پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

ماجرای(کریدور زنگزور)آذربایجان چیست؟اهمیتش برای ایران

کریدورزنگزور درارمنستان واقع است(مرزجلفا)کشورآذربایجان ادعای مالکیت دارد،این مرز برای تردد کامیونهای ایران به اروپا مسدودشده است.

بستن «کریدور زنگزور» بر روی ایران،می تواند به منزله حذف ایران از تمامی معادلات انرژی و ترانزیتی منطقه قفقاز جنوبی باشدو اختلال در درترانزیت ایران به اروپااست.

کریدور زنگزور خط قرمز ایران است

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در واکنش به مواضع اخیر روس ها در خصوص کریدور زنگزور گفت: ایجاد این کریدور خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است.

ابراهیم عزیزی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شد

امروزشنبه(۱۷ شهریور ۱۴۰۳)دفتر این نماینده مجلس(ابراهیم عزیزی) افزود: آنچه واضح و مبرهن است اینکه موضوعات مرتبط با تحولات ژئوپلیتیک در کریدور زنگزور به نفع کشورهای منطقه نیست و ایران نیز به شدت با این موضوع مخالف است.

«ابراهیم عزیزی» با اشاره به افکار متوهمانه و ذهنیات مبتنی بر تشکیل توران بزرگ از سوی برخی کشورها ادامه داد: اساسا «کریدور زنگزور» یک کریدور جعلی است و ظاهرا دست هایی در کار است تا به بهانه ایجاد این کریدور، از قدرت نظامی و سیاسی ایران در منطقه کاسته شود.

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس: کریدور زنگزور خط قرمز ایران است

«رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی» گفت: به کسانی که چنین توهماتی را دنبال می کنند هشدار می دهیم که عواقب چنین تصمیماتی برای آنها سنگین و پرهزینه خواهد بود./منبع:ایرنا

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: تغییرات مرزی و معامله بر سر مناطقی از خاک ارمنستان و جمهوری آذربایجان است که در نتیجه آن بخشی از خاک ارمنستان که هم مرز با جمهوری اسلامی ایران است به جمهوری آذربایجان واگذار می‌شود و عملا ارمنستان مرز خود با ایران را از دست می‌دهد.
ایجاد یک کریدور در محور نخجوان- زنگزور- قره باغ آرزوی دیرینه «ائتلاف های پان‌ترکیستی» در قفقاز است.
بستن «کریدور زنگزور» بر روی ایران،می تواند به منزله حذف ایران از تمامی معادلات انرژی و ترانزیتی منطقه قفقاز جنوبی باشدواختلال در درترانزیت ایران به اروپااست.

سفیرایران در شوروی چه می گوید؟

«ایران  بین روسیه و غرب گرفتار شده»(مسکو با حمایت از کریدور زنگزور می‌خواهد فشار بیاورد که تهران به غرب نزدیک نشود) «غرب با اتهام ارسال موشک می‌خواهد ایران را هم پیمان پوتین در اوکراین معرفی کند»
«نعمت الله ایزدی»(سفیر سابق ایران در شوروی) درباره خطر اتهام ارسال موشک از ایران به روسیه به «انتخاب» گفت: بیشتر از اینکه بحث ارسال و یا عدم ارسال موشک خطرناک باشد، غربی‌ها ایران را به عنوان متحد روسیه در جنگ اوکراین تحلیل می‌کنند. مهم‌ترین هدف غربی‌ها از انتشار اخبار ارسال موشک از ایران به روسیه، اثبات همراهی ایران با روس‌ها در اوکراین است.

روسیه فعلا تحت فشار است و شکل‌های جدیدی از جنگ را روی میز گذاشته است.

در نتیجه غربی‌ها می‌خواهند مسأله ارتباط ایران و روسیه را به عنوان یک اتهام مطرح کنند. هم پیمان تلقی شدن ایران با روسیه، فشار بر ایران را بیشتر می‌کند.

او افزود: نماینده ایران در سازمان ملل این اتهام را تکذیب کرده است. نماینده ایران گفته کمک به هر طرف جنگ مضر است و این نکته به خود غربی‌ها نیز هشدار داده است. غربی‌ها می‌خواهند در درجه اول اثبات کنند که ایران متحد روسیه است، در درجه دوم با فشاری که به تهران وارد می‌شود، ارتباط‌اش را با روسیه کاهش دهد، وگرنه ارسال چند موشک چندان مسأله مهمی برای غربی‌ها نیست.

