حکمی درقران که ۱۰ روزه لغوشد(آیه نجوا)
حمله حمید رسایی به سران سه قوه/ عدم ابلاغ قانون حجاب پیام میدهد که اگر میخواهی حرف حقت به کرسی بنشیند، مثل سلیطههایی که لخت شدند هنجارشکنی کن!
حمله حمید رسایی به سران سه قوه/ عدم ابلاغ قانون حجاب پیام میدهد که اگر میخواهی حرف حقت به کرسی بنشیند، مثل سلیطههایی که لخت شدند هنجارشکنی کن!
حمید رسایی در یادداشتی نوشت: تا چندی قبل آقای قالیباف و تیم رسانهای ایشان اصرار داشتند که عدم ابلاغ قانون بدلیل مصوبه شورای عالی امنیت ملی است که بعدها با پیگیری و تذکرات مکرری که نمایندگان داشتند، مشخص شد که ادعایی خلاف واقع است.
خبرآنلاین چهارشنبه(۹ اسفند۱۴۰۳) نوشت حمید رسایی (نماینده تهران) در کانال تلگرامی خود نوشت:
قصد پرداختن به صحبت آقای قالیباف را نداشتم ولی وقتی دیدم پس از رئیس مجلس، مشاوران وی هم در حال تثبیت این گذاره غلط و خطرناک هستند، نقد عمومی را لازم دیدم.
اخیرا آقای قالیباف در پاسخ به اعتراض دانشجویان اعلام کردهاند که ممانعت از ابلاغ قانون حمایت از خانواده با ترویج عفاف و حجاب توسط دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بر اساس مصوبه قبلی این شورا بوده که به دبیرخانه اختیار داده تا از هر اقدامی که موجب تنش و چالش میشود، جلوگیری کند.
خبرهای مرتبط
تک و پاتک رسایی و قالیباف در جلسه علنی/ پس ما اینجا چه کارهایم؟/ بالاخره پذیرفتید جلسه محرمانه بود!
پاسخ قالیباف به رسایی درباره انتشار نطق جلسه غیرعلنی/ آن جلسه محرمانه بود
جنگ یاران قالیباف و سعید جلیلی بر سر «یک جلسه شبانه در مشهد»/ قالیباف هزینه همراه شدن با «وفاق» را می دهد؟
در این باره چند نکته مهم است که به آن میپردازم:
زمان ابلاغ این قانون با توجه به اتمام فرایند و مراحل قانونگذاری، در انتهای تابستان بود که رئیس مجلس بصورت خصوصی به نمایندگان گفت دبیرخانه شورای عالی بدلیل همزمانی با سالگرد ایام فتنه زنزندگی توصیه کرده ابلاغ آن سه ماه تاخیر بیفتد. بنده همان زمان هم مخالف بودم ولی اکثر همکاران پذیرفتند. سؤال: اگر دلیل آن چیزی است که آقای قالیباف علنی گفته، چرا در همان زمان اول تاخیر ابلاغ، این دلیل را نگفتید؟ مضافا که تمام اعضای شورا با این تصمیم موافق نبودند.
تا چندی قبل آقای قالیباف و تیم رسانهای ایشان اصرار داشتند که عدم ابلاغ قانون بدلیل مصوبه شورای عالی امنیت ملی است که بعدها با پیگیری و تذکرات مکرری که نمایندگان داشتند، مشخص شد که ادعایی خلاف واقع است. نسخه جدید ادعا این است که دبیرخانه شورا با استناد به یک مصوبه کلی از ابلاغ قانون جلوگیری کرده!
سؤال این است که آیا قانونی که امضای رئیس مجلس را دارد ایجاد چالش میکند؟ آیا شورای نگهبان، مجمع تشخیص، کمیته تطبیق بر سیاستهای کلی نظام و مجلس یازدهم، جملگی مصوبهای را تایید کردهاند که ایجاد چالش و تنش می کند؟ یعنی دستگاههای نظام تا این اندازه بی تدبیرند؟!
اگر شورای عالی امنیت ملی چنین اختیاری را به دبیرخانه داده، قاعدتا آن را در خصوص جلوگیری از تصمیمات مدیریتی کشور یا یک مورد جزئی واگذار کرده نه قوانین مجلس که به تایید شورای نگهبان رسیده. اگر دقت کنید آقای قالیباف خودش هم در مقام مثال به چنین مواردی (تصمیمات ناترازی) استناد میکند.
از این توجیهات که بگذریم، از همه موارد قبل مهمتر اینکه آیا رئیس محترم مجلس و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به نتایج این سخن آگاهی دارند؟ اولین سیگنال خلاف امنیت ملی این حرف آقای قالیباف که جریان برانداز و حامیان پشت پردهای آن و دنبالکنندگان لطمه به قانون حجاب و دیگر مسائل کلیدی کشور دریافت میکنند این است که اگر میخواهیم موضوع بیحجابی و بی حیایی و بی عفتی گام به گام جلو برود، باید دائما ایجاد چالش و تنش کنیم تا مدیرانی مثل آقای قالیباف قدم به قدم عقبنشینی کنند بلکه روزی به اصل حجاب هم برسیم تا اساسا بی حجابی رسمی شود. بعد از حجاب هم برویم سراغ تنش روی مسائل دیگر تا نظام عقبنشینی کند.
دومین سیگنال و پیآمد این تصمیم غلط، به هسته سخت نظام است. آقای قالیباف و مسئولانی که اینگونه تصمیمتان را توجیه میکنید به کسانی که پیگیر حکم الهی حجاب هستند، به خانواده شهدا، به مومنین، به دلسوزان، این پیام روشن را میدهید: تو هم اگر میخواهی حرف حقّت به کرسی بنشیند، اگر میخواهی آرمانهایی که برایش شهید دادهای از بین نرود، برای نظام چالش ایجاد کن! تو هم مثل سلیطههایی که لخت شدند و رفتند روی ماشین پلیس نشستند، هنجارشکنی کن! نهایتش میگویند این هم روانی است اما در عوض حرفت به کرسی مینشیند چون مدیران جمهوری اسلامی فقط در برابر چالش و تنش عقبنشینی میکنند، حتی با ذبح قانون!
آقای قالیباف! پیام شما و همفکرانتان به مردمی که با دلار ۹۰ هزارتومانی و خاموشیهای روزانه و تعطیلیهای پی در پی، با همه گلایهها و خون دلهایی که خوردند اما پای کار نظام و انقلاب و قانون کشور ایستادند، رسما گفتید: با خلق راهپیمایی با عظمت ۲۲ بهمن، با این جمعیت، زن و مرد مسلمان، مؤمن، دوستدار وطن، عاشق انقلاب و دنبال اجرای قانون و اقامه احکام دین الهی اسلام که چالش و تنش برای نظام درست نمیشود تا ما رؤسای قوا صدایتان را بشنویم. اگر میخواهید حرفتان به کرسی بنشیند شما هم مثل قانونشکنان، قانون شکنی کنید تا حرفتان را بشنویم!
برادر محترم! مکاتبه دبیر شورای عالی امنیت ملی که با مشورت شما و موافقت رئیس جمهور خطاب به مجلس نوشته شده تا قانون حمایت از خانواده با ترویج عفاف و حجاب ابلاغ نشود، خلاف امنیت ملی است.
به نظرم شورای عالی امنیت ملی این تصمیم غلط را با ابطال نامه دبیرخانه و تصویب ابلاغ قانون مذکور جبران کند./پایان مکتوبات حمیدرسایی.
