مدیر حوزههای علمیه کشور: درشهرقم ۳۰۰ هزار طلبه ایرانی و دهها هزار طلبه خارجی از ۱۳۰ کشور جهان ،درحوزه علمیه مشغول تحصیل هستند./ ۱۲ تیر ۱۴۰۲
حجت الاسلام علیرضا بینیاز: ۱۰۰ هزار طلبه از ۱۳۶ کشور در «جامعه المصطفی العالمیه»(شهرقم) تحصیل میکنند و حدود ۵۰ هزار نفر نیز از این طلاب نیز به کشور خود بازگشتهاند.
«آمار روحانیون(طلاب)قم»
«آیتالله علیرضا اعرافی»(مدیرحوزههای علمیه کشور) در دیدارروزدوشنبه(۱۲ تیر ۱۴۰۲) «سردار محمدرضا حیدری»(فرمانده انتظامی استان قم) ضمن تبریک دهه امامت و ولایت به فرمانده و معاونین انتظامی استان قم در سخنانی اظهار کرد: خدمت در قم یک خدمت بسیار متفاوت با سایر نقاط کشور است.
وی اضافه کرد: قم، خاستگاه انقلاب و بین المللیترین شهر نه تنها در ایران اسلامی بلکه در جهان اسلام است به طوری که «دهها هزار نفر طلاب ایرانی از سراسر کشور و غیرایرانی از سراسر دنیا همراه با خانواده در شهرقم زندگی میکنند»
عضو شورای عالی حوزههای علمیه با اشاره به دیدارهای متعدد با مسئولین نظام که به قم سفر میکنند، افزود: در این دیدارها از مسئولین میخواهم که به قم نگاه ویژهای داشته باشد، نه اینکه نگاه تبعیضی نسبت به شهرهای کشور داشته باشند، خیر، بلکه نگاه ویژه به قم در واقع نگاه ویژه به ایران اسلامی و جامعه بین المللی و همه جهان است.
مدیر حوزههای علمیه ادامه داد: هم اکنون بیش از ۳۰۰ هزار طلبه ایرانی و دهها هزار طلبه از ۱۳۰ کشور جهان مشغول فراگیری علوم و معارف اسلامی درشهرقم هستند( این طلاب باخانواده هابشان دقم زندگی می کنند)
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:خبرگزاری مهر(۱۱ آذر ۱۳۹۷)نوشت: حدود صد هزار طلبه، عالم دین از ۱۳۶ کشور در «جامعه المصطفی العالمیه» تحصیل میکنند و حدود ۵۰ هزار نفر نیز از این طلاب نیز به کشور خود بازگشتهاند.
«معاون پژوهش جامعه المصطفی العالمیه» بیان کرد: هفته پژوهش سال ۱۳۹۷ آمیخته با عرضه و ارائه محصولات، تولیدات و فعالیتهای علمی و پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه است.
وی گفت: با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به رهبری امام خمینی و در ادامه راه با رهبری مقام معظم رهبری دستاوردها، برکات و ثمرات بسیاری داشته که از جمله میتوان به تأسیس مجموعههای علمی، بین المللی و حوزهای جامعه المصطفی العالمیه اشاره کرد.
«حجت الاسلام علیرضابینیاز» با بیان اینکه جامعه المصطفی(ص) متولی امر تعلیم طلاب خارجی در ایران و در سطح بین المللی است، افزود: حدود صد هزار طلبه، عالم دین و فارغ التحصیل از ۱۳۶ کشور در این نهاد ارزشمند تحصیل میکنند و حدود ۵۰ هزار نفر نیز از این طلاب نیز به کشور خود بازگشتهاند.
وی با بیان اینکه بیش از هزار حوزه علمیه در سراسر جهان در حدود ۸۰ کشور تحت اشراف و مدیریت جامعه المصطفی(ص) در حال فعالیت هستند، افزود: بیش از چهار هزار استاد و عضو هیئت علمی در مراکز وابسته و پیوسته به جامعه المصطفی مشغول تدریس هستند.
۴۰۰ رشته در جامعه المصطفی(ص) تدریس میشود
معاون پژوهش جامعه المصطفی(حجتالاسلام علیرضا بینیاز) بیان کرد: نزدیک به ۳۰۰ گروه علمی-آموزشی و پژوهشی در رشته ها و تخصص های مختلف فعال هستند و نزدیک به ۴۰۰ رشته نیز در جامعه المصطفی از دوره تمهیدی و کارشناسی تا دکتری و از سطح یک تا سطح پنج حوزوی تدریس می شود.
وی گفت: «بسیاری از فارغ التحصیلان جامعه المصطفی در سمتهای بالا از جمله نماینده مجلس، وزیر و معاون وزیر در کشورهای خودشان هستند»
«حجت الاسلام علیرضا بینیاز» با بیان اینکه صدها موسسه علمی و پژوهشی در جهان توسط فارغ التحصیلان جامعه المصطفی(ص) اداره میشود، افزود: طی ۱۰ سال گذشته سه هزار و ۷۶۶ کتاب در این مرکز تدوین و چاپ شده است که از این تعداد ۲ هزار و ۴۷ مورد تألیف و هزار و ۷۲۹ مورد ترجمه کتاب به بیش از ۲۵ زبان زنده دنیا بوده است.
«حجت الاسلام علیرضا بینیاز» عصر یکشنبه(۱۱ آذر ۱۳۹۷) در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته پژوهش و معرفی دستاوردهای پژوهشی چهل ساله انقلاب اسلامی در جامعه المصطفی العالمیه برگزار شد،/۲۴ ربیعالاول ۱۴۴۰
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:درمنابع مأخوذه اصلاحات اندکی انجام داده ام.
جمعیت قم در سال ١۴٠٢؛ یک میلیون و چهارصد و سی و پنج هزار نفر می باشد
۲۰۰ هزار طلبه (زن+مرد)در کشور مشغول به تحصیل و فعالیت هستند.
آمارطلبه های کشور- و-قم + آمارحوزه های علمیه
حسینیبوشهری "مدیر حوزههای علمیه کشور"گفت: در آغاز سال تحصیلی جدید ۱۵۰ هزار دانشجوی طلبه در بیش از ۵۰۰ حوزه علمیه در سراسر کشور مشغول به تحصیل میشوند.
امروز بیش از ۸۵ هزار طلبه و استاد تنها در مدارس علمیه قم مشغول فعالیتهای دینی و فرهنگی هستند/شهریور۱۳۹۴ فارس
مراسم تودیع «آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری» و معارفه «آیت الله علیرضا اعرافی» به عنوان مدیر جدید حوزههای علمیه کشور بعد از ماه مبارک رمضان در قم برگزار خواهد شد./دی ۱۳۹۹
آمار حوزه های علمیه اززبان معاون اداری مالی حوزه های "خواهران"کشور«اصغر عبدالهی »
شاخص | آمار |
تعداد حوزههای علمیه فعال در سراسر کشور | ۴۸۰ حوزه علمیه |
تعداد طلبههای شاغل به تحصیل در حوزههای علمیه سراسر کشور | ۶ هزار طلبه |
تعداد اساتید ثابت فعال در حوزههای علمیه سراسر کشور | ۵ هزار استاد ثابت |
نسبت اساتید زن به اساتید مرد حوزههای علمیه | یک به پنج |
تعداد اساتید حقالتدریس حوزههای علمیه سراسر کشور | ۲ هزار استاد |
تعداد افراد شاغل در کادر مدیر و معاون حوزههای علمیه کشور | ۱۰۰ هزار نفر |
تعداد حوزههای علمیه در دست ساخت در سراسر کشور | ۱۷۰ حوزه علمیه |
اطلاعات مندرج در جدول از مصاحبه «اصغر عبدللهی»(معاون اداری مالی حوزههای علمیه خواهران کشور) با ایرنا استخراج شده است./ ۹ دی ۱۳۹۴ -همشهری
«حجت الاسلام سیدجلال رضوی مهر» (مشاور رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در امور حوزه های علمیه) گفت: ۲۰۰ هزار طلبه خواهر و برادر هم اکنون در کشور مشغول به تحصیل و فعالیت هستند .