«سفیر سابق ایران در شوروی» در ادامه درباره مواضع روسیه نسبت به بحث زنگزور بیان کرد: موضع‌گیری‌های روسیه نقطه مقابل رفتار غرب است. یک تقابل بین غرب و روسیه درمورد ایران وجود دارد. غربی‌ها از یک طرف ایران را با اتهام ارسال موشک تحت فشار قرار می‌دهند، روس‌ها نیز ایران را با مسأله زنگزور و مباحث دیگری که در آینده هم پیش می‌آید، تحت فشار قرار می‌دهند. روس‌ها می‌خواهند ایران به سمت تعامل با غربی‌ها نرود.

«روسیه این اواخر خود را به کشور آذربایجان نزدیک کرده تا از دالان زنگزور متضرر منافعی داشته باشد»

روس‌ها به همین خاطر به ایران فشار می‌آورند که از مواضع‌اش نسبت به اوکراین و نزدیکی احتمالی اش به غرب فاصله بگیرد.

«سفیر سابق ایران در روسیه» تصریح کرد: ایران در شرایط سختی گرفتار شده است. تاکنون به عنوان یک شریک مطمئن خوب روی روسیه حساب کرده بود، اما رفتار فعلی روسیه باعث می‌شود تجدیدنظری نسبت به ارتباط با روسیه رخ دهد.

«نعمت الله ایزدی» درباره راهکار مناسب برای ایران در میان ارتباط با شرق و غرب گفت: برخی از مسائل ریشه در گذشته دارد. ما چند سال است که به روس‌ها به گونه‌ای القا کرده‌ایم که تنها گزینه‌مان در شرایط بحرانی، روسیه است.

احساس روسیه این است که ما گزینه دیگری نداریم. اگر در قدم اول بتوانیم یک نوع توازن در روابط با غرب و روسیه به صورت علمی ایجاد کنیم، راه حل مناسبی را پیش گرفته‌ایم. استراتژی جدیدی باید در سیاست خارجی تعریف شود و به تعادل و توازن میان شرق وغرب بپردازیم. این سیاست می‌تواند غربی‌ها و روسیه را قانع کند. مشکل عمده ما این است که روسیه تصور می‌کند ایران دیگر راهکاری به جز روسیه ندارد. کلید حل این موضوع، شروع گفتگو با اروپاست./انتخاب۱۷ شهریور ۱۴۰۳

چرا ایران مخالف گشایش کریدور زنگزور است؟

«سیدعباس عراقچی»(وزیر امورخارجه ایران) نیز پنج‌شنبه ۱۵ شهریور این مطلب را در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد:«ترسیم دوباره مرزها خط قرمز ایران است»

« صلح، امنیت و ثبات منطقه‌ای تنها یک اولویت نیست، بلکه یکی از استوانه های امنیت ملی ما است. هر تهدیدی علیه تمامیت ارضی همسایگان ما، یا ترسیم دوباره مرزها، چه در شمال باشد، چه در جنوب، چه در شرق و چه در غرب، کاملا غیرقابل‌قبول است و برای ایران خط قرمز  به شمار می‌رود.»

«مهدی سبحانی»(سفیر ایران در ارمنستان) نیز جمعه ۱۶ شهریور در گفت‌وگویی با خبرنگاران گفت که خواب‌ها و رویاها در رابطه با کریدور «زنگزور» هرگز محقق نخواهد شد.

«یعقوب رضازاده»(عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس) نیز به ایسنا گفت که تغییر در مرزهای ژئوپولیتیک ایران به هیچ وجه قابل قبول نیست و گشایش کریدور زنگزور را محکوم می‌کنیم.

علی نیک‌زاد؛ نایب رییس مجلس علیه رییس نهاد بخش خصوصی/ گُنده‌تر از دهان!

«علی نیکزاد»(نایب رئیس مجلس):« سیاست‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران درباره مرزها، همسایگان و کریدورها ثابت و مبتنی بر منافع ملی است. همانطور که در آخرین اجلاس مجالس در باکو نیز تاکید کرده بودم، ما تغییر در مرزها را نمی‌پذیریم. توصیه‌ام به روسیه و آذربایجان، احترام به مرزهاست.»