جهت اطلاع رسایی
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:حکمی درقران که ۱۰ روزه لغوشد(آیه نجوا)
آیت الله مکارم شیرازی: فاصله زمانی آیه۱۲ تا ۱۳ سوره مجادله ۱۰ روز بوده است.(یعنی فاصله بین حکم صدقه تا لغو این دستور)«آیه هست اما حکم لغوشده است»
آیه صدقه درنجوا سبب شده بودکه فقط توفیق مصاحبت با پیامبر،فقط باثروتمندان بود(چون لازمه خلوت کردن ،خصوصی حرف زدن باپیامبر،صدقه دادن بود)واین موجب شده بودکه فقراازاین نعمت محروم شوند واین فقراراآزارمی داد وپولداران را جسورکرده بود«پُز» می دادند،تفخترمی کردند،یکجورایی «آیه لاکچری»شده بود،که خداوند این آیه( ۱۲ مجادله)را نسخ(لغو)کرد.
آیه ۱۲ مجادله، درباره «درگوشی»صحبت کردن(نجوا) با پیامبر (ص) بودکه به «آیه نجوا» شهرت دارد.
حکمی که بعداز۱۰روز لغوشد صدقه نجوی
یَأَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا إِذَا نَجَیْتُمُ الرَّسولَ فَقَدِّمُوا بَینَ یَدَى نجْوَاکُمْ صدَقَةً ذَلِک خَیرٌ لَّکمْ وَ أَطهَرُ فَإِن لَّمْ تجِدُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ(۱۲)
ءَ أَشفَقْتُمْ أَن تُقَدِّمُوا بَینَ یَدَى نجْوَاشْ صدَقَتٍ فَإِذْ لَمْ تَفْعَلُوا وَ تَاب اللَّهُ عَلَیْکُمْ فَأَقِیمُوا الصلَوةَ وَ ءَاتُوا الزَّکَوةَ وَ أَطِیعُوا اللَّهَ وَ رَسولَهُ وَ اللَّهُ خَبِیرُ بِمَا تَعْمَلُونَ(۱۳)مجادله
۱۲ - اى کسانى که ایمان آورده اید هنگامى که مى خواهید با رسول خدا نجوى کنید قبل از آن صدقه اى در راه خدا بدهید، این براى شما بهتر و پاکیزهتر است ، و اگر توانائى نداشته باشید خداوند غفور و رحیم است .
۱۳ - آیا ترسیدید فقیر شوید که از دادن صدقات قبل از «نجوا» خوددارى کردید؟ اکنون که این کار را نکردید و خداوند توبه شما را پذیرفت نماز را بر پا دارید و زکات را ادا کنید و خدا و پیامبرش را اطاعت نمائید وبدانید خداوند از آنچه انجام مى دهید باخبر است.
«آیه لاکچری قرآن»
«شأن نزول آیه ۱۲ تا ۱۳ سوره مجادله»(آیات لاکچری قرآن)
مرحوم «طبرسى» در «مجمع البیان» و جمعى دیگر از مفسران معروف در «شأن نزول آیه ۱۲ و ۱۳ سوره مجادله» چنین نقل کرده اند: جمعى از «اغنیاء» خدمت پیامبر (ص) مى آمدند و با او «نجوی» مى کردند (این کار علاوه بر این که وقت گرانبهاى پیغمبر(ص) را مى گرفت مایه نگرانى مستضعفین و موجب امتیازى براى اغنیاء بود).
«راه سوءاستفاده از آیه نجوا مسدودشد»«نجوی»
در اینجا خداوند نخستین آیات فوق را نازل کرد و به آنها دستور داد که قبل از «نجوا»کردن با پیامبر(ص) صدقه اى به مستمندان بپردازند، «اغنیاء» وقتى چنین دیدند از «نجوی» خوددارى کردند، آیه دوم نازل شد (و آنها را ملامت کرد و حکم آیه اول را نسخ نمود) و اجازه«نجوا» به همگان داد (ولى نجوى در مورد کار خیر و اطاعت پروردگار).
بعضى از مفسران نیز تصریح کرده اند که هدف گروهى از نجوى کنندگان این بود که از این راه برترى بر دیگران کسب کنند پیامبر(ص) هم روى بزرگوارى خاص خود در عین این که ناراحت بود از آنها ممانعت نمى کرد تا این که قرآن آنها را از این کار نهى نمود.
در بخشى از آیات گذشته سخن از مسئله« نجوا» بود آیات مورد بحث ادامه و تکمیلى است براى همان مطلب .
نخست مى فرماید:اى کسانى که ایمان آورده اید هنگامى که مى خواهید با رسول خدا« نجوى» کنید پیش از آن صدقه اى در راه خدا بدهید «یَأَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا إِذَا نَجَیْتُمُ الرَّسولَ فَقَدِّمُوا بَینَ یَدَى نجْوَاکُمْ صدَقَة»
چنانکه در شأن نزول گفتیم این دستور به خاطر آن بود که گروهى از مردم مخصوصا از اغنیا مرتبا مزاحم پیامبر(ص) مى شدند و با او «نجوا» مى کردند، کارى که مایه اندوه دیگران ، و یا کسب امتیاز بى دلیلى براى اینان بود، بعلاوه موجب تضییع اوقات گرانبهاى پیامبر(ص) مى شد، حکم فوق نازل گشت و آزمونى بود براى آنها و نیز کمکى به مستمندان و وسیله مؤ ثرى براى کم شدن این مزاحمتها.
سپس مى افزاید: این براى شما بهتر و پاکیزه تر است «ذَلِک خَیرٌ لَّکمْ وَ أَطهَر»
اما خیر بودن این صدقه هم براى «متمکّنان»(ثروتمندان) بود ، زیرا موجب ثوابى مى شد، و هم براى نیازمندان ، چرا که وسیله کمکى به آنها محسوب مى گشت .
و اما «أَطهَر» بودنش از این نظر بود که قلوب اغنیا را از حب مال مى شست ، و قلوب نیازمندان را از کینه و ناراحتى ، زیرا هنگامى که نجوى از صورت مجانى در مى آید و نیاز به دادن صدقه اى داشت طبعا کمتر مى شد همان گونه اى که شد و این یکنوع پاکیزه گى براى محیط فکرى و اجتماعى مسلمانان بود.
ولى از آنجا که اگر وجوب صدقه قبل از «نجوا» عمومیت مى داشت فقرا از طرح مسائل مهم یا نیازهاى خود در برابر پیامبر(ص) به صورت «نجوا» محروم مى شدند، در ذیل آیه حکم صدقه را از این گروه برداشته مى فرماید:اگر توانائى نداشته باشید خداوند غفور و رحیم است«فَإِن لَّمْ تجِدُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیم»
و به این ترتیب آنها که تمکن مالى داشتند دادن صدقه قبل از نجوى براى
آنان واجب بود، و آنها که نداشتند بدون آن مى توانستند با پیامبر (ص) نجوى کنند.
جالب اینکه دستور فوق تاثیر عجیبى گذاشت و آزمون جالبى شد و همگى جز یک نفر از دادن صدقه و نجوى خوددارى کردند، و او امیر مؤ منان على (ع) بود اینجا بود که آنچه لازم بود روشن شود شد و آنچه باید مسلمانان از این دستور بفهمند و درس گیرند گرفتند، لذا آیه بعد نازل گردید و این حکم را نسخ کرد و فرمود:آیا ترسیدید فقیر شوید که از دادن صدقه قبل از نجوى خوددارى کردید؟! ااشفقتم ان تقدموا بین یدى نجواکم صدقات.