ˈ روز شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۳در نشست خبری/تابناک بنقل ازایرنا«حجت الاسلام سیدجلال رضوی مهر»
آمارطلاب خارجی حوزه علمیه قم
«حجت الاسلام محمدحسن زمانی»(معاون امور بین الملل حوزه های علمیه سراسر کشور) گفت:
تاکنون 17 هزارنفر از طلبه های خارجی در این حوزه فارغ التحصیل شده اند /ایرنا-دیماه۱۳۹۲
مصاحبه با معاونت گزینش و آمار مرکز مدیریت حوزه علمیه
مدیر اجرایی پیام حوزه: در حضور جناب«حجت الاسلام احمد فرخ فال»(معاونت گزینش و آمار حوزه علمیه قم )هستیم . به عنوان اولین سؤال بفرمایید به عقیده جنابعالی رسالت دین و قلمرو نفوذ دین در جوامع بشری چیست و ما به عنوان حوزه های علمی که متکفل آرمان ها و اهداف دین هستیم، این رسالت دینی را چگونه می توانیم متحقق کنیم؟
«حجه الاسلام احمد فرخ فال»:بسم الله الرحمن الرحیم . با تشکر از مجله پیام حوزه (نشریه شورای عالی) و با آرزوی موفقیت برای همه عزیزان . در ارتباط با این سؤال باید عرض کنم که براساس قرآن کریم و روایات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، کار تخصصی گسترش دین در جامعه بر عهده متخصصان و دین شناسان گذاشته شده است . که این متخصصان و دین شناسان همان روحانیان و علمای موجود و تربیت یافته در حوزه های علمیه هستند . شهید آیت الله مطهری نکته جالبی می فرمایند:
اگر کسی بخواهد برای تبیین جایگاه دین و یا برای شناخت دین حرکتی را انجام بدهد، چه اثباتا و چه نفیا باید خود متخصص باشد .
یعنی اگر کسی بخواهد مردم را دین شناس بکند باید خودش دین شناس باشد و اگر بخواهد راجع به روش و مکتبی، انتقادی داشته باشد آن هم باید دین شناس باشد . بنابراین کسی می تواند متصدی این منصب (نفوذ دین در جامعه) باشد که خود متخصص دین باشد و این بر اساس آیه «نفر» و روایاتی که از اهل بیت عصمت و طهارت رسیده است بر عهده روحانیت است و به اعتقاد ما همان گونه که رهبر کبیر انقلاب قدس سره فرمودند:
«اسلام و دین بدون روحانیت یعنی متخصص، آن اسلام ناب نخواهد بود .»
از این رو وظیفه حوزه های علمیه در ارتباط با نکته ای که فرمودید بسیار حساس و عمیق و ظریف است و همواره حوزه های علمیه با شناخت عمیق از جامعه خود، باید راه کارهای نفوذ بیش تر دین را در جامعه شناسایی کرده، سپس وارد عمل شود .
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: آیه «آیه نفر» کدام آیه درقران است؟
و شایسته نیست مؤمنان همگی (به سوی میدان جهاد) کوچ کنند، چرا از هر گروهی از آنان، طایفهای کوچ نمیکند (تا طایفهای در مدینه بماند)، که در دین (و معارف و احکام اسلام) آگاهی یابند و به هنگام بازگشت به سوی قوم خود،آنها را بیم دهند؟! شاید (از مخالفت فرمان پروردگار) بترسند، و خودداری کنند.
مدیر اجرایی پیام حوزه: اگر وظیفه دین، این است که همه شؤون زندگی بشر را متکفل باشد، طبیعتا همان طور که اشاره کردید، وظیفه حوزه هم این است که همه آن چه برای اداره حیات بشری لازم است تبیین کند . حال این سؤال مطرح می شود که این رسالت و وظیفه مهم، چه شرایط و ویژگی هایی را برای حوزه های علمیه و دانش آموختگان آن، ایجاب می کند؟
«حجت الاسلام احمد فرخ فال»: دو شرط در پذیرش داوطلبان حوزه لازم و ضروری است: یکی حسن سابقه، بویژه برای طلابی که با مدرک دیپلم و بالاتر پذیرش می شوند .
شرط دوم که در داوطلب بسیار مهم است، استعداد و انگیزه او از پذیرفتن راه و طریق روحانیت و تحصیل در مدارس علمی است . اگر فردی استعداد لازم را نداشته باشد نمی تواند حامل علوم آل محمدصلی الله علیه وآله باشد . اگر این دو عنصر (سابقه و استعداد) در طلاب مبتدی وجود داشته باشد، به نظر من چنین کسی می تواند حامل این علوم باشد و بعد بتواند به وظیفه خودش عمل کند . داوطلبان حوزه همه که فقیه نمی شوند . حوزه های علمیه بر اساس نیازی که در جامعه هست موظف است افرادی که زمینه لازم را دارند را برای تحصیل جذب کند . طبیعتا باید افراد مستعد و با حسن سابقه را گزینش کرد و همه نیازهای جامعه را پاسخ داد . جامعه ما در منصب های مختلف از ما عناصری را به عنوان روحانی مطالبه می کند که ما از بین داوطلبان موظفیم این عناصر را تربیت کنیم، ما خطیب نیاز داریم، افرادی که در مسایل اعتقادی مردم را یاری بدهند نیاز داریم، امام جماعت نیاز داریم، افرادی که در مسایل عبادی و فروع دین که مردم را راهنمایی کنند نیاز داریم، افرادی که مناصب قضا را به دست بگیرند، نیاز داریم . در کنار همه این نیازها عناصر مستعد و شاخصی را نیاز داریم که فقیه در دین باشند . فقهای دین، مبانی دینی را فرا می گیرند و بر اساس مبانی دین، استخراج احکام می کنند . آن هم با نظاماتی که دارد و باید استخراج شود .
مدیر اجرایی پیام حوزه: آیا در پذیرش، طلاب به گونه ای توجیه می شوند که برای تبیین رسالت دین در اجتماع مهیا شوند؟
حجه الاسلام فرخ فال: اگر دفترچه های راهنمای امسال را ملاحظه بفرمایید، تمام رشته های کوتاه مدت، بلند مدت، تحصیلات مختلف و علومی که این طلبه باید فراگیرد در تمام سطوح، تبیین شده و به نظر ما در پذیرش امسال یک داوطلب می تواند با آگاهی کامل، رشته مورد علاقه خودش را انتخاب بکند و بعد از آن که انتخاب کرد، توسط هسته های گزینش در مصاحبه ها و تحقیقات راهنمایی می شوند . مثلا اگر در حوزه علمیه قم ۵۰۰ نفر نیاز داشته باشیم، در مرحله اول ۱۵۰۰ نفر را ما پذیرش می کنیم، سپس در مصاحبه و تحقیقات ۱۰۰۰ نفر را کنار می زنیم . طبیعی است با مبانی حوزه نمی توانند منطبق باشند، در مصاحبه و تحقیقات ریزش می کنند . البته آن چه آمار نشان می دهد خیلی بیش تر از این هاست، در سال تحصیلی ۸۰ – ۸۱ بیش از ۵۰۰۰ نفر، داوطلب تحصیل در قم هستند ولی در مرحله اول از این ۵۰۰۰ نفر ۱۵۰۰ نفر را انتخاب می کنیم . و در مرحله دوم نیز ۷۰۰ نفر ریزش می کند . همه این ها به خاطر این است که این نگرانی ها رفع شود .
مدیر اجرایی پیام حوزه: بهتر است وارد جنبه کاربردی و اثباتی مساله پذیرش شویم . به نظر جناب عالی آیا تشکیلات حوزه، اعم از شورای عالی و مرکز مدیریت و امکانات حوزه (استاد متون آموزشی و) . . . این توان و فرصت را دارند، مجموعه ای که وارد حوزه می شوند را سازماندهی کنند تا در آن زمینه هایی که فرمودید سازماندهی شوند؟
حجه الاسلام فرخ فال: ما معتقدیم حوزه های علمیه پیش از پیروزی انقلاب وظایف خود را با همه تنگناهای سیاسی و اقتصادی که داشتند به نحو خوبی انجام داده اند و شخصیت های بزرگ در همه عرصه ها حضور جدی داشتند . اما واقعیت این است که تنگناهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی که در گذشته برای حوزه های علمیه بوده، باعث شد حوزه ها برای تشکیل یک حکومت در تمام ابعاد آماده نباشند . لذا وقتی که انقلاب پیروز شد شما دیدید که شخصیت های مهم علمی و سیاسی حوزه درگیر مسایل حکومتی شدند . از طرفی دیگر مبنایی که رهبر کبیر انقلاب قدس سره و مقام معظم رهبری، هم چنین مراجع عظام تقلید دارند، این است که استقلال حوزه ها حفظ شود . استقلال حوزه ها اقتضا می کند که با احتیاط کامل در همه جوانب حرکت کنیم .