«گقارد منصوریان»(نماینده مسیحیان ارمنی اصفهان و جنوب ایران):« دالان زنگزور، تهدیدی جدی برای امنیت ملی و تمامیت ارضی کشور عزیزمان ایران است. مرز ایران و جمهوری ارمنستان از کهن ترین مرزهای بین المللی می باشد. با مسدود شدن آن مرز خفگی ژئوپلیتیک در شمال کشورمان ایجاد می‌گردد. تغییر سیاست روسیه در این خصوص، غیرقابل قبول است

مواضع نامزدهای انتخابات در مناظره رودررو عیان‌تر شد

«احمد نادری»(عضو هیات رئیسه مجلس):«عدم پاسخ متناسب به روس‌ها در موارد اقدامات قبلی علیه منافع ملی ایران سبب پررویی مضاعف آنان شده است. باید به آنان(روسیه)فهماند که همکاری راهبردی به معنای چشم پوشی از منافع نیست. وزارت خارجه و نیروهای مسلح باید طرحی روشن برای پاسخ به توهمات ژئوپلیتیک داشته باشند.»

متفکرآزاد دبیر هیأت رئیسه مجلس شد

«روح‌الله متفکرآزاد»(عضو هیات رئیسه مجلس):«سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران عدم تغییر مرزهای بین‌المللی است که به صراحت توسط رهبر معظم انقلاب اعلام شده است. ایران سیاست‌های منجر به جابجایی و انسداد مرزهای بین‌المللی در همسایگی خود را تحمل نخواهد کرد و این موضع قبلا به تمام طرفین گوشزد شده است. دولت جمهوری آذربایجان اگر دغدغه ارتباط با اراضی جمهوری خودمختار «نخجوان» را دارد باید طبق  توافقات فی‌مابین برای تکمیل«کریدور ارس» تلاش کند.»

«سمیه رفیعی»(نماینده تهران):« کریدور توهمی زنگزور موجب تشدید تنش در منطقه خواهد شد و به شدت محکوم است. حجت ما کلام رهبر عزیزمان در دیدار با پاشینیان است: جمهوری اسلامی ایران مسیر زنگزور را به ضرر ارمنستان می داند و همچنان بر این موضع خود ایستادگی دارد.»

توضیحات مدیریت سایت-پیراسته فر:روزچهارشنبه، ۳ شهریور ۱۴۰۰،نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان از طریق کارشکنی‌های فراوان ازجمله مسدود کردن چندروزهٔ مسیر زمینی ایران-ایروان در محور گوریس-قاپان (گوروش-قافان) و همچنین اخذ تعرفه‌های ۱۳۰دلاری، اذیت و آزار رانندگان ایرانی و دستگیری دو نفر از آن‌ها تلاش کرده‌اند از صادرات مواد غذایی، سوختی و غیره از ایران به ارمنستان جلوگیری کنند.

تا پیش از جنگ سال گذشته، آذربایجان برای ارتباط زمینی با نخجوان از خاک ایران استفاده می کرد. زیرا به دلیل روابط خصمانه با ارمنستان راه دیگری برای ارتباط با این بخش از کشورش را نداشت
با توافقی که بعد از جنگ میان آذربایجان و ارمنستان انجام شد، مسیر زمینی ارتباط نخجوان با سرزمین اصلی آذربایجان با وساطت روسیه به خود باکو رسید. به بیان ساده تر، امتیاز که ایران در برقراری ارتباط میان این دو بخش همسایه شمالی اش داشت، از میان رفت.

ماجرای کامیون ها
از سوی دیگر، با تسلط آذربایجان بر جاده ارتباطی مورد اشاره، عملا ارتباط ایران و ارمنستان نیز تحت تاثیر قرار گرفته است. حالا نیروهای جمهوری آذربایجان جلوی تردد آزادانه کامیون های ایرانی را گرفته و بابت این رفت و آمد حق ترانزیت طلب می کنند. 

مبلغ این حق ترانزیت نیز ۱۳۰ دلار است.(۳ میلیون وپانصدهزار تومان)

نبود ایستادگی برابر زیاده‌خواهی‌ها، بحران قفقاز را تداوم می‌بخشد

کشور«آذربایجان» از مسیر حدود ۴۰۰ کیلومتری مرز «نوردوز» بین ایران و ارمنستان - تا ایروان، پایتخت ارمنستان، برای ۱۶ کیلومتر آن کشور آذربایجان ادعای مالکیت دارد و کامیون‌های ایرانی که از مسیر عبور می‌کنند را ملزم به پرداخت عوارضی و حقوق ورودی کرده‌ است و در برخی از موارد کامیون‌ها در صف چند ساعته تفتیش و بازرسی بار معطل می‌مانند.