معلوم مى شود حب مال در دل شما از علاقه به «نجوای» پیامبر (ص) بیشتر است ، و نیز معلوم مى شود در این «نجواها» غالبا مسائل حیاتى مطرح نمى شد، و گرنه چه مانعى داشت که این گروه قبل از «نجوا»صدقه ای مى دادند و «نجوی» مى کردند، به خصوص اینکه مقدار خاصى براى «صدقه» نیز تعیین نشده بود و مى توانستند با مبلغ کمى این مشکل را حل کنند.
سپس مى افزاید:اکنون که این کار را نکردید ، و خود به تقصیر خویشتن پى بردید و خداوند شما را بخشید، و توبه شما را پذیرفت ، نماز را بر پا دارید و زکات را ادا کنید، و خدا و پیامبرش را اطاعت نمائید، و بدانید خداوند از آنچه انجام مى دهید با خبر است «فَإِذْ لَمْ تَفْعَلُوا وَ تَاب اللَّهُ عَلَیْکُمْ فَأَقِیمُوا الصلَوةَ وَ ءَاتُوا الزَّکَوةَ وَ أَطِیعُوا اللَّهَ وَ رَسولَهُ وَ اللَّهُ خَبِیرُ بِمَا تَعْمَلُونَ»
تعبیر به «توبه» نشان مى دهد که آنها در «نجواها»ی قبلى مرتکب گناهى شده بودند، خواه به خاطر تظاهر و ریا، و یا آزار پیامبر (ص) و یا «ایذاء» مؤ منان فقیر.
گرچه در این آیه سخنى صریحا درباره «جواز نجوا» بعد از این ماجرانیامده ، ولى تعبیر آیه نشان مى دهد که «حُکم سابق» برداشته شد.
اما دعوت به اقامه نماز و اداء زکات و اطاعت خدا و پیامبر (ص) به خاطر اهمیت آن است و نیز اشارهاى است به اینکه اگر بعد از این «نجوا» مى کنید باید در مسیر اهداف بزرگ اسلامى و در طریق اطاعت از خدا و رسول (ص) باشد.
«چرا وجوب صدقه قبل از نجوى کردن با پیامبر تشریع شد و بعد از مدت کوتاهى نسخ گردید؟»
پاسخ این سؤ ال را به خوبى مى توان از قرائن موجود در آیه فوق و «شأن نزول» آن به دست آورد، «هدف آزمایشى بود»، براى افراد پر ادعائى که از این طریق «اظهار علاقه خاصى به پیامبر» (ص)مى کردند، معلوم شد این اظهار علاقه ها تنها در صورتى است که «نجواى مجانى» باشد، اما هنگامى که نیاز به بذل مقدارى مال داشت خاموش شدند.
از این گذشته ، این حکم براى همیشه در مسلمانان اثر گذارد، و نشان داد تا ضرورتى نباشد نباید وقت گرانبهاى پیامبر (ص) و دیگر رهبران بزرگ اسلامى را با «نجوا» گرفت ، و وسیله ناخشنودى مردم را فراهم ساخت ، و در حقیقت کنترلى بود براى «نجواها» در آینده .
بنابراین «حکم مزبور از آغاز جنبه موقتى داشته ، و پس از آنکه هدف آن تامین گردید نسخ شد»، زیرا ادامه آن نیز مشکلى ایجاد مى کرد، چرا که گاه مسائل ضرورى پیش مى آمد که لازم بود به طور خصوصى با پیامبر (ص ) در میان گذارده شود، چنانچه «حکم صدقه» باقى مى ماند اى بسا این ضرورتها از دست میرفت ، و افراد یا جامعه اسلامى زیان مى دیدند.
به طور کلى در موارد «نسخ»(لغو) ، حکم همیشه از اول جنبه محدود و موقت داشته ، هر چند مردم از این معنى احیانا آگاه نبوده و آنرا همیشگى تصور مى کردند.
«مدت حکم صدقه برای نجوی ۱۰روز»
بعضى آنرا یکساعت ، و بعضى یکشب ، و بعضى ده روز ذکر کرده اند، و ظاهر همان قول سوم است چرا که «یک ساعت و یک شب» براى یک چنین امتحانى هرگز کافى نبود، چرا که مى توانستند «معتذر»شوند(عذربیاورند) که در این مدت کوتاه موجبى براى «نجوى» پیش نیامد، ولى مدت ده روز مى تواند حقایق را روشن سازد، و زمینه اى براى ملامت و سرزنش متخلفان فراهم کند./تفسیرنمونه جلد۲۳
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:مطالبی که درادامه می بینیدازسایت آیت الله ناصر مکارم شیرازی اخذشده است.
در سوره «مجادله» آیه ۱۲ و۱۳ آمده است: «یا اَیِّهَا الّذینَ آمَنْوا اِذا ناجَیْتُمُ الرَسُولَ فَقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَىْ نَجْواکُمْ صَدَقَةً ذلِکَ خَیرٌ لَکُمْ وَ اَطْهَرُ فَاِنْ لَمْ تَجِدُوا فَاِنَّ اللهَ غَفُورٌ رَحیم * ءَاَشْفَقْتُمْ اَنْ تُقَدِّمْوا بَیْنَ یَدَىْ نَجْواکُمْ صَدَقات فَاِذْلَمْ تَفْعَلُوا وَ تابَ اللهُ عَلَیْکُمْ فَاَقیمُوا الصَّلوةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ وَ اطیعُواللهَ وَ رَسُوْلَهُ وَ اللهُ خَبیرٌ بِما تَعْمَلُونَ»؛ (اى کسانى که ایمان آورده اید! هنگامى که مى خواهید با پیامبر(صلى) نجوا کنید [سخنان درگوشى بگویید] قبل از آن صدقه اى [در راه خدا] بدهید؛ این براى شما بهتر و پاکیزه تر است. و اگر توانایى نداشته باشید، خداوند آمرزنده و مهربان است. آیا ترسیدید [فقیر شوید] که از دادن صدقات قبل از نجوا خوددارى کردید؟! اکنون که این کار را نکردید و خداوند توبه شما را پذیرفت، نماز را برپا دارید و زکات را ادا کنید و خدا و پیامبرش را اطاعت نمایید و [بدانید] خداوند از آنچه انجام مى دهید آگاه است).
از قرائن موجود در این دو آیه و همچنین از شأن نزول هایى که بسیارى از مفسران از جمله مرحوم طبرسى در «مجمع البیان» و فخر رازى در «تفسیر کبیر» و قرطبى در تفسیر «الجامع لاحکام القرآن» و آلوسى در «روح المعانى» و غیر آنها آورده اند، چنین استفاده مى شود که گروهى از مسلمانان ـ و به گفته جمعى از مفسّران گروهى از اغنیاء و ثروتمندان ـ براى کسب موقعیّت نزد مردم در هر موضوع کوچکى با پیامبر به نجوى و سخنان در گوشى مى پرداختند بى آنکه به این حقیقت توجّه داشته باشند که وقت پیامبر(ص) با ارزش تر از آن است که براى مسائل کم ارزش یا بى ارزش در اختیار یک فرد قرار گیرد؛ به علاوه این کار مایه ناراحتى مستضعفان و موجب امتیازى براى اغنیاء بود؛ و گاه ایجاد بدبینى مى کرد.
اینجا بود که نخستین آیه از دو آیه بالا نازل شد و به مسلمانان دستور داد: «اگر مى خواهید با پیامبر(حضرت محمد) نجوى کنید، قبل از این کار، صدقه اى در راه خدا بدهید».
این دستور آزمون جالبى به وجود آورد و سنگ محکى بود براى مدعیان قرب به پیامبر(صلى الله علیه وآله)؛ چرا که همگى جز یک نفر از دادن صدقه و نجوى خوددارى کردند، و آن یک نفر کسى جز امیرمؤمنان على(علیه السلام) نبود. در اینجا آنچه لازم بود روشن شود و مسلمانان بفهمند و عبرت گیرند، روشن شد و درس لازم را گرفتند.
کمى بعد، آیه دوّم(۱۳مجادله) نازل شد(ءَ أَشفَقْتُمْ أَن تُقَدِّمُوا بَینَ یَدَى نجْوَاکُمْ صدَقَات؟-ترجمه-آیا نگران شدید از اینکه قبل از نجوایتان صدقه دهید؟) و این حکم را«نقض» کرد و معلوم شد حبّ مال در دل بعضى از علاقه به «نجوى» با شخص پیامبر(ص) بیشتر است و نیز معلوم شد این «نجوا»ها غالباً درباره مسائل غیر ضرورى بوده و به منظور کسب موقعیت اجتماعى صورت مى گرفته است.
در اینجا روایات متعدّدى وارد شده است که تنها کسى که به این آیه در قرآن مجید عمل کرد، على(علیه السلام) بود.
در شواهد التنزیل از مجاهد از على(علیه السلام) چنین نقل شده است که فرمود: «اِنّ فى القُرآنِ لآیَةً ما عَمِلَ بِها اَحَدُ قَبْلى وَ لا بَعْدى وَ هِىَ آیَةُ النَّجْوى، قالَ کانَ لى دِیْنارُ فَبِعْتُهُ بِعَشَرَةِ دَراهِمَ، فَکُلَّما اَرَدْتُ اَنْ اُناجَى النَّبِىَّ(صلى الله علیه وآله) تَصَدَّقْتُ بِدِرْهَم مِنهْ ثُمَّ نُسِخَتْ»(۱)؛ (در قرآن آیه اى است که هیچ کس قبل از من و نه بعد از من، به آن عمل نکرده و نخواهد کرد و آن آیه نجوى است، من دینارى داشتم، آن را به ده درهم فروختم، هر زمانى مى خواستم با پیامبر(صلى الله علیه وآله) نجوى کنم، درهمى را صدقه مى دادم، سپس این آیه نسخ شد).
در روایت دیگرى از ابوایوب انصارى نقل شده که این آیه درباره على(علیه السلام) نازل شده، و على(علیه السلام) ده بار با پیامبر(صلى الله علیه وآله) نجوى کرد و در هر بار یک درهم صدقه مى داد.(۲)
باز در همان کتاب در حدیث دیگرى از مجاهد آمده است که در قرآن آیه اى است که جز على بن ابیطالب(علیه السلام) به آن عمل نکرده تا زمانى که نسخ شد و آن آیه «یا ایُّها الذینِنَ آمَنوا اِذا ناجَیْتُمُ الرَسُولَ...» است. او با رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نجواى کرد و یک دینار صدقه داد.(۳)
در آن کتاب روایات متعدد دیگرى در این زمینه نقل شده که بالغ بر ده روایت مى شود!
سیوطى در تفسیر روائى «الدرُّ المنثور» این روایت را از طرق متعدد (بیش از هفت طریق) بیان کرده است؛ مخصوصاً از حاکم نیشابورى با اعتراف به اینکه این حدیث، حدیث صحیحى است از على(علیه السلام) نقل مى کند که: «در قرآن مجید آیه اى است که هیچ کس قبل یا بعد از من به آن عمل نکرده و نخواهد کرد». سپس ادامه حدیث را به همان گونه که در بالا از شواهدالتنزیل آوردیم ذکر نموده است.(۴)
در همان کتاب از گروه زیادى از راویان اخبار از على(علیه السلام) نقل مى کند که رسول خدا(صلى الله علیه وآله) درباره تعیین مقدار این صدقه با على(علیه السلام) به مشورت پرداخت. فرمود: دینار را چگونه مى بینى؟ عرض کرد: مردم توانائى آن را ندارند؛ فرمود: نصف دینار چطور؟ عرض کرد: توانایى آن را هم ندارند؛ فرمود پس چه اندازه باشد خوب است. فرمود: «شَعیرَة»؛ (به اندازه وزن یک جو طلا) پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: «اِنَّکَ لَزَهیدُ»؛ (مقدار آن را کم گفتى)، چیزى گذشت که آیه «ءَاَشْفَقْتُمْ ...» نازل شد و حکم سابق نسخ شد. على(علیه السلام) مى فرماید: «به وسیله من خداوند بر این امّت تحفیف داد و بار آنها را سبک کرد».(۵)
در اینجا حدیث جالبى است که «برسوئى» در تفسیر «روح البیان» از عبدالله بن عمر بن خطاب نقل مى کند که مى گفت: «کانَ لِعَلِىٍّ(علیه السلام) ثَلاثٌ لَوْ کانَتْ لى واحِدَةٌ مِنْهُنَّ کانَ اَحَبَّ اِلَّى مِنْ حُمُرِ النَّعَمِ تَزْویجُهُ فاطِمَةَ (علیها السلام) وَ اِعْطاؤهُ الرّایَةَ یَوْمَ خَیْبَر وَ آیَةُ النَّجْوى»؛ (على(علیه السلام) سه فضیلت داشت که اگر یکى از آنها براى من بود بهتر از گروه شتران سرخ مو بود [این تعبیر در میان عرب براى اشاره به گرانبهاترین اشیاء به کار برده شده و به صورت ضرب المثلى به هنگام بیان اشیاء بسیار نفیس ذکر مى شد] نخست تزویج پیامبر(صلى الله علیه وآله) فاطمه زهرا(علیها السلام) را به على(علیه السلام) و دیگر دادن پرچم به دستش در روز خیبر، و دیگر آیه نجوى).(۶)
زمخشرى نیز آن را در «کشّاف» آورده است.(۷) همچنین قرطبى در تفسیر «الجامع لاحکام القرآن»(۸) و طبرسى در «مجمع البیان».(۹)
در واقع «عبدالله بن عمر» انگشت روى سه مسأله حساس گذاشته است. فاطمه(علیها السلام) که به گفته پیامبر «سَیِّدَةُ نِساءِ الْعالَمینَ مِنَ الاَوَّلینَ و الآخَریْنَ»؛ (بانوى تمام جهانیان از اولین تا آخرین بود) همتایى جز على(علیه السلام) نداشت که او ابر مرد تاریخ بشر بعد از پیامبر(صلى الله علیه وآله) بود. مسأله دادن پرچم به دست على(علیه السلام) در روز جنگ خیبر و او را به لقب «کَرّارٌ غَیْرُ فَرّار» مفتخر ساختن بعد از آنکه دیگران رفتند و کارى از پیش نبردند و پیروزى چشم گیرى که از این طریق حاصل شد یک فضیلت بىمانند است. همچنین وجود آیه اى در قرآن که تنها على(علیه السلام) به آن عمل کرده است.
عجب اینکه بعضى اصرار دارند که این فضیلت را کم رنگ کرده، بلکه فضیلت بودنش را به کلى انکار کنند! و طبق معمول به سراغ عذرهاى مختلف و دلائل سست و بى پایه اى بروند.
گاه مى گویند اگر بزرگان صحابه اقدام به این کار نکردند نیازى به آن ندیدند! و گاه مى گویند وقت کافى نداشتند چون آیه به زودى نسخ شد! و گاه مى گویند دیگران فکر مى کردند اگر اقدام به صدقه و نجوى کنند موجب ناراحتى فقراء و وحشت اغنیا مى گردند و فقرا توانائى ندارند مثل آن را انجام دهند و اغنیاء که توانائى دارند اگر آن را ترک کنند مورد ملامت قرار مى گیرند. بنابراین عمل نکردن دیگران به این آیه سلب فضیلتى از آنها نمى گردد.(۱۰)
ولى این مفسران بزرگ گویا آیه دوم را به هنگام این بهانه تراشى ها اصلا فراموش کرده اند؛ زیرا قرآن نجوى کنندگان پیشین را که بعد از نزول حکم صدقه آن را ترک کردند مورد ملامت و سرزنش قرار داده و مى گوید: «ءَاَشْفَقْتُمْ اَن تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَىْ نَجْواکُمْ صَدَقات»(۱۱)؛ (آیا ترسیدید [فقیر شوید] که از دادن صدقات قبل از نجوى خوددارى کردید؟!).
سپس قرآن این کار را همانند یک گناه مى شمرد و با جمله «وَ تابَ اللهُ عَلَیْکُمْ» آنها را مشمول توبه الهى قرار مى دهد و براى جبران این عمل بد دستور به اقامه نماز و أداى زکات و اطاعت خدا و پیامبر میدهد.
اگر وقت کوتاه بوده جاى سرزنش و ملامت نیست و نیازى به توبه الهى ندارد و اگر هدف آنها کمک به جلب قلب فقرا و دفع وحشت اغنیا بوده کارى در خور تشویق و قدردانى است؛ پس چرا خداوند آنها را سرزنش مى کند و سخن از توبه به میان مى آورد؟ پس با توجه به این آیه به خوبى روشن مى شود که کار آنها ناپسند بوده است.
حقیقت این است که هنگامى که مسائلى پیش مى آید که با پیشداورى هاى این برادران سازگار نیست، همه چیز حتى آیات قرآن به فراموشى سپرده مى شود، در حالى که پیش چشم آنها است.
باز در اینجا بعضى براى کم رنگ کردن این فضیلت مى گویند: فاصله میان آیه نجوى و نسخ آن فقط یک ساعت بود. به همین دلیل بزرگان صحابه موفق به عمل کردن به آن نشدند. اینها نیز از همان گروه فراموش کارانند. که توجه به لحن آیه ناسخ نکرده اند، آیه اى که گروهى از اصحاب را ملامت مى کند که چرا از ترس فقر، صدقه را ترک کردند و از نجوا چشم پوشى نمودند و هم اکنون خداوند توبه آنها را مى پذیرد.
یَأَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا إِذَا نَجَیْتُمُ الرَّسولَ فَقَدِّمُوا بَینَ یَدَى نجْوَاکُمْ صدَقَةً ذَلِک خَیرٌ لَّکمْ وَ أَطهَرُ فَإِن لَّمْ تجِدُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ(۱۲)
ءَأَشفَقْتُمْ أَن تُقَدِّمُوا بَینَ یَدَى نجْوَاکُمْ صدَقَتٍ فَإِذْ لَمْ تَفْعَلُوا وَ تَاب اللَّهُ عَلَیْکُمْ فَأَقِیمُوا الصلَوةَ وَ ءَاتُوا الزَّکَوةَ وَ أَطِیعُوا اللَّهَ وَ رَسولَهُ وَ اللَّهُ خَبِیرُ بِمَا تَعْمَلُونَ(۱۳)مجادله
اگر فاصله میان این دو، تنها یک ساعت بوده جایى براى این گفتگوها نخواهد بود، بنابراین، مناسب همان روایتى است که مى گوید: فاصله میان آن دو، ده روز بوده است.(۱۲،۱۳مجادله)
توضیح مدیریت سایت- پیراسته فر:یعنی فاصله بین نزول آیه ۱۲ تا ۱۳ مجادله ده روز بوده«ازدستورصدقه تا لغو این دستور»
پی نوشت:
۱- شواهد التنزیل لقواعد التفضیل، حسکانى، عبید الله بن احمد، تحقیق: محمد باقر محمودى، سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامى، چاپ تهران، ۱۴۱۱قمری، چاپ اول، ج ۲، ص ۳۱۲، سوره مجادلة، آیات ۱۲ الى ۱۳، ح ۹۵۱.
۲- همان، ص ۳۲۴، ح ۹۶۶.
۳- همان، ج ۲، ص ۳۲۰.
۴- الدر المنثور فى تفسیر المأثور، سیوطى، جلال الدین، کتابخانه آیة الله مرعشى نجفى، قم، ۱۴۰۴ق، ج ۶، ص ۱۸۵، سوره مجادلة، آیات ۱۲ الى ۱۳.
۵- همان.
۶- تفسیر روح البیان، حقى بروسوى، اسماعیل، دارالفکر، بیروت، بى تا، ج ۹، ص ۴۰۷، سوره مجادلة، آیة ۱۳.
۷- الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، زمخشرى، محمود، دار الکتاب العربی، بیروت، ۱۴۰۷ق، چاپ سوم، ج ۴، ص ۴۹۴، سوره مجادلة، آیات ۱۲ الى ۱۳.
۸- الجامع لأحکام القرآن، قرطبى، محمد بن احمد، انتشارات ناصر خسرو، تهران، ۱۳۶۴، چاپ اول، ج ۱۸، ص ۳۰۲، سوره مجادلة، آیة ۱۲.
۹- مجمع البیان فى تفسیر القرآن، طبرسى، فضل بن حسن، انتشارات ناصر خسرو، تهران، ۱۳۷۲، چاپ سوم، ج ۹، ص ۳۷۹، النزول.
۱۰- مفاتیح الغیب، فخرالدین رازى، ابوعبدالله محمد بن عمر، دار احیاء التراث العربى، بیروت، ۱۴۲۰، چاپ سوم، ج ۲۹، ص ۴۹۶، سوره مجادلة، آیة ۱۲؛ روح المعانى فى تفسیر القرآن العظیم، آلوسى، سید محمود، تحقیق: على عبدالبارى عطیه، دارالکتب العلمیه، بیروت، ۱۴۱۵، چاپ اول، ج ۱۴، ص ۲۲۵، سوره مجادلة، آیات ۸ الى ۲۲.
۱۱- سوره مجادله، آیه ۱۳.
۱۲- در روح المعانى فى تفسیر القرآن العظیم، آلوسى، سید محمود، تحقیق: على عبدالبارى عطیه، دارالکتب العلمیه، بیروت، ۱۴۱۵ ق، چاپ اول، ج ۱۴، ص ۲۲۵، سورة مجادلة، آیات ۸ الى ۲۲ این قول از مقاتل که معاصر منصور دوانیقى است و از شاگردان تابعین است نقل شده است.
۱۳- گردآوری از کتاب: پیام قرآن، مکارم شیرازی، ناصر، با همکاری جمعی از فضلا و دانشمندان، دارالکتب الاسلامیه، تهران، ۱۳۸۶ق، چاپ ششم، ج ۹، ص ۳۳۵.
«پایان دور هفتم مرحله اول مبادله اسرا بین حماس و اسرائیل»
همزمان با خروج ده ها فلسطینی از زندان اسرائیل، حماس اجساد چهار اسیراسرائیل را تحویل داد/۲۷ فوریه ۲۰۲۵(۹ اسفند ۱۴۰۳)
در ادامه توافق آتشبس «حماس، اجساد ۴ گروگان اسرائیلی را به صلیب سرخ تحویل داد»اسرائیل آزادی بیش از ۶۰۰اسیر فلسطینی از «زندان عوفر» در «کرانه باختری» راشروع کرد.
در«مرحله هفتم توافق مبادله اسرا بین حماس و اسرائیل»امروز پنجشنبه(۹ اسفند ۱۴۰۳) ۴۶ زن و کودک اسیر فلسطینی آزاد و وارد نوار غزه شدند،اسرائیل پیش از این از آزادی زنان و کودکان اسیر تا زمان تعیین هویت جنازههای اسرای خود امتناع کرده بود.
اسرای فلسطینی پس از آزادی از زندان اسرائیل پس از توافق آتش بس میان اسرائیل و حماس در شهر «رام الله» در «کرانه باختری» مورد استقبال قرار می گیرند.
یک اسیر فلسطینی آزاد شده پس از آزادی از زندان اسرائیل به عنوان بخشی از آتش بس و معامله مبادله گروگان و اسرا بین حماس و اسرائیل، در «خان یونس» در جنوب نوار غزه، ۲۷ فوریه ۲۰۲۵(۹ اسفند ۱۴۰۳)مورد استقبال قرار می گیرد.
به گفته مقامات اسرائیلی حدود ۳۰ اسیراسرائیلی در غزه کشته شده اند. برخی ازآنها در تجاوزات اسرائیل کشته شدند.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: منبع حماس، اسرای فلسطینی که قرار است آزاد شوند شامل ۴۴۵ مرد و ۲۴ زن و نوجوان دستگیر شده در غزه و همچنین ۱۵۱ زندانی است که به دلیل حملات مرگبار به اسرائیلی ها در حال گذراندن حبس ابد هستند.
تصاویر زنده نشان میدهد اتوبوس حامل تعدادی از اسرای آزاد شده فلسطینی از زندان عوفر اسرائیل در کرانه باختری اشغالی خارج شد و اندکی بعد به «شهر رام الله» فلسطین رسید.
اسرای فلسطینی پس از آزادی از زندان اسرائیل پس از توافق آتش بس میان اسرائیل و حماس در شهر رام الله در کرانه باختری مورد استقبال قرار می گیرند.
عزاداران در طول مراسم تشییع جنازه خود در ریشون لزیون، اسرائیل، دور کاروان حامل تابوت های گروگان های کشته شده شیری بیباس و دو فرزندش، آریل و کفیر، جمع می شوند. این مادر و دو فرزندش در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ توسط حماس به اسارت گرفته شده بودند و اجساد آنها هفته گذشته در چارچوب توافق آتش بس با حماس از غزه به اسرائیل بازگردانده شد.
در ادامه توافق آتشبس، نیروهای مستقر در غزه، «حماس، اجساد چهار گروگان اسرائیلی را به صلیب سرخ تحویل داد»
اسرائیل آزادی بیش از ۶۰۰اسیر فلسطینی از «زندان عوفر» در کرانه باختری راشروع کرد.
«حماس و اسرائیل گروگانهای مرده را با اسرای فلسطینی مبادله میکنند» اسرائیل و حماس با تبادل گروگانها با حماس که اجساد چهار گروگان مرده را در ازای آزادی اسیران فلسطینی تحویل میدهد، پیش میروند.
در این بیانیه آمده است: «فرایند شناسایی اولیه اکنون در خاک اسرائیل آغاز شده است».
گروه از اتوبوس پیاده شدند تا صدها نفر را که در بیرون جمع شده بودند تشویق کنند، در حالی که برخی از مردان آزاد شده - با ژاکت های سبز و کفیه - توسط جمعیت بلند شده بودند.
بلال یاسین، زندانی آزاد شده، ۴۲ ساله، به رویترز گفت که به مدت ۲۰ سال در زندان اسرائیل بوده است. این بومی کرانه باختری گفت که در تمام مدت با ظلم و شرایط بدی روبرو بوده است.
یاسین گفت: «فداکاری و زندانی شدن ما بیهوده نبود. ما به مقاومت (فلسطین) اعتماد داشتیم».
به گفته یک منبع حماس و رسانه های مصری، نزدیک به ۱۰۰ اسیر فلسطینی دیگر به مصر تحویل داده شدند و تا زمانی که کشور دیگری آنها را بپذیرد، در آنجا خواهند ماند.
آمبولانسها بعداً بامداد پنجشنبه(۹ اسفند ۱۴۰۳) وارد بیمارستان اروپایی در خان یونس در جنوب غزه شدند و فلسطینیهای آزاد شده را که قرار است تحت معاینه پزشکی قرار گیرند، منتقل کردند.
به گفته حماس، در مجموع ۵۸۰ زندانی و زندانی در غزه آزاد خواهند شد. انتظار می رود اتوبوس های اسکورت صلیب سرخ در ساعات آینده وارد شوند.
مرحله اول آتش بس شامل تبادل ۳۳ گروگان اسرائیلی در مجموع با حدود ۲۰۰۰ اسیر و اسیر فلسطینی و عقب نشینی نیروهای اسرائیلی از برخی مواضع در غزه و همچنین هجوم کمک ها بود.
اما با توجه به اینکه آتش بس ۴۲ روزه که قرار است در روز شنبه منقضی شود، مشخص نیست که آیا تمدید زمانی که می تواند منجر به آزادی بیشتر ۵۹ گروگان باقی مانده شود، اتفاق خواهد افتاد یا اینکه آیا مذاکرات می تواند در مرحله دوم توافق آغاز شود.
خبرنامه بریفینگ روزانه رویترز تمام اخباری را که برای شروع روز خود نیاز دارید ارائه می کند. اینجا ثبت نام کنید
گزارش رامی آمیچای، نفیسه الطاهر، یومنا ایهاب، معیان لوبل، علی سوافتا، نضال المغربی و احمد طلبا؛ گزارش اضافی توسط کلودا تانیو و جانا چوکیر در دبی، امیلی رز در تل آویو.
اسرائیلیها در کنار جادهای جمع میشوند که کاروان تشییع جنازه حامل تابوتهای گروگانهای کشته شده شیری بیباس و دو فرزندش، آریل و کفیر، در نزدیکی کیبوتز یاد مردخای، اسرائیل، چهارشنبه ۲۶ فوریه ۲۰۲۵ میگذرند. مادر و دو فرزندش توسط حماس ربوده شدند و از ۲۰ تا ۳۷اکتبر گذشته توسط حماس بازگردانده شدند. به عنوان بخشی از توافق آتش بس با حماس.
اسرای فلسطینی پس از آزادی از زندان اسرائیل پس از توافق آتش بس میان اسرائیل و حماس در شهر رام الله در کرانه باختری مورد استقبال قرار می گیرند.
آتش بس اسراییل حماس عزاداران در طول مراسم تشییع جنازه خود در «ریشون لزیون:، اسرائیل، دور کاروان حامل تابوت های گروگان های کشته شده «شیری بیباس» و دو فرزندش، «آریل و کفیر»، جمع می شوند. این مادر و دو فرزندش در ۷ اکتبر ۲۰۲۳توسط حماس ربوده شدند و اجساد آنها هفته گذشته در چارچوب توافق آتش بس با حماس از غزه به اسرائیل بازگردانده شد.
در ادامه توافق آتشبس، گروه شبهنظامی حماس مستقر در غزه، اجساد چهار گروگان اسرائیلی را در حالی به صلیب سرخ تحویل داد که اسرائیل شروع به آزادی بیش از ۶۰۰ اسیر فلسطینی از زندان عوفر در کرانه باختری اشغالی کرد.
توافق آتش بس که در ۱۹ ۲۰۲۵ ژانویه اجرایی شد، شاهد تبادل نهایی آن در شب چهارشنبه(۸ اسفند ۱۴۰۳) قبل از پایان مرحله اول توافق در آخر هفته بود.
آینده مرحله دوم توافق آتش بس که هدف آن پایان دادن به جنگ بین اسرائیل و حماس است، همچنان نامشخص است. حماس اعلام کرد که هیچ پیشنهادی از طرف های درگیر در آتش بس شکننده در مورد مرحله دوم دریافت نکرده است.
درکشورمالزی ،رئیس جمهورندارد،بجایش پادشاه دارند«سلطان ابراهیم اسکندر» (پادشاه کشورمالزی)است و «داتوک سری انور ابراهیم» (نخست وزیر مالزی)است.
«مساحت کشور مالزی» ۳۳۰٬۸۰۳ کیلومتر مربع و «جمعیت مالزی» ۳۴ میلیون نفر می باشد.«وزیر امور خارجه مالزی»(داتوک سری محمد حسن) که به منظور دیدار و رایزنی با مقامات ایران به تهران سفر کرده، ظهر روز چهارشنبه(۸ اسفند ۱۴۰۳) مورد استقبال«سید عباس عراقچی»(وزیر امور خارجه) کشورمان قرار گرفت.
«دیداروزیرخارجه مالزی با رئیس جمهورایران»
«رئیس جمهورایران»(دکترپزشکیان) استفاده از ظرفیت کمیسیون مشترک برای تسهیل تبادلات دائمی میان تجار و بازرگانان، ارتباطات میان فرهنگی و انتقال تجربیات در زمینه های مختلف اقتصادی و علم و فناوری به منظور ایجاد منافع مشترک و بهرمندسازی دو ملت و دو کشور ایران و مالزی را ضروری دانست.
«دیداروزیرخارجه مالزی با وزیرخارجه ایران»
به گزارش ایرنا(۸ اسفند ۱۴۰۳)نوشت: مسعود پزشکیان عصر چهارشنبه هشتم اسفند ۱۴۰۳ در دیدار «داتو سری اوتاما حاجی بن محمد حاجی حسن»(وزیر امور خارجه مالزی) همگرایی و تقویت روابط میان کشورهای اسلامی از جمله«ایران و مالزی» را از ضروریات شرایط کنونی جهان دانست و گفت: اینکه ما بر توسعه ارتباطات و افزایش همگرایی و همکاری میان کشورهای اسلامی تاکید داریم مبنای دینی و اعتقادی دارد و اگر امروز رژیم صهیونیستی جرات جنایتگری و تجاوزکاری در منطقه دارد به خاطر آن است که مسلمانها نسبت به یکدیگر بیتفاوتاند.
رئیس جمهور(مسعودپزشکیان) همافزایی و هماهنگی بیشتر میان مسئولین و سیاستمداران جهان اسلام را در زدودن اختلافات، سوء تفاهمات، فقر و محرومیت از جوامع اسلامی بسیار موثر و حائز اهمیت دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران بر گسترش ارتباطات با کشورهای اسلامی از جمله مالزی در همه زمینهها آمادگی و تاکید دارد.
پزشکیان به «برگزاری هشتمین کمسیون مشترک ایران و مالزی به میزبانی تهران پس از ۱۷ سال وقفه» اشاره کرد و گفت: استفاده از ظرفیت کمیسیون مشترک برای تسهیل تبادلات دائمی میان تجار و بازرگانان، ارتباطات میان فرهنگی و انتقال تجربیات در زمینههای مختلف اقتصادی و علم و فناوری به منظور ایجاد منافع مشترک و بهرهمندسازی دو ملت و دو کشور ضروری است.
رئیس جمهور همچنین ابراز امیداوری کرد که این دیدارها و گفت وگوها منجر به ایجاد تعاملات قدرتمند و سازنده میان دو کشور و اشتراکگذاری آن با دیگر کشورهای اسلامی باشد.
وزیر امور خارجه مالزی نیز ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با دکتر پزشکیان و ابلاغ سلامهای گرم پادشاه و نخستوزیر مالزی به رئیس جمهور کشورمان، روابط ایران و مالزی را مبتنی بر تفاهم و مناسبات دوستانه دانست و بر علاقمندی کشورش برای توسعه روابط و استفاده از ظرفیتها و تجارب ایران بویژه در بخشهای علمی و تکنولوژی، روابط دانشگاهی، صنعت غذایی و کشاورزی تاکید کرد.
«داتو سری اوتاما حاجی بن محمد حاجی حسن» ایران را کشوری متمدن، تاریخی با قدمتی چندین هزار ساله و در حال رشد و پیشرفت توصیف کرد و گفت: ایران سرزمین دانشمندان، محققین و نخبگانی برجسته در سطح جهانی است که مالزی علاقمند به استفاده از این ظرفیتهای علمی در قالب همکاریهای مشترک و در راستای منافع مشترک دو کشور و دو ملت است.
وی به اشتراک مواضع ایران و مالزی در خصوص مسائل منطقهای و بینالمللی از جمله مسئله فلسطین نیز اشاره کرد و گفت: ما همانند جمهوری اسلامی ایران جنایات و نسلکشی رژیم صهیونیستی بر علیه مردم مظلوم غزه را محکوم و هرگونه نقشه و اقدامی برای اجبار فلسطینیان به ترک خانه و سرزمینشان را مردود میدانیم.
«نخست وزیر مالزی»(داتوک سری انور ابراهیم) در دیدار با«آیت الله سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران در نیویورک(سازمان ملل)۳۰ شهریور ۱۴۰۲
وزیر امور خارجه مالزی همچنین پیام دعوت رسمی آقای «انور ابراهیم»(نخستوزیر مالزی) از دکتر پزشکیان برای سفر به این کشور را به رئیس جمهور کشورمان ابلاغ کرد.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«داتوک سری انور ابراهیم» (نخست وزیر مالزی)(۲۱ آبان ۱۴۰۲ ) در حاشیه هشتمین اجلاس فوق العاده سران سازمان کنفرانس اسلامی با حضور اعضای اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی در ریاض با «سیدابراهیم رئیسی»(رئیس جمهور ایران) دیدار کرد.
«رئیس جمهور کشور مالزی» کیست؟
«اجلاس سران کوآلالامپور ۲۰۱۹ »۲۸ آذر ۱۳۹۸ دیدار رئیس جمهورایران(حجت الاسلام حسن روحانی)با پادشاه مالزی.
درکشورمالزی ،رئیس جمهورندارند،بجایش پادشاه دارند«سلطان عبدالله»(پادشاه کشورمالزی)بود.