الآن در شرایطی قرار داریم که امکانات حوزه ها و مدارس علمیه جوابگوی نیازمندی های حکومت و جامعه نیست و بنده از همین جا عرض می کنم که ما استمداد می کنیم از مراجع عظام، مقام معظم رهبری و شخصیت هایی که به نوعی در ارتباط با حوزه هستند که باید به داد حوزه ها و مدارس علمیه رسید، امروز روزی نیست که ما بتوانیم به یک محصلی که در شهرستان ازدواج کرده بگوییم شما با شهریه ماهی ۱۲ هزار تومان زندگی کن . اصلا امکان ندارد . ما اگر بخواهیم حوزه های علمیه به مسوولیت خود (با رعایت همه جوانب) عمل کنند، باید از امکانات مجهز برخوردار باشیم . امکانات موجود حوزه ها جوابگوی نیازمندی خودشان و رفع نیازهای جامعه نیست .
مدیر اجرایی پیام حوزه: بفرمایید در کل کشور چه تعداد افراد برای ورود به حوزه داوطلب می شوند و چه مقدار داوطلب، برای قم هستند و از این تعداد چقدر پذیرش می شوند؟
حجه الاسلام فرخ فال: آماری که ما در دو، سه سال اخیر داشته ایم، هر سال حدود ۱۰ تا ۱۴ هزار نفر از جوانان مستعد، داوطلب تحصیل در حوزه های علمیه سراسر کشور بوده اند و از این تعداد حدود یک سوم برای تحصیل در مدارس حوزه علمیه قم و مدارس علمیه سراسر کشور گزینش و جذب می شوند .
البته آماری که عرض می کنم مربوط به حوزه های علمیه سراسر کشور به جز استان خراسان و شهرستان اصفهان بوده و امسال هم، چنین است . یعنی حدود ۱۳ هزار نفر ثبت نام کرده اند . این تعداد در آزمونی که در سراسر کشور برگزار می شود شرکت می کنند . قبول شدگان از این آزمون به تناسب نیاز حوزه به حوزه ها و مدارس سراسر کشور تقسیم می شوند . در قم الآن پیشنهاد حدود ۵۰۰ نفر است . البته این تعداد ورودی جوابگوی مسوولیت ها و ماموریت های حوزه نیست، اما ما نگاه به امکانات مان می کنیم . همه مسوولان و شخصیت های بزرگوار و علما به این مطلب اذعان دارند که ما حتی برای همین تعدادی که در این دو، سه سال جذب و پذیرش کرده ایم هم امکانات نداریم و همواره مورد اعتراض بزرگان هستیم که وقتی امکانات نیست چرا پذیرش می کنید؟ ! امیدواریم مشکل امکانات در حوزه ها حل شود .
مدیر اجرایی پیام حوزه: تلقی ما این است که معمولا به افرادی که دیپلم هستند توجه بیش تری برای جذب می شود . اگر این ذهنیت درست باشد با توجه به طولانی بودن مدت تحصیل در حوزه، آیا بهتر نیست که بیش تر به سوم راهنمایی توجه بشود . چون در یک سنینی وارد حوزه می شوند که هم راحت تر شخصیت آن ها شکل می گیرد و هم این که با توجه به مدت زمان طولانی تحصیل زمانی که به بهره علمی می رسند، کارآیی لازم را دارند؟
حجه الاسلام فرخ فال: گرچه مسوولان مدارس بر اساس سیاست های شورای عالی حرکت می کنند و ایده های مختلفی در این بعد دارند .
برای طلبه شدن:سوم راهنمایی بهترازلیسانس است
در همین مدارس قم آن دسته از مدارسی که بیش از بقیه موفق هستند، دو ایده وجود دارد: یکی این که سوم راهنمایی باشند و ایده دیگر این است که دیپلم باشند . بعضی از مدارس موفق ایده شان این است که بین سوم راهنمایی و دیپلم آمادگی بهتری دارند .
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:هرچقدر سن پایین باشد،شخصیتش هنوزشکل نگرفته-،خلقت وطینتش پاکتراست،بتعبیردیگر"طبیعت ثانویه"پیدانکرده ویا اینکه "ذائقه"اش تغییرپیدانکرده،چون خلقت انسان خداگونه است،تازمانیکه لقمه های حرام وشبهناک تغذیه نکرده ومتأثراز آموزه ها"غیردینی"نبوده باشد-تعلیم وتربیت اینگونه افرادآسانتراست،پذیرش حرفها وافکارراحتتراست(دلهامثل زمین مستعدی است که آماده هربذری است،بستگی به باغبان است که ازاین زمین چگونه استفاده کند)/پایان توضیحات.
در مقام جذب و پذیرش ما براساس آزمونی که داریم از مستعدترین افراد انتخاب کرده ایم و انتخاب می کنیم و چون هنوز به یک سیاست قاطعی نرسیده ایم که فقط سوم راهنمایی و یا دیپلم را پذیرش کنیم، ما از سوم راهنمایی و دیپلم ها سعی کرده ایم از مستعدترین آن ها استفاده کنیم و براساس آزمون و معدل و مصاحبه و تحقیق عمل می کنیم .
مدیر اجرایی پیام حوزه: حضرت عالی اشاره ای به آزمون داشتید، بفرمایید که محتوای آن چیست؟
حجه الاسلام فرخ فال: آزمونی که برای سال تحصیلی ۸۱ – ۸۲ داریم دومین سال خود را می گذراند البته در سال های ۶۹ تا ۷۳ هم آزمون بوده، اما این آزمون قوی تر و محورها و موضوعاتی که در این آزمون هست، همان گونه که در دفترچه های راهنما برای داوطلبین تعریف شده است، نکات و ابعاد مختلفی در نظر گرفته شده است: یکی استعداد سنجی افراد است که تا حدودی استعداد آن ها مشخص باشد و یکی هم تشخیص گرایشات مذهبی، دینی و اخلاقی فرد است خلاصه سؤالات متناسب با سطح معلومات سوم راهنمایی و دیپلم تنظیم شده و برای ما مشخص می کند که استعداد و آمادگی ذهنی افراد و گرایشات مذهبی آنان چه میزان است .
مدیر اجرایی پیام حوزه: با بیان روشن تر بفرمایید که شما برای استعداد سنجی، آزمون هوش می گیرید؟
حجه الاسلام فرخ فال: هم سؤالاتی در این زمینه است و هم بیش تر مباحث مربوط به علومی است که در همان پایه مربوطه خوانده اند .
مدیر اجرایی پیام حوزه: آیا پیش از مصاحبه (یعنی در سؤالات کتبی) احکام سؤال می کنید؟
حجه الاسلام فرخ فال: احکامی که متناسب با دروسی که طی کرده اند سؤال می شود . و همین طور مسایل اعتقادی و . . .
مدیر اجرایی پیام حوزه: از جمله مسایلی که در مصاحبه ها به دست آوردیم و دغدغه خیلی از بزرگان هم هست، این است که آیا در حوزه بحث استعداد سنجی و ذوق یابی طلاب در دوره عمومی (شش ساله) وجود دارد به گونه ای که طلاب در استعدادهای خاص خودشان دسته بندی شوند و بعد هم تحت یک برنامه تا آخر بروند؟
حجه الاسلام فرخ فال: الآن خصوصا در برنامه ای که در دفترچه راهنما ذکر شده، این امر تبیین شده است و مشاورهایی که در مدارس علمیه خصوصا در حوزه علمیه قم که از طرف معاونت تهذیب حمایت و پشتیبانی می شوند، با نظام آموزشی حوزه هماهنگ شده و به گونه ای عمل می کنند که سعی می کنند داوطلب و محصل در آن مسیری قرار بگیرد، که منفعت و مصلحت او است .
مدیر اجرایی پیام حوزه: بیش تر طلاب به نحوه تدریس اساتید ایراد وارد می کنند و این که در تدریس، اساتید وحدت رویه ندارند و هر کس به روش خاص خود تدریس می کند، آیا بهتر نیست که برای توجیه اساتید دوره های تربیت مدرس کوتاه مدت برگزار شود تا همه اساتید به یک شکل تدریس کنند؟
«حجت الاسلام احمد فرخ فال»: بله سؤال خوبی مطرح شد، خلایی که در حوزه ها و مدارس علمیه ما وجود دارد این است که مرکز تربیت مدرس نداریم، یعنی محصلین فعال ما مسوولیت تدریس را در حوزه ها می پذیرند و این ها امکان دارد که سلایق مختلفی داشته باشند . در دروس سطوح عالی و خارج مشکل ایجاد نمی شود، چون کسی که می خواهد مثلا درس مکاسب را بخواند ۳۰ درس مکاسب گفته می شود طلبه، متناسب با سلیقه خود استاد را انتخاب می کند، اما وقتی که این برنامه های ما در مدارس اعمال بشود، این اقتضا را دارد که ما مرکز تربیت مدرس داشته باشیم . در شورای معاونان هم در سال گذشته تصویب شد که تربیت مدرس در ابعاد مختلف، کار و برنامه اش را اعلام کند و بعد اجرا شود، ولی بنده هنوز اطلاعی ندارم از این که آن برنامه کامل شده است یا خیر! ، این خلاء وجود دارد و ما هم در حوزه های علمیه شهرستان ها رنج فراوانی می بریم .
مدیر اجرایی پیام حوزه: ما افرادی را برای حوزه گزینش می کنیم که یا بعد از دوره متوسطه هستند یا در آخر دوره راهنمایی، آیا بهتر نیست شیوه آموزشی ای داشته باشیم مثل دبیرستان های ویژه علوم اسلامی یا مدارس راهنمایی ویژه علوم اسلامی که یک مقداری از مسیر را طی کرده، سپس وارد حوزه شوند؟
حجه الاسلام فرخ فال: بله شکل ایده آلی که همه مسوولان درباره پذیرش، الآن پی گیر آن هستند، این هست که ما مدارس و دبیرستان هایی به عنوان پیش حوزوی داشته باشیم که اولا در کنار تدریس دروس عمومی، برای محصلان آمادگی خاصی را برای ورود به حوزه ایجاد بکند و ثانیا این که مراحل جذب و گزینش در طول تحصیل در همان مدارس پیش حوزوی انجام گیرد تا خللی در سیستم تحصیلی طلبه از نظر روانی به وجود نیاید .
طبیعی است وقتی که نزدیک به ۱۴ هزار نفر در کل کشور ثبت نام می کنند و بعد ۳ تا ۴ هزار نفر پذیرش می کنیم، این ها موجب نگرانی هایی می شود، خصوصا آن هایی که در مصاحبه ها و گزینش ها ریزش می کنند، بله، شکل ایده آل همین است که فرمودید، الآن امکاناتی که در اختیار حوزه هست در آن حد نیست که ما بتوانیم این گونه مدارس پیش حوزوی را داشته باشیم .
مدیر اجرایی پیام حوزه: راجع به گزینش و مصاحبه باید گفت: گزینش و مصاحبه به صورت فردی انجام می شود . اولا بفرمایید آیا در مقام گزینش اصول و ضوابط و معیارهای تبیین شده است که مصاحبه کننده ها ملزم باشند در آن چارچوب خاص رفتار کنند، یا نه شما صرفا افرادی را که توانایی این را دارند که با گفت وگو تا حدودی شخصیت افراد را ارزیابی کنند، انتخاب می کنید و مصاحبه می کنند؟
حجه الاسلام فرخ فال: الآن حدود ۴ سال است که ملاک ها و عناوین و محورهای مصاحبه را مشخص کرده ایم . عناصری که می توانند این سیاست ها را به شکل مساوی اعمال بکنند دعوت می شوند یک جلسه توجیهی دارند و کل محورها و عناوین آموزش داده می شود . و براساس آن عنوان ها، مصاحبه انجام می شود . اگر در خلال مصاحبه با نظارت هایی که هسته های گزینش دارند، احساس بشود که کوچک ترین اعمال سلیقه خارج از محدوده عناوین و محورها شده، بحث مصاحبه مجدد مطرح می شود در سال های گذشته شیوه هایی در دست داشتیم، به خاطر این که اعمال سلیقه فردی نشود گرچه این خیلی محدود و کم است .
مدیر اجرایی پیام حوزه: آیا معیار در مصاحبه ها، یک معیار کلی است؟
حجه الاسلام فرخ فال: چارچوب و معیار کاری ما در مسایل اجتماعی و سیاسی مشخص است . در مسایل سیاسی، سؤالاتی است که اصلا در آن گرایش های موجود مطرح نشده است، کلی است و همه در آن اتفاق نظر دارند (سیاست هایی که از سوی رهبر کبیر انقلاب تنظیم شده و مقام معظم رهبری و مراجع عظام بر آن تکیه دارند) رعایت شده است . در مسایل اخلاقی طوری است که اصلا به این جهاتی که شما مطرح کردید کاوش نشده است . اما آن چه که در حاشیه این سؤالات – اگر مطرح شود – شخص مصاحبه کننده، حق ندارد آن را در نمره دخالت بدهد، به خاطر این که سؤالات و عناوین همه امتیاز بندی شده است .
مدیر اجرایی پیام حوزه: در مصاحبه هایی که با طلاب مدارس داشتیم عده ای از مصاحبه زمان پذیرش ابراز رضایت نمی کردند، علت را بیان فرمایید؟
حجه الاسلام فرخ فال: ما در قضیه پذیرش با مشکلاتی روبه رو هستیم . ببینید وقتی که از ۱۰ تا ۱۴ هزار نفر، ۳ هزار نفر پذیرش شوند این یعنی نه گفتن، آن هم به چه کسانی می گوییم، نه، به کسانی که ادعا دارند که آباء و اجدادشان همه خواهان روحانیت هستند و باید حتما به حوزه بروند و حوزه به تناسب سنخیت کارش و محدودیت امکاناتش باید گزینش بکند . پس گزینش به یک معنا یعنی «نه » و این طبیعی است که مشکلات به وجود آورد .
مدیر اجرایی پیام حوزه: شما دقت و وسواس دارید، ولی وقتی که طلبه وارد مدرسه می شود با برخوردهایی مواجه می شود،این ضعف از طلبه است یا از مدیرحوزه؟
حجه الاسلام فرخ فال:بنده اعتقادم بر این است که ما بهترین جوان ها را برای حوزه جذب کرده ایم . باید در مدارس ما روش مدیریت ها و نظارت ها پاسخ گوی این مسایل باشد و برنامه ریزی های کلان و کاربردی اعمال بشود . امیدواریم که برنامه ریزی های جدید جوابگوی مثبتی برای اصلاح سیستم مدیریتی و آموزشی و تربیتی در مدارس ما باشد .
مدیر اجرایی پیام حوزه: آیا ارتباط شما صرفا در همین مرحله مصاحبه و گزینش است یا نه، در ادامه مسیر، آسیب شناسی هم می کنید . یعنی یک گروهی مثلا تربیت و اخلاق طلاب را کنترل می کند؟
حجه الاسلام فرخ فال: این سؤال، سؤال حساسی است . در حد امکانات، معاونت گزینش و آمار، کار نظارت بر مسایل اعتقادی، سیاسی و اجتماعی و اخلاقی را بویژه در مدارس علمیه قم، اعمال می کند .
و از نظر مشکلات بر عکس بعضی از افراد که مدعی می شوند مشکلات و مسایل زیاد هست، بنده به عنوان معاون گزینش و آمار عرض می کنم، با توجه به جمعیت حوزه های علمیه نسبت به دیگر مراکز آموزشی و افراد حوزه و روحانیت و طلاب نسبت به جامعه، وقتی که در نظر گرفته می شود، مشکلات سیاسی و اعتقادی و اخلاقی حوزه ها آن قدر کم هست که می شود گفت، النادر کالمعدوم و بحمدالله طلاب خوبی در حوزه های علمیه وجود دارند ومشکلات سیاسی و اعتقادی و اخلاقی، بسیار اندک است، ولی همین مقدار کم را هم با برنامه ریزی باید اصلاح کنیم ./منبع:http://www.hawzah.net/پیام حوزه – تابستان و پاییز ۱۳۸۱، شماره ۳۴ و ۳۵
درحوزه علمیه «شهریه» چگونه ،به چه کسانی تعلق می گیرد وچه کسانی شهریه می دهند؟
شهریه طلاب چیست؟:
مبلغی کمک مالی است که بصورت ماهیانه از طرف مراجع تقلید به طلبه ها پرداخت میشود.