نکنه: ارمنستان یک مسیر جایزین برای این جاده هم دارد اما این مسیرکوهستانی، هنوز زیرساخت لازم برای عبور همه تریلی ها از آن را ندارد.
جاده گوریس - کاپان
«جاده گوریس - کاپان»  دو شهر ارمنستان را به هم وصل می کند. این جاده ۸۰ کیلومتری در واقع بخشی از جاده ای است که ایران را به پایتخت ارمنستان وصل می کند. 
این جاده قبل از جنگ سال گذشته، کاملا در اختیار ارمنستان بود اما اکنون ۱۶ کیلومتر آن در محدوده سرزمینی آذربایجان قرار گرفته است. 
در واقع اکنون این جاده از شهر «گوریس» در ارمنستان آغاز می شود و در ادامه وارد خاک آذربایجان  می شود و پس از ۱۶ کیلومتر دوباره وارد خاک ارمنستان شده و به شهر کاپان می رسد.

فاصله شهرها

 

«ازتبریز تا جلفا ۱۳۰ کیلومتر» ،«از جلفا تا سیه رود ۵۸ کیلومتر» ،«از سیه رود تا مرز نوردوز ۲۰ کیلومتر»،«فاصله ازمرز نوردوز تا ایروان ۴۰۰ کیلومتر» می باشد.

۲مسیر (ایران به ایروان ارمنستان):​

 

مسیراول:طی کردن مسیر ۳۸۲ کیلومتری ، مسیر پر پیچ و خم ،۱۰ کیلومتر از مرز «نوردوز» تا شهر «مِغری» و بعد ۵ کیلومتر از شهر مغری تا «لهواز»  ، بعد از آن ۴۵کیلومتر از« لهواز» تا «لرنادزور » و بعد  ۲۲ کیلومتر از لرنادزور تا کاپان و بعد از آن ۳۶ کیلومتر از کاپان تا اغوانی و بعد ۱۵۰ کیلومتر از اغوانی تا نآرپی» و در مجموع ۱۱۴ کیلومتر از آرپی تا ایروان.

مسیردوم (به ایروان ارمنستان):

طی کردن مسیر ۴۵۳ کیلومتری :۱۰ کیلومتر از «مرز نوردوز تا شهر مغری، ۵ کیلومتر» از شهر مغری تا لهواز، ۴۵ کیلومتر از لهواز تا لرنادزور، ۲۲ کیلومتر «از لرنادزور تا کاپان» ۳۶ کیلومتر از کاپان تا اغوانی، ۱۲۹ کیلومتر «از اغوانی تا وایک» و بعد  ۲۷ کیلومتر «از وایک تا شاتین»  و بعد از آن  ۴۲ کیلومتر شاتین تا گغوویت  و بعد ۷۱ کیلومتر« از گغوویت تا لاشن »، در نهایت از لاشن تا ایروان ۶۶ کیلومتر راه است.

مرز نوردوز تا شهر مِغری: ۱۰ کیلومتر
شهر مِغری تا لِهواز: ۵ کیلومتر
لهواز تا لرنادزور: ۴۵ کیلومتر
لرنادزور تا کاپان: ۲۲ کیلومتر
کاپان تا اغوانی: ۳۶ کیلومتر
اغوانی تا آرپی: ۱۵۰ کیلومتر
آرپی تا ایروان: ۱۱۴ کیلومتر

شهر «گوریس» که در فاصله ٢۴٠ کیلومتری ایروان قرار دارد

گمرک جمهوری آذربایجان در این زمینه آمده است، طبق قانون مالیات از خودروهای کشورهای خارجی در حین ورود به خاک جمهوری آذربایجان و هنگام خروج  از این کشور، عوارض جاده‌ای دریافت می‌شود(۳ میلیون وپانصدهزار تومان)

بنا به این قانون از خودروهای خارجی علاوه بر عوارض جاده‌ای ، باید عوارض صدور مجوز تنظیم حمل و نقل جاده‌ای بین‌المللی نیز  پرداخت کنند.
با وجود این، ماجرای تنش اخیر کمی پیچیده تر از یک مسیر ترانزیتی است و به بخش هایی از یک استان در کشور ارمنستان مربوط است.

برای اطلاعات بیشتربه این لینک مراجعه کنید:

ماجرای اختلاف ایران باآذربایجان"زنگزور" چیست

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد