسمان به رنگ قرمز در آمد که این موضوع موجب حیرت اهالی این شهر شد.
عده ای از کاربران مسیحی با تماشای این فیلم با استناد به کتاب مقدس مسیحیان از وقوع حادثهای رعب انگیز و همه گیر در شهر السماوة خبر دادند، در حالی که مردم عراق علت وقوع این اتفاق را طوفان گرد و غبار اعلام کردند.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:قرمزشدن آسمان،فقط مختص عراق نیست،آمریکا هم آسمانش خونی شده است.
آسمان کالیفرنیا«قرمز»شد،بدنبال آتش سوزی های جنگلهای کالیفرنیا شعله هاتابه اورگان رسید۱۹ شهریور ۱۳۹۹
آسمان «کالیفرنیا» و «اورگان» قرمزشد
آتش سوزی جنگلهای کالیفرنیا نوشت: آتشسوزی عظیمی که بیش از ۷،۰۰۰ هکتار از جنگلهای کالیفرنیا را سوزاند.
استادشهیدمرتضی مطهری: کتاب«نهج السعادة فی مستدرک نهج البلاغة»(آیت الله محمدباقر محمودی)کاملتر از نهج البلاغه«سید رضی»است.
خطبه بدون نقطه حضرت علی
حضرت علی(ع)درمسجدکوفه بود،جمعی نیزدرآن حضورداشتند،مردی که در سرایش شعرتوانابود وناطقه جذابی داشت ومیتوانست الفظ وکلماتی راسرهم کنددرقالب جمله بگوید وطرفدارانی رابسوی خودجلب کند با تفختروباطعنه به امام علی گفت:تومیتوانی جمله ای بگویی که هیچ نقطه نداشته باشد!؟
که حضرت علی یک سخنرانی هدفدارکردکه درکلمات آن هیچ نقطه ای نداشت.
این سخنرانی های عجیب حضرت علی (ع)، بعنوان یک خطبهای است که حضرت در آن از «نقطه» استفاده نکرده اند.ا
البته این خطبه و درمجموعه ای که سیدرضی (نهج البلاغه)گردآوری کرده وجود ندارد، بلکه در منابع دیگر(نهج السعاده) ذکر شده است.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:۵ نکته
* «تاء تأنیث» یا «تای گرد»(رَحمَةً،عُدَّةً ، عُمدَةً و..) درآخرِ کلمات عربی به مثابه حرف نقطه دار محسوب نمیشود
*اینطورنیست که سخنان امیر مؤمنان على (ع) تنها حجمى معادل نهج البلاغة داشته باشد، یا خطبهها و نامههاى آنحضرت را منحصر در همان تعداد که درمنابع معروف آورده اندباشد،بلکه بعضی ازخطبه ها معرفی نشده اند.
*مسعودى(متوفی ۳۴۵) که حدود ۵۰ سال قبل از سید رضى،متوفی۴۰۶ هجری قمری(گردآورنده نهج البلاغه) میزیسته، در «مروج الذهب» میگوید: «هم اکنون چهار صد و هشتاد و اندى خطبه از على (ع) در دست مردم است».
*«عبدالواحد بن محمد تمیمی آمِدی» درکتاب«غُرَرُ الحِکَم و دُرَرُ الکَلِم» (متوفی ۵۵۰) کتابی مشتمل بر ۱۰۷۶۰ سخن از سخنان کوتاه امیرالمؤمنین(ع)که احادیث آن را بر اساس حروف الفبا تنظیم کرده است. در حالىکه کلمات قصار نهج البلاغة، ۴۸۰ کلمه است.
*خطبه به روایت«آیت الله محمدباقر محمودی»مؤلف کتاب نهج السعاده فی مستدرک نهج البلاغه.
خطبه با حمد و ستایش خدا و شمارش برخی از نعمتهای او آغاز میشود. سپس با اشاره به جایگاه پیامبر (ص) و اهلبیتش(ع) ، به پیروی از سنت پیامبر (ص) و انجام دستورهایش سفارش میکند. همچنین در آن، ضمن بیان چند موعظه، برای سلامتی، دوری از گناهان، اطاعت از دستورات اسلام، استجابت دعا و سعادتمندی حاضران دعا شده است.
محتوای خطبه بدون نقطه امام علی علیه السلام
اَلْحَمْدُ للَّـهِ أَهْلِ الْحَمْدِ وَ مَأْوَاهُ، وَ لَهُ أَوْکَدُ الْحَمْدِ وَ أَحْلَاهُ، وَ أسعَدُ الْحَمْدِ وَ أَسْرَاهُ، وَ أَطْهَرُ الْحَمْدِ وَ أَسْمَاهُ، وَ أَکْرَمُ الْحَمْدِ وَ أَوْلَاهُ. الْوَاحِدِ الأَحَدِ الصَّمَدِ، لاوَالِدَ لَهُ وَ لاوَلَدَ.
ستایش مخصوص خدایی است که سزاوار ستایش و جایگاه لایق آن است. از برای اوست رساترین ستایش و شیرینترین آن، و سعادتمندانهترین ستایش و سخاوت بارترین آن، و پاکترین ستایش و بلندترین آن، و ممتازترین ستایش و سزاوارترین آن. یگانه و یکتای بی نیاز. نه پدری دارد و نه فرزندی.
سَلَّطَ الْمُلُوکَ وَ أَعْدَاهَا، وَ أَهْلَکَ الْعُدَاةَ وَ أَدْحَاهَا. وَ أَوْصَلَ الْمَکَارِمَ وَ أَسْرَاهَا. وَ سَمَکَ السَّمَاءَ وَ عَلَّاهَا، وَ سَطَحَ الْمِهَادَ وَ طَحَاهَا، وَ وَطَّدَهَا وَ دَحَاهَا، وَ مَدَّهَا وَ سَوَّاهَا، وَ مَهَّدَهَا وَ وَطَّاهَا، وَ أَعْطَاکُمْ مَاءَهَا وَ مَرْعَاهَا، وَ أَحْکَمَ عَدَّ الأُمَمِ وَ أَحْصَاهَا، وَ عَدَّلَ الأَعْلَامَ وَ أَرْسَاهَا.
شاهان را مسلّط ساخت وبه تاختن واداشت؛ و ستمکاران را هلاکت نمود و کنارشان افکند؛ و سجایای بلند را (به انسانها) رسانید و شرافت بخشید؛ و آسمان را بالا برد و بلند گردانید، بستر زمین را گشود و گسترش داد، و محکم نمود و گسترده ساخت.
و آن را امتداد داد و هموار کرد و آماده ومهیا (برای اسکان) نمود، و آب و مرتعش را به شما ارزانی داشت و تعداد اقوام را (برای زندگی در آن) به درستی مقرّر نمود و بر شمار آنان احاطه یافت، و نشانههای بلند (رسولانی برای هدایت) مقرّر فرمود و آنها را بر افراشته و استوار ساخت.
اَلإلَهُ الأَوَّلُ لامُعَادِلَ لَهُ، وَ لارَادَّ لِحُکْمِهِ. لاإِلهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِکُ السَّلامُ، الْمُصَوِّرُ الْعَلّامُ، الْحَاکِمُ الْوَدُودُ، الْمُطَهِّرُ الطَّاهِرُ، الْمَحْمُودُ أَمْرُهُ، الْمَعْمُورُ حَرَمُهُ، الْمَأْمُولُ کَرَمُهُ.
معبود نخستین که نه او را هم طرازی است و نه حکمش را مانعی، خدایی نیست جز او، که پادشاه است و سلام (سلامت)، و صورتگر دانا، فرمانروای مهربان، و پاک و بی آلایش است. فرمانش ستوده است و حریمش آباد است و سخایش مورد امید.
عَلَّمَکُمْ کَلَامَهُ، وَ أَرَاکُمْ أَعْلَامَهُ، وَ حَصَّلَ لَکُمْ أَحْکَامَهُ، وَ حَلَّلَ حَلَالَهُ، وَ حَرَّمَ حَرَامَهُ.
کلامش(قرآن) را به شما آموخت و نشانه هایش را به شما نمایاند؛ و احکامش را برایتان دست یافتنی نمود. آنچه روا بود، حلال کرد؛ و آنچه ناروا بود، حرام نمود.
وَ حَمَّلَ مُحَمَّداً الرِّسَالَة َ، رَسُولَهُ الْمُکَرَّمَ، الْمُسَوَّدَ الْمُسَدَّدَ، الطّـُهْرَ الْمُطَهَّرَ. أَسْعَدَ اللَّـهُ الأُمَّةَ لِعُلُوِّ مَحَلِّهِ، وَ سُمُوِّ سُؤْدَدِهِ، وَ سَدَادِ أَمْرِهِ، وَ کَمَالِ مُرَادِهِ. أَطْهَرُ وُلْدِ آدَمَ مَوْلُوداً، وَ أَسْطَعُهُمْ سُعُوداً، وَ أَطْوَلُهُمْ عَمُوداً، وَ أَرْوَاهُمْ عُوداً، وَ أَصَحُّهُمْ عُهُوداً، وَ أَکْرَمُهُمْ مُرْداً وَ کُهُولاً.
بار رسالت را بر دوش حضرت محمّد (ص) افکند، (همان) رسول گرامی که بدو سروری و درستی (اقوال وافعال) ارزانی شده، پاک و پیراسته است. خداوند این امّت را به خاطر برتری مقام و بلندی شرف و استواری دین او و کامل بودنِ آرمانش سعادت بخشید.
او بی آلایشترین فردِ از آدمیان درهنگامه ولادت، و فروزندهترین ستاره خوشبختی و سعادت است. او بلند پایهترین آنان (در نیاکان) است، و زیباترین آنها در (نسل و) شاخسار، و درست پیمان ترین، و کریمترین آنان در نوجوانی و بزرگسالی است.
صَلاةُ اللَّـهِ لَهُ وَ لِآلِهِ الأَطْهَارِ، مُسَلَّمَةً وَ مُکَرَّرَةً مَعْدُودَةً، وَ لِآلِ وُدِّهِمُ الْکِرَامِ مُحَصَّلَةً مْرَدَّدَةً، مَا دَامَ لِلسَّمَاءِ أَمْرٌ مَرْسُومٌ، وَ حَدُّ مَعْلُومٌ.
درود خداوند ازآن او و خاندان پاکش باد، درودی خالص و پی درپی و مکرّر (برای خود آنان) و برای خاندان بزرگوار و دوست داشتنی آنان، درودی ماندگار و پیوسته، تا وقتی که برای آسمان حکمی مرقوم است و نقش و میزانی مقرّر.
أَرْسَلَهُ رَحْمَةً لَکُمْ، وَ طَهَارَةً لأَعْمَالِکُمْ، وَ هُدُوءَ دَارِکُمْ، وَ دُحُورَ عَارِکُمْ، وَ صَلَاحَ أَحْوَالِکُمْ، وَ طَاعَةً للَّـهِ وَ رُسُلِهِ، وَ عِصْمَةً لَکُمْ وَ رَحْمَةً.
او را فرستاد تا برایتان رحمتی باشد و مایه پاکیزگی اعمالتان و آرامش سرای (زندگی) شما و برطرف شدن نقاط ننگ(ناپسند)تان، و تا مایه صلاح حالتان، و اطاعت شما از خدا و رسولانش، و موجب حفظ شما و رحمتی باشد.
إِسْمَعُوا لَهُ، وَ رَاعُوا أَمْرَهُ، وَ حَلِّلُوا مَا حَلَّلَ، وَ حَرِّمُوا مَا حَرَّمَ.
از او فرمان بَرید؛ و بر دستورش مواظبت ورزید؛ آنچه را حلال دانست، حلال بدانید؛ و آنچه را حرام داشت حرام بشمارید.
وَ اعْمَدُوا - رَحِمَکُمُ اللَّـهُ - لِدَوَامِ الْعَمَلِ، وَ ادْحَرُوا الْحِرْصَ وَ اعْدِمُوا الْکَسَلَ. وَ ادْرُوا السَّلَامَةَ، وَ حِرَاسَةَ الْمُلْکِ وَ رَوْعَهَا، وَ هَلَعَ الصّدُورِ وَ حُلُولَ کَلِّهَا وَ هَمِّهَا.
خدایتان رحمت کند! آهنگ کوششی پیوسته نمایید و آزمندی را از خود برانید و تنبلی را وا نهید. رسم سلامت و حفظ حاکمیت و بالندگی آن را، و آنچه را که موجب دغدغه سینهها (تشویش دلها) و روی آوردن درماندگی و پریشانی به آنهاست، بشناسید.
هَلَکَ - وَ اللَّـهِ - أَهْلُ الإِصْرَارِ، وَ مَا وَلَدَ وَالِدٌ لِلإِسْرَارِ.
بخدا قسم، هلاک گشتند انسانهایی که اهل حرص و اصرار هستند، و هیچ پدری فرزندی نیاورد که بتواند آنرا پنهان سازد (عوارض-نیک وبد-اعمال متوجه شماخواهدشد).
کَمْ مُؤَمِّلٍ أَمَّلَ مَا أَهْلَکَهُ! وَ کَمْ مَالٍ وَ سِلَاحٍ أُعِدَّ صَارَ لِلأَعْدَاءِ عَدّ ُهُ وَ عَمَدُهُ!
چه بسیار آرزومندی که در آرزوی چیزی بسر میبرد که مایه هلاک و نابودی اوست! و چه بسیار مال و زادوتوشه که آماده گشته، ولی شمارش (آن مال وثروت وامکانات)نصیب دشمنِ انسان (پس از مرگ صاحبش) میشود!
اَللَّـهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ وَ دَوَامُهُ، وَ الْمُلْکُ وَ کَمَالُهُ. لاإِلهَ إِلَّا هُوَ، وَسِعَ کُلَّ حِلْمٍ حِلْمُهُ، وَ سَدَّدَ کُلَّ حُکْمٍ حُکْمُهُ، وَ حَدَرَ کُلَّ عِلْمٍ عِلْمُهُ.
بارخدایا، سپاس همیشگی ترا، و پادشاهی کامل ازآن تو. تو آن خدایی که بجز او خدایی نیست، بردباری او وسیعتر از هر بردباری دیگری است، و حکم وفرمان اوست که هر حکم وفرمان دیگر را استحکام و راستی بخشیده، و دانش اوست که هر دانش دیگر را پایین (دون) خود قرار داده است.
عَصَمَکُمْ وَ لَوَّاکُمْ، وَ دَوَامَ السَّلَامَةِ أَوْلَاکُمْ، وَ لِلطَّاعَةِ سَدَّدَکُمْ، وَ لِلإِسْلَامِ هَدَاکُمْ، وَ رَحِمَکُمْ وَ سَمِعَ دُعَاءَکُمْ، وَ طَهَّرَ أَعْمَالَکُمْ، وَ أَصْلَحَ أَحْوَالَکُمْ.
خدا شما را از خطاکاری حفظ کند و از گناهان روگردان سازد، و سلامتی همیشگی بشما ارزانی دارد، و شما را در راه طاعتش استوار و راستین گرداند، و بسوی اطاعت از دستورات اسلام هدایت فرماید، و مورد رحمت خویش قرار دهد، و دعایتان را بشنود (اجابت کند)، و اعمالتان را پاکیزه سازد، و احوالتان را نیکو گرداند.
وَ أَسْأَلُهُ لَکُمْ دَوَامَ السَّلَامَةِ، وَ کَمَالَ السَّعَادَةِ، وَ الآلَاءَ الدَّارَّةِ، وَ الأَحْوَالَ السَّارَّةِ؛ وَ الْحَمْدُ للَّـهِ وَحْدَهُ؛
و از او میخواهم که سلامتی شما را جاوید بدارد، و سعادتمندی شما را به کمال برساند، و نعمتهای خویش را بر شما پی در پی نثار کند، و حالات شما را (در زندگانی) مایه شادمانی قرار دهد؛ و ستایش، تنها سزاوار خداوند است./پایان.
(نهج السعاده فی مستدرک نهج البلاغه)، ج ۱، ص ۱۰۰ تا ۱۰۳، خ ۲۱ / بحار الانوار، ج ۹، ط قدیم، به نقل از سفینة البحار، ج ۱، ص ۳۹۷)
«آیت الله محمدباقر محمودی»مؤلف کتاب «نَهْجُ السّعادَة فی مُسْتَدْرَکِ نَهجُالبلاغة»این خطبه را ازکتاب «مجموعةٌ اَدبیَّه» تألیف «محمد بن عبدالقاهر شهرزوری موصلی»(متوفی قرن هشتم)که اصالتاً ایرانی است، اخذ کرده است ودر شش باب تنظیم شده است؛ باب اول حاوی خطبهها، باب دوم حاوی نامهها، باب سوم شامل دعاها، باب چهارم حاوی وصیتها، باب پنجم شامل حکمت و کلمات قصار، و باب ششم، حاوی اشعار منسوب به امام علی(ع) است.
این ابواب به دو شیوه موضوعی و تاریخی تألیف شده و مولف کوشیده تا سخنان حضرت علی(ع) را بر اساس زمان تنظیم کند و در انتهای هر بخش، سخنانی که زمان آن مشخص نیست، آورده شده است.
«آیت الله محمدباقر محمودی»مؤلف کتاب «نَهْجُ السّعادَة فی مُسْتَدْرَکِ نَهجُالبلاغة» (۱۳۰۲ش ۱۳۸۵ش) شیراز ، تحصیلات حوزوی را از ۱۹ سالگی در نجف گذراند. وی ۳۳ عنوان تألیف و تحقیق، در ۵۴ جلد درباره اهل بیت نوشته است.
«علامه محمدباقر محمودی» صدها کتاب خطی و چاپی را برای استخراج سخنان امام علی(ع) مطالعه کرده است.
این کتاب در مقایسه با کتب دیگر، گستردهترین کار در جهت جمعآوری کلمات امام علی(ع) با ذکر خصوصیات منبع دانسته شده است که حاوی بیش از شش هزار متن حدیثی بوده و در سال ۱۳۷۷ش، کتاب برگزیده سال معرفی شده است.
استادشهید«مرتضی مطهری» با اشاره به کتاب نهج السعادة فی مستدرک نهج البلاغة، آن را مشروحترین و جامعترین کتاب در میان کتابهایی دانسته که در پی گردآوری اسناد و مدارک نهج البلاغه بودهاند. واین کتاب را کاملتر از نهج البلاغهای دانسته که «سید رضی» جمعآوری نموده است.
در بخش خطبههای این اثر، بیش از ۵۰۰ خطبه، و از جمله خطبه بدون نقطه، با ذکر اسناد مختلف، آورده شده است. بخش نامهها، حاوی نزدیک به ۳۰۰ نامه، و بخش دعاها حاوی ۱۱۹ دعا ست. این کتاب همچنین ۸۱ وصیت را دربردارد. جلدهای ۹ تا ۱۳ کتاب، حاوی کلمات قصار، و جلد ۱۴، شامل اشعار منسوب به امام علی(ع) است. مجموع صفحات این اثر، حدود ۶ هزار صفحه است.