چرا شهریه میدهند؟
طلبه ها وقت خود را بصورت شبانه روزی در خدمت تحصیل و تبلیغ دین قرار میدهند از این رو مراجع تقلید برای گذران نسبی زندگی و رفع نیازهای ضروری طلبه ها مبلغی را بصورت ماهیانه به آنها کمک میکنند تا آنها بتوانند ضروریات زندگی را تامین کنند و به یادگیری و تبلیغ و ترویج اسلام بپردازند، پرداخت شهریه برای مدت تحصیل ترسیم شده است و طلبه ها بعد از فراغت از تحصیل یا یافتن منبع درآمد مستمر حق استفاده از آن را ندارند و حتی برخی از مراجع تقلید تاکید کرده اند که طلبه هایی که در درس شرکت نمیکنند شرعا مجاز به دریافت شهریه نیستند. باید تاکید کرد که دوره دروس طلبگی طولانی مدت است و طلبه ها در ده سال اول تحصیل تمام وقت مشغول درس هستند از این رو امکان اشتغال همزمان وجود ندارد.
به چه کسانی شهریه میدهند؟
«طلبه هایی که بصورت تمام وقت در حوزه علمیه مشغول هستند و درس میخوانند میتوانند از شهریه استفاده کنند».
طلابی که درآمدی مستمر بغیر از شهریه دارند شرعا مجاز به گرفتن شهریه نیستند.
طلبه هایی که در مسیر درس خواندن توقف کنند و درجا زنند حق گرفتن شهریه را ندارد.
و مدیریت حوزه در این زمینه اقداماتی را انجام میدهد.
«روحانیونی که جذب ادارات(شاغل)می شوند شهریه آنها قطع میشود».
البته برخی از شغل هایی که در راستای ترویج اسلام مانند تبلیغ باشند مجازند بخشی از شهریه را دریافت کنند.
مکانیزم هایی برای همه این قوانین وجود دارد اما بسیاری از طلاب اخلاقاً این قوانین را رعایت میکنند و اگر نیازی نداشته باشند شهریه دریافت نمیکنند.
درحوزه های علمیه چه کسانی شهریه میدهند؟
در حوزه علمیه پرداخت شهریه توسط یک عالم، نشانه ای از مرجعیت است شهریه توسط مراجع تقلید به طلبه ها داده میشود، هر مرجع تقلید با توجه به تعداد مقلدین خود و پرداخت وجوهات توسط آنها قدرت مالی پیدا میکند و میتواند شهریه پرداخت کند، مبلغ پرداخت شهریه یک مرجع تقلید میتواند از یک هزارتومان شروع شود و تا پنجاه یا صدهزار تومان افزایش یابد، برخی از مراجع تقلید بصورت مستمر و ماهیانه شهریه میدهند و البته معلوم است که باید از مراجعی باشد که مقلدین بیشتری دارد، برخی از مراجع نیز هر از چند ماهی شهریه میدهند که به آن تقسیمی می گویند این تعداد از مراجع معمولا در منطقه ای خاصی مقلد دارند با وجوهاتی اندک. با فوت مرجع تقلید شهریه او نیز قطع میشود.
چه زمانی شهریه میدهند؟
زمان پرداخت شهریه بر اساس ماههای قمری است «پنج روز اول هر ماه قمری شهریه پرداخت می کنند» سه روز صبح و بعد از ظهر و دو روز فقط عصر.
«برخی از دفاتر شهریه تا بیستم ماه شهریه میدهند» وطلبه میتواند تا آن زمان مراجعه کند، برخی از دفاتر فقط پنج روز اول شهریه میدهند و اگر طلبه ای مراجعه نکند شهریه این ماه پرداخت نمیشود برخی از دفاتر نیز شهریه ماه گذشته را هم میدهند و این در صورتی است که طلبه ای نتوانسته باشد شهریه ماه گذشته را بگیرد. روز اول و آخر شهریه صفها بسیار شلوغ است.
نحوه دریافت شهریه درحوزه علمیه؟
« مُقَّسِم شهریه در حوزه علمیه» کسی است که پول را پرداخت میکند، اسمهای طلبه ها در دفتر شهریه ثبت شده است، طلبه ها برای گرفتن شهریه در صفهایی بعضا طولانی قرار میگیرند تا نوبت آنها شود، «دفاتر مراجع برای طلبه ها کارت شهریه صادر میکنند تا هر شخص با کارت خود مراجعه کند».
برخی از دفاتر نیابتی هم شهریه پرداخت میکنند، البته بسبب اعتراض های طلبه ها و علما بعضی از دفاتر، شهریه را به کارت طلبه ها واریز میکنند تا از اتلاف وقت آنها در صفهای طولانی جلوگیری شود.
معیارهای پرداخت شهریه درحوزه علمیه چیست؟ دو معیار اصلی برای پرداخت شهریه وجود دارد، اولی میزان سطح علمی طلبه است هر مقدار سطح علمی بالاتر باشد شهریه بیشتری میگیرد، سطح یک، سطح دو، سطح سه، سطح چهار، هرکدام از این سطوح شهریه خاص خود را دارند، معیار دوم، مجرد یا متاهل بودن است طلبه های متاهل دو برابر طلبه های مجرد شهریه میگیرند. البته قاریان قرآن و نهج البلاغه شهریه بیشتری میگیرند.
شهریه حوزه علمیه از چه منبع مالی تامین میشود؟
شهریه از محل خمس پرداخت میشود، خمس پولی است که یک مسلمان یک پنجم از سود خالص سالیانه خود به مرجع تقلید پرداخت میکند، تبلیغ و ترویج اسلام یکی از محل مصرف خمس است، از منظر مکتب شیعه خمس یکی از فروع دین و واجب شرعی است، هر مومن خمس خود را به مرجع تقلید خود میدهد، معمولا نمایندگان مراجع در استانها مسئول جمع آوری خمس هستند. شهریه طلبه ها از این محل است و بودجه ای دولتی نیست بلکه به پشتوانه مردم تامین میشود همین مساله باعث استقلال مالی روحانیت از دولت در طول تاریخ بوده است.
طلبه ها چقدر شهریه میگیرند؟
مقدمات مجرد: پنجاه هزارتومان، مقدمات معیل: نود و پنج هزارتومان، سطح یک مجرد:هشتاد و پنج هزار تومان، سطح یک معیل: صدو پنجاه و پنج هزار تومان، سطح دو مجرد: صد و ده هزار تومان ، سطح دو معیل: دویست و ده هزرا تومان ، سطح سه مجرد: صدو پنجاه هزار تومان ، سطح سه معیل: دویست هشتاد هزرا تومان
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:این آمار برای سال ۱۳۹۰ است(سایت روات حدیث).«تابلو اعلانات حوزه علمیه»
مزایای صف شهریه درحوزه علمیه
*صف شهریه بهترین مکان برای دیدن رفقا است، شما میتوانی طلبه ای را که سالها ندیده ای در صفهای طولانی شهریه ببینی و احوالپرسی کنی و از اوضاع و احوال هم مطلع بشی.
روز اول شهریه»ویژه طلبه هایی است که قرض ها فشار آورده و جیب خالی شده است.
و «روز آخر شهریه» ویژه طلبه هایی است که وضعشان خوب است.
*در روزهای شهریه همه دنبال آن هستند تا جیب طلبه ها را تیغ بزنند جلوی در فیضیه یکی عطر میاره بفروشه، یکی کتاب، یکی CD، یکی هم صندوق کمک به فلسطین را راه اندازی کرده، دیگری شارژ تلفن و تا دلت بخواد همه میان فیضی ببرن.
«بوفه فیضیه» این چند روز حال و هوای خاصی داره جمع های دوستانه داخل «بوفه» تشکیل میشه ، یکی از طلبه ها باید دوستانشو میهمان کنه.
*طلبه ها به شوخی میگن خدا این مراجعی را که شهریه میدن زیاد کنه، چرا که «مرجع تقلید بیشتر شهریه بیشتر».
«صف های شهریه درحوزه علمیه»
–یکی از حرفهای تکراری طلبه ها اینه که خدایا این «صفهای شهریه» را کی جمع میکنن، اخه بابا چقدر باید وقت تلف بشه، با این حرفهای بحث بسمت و سوی انتقاد از حوزه و مراجع میره و بحثهای تکراری.
«تابلو اعلانات حوزه علمیه»
«تابلو اعلانات فیضیه» در این روزها بسیار شلوغ و پرکار است چرا که هر اطلاعیه ای توسط چند هزار نفر خوانده میشود از اینرو انبوهی از اطلاعیه ها دیده میشود خادمین مجبورند هر روز تابلو را به زباله دان خالی کنند./منبع:http://rezataran.ir/ دلنوشته های یک طلبه. بااصلاحات مدیریت سایت-پیراسته فر
مستندات«مرگ مسعودرجوی»سال ۱۳۹۶رادرپایان ببینید.
اجلاس سالانه سازمان مجاهدین خلق(منافقین)درفرانسه بامیزبانی مریم رجوی
میتینگ سالانه مجاهدین خلق روز گذشته در مقر این گروهک در «اورسوراواز» در شمال «پاریس» با حضور مسئولان ضدایرانی دولت سابق آمریکا برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم(۱۱ تیر ۱۴۰۲) «میتینگ سالانه مجاهدین خلق» روز گذشته(شنبه)۱ جولای ۲۰۲۳(۱۰ تیر ۱۴۰۲)در مقر این گروهک در «اورسوراواز»(شمال پاریس) در شرایطی برگزار شدکه فرانسه درآشوب وغارت بود.
همایش سالانه مجاهدین خلق ۱ ژوئیه ۲۰۲۳(۱۰ تیر ۱۴۰۲)پاریس
پلیس پاریس روز ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ در اطلاعیهای برگزاری میتینگ منافقین در این شهر را ممنوع اعلام کرده بود اما دادگاهی در فرانسه با لغو این ممنوعیت اجازه برگزاری نشست آنها را داد و روز گذشته با حضور تعدادی از اعضای این گروهک و سخنرانی« مریم رجوی» سرکرده مجاهدین خلق و برخی مقامات سابق دولتهای اروپایی و آمریکا برگزار شد.
مریم رجوی و مایک پنس ۱ جولای ۲۰۲۳(۱۰ تیر ۱۴۰۲)پاریس
نکته جالب توجه در این میتینگ، حضور گسترده مسئولان دولت سابق آمریکا بود؛ «مایک پنس» معاون رئیس جمهورترامپ)، «مایک پمپئو» (وزیر امور خارجه سابق آمریکا) و «جان بولتون»(معاون امنیت ملی آمریکا دردوران ریاست جمهوری دونالدترامپ)از مهمانان این نشست بودند.
جان بولتون، دونالدترامپ، مایک پمپئو(دوران ریاست جمهوری)کاخ سفید
البته حضور اعضای دولت دونالد ترامپ کنار منافقین مسبوق به سابقه است؛ «جان بولتون» از چهرههای رادیکال میان جمهوریخواهان آمریکا، بارها مهمان نشست منافقین بود.
همایش سالانه مجاهدین خلق ۱ جولای ۲۰۲۳(۱۰ تیر ۱۴۰۲)پاریس
«مایک پمپئو» ۱۶ می ۲۰۲۲( ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ ) با حضور در آلبانی با «مریم رجوی» سرکرده گروهک تروریستی منافقین دیدار کرد و خود را عضوی از این گروه خواند.
مایک پنس. مایک پمپئو، جان بولتون،نیکی هیلی(کاخ سفید)دوران ریاست جمهوری ترامپ.
البته شرکت مسئولان ضدایرانی سابق کشورها در این نشستها بیمزد نیست! براساس گزارش شبکه انبیسی در سال ۲۰۱۸میلادی، جان بولتون تا آن زمان ۱۸۰ هزار دلار از منافقین بابت سخنرانیهای خود دریافت کرده بود، همچنین برای سخنرانی در اجلاس سال ۲۰۱۷میلادی، ۴۰ هزار دلار به وی پرداخت کرده بودند.
همایش سالانه مجاهدین خلق ۱ جولای ۲۰۲۳(۱۰ تیر ۱۴۰۲)پاریس
علاوه بر حضور سران سابق دولتهای اروپایی و آمریکا بهازای دریافت مبالغی هنگفت، منافقین هرساله افرادی با تابعیتهای مختلف را بهازای دریافت غذای گرم و یا دانشجویانی از کشورهای اروپای شرقی را بهبهانه تور رایگان بازدید از پاریس برای پررونق نشان دادن تجمع، اجاره میکردند و به محل میتینگ میآوردند.
اجلاس سالانه این گروهک تروریستی در شرایطی برگزار میشود که در هفته گذشته مقر مجاهدین خلق در آلبانی موسوم به «کمپ اشرف۳»دوبار از سوی پلیس ضدتروریستی آلبانی مورد حمله قرار گرفت و وسایل الکترونیکی و تجهیزات سایبری این گروهک ضبط شد. «ادی راما» نخست وزیر آلبانی در مصاحبه با اشپیگل آلمان گفت که "اگر مجاهدین خلق میخواهند با ایران بجنگند، باید خاک ما را ترک کنند چراکه آلبانی هیچ قصدی برای جنگیدن با ایران ندارد و مایل نیستیم هیچکسی از مهماننوازی ما سوءاستفاده کند".
بعد از حمله پلیس آلبانی به کمپ«اردوگاه اشرف۳» دولت آمریکا ضمن حمایت از حق آلبانی برای تحقیق درباره فعالیتهای غیرقانونی در خاک خود، اعلام کرد که آمریکا سازمان مجاهدین خلق را یک جنبش اپوزیسیون دموکراتیک بادوام و مناسب بهنمایندگی از مردم ایران نمیداند و از سوءاستفاده این سازمان از اعضای خود ابراز نگرانی کرد!
تسنیم درپایان نوشت: گروهک منافقین در طول چهار دهه حیات خود بعد از پیروزی انقلاب همواره حیاتی پر فراز و نشیب برای کشورهای اروپایی داشته است؛ از ورود به لیست گروههای تروریستی در آمریکا و اتحادیه اروپا تا خروج از این فهرستها و مورد تفقد قرار گرفتن از سوی دولتمردان کشورهای غربی و همچنین دستگیری مریم رجوی در سال ۲۰۰۳ میلادی(۱۳۸۲ شمسی) در پاریس و سپس آزادی وی، نشان میدهد که این سازمان اگرچه بهزعم خود این کشورها ماهیت دموکراتیک ندارد اما برای فشار بر ایران و انجام اقدامات تروریستی گزینه مناسبی است و بهرغم حملات پلیس آلبانی و به هلاکت رسیدن اعضای آن در این دست حملات که پیشتر در زمان حضور در کمپ لیبرتی در عراق بارها شاهد آن بودند، به حیات مزدورانه خود ادامه خواهند داد.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر» گزارش خبرگزاری فارس وتسنیم با اصلاحات وافزودن عکس.
حاضرین وسخنرانان درهمایش سالانه منافقین:استیون هارپر(نخست وزیر سابق کانادا)،الیزابت تراس(نخست وزیر سابق انگلیس)،مایک پنس(معاون ترامپ)،هوبر ودرین(وزیر خارجه سابق فرانسه)،جان بولتون(مشاورامنیت ملی آمریکا درزمان ترامپ)و...
مرگ مسعودرجوی»(مسعودرجوی مُرده)
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: «نشست سالانه سازمان مجاهدین خلق ایران، در شهر« بورژه »در حومه پاریس، سخنرانی شاهزاده «ترکی الفیصل»، رئیس پیشین سازمان اطلاعات و امنیت عربستان سعودی (استخبارات) دراین همایش.
نشست سالانه این سازمان که معمولا در ماه ژوئن برگزار می شد، امادراین سال به دلیل تقارن با ماه رمضان در روزشنبه، ۱۹ تیر ۱۳۹۵(۹ژوییه۲۰۱۶) برگزار شد.
۹ تیر ۱۳۹۶ «ترکی الفیصل»(رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان)همایش سازمان مجاهدین خلق
و بهکاربردن صفت «مرحوم» برای «مسعود رجوی» ازسوی او در سخنرانیاش در این نشست، بسیار مناقشهبرانگیز شده بود.
افشای مرگ مسعودرجوی««مرحوم مسعود رجوی»
جان بولتون،رودی جولیانی،ترکی الفیصل...همایش سازمان مجاهدین خلق ،پاریس ۹ تیر ۱۳۹۶
BBCدر ۲۰تیر ۱۳۹۵(۱۰ژوییه۲۰۱۶)نوشت: ترکی الفیصل در قبال رهبران جمهوری اسلامی، بخش دیگری از سخنان او نیز مورد توجه قرار گرفته است.
«آقای فیصل» زمانی که قصد داشت خطاب به مریم رجوی سخن بگوید و اقدامات او و همسرش مسعود رجوی را بستاید، از آقای رجوی با عنوان مرحوم یاد کرد، و پس از آنکه به دلیل تشویق حضار،مجدداً جمله اش را تکرار کند: از اقدامات«مرحوم مسعود رجوی» سخن گفت.
BBC نوشت:در آن زمان، نه مریم رجوی به عنوان مخاطب او و نه حاضران در نشست، واکنشی نشان ندادند(تعجبی نکردند)امااین کلمه«مرحوم» از سخنان منتشر شده ترکی الفیصل در رسانه های سازمان مجاهدین خلق، حذف شد.
همایش «شورای ملی مقاومت»سازمان مجاهدین خلق درپاریس۹ تیر ۱۳۹۷
جان بولتون،رودی جولیانی،ترکی الفیصل...همایش سازمان مجاهدین خلق ،پاریس ۹ تیر ۱۳۹۶
همایش «شورای ملی مقاومت»سازمان مجاهدین خلق درپاریس۹ تیر ۱۳۹۷
پهپادهای میوه چین / ماشین گرده افشان
«پهپاد میوهچین» دستگاه پرنده مکانیکی کوچکی است که از دور کنترل میشود. این ماشینهای پرنده در اطراف درختها میچرخند و خودشان را به میوههای آن نزدیک میکنند و آنها را میچینند.
در شرایطی که تغییرات آب و هوایی و رشد جمعیت جهانی چالشهای زیادی برای کشاورزی به وجود آورده، تکنولوژی و فناوری در اسرائیل با ابداع ابزارهای پیشرفته به کمک کشاورزان آمده است.
یکی از این ابزارهای نوین «پهپاد میوهچین» است و دیگری «ماشینهای گردهافشان».
«پهپاد میوهچین دستگاه پرنده مکانیکی کوچکی است که از دور کنترل میشود»
این ماشینهای پرنده در اطراف درخت میچرخند و خودشان را به میوههای روی آن نزدیک کرده و آنها را میچینند. سپس به آرامی میوه را در سبدهای جمعآوری میوه رها میکنند.
این کار موجب صرفهجویی در وقت و انرژی کشاورزان میشود. همچنین جمعآوری میوه را سریعتر و کمآسیبتر میکند.
ماشینهای گردهافشان
در یک «باغ آووکادو» در «کیبوتص»(منطقه ای در نزدیکی مرز لبنان و کریات شمونا ) نیز یک ماشین که شبیه پاروی قایقرانی است، به آرامی درختها را نوازش میدهد.
ماشین گردهافشان
در واقع این وسیله، «گردهها را با استفاده از بار الکترواستاتیکی روی درخت پخش میکند».
این اقدام با هدف افزایش امکان گردهافشانی انجام میشود. درختان آووکادو برای گرده افشانی به زنبورهای عسل متکی هستند.
افزایش بازده محصول تا ۴۰ درصد
«تای ساد»(بنیانگذار و مدیر عامل شرکت بلومایکس)درباره «ماشین گرده افشانی» میگوید: «این گرده افشانی مصنوعی میتواند به افزایش بازده محصولات برای تغذیه جمعیت رو به رشد جهان کمک کند. در مورد زنبورهای عسل هم باید بگویم که واقعا نمیدانیم که آنها امسال میآیند یا نمیآیند یا اگر میآیند، کی میآیند؟»
پهپادها مشغول چیدن میوهها
استفاده از فناوری «بلومایکس» در کنار زنبورهای عسل باعث افزایش بازده محصول تا ۴۰ درصد شده است.
این شرکت از «الگوریتمهایی» برای پیشبینی زمان مناسب برای به حداکثر رساندن کارایی گرده افشانی استفاده میکند.
آقای ساد بر این باور است که «کاشت یک باغ جدید گرانتر از استفاده بهتر از باغ موجود است».
توضیح ندیریت سایت-پیراسته فر:منبع اخذشد(یورونیوز)۳۰ ژوئن ۲۰۲۳ بااصلاحات.
فدراسیون بیمهگذاران فرانسه روز سهشنبه ۱۱ ژوئیه ۲۰۲۳(۲۰ تیر ۱۴۰۲)اعلام کرد که خسارتهای ناشی از خشونتهای شهری که از روز مرگ نائل، نوجوان ۱۷ ساله به دست پلیس فرانسه آغاز شد، ۶۵۰ میلیون یورو هزینه برای شرکتهای بیمه داشته است(خسارات اعتراضات درفرانسه)
فلورانس لوستمن(رئیس فرانس اسورو) گفت» نود درصد هزینه این خشونتهای شهری درفرانسه به تخریب ۳۹۰۰ ملک تجاری، مشاغل و اموال عمومی محلی مربوط میشود.
۶ تیر۱۴۰۲یک نوچوان ۱۷ ساله که فاقدگواهی رانندگی بود،خودرویش توسط پلیس پاریس متوقف می شود واما اودرحال فراربودکه پلیس شلیک می کند و«ناهل»کسته می شود واین بهانه ای می شودبرای تظاهرات وآشوب وغارت درفرانسه.
آشوب وغارت درفرانسه
چهارمین شب ناآرامیها در فرانسه پس از مرگ ناهل، نوجوان ۱۷ ساله، با درگیریهای پراکنده میان معترضان و نیروهای امنیتی در برخی شهرهای بزرگ این کشور همراه بود.
بنا به وازرت کشور فرانسه، ۱۳۰۰ معترض به خشونتهای پلیس طی ناآرامیهای دو روز جمعه و شنبه در شهرهای مختلف این کشور بازداشت شدند.
استقرار خودورهای زرهی سبک در پایتخت و برخی شهرهای بزرگ و نیز بسیج ۴۵ هزار مامور پلیس و نیروی ژاندارمری از تدابیر شدید امنیتی و عزم جدی برای مهار موج اعتراضها حکایت داشت.
خبرگزاری فرانسه با استناد به اطلاعات آماری و گزارشهای دریافتی از سوی منابع پلیسی، از کاهش نسبی شدت خشونت معترضان در منطقه ایل دو فرانس که پایتخت فرانسه نیز در آن واقع شده است، خبر داد.
با این حال، به گزارش رسانههای محلی، درگیری میان معترضان و ماموران پلیس، جمعه شب( ۹ تیر ۱۴۰۲) و طی ساعات اولیه بامداد روز شنبه۱ جولای ۲۰۲۳()۱۰ تیر ۱۴۰۲) در برخی شهرهای بزرگ از جمله لیون و مارسی ادامه یافت.
تظاهراتی که در فرانسه به دلیل قتل ناهل ۱۷ ساله در جریان کنترل پلیس آغاز شده بود در چهارمین روز ادامه داشت. در حالی که گزارش شده بود که حدود ۱۳۰۰ نفر جمعه شب بازداشت شدند، سفارت ترکیه در پاریس برای شهروندان ترکیه هشدار سفر صادر کرد.
به گفته این وزارت، در همان شب ۱۳۵۰ خودرو در آتش سوخت، ۲۳۴ ساختمان سوخته یا آسیب دیدند و ۲۵۶۰ آتش سوزی در جاده های عمومی به ثبت رسیده است. گزارش شده است که این ارقام نسبت به شب گذشته کاهش شدیدی را نشان می دهد.
این وزارت همچنین اعلام کرد که در شبانه روز به ۳۱ پاسگاه پلیس، ۱۶ پاسگاه شهرداری و ۱۱ پادگان ژاندارمری حمله شده و ۷۹ پلیس و ژاندارم زخمی شده اند.
منابع پلیس اعلام کردند که پس از پاریس، شهرهای مارسی و لیون دو شهری بودند که بیشترین آسیب را در شب چهارم از این خشونت ها دیدند.
بر اساس گزارش ها، در حومه شهر «وُ - آن - وُلن» در لیون، یک آشوبگر با تفنگ ساچمه ای به سمت افسران پلیس شلیک کرد و سه افسر پلیس را مجروح کرد.
صحنه های غارت مغازه ها و درگیری بین تظاهرکنندگان و پلیس در بخش هایی از شهرهای گرنوبل، سنت اتین و لیون اثر خود را در این شب بر جای گذاشت.
غارت فروشگاهها درشهرهای« گرونوبل»،«لیون»، «سنتاتین» و «مارسی»
همزمان با درگیری معترضان با پلیس، برخی افراد در میانه ناآرامیها در شهرهای« گرونوبل»، «لیون»، «مارسی» و «سنتاتین» دست به غارت فروشگاههای بزرگ، به ویژه سرقت از مغازههای پوشاک و وشی موبایل زدند.
یک بار دیگر انگشت اتهام در خصوص ناآرامی و اعتراضات مردمی بسوی شبکههای اجتماعی نشانه گرفته شد؛ این بار در فرانسه. امانوئل ماکرون، اسنپچت، تیکتاک و دیگر پلتفرمها را متهم کرد که باعث تحریک و ناآرامی میشوند.
آشوب درفرانسه
معترضان خشمگین فرانسه خودروهای پارک شده درکنارخیابهارا به آتش کشیدند
درگیری هادرفرانسه
ناآرامیها بدنبال تیراندازی مرگبار پلیس به یک نوجوان ۱۷ ساله سراسر فرانسه را در بر گرفته است.
غارت وشورش درفرانسه
امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در همین راستا، شبکههای اجتماعی را به ایفای نقش در تشویق به خشونتها در این کشور متهم کرد و خواستار حذف محتواهای حساس و همچنین شناسایی کاربرانی شد که خواهان بینظمی و یا تشدید خشونت هستند.
«امانوئل مکرون»(رئیس جمهورفرانسه) درمیان خانم«الیزابت بورن»(نخستوزیر فرانسه» وآقای «جرالد دارونین»(وزیر کشور فرانسه).
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:معترضین فرانسوی «خانه شهرمنطقه لایلهرز پاریس» را آتش زدند.
شهردار(لایلهرز ) پاریس گفت:هنگامیکه من درمن درشهرداری بودم ، گروهی از معترضان با خودرو به سمت منزلم حمله کردهاند که همسر و یکی از فرزندان او در این حمله مجروح شدهاند،خودروی مرا نیزبه آتش کشیدند!
معترضان فرانسوی بامداد یکشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۲با خودرو به سمت منزل شهردار حمله کردند.
معترضان فرانسوی، درهمین شب، در «شهر مارسی» نیز بزرگترین «کتابخانه عمومی» این شهر را به آتش زدند.
کتابخانه شهرمارسی
غارت وهرج ومرج درفرانسه
پلیس درآتش
آشوب وعارت درفرانسه
تظارات خشونت باردرفرانسه
بر اساس اعلام وزارت کشور فرانسه در جریان شورش و ناآرامیهایی که از روز پنجشنبه شدت گرفت بیش از ۱۳۰۰ نفر بازداشت و هزاران مامور پلیس برای کنترل ناآرامیها در سراسر این کشور بسیج شدهاند.
آتش زدن خودروها درکشورمتمدن فرانسه
اعتراضات درفرانسه
ماکرون که همزمان بازیهای ویدیویی را به دلیل این شورش محکوم کرد، گفت که دولت فرانسه با شبکههای اجتماعی برای حذف «محتواهای حساس» و شناسایی کاربرانی که «خواهان بینظمی یا تشدید خشونت هستند» همکاری خواهد کرد.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:مردم خشمیگن دنبال یک بهانه هستندکه خشم متواکم خودرابرعلیه حاکمان تخلیه کنند،درایران یه طوری ،دراسرائیل به بهانه دیگر ودرفرانسه به بهانه مرگ یک نوجوان که پلیس راهنمایی ورانندگی پاریس به اومشکوک شده بود...شلیک می کند.
ناهل، ۱۷ ساله، روز سه شنبه۲۷ ژوئن ۲۰۲۳(۷ تیر ۱۴۰۲) در جریان بازرسی پلیس در نانتر بر اثر گلوله پلیس در ماشینش کشته شد.
افسر پلیس ۳۸ ساله که به ناهل شلیک کرده بود به اتهام «قتل عمد» بازداشت شد.
علت نگرانی دولت ماکرون
خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به این مسئله پرداخته و به نقل از یک مقام ارشد فرانسوی که نخواست نامش فاش شود مینویسد: «نام، مشخصات و تصویر کارت مامور پلیس که به ناهل، جوان ۱۷ ساله آفریقاییتبار تیراندازی کرده بود، در شبکههای اجتماعی منتشر شده است و موارد دیگری مشابه این از دیگر ماموران پلیس مشاهده شده که این اقدامات میتواند زندگی و خانواده فرد را به خطر بیندازد.» دانشمندان سرانجام برای اولین بار صدای «موسیقی پسزمینهجهان» را شنیدند
آشوب وغارت درفرانسه
تظاهرات خشونت بارفرانسه
آتش زدن خودروهای پارک شده درخیابانهای فرانسه
ماکرون در جریان سخنرانی خود مشخص نکرد که چه نوع محتوایی از نظر او حساس است اما تاکید کرد که انتظار دارد شبکههای اجتماعی «روحیه مسئولیتپذیری» داشته باشند.
آشوب درفرانسه
این مقام فرانسوی که نخواست نامش فاش شود ادامه میدهد: «مذاکرات بین دولت و چندین پلتفرم شبکههای اجتماعی از جمله اسنپ چت و توییتر با هدف تسریع روند حذف محتواهای تحریککننده و تشویقکننده به خشونت آغاز شده است. دولت همچنین برای شناسایی افرادی که درخواست برای خشونت را مطرح میکنند به این شبکههای اجتماعی فشار می آورد اما این مسئله همچنان در مرحله بحث و گفتگو است.»
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«خشونت پلیس یک مشکل یا مساله منحصر به فرد در فرانسه نیست و در میان کشورهای اروپایی مسالهای رایج و شایع محسوب میشود»
وزیر فرانسه در امور اروپا گفته، خشونت پلیس یک مشکل یا مساله منحصر به فرد در فرانسه نیست و در میان کشورهای اروپایی مسالهای رایج و شایع محسوب میشود.
وزیر امور خارجه وزیر اروپا و امور خارجه، مسئول اروپا درفرانسه
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«لارنس بون»(Laurence Boone) وزیر امور خارجه در امور اروپا در فرانسه است.
ایسنا(۱۶ تیر ۱۴۰۲) به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: "لارنس بون" مقام وزارت خارجه فرانسه در امور اروپا در مصاحبهای با شبکه خبری RFI گفت: واقعا یک تراژدی رخ داده، یک تراژدی وحشتناک و غیرقابل قبول. ما همچنین شاهد بازگشت سریع نظم هستیم که امیدواریم طولانی مدت و بدون وقوع مسائل جدی و اختلالات دیگر باشد؛ اما باید گفت که آیا این فقط مختص فرانسه است؟ اصلا اینطور نیست. در سال ۲۰۱۱ در انگلیس و یک سال پیش از بازیهای المپیک اتفاق مشابهی در دانمارک و در سوئد افتاد.
وی همچنین گفت، فرانسه به دلیل ورود مهاجران هیچ مشکل امنیتی ندارد. هیچ مشکل یا مساله امنیتی در فرانسه نیست. شورشها و غارتهای وحشتناکی در فرانسه اتفاق افتاده است. اگر به خیابانها بروید با حجم زیادی توریست روبرو میشوید. فرانسه یکی از کشورهایی است که بیشترین تعداد گردشگر را در جهان دارد و گردشگران در فرانسه مورد استقبال زیادی قرار میگیرند.
در این میان، "جوردن باردلا" رهبر حزب راست افراطی "راهپیمایی ملی" روز سه شنبه گفته بود فرانسه با حجم زیادی مهاجر روبروست که باعث میشود تا تنشها و خطرات امنیتی در کشور تشدید شود.