«سلطان جوهور، سلطان ابراهیم اسکندر» به همراه همسرش/چهارشنبه ، ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
اما هم اکنون:«پادشاه مالزی»(سلطان ابراهیم)است که هفدهمین پادشاه مالزی می باشددرچهارشنبه ، ۱۱ بهمن ۱۴۰۲بعنوان «پادشاه کشورمالزی»سوگندیاکرد.
«مساحت کشور مالزی»:۳۳۰٬۸۰۳ کیلومتر مربع و «جمعیت کشور مالزی» ۳۴ میلیون نفر است.
پایتخت مالزی: شهر «کوالالامپور»می باشد.
«کشورمالزی» به ۲ خشکی اصلی تقسیم می شود: «مالزی شبه جزیره ای» و «مالزی شرقی» (بورنئو مالزی).
کشور مالزی به سیزده ایالت تقسیم شده است: کوالالامپور، لابوان و پوتراجایا (همه مناطق فدرال)، به علاوه جوهور، کداه، کلانتان، مالاکا، نگری سمبیلان، پاهانگ، پراک، پرلیس، پنانگ، صباح و ساراواک (تنها دو ایالت در شرق مالزی)، سلانگور و ترنگانو.
۹ اردیبهشت ۱۴۰۰از زحمات «سرهنگ علی رفاهتی» که پیش از این ریاست سازمان بسیج دانش آموزی گیلان را برعهده داشت تقدیرشد و، «سروان پاسدار حامد حبیب زاده» به عنوان رییس جدید این سازمان، معرفی شد.
تودیع(سرگرد حامد حبیبزاده)«رئیس سازمان بسیج دانش آموزی گیلان»معارفه(سرهنگ دوم محمد مهدی نیازمند).
«مدیرکل آموزش وپرورش گیلان»(نرگس دستیار) در جلسه معارفه رئیس سازمان بسیج دانش آموزی : «نهال بسیج اکنون به شجره تناوری تبدیل شده که امنیت و آرامش امروزمان را مرهون بسیجیان هستیم»
«سرهنگ محمدمهدی نیازمند»(رئیس سازمان بسیج دانشآموزی گیلان) شد.
«مراسم تودیع-معارفه» با حضور «سرهنگ احمدرضا منشوری»(معاون هماهنگ کننده سپاه قدس گیلان) و «سرهنگ عباس حسینی»(جانشین ستاد تخصصی بسیج اقشار و متخصصین سپاه قدس گیلان )و «خانم نرگس دستیار»(مدیرکل آموزش و پرورش گیلان)برگزار شد.
«سرهنگ محمدمهدی نیازمند»(رئیس سازمان بسیج دانشآموزی گیلان) شد.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:با پیشنهاد «سردار حمید دامغانی»(فرمانده سپاه قدس گیلان)
و طی صدور حکمی از سوی «سردار غلامرضا سلیمانی»(رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور) «سرهنگ دوم پاسدار محمدمهدی نیازمند»(محسن نیازمند) نیازمند به عنوان «رئیس سازمان بسیج دانشآموزی گیلان» منصوب شد.
با تشکر از سرگرد حامد حبیبزاده(رئیس پیشین سازمان بسیج دانش آموزی گیلان)، سرهنگ دوم محمد مهدی نیازمند به این سمت منصوب شد.
«مدیرکل آموزش وپرورش گیلان»(نرگس دستیار) در جلسه معارفه رئیس سازمان بسیج دانش آموزی : نهال بسیج اکنون به شجره تناوری تبدیل شده که امنیت و آرامش امروزمان را مرهون بسیجیان هستیم. وی با بیان نقش جنگ نرم دشمن در به انحراف کشیدن نسل آینده ساز کشور خاطرنشان کرد: بیشک با همراهی برنامههای تعاملی آموزش و پرورش و بسیج میتوانیم از نقشههای شوم بدخواهان به سلامت عبور کنیم.
سرپرست آموزش و پرورش استان گیلان(خانم دستیار) در ادامه گفت: توسعه و خدمترسانی در بستر مدرسه امکانپذیر است و تربیت دانش آموزانی در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرروش و در تراز آرمانهای انقلاب اسلامی غایت اهداف ماست.
در این جلسه با تشکر از سرگرد حامد حبیبزاده، رئیس پیشین سازمان بسیج دانش آموزی، سرهنگ دوم محمد مهدی نیازمند به این سمت منصوب شد.
«محمد مهدی نیازمند» پیش از این سمت«مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان» را به عهده داشت.
توضیح مدیریت سایت پیراسته فر:«حامد حبیبزاده» ۳ سال مسئولیت بسیج دانش آموزی استان گیلان را برعهده داشت.
باحضور«محمد رحمتی»(مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان)
«سروان حامد حبیبزاده» به سمت مسئول بسیج دانش آموزی استان گیلان معرفی شد./۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
از زحمات «سرهنگ علی رفاهتی» که پیش از این ریاست سازمان بسیج دانش آموزی گیلان را برعهده داشت، «سروان پاسدار حامد حبیب زاده» به عنوان رییس جدید این سازمان، معرفی شد.
عراقچی : رایزنیهای ما با روسیه در همه عرصهها به طور مستمر جریان دارد، خصوص مسائل غرب آسیا، قفقاز و همه مناطق رایزنیهای مستمر داریم.امروز گفتگوهای مفصل و خوب و سازندهای داشتیم. در خصوص روابط دوجانبه، همکاری اقتصادی به سرعت پیش میرود و کمیسیون مشترک به زودی در آوریل برگزار میشود. همکاریها در حوزه انرژی، راه آهن و گردشگری ادامه دارد.
ما در مورد مسائل منطقه بحث خوبی داشتیم. در حوزه فلسطین و لبنان و سوریه بحث کردیم. طبیعی است که ما جنایتهای رژیم صهیونیستی را محکوم میکنیم. طرح جدیدی که برای «کوچ اجباری مردم غزه» در نظر گرفته شده مورد بحث بود و از نظر ایران محکوم است.دیدار وزیراموخارجه روسیه با وزیرخارجه ایران
«سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعدازظهر امروز از «سرگئی لاوروف» وزیرخارجه روسیه به صورت رسمی استقبال کرد. وزیر امور خارجه روسیه ظهر روز سه شنبه ۷ اسفندماه ۱۴۰۳ برای انجام سفری یک روز وارد ایران شد.
بعد از ورود سرگئی لاوروف به تهران و حضور وی در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ، دیدار خصوصی وزیران امور خارجه دو کشور ایران و روسیه برگزار شد.
بعد از این دیدار، سید عباس عراقچی از وزیر امور خارجه روسیه به صورت رسمی استقبال کرد. قرار است در ادامه، نشست هیئتهای ایران و روسیه به ریاست وزرای خارجه دو کشور برگزار شود.
دیدار وزیر امور خارجه روسیه(لاوروف) با (عراقچی)وزیر امور خارجه ایران ۷ اسفند ۱۴۰۳
کنفرانس خبری وزیر امور خارجه روسیه(لاوروف) با (عراقچی)وزیر امور خارجه ایران ۷ اسفند ۱۴۰۳
دیدار وزیر امور خارجه روسیه(لاوروف) با (عراقچی)وزیر امور خارجه ایران ۷ اسفند ۱۴۰۳
دیدار وزیر امور خارجه روسیه(لاوروف) با (دکترپزشکیان)رئیس جمهور ایران ۷ اسفند ۱۴۰۳
در پایان این دیدار طبق برنامهریزی انجام شده سرگئی لاوروف و سید عباس عراقچی با حضور در جمع خبرنگاران به تشریح نتایج رایزنیها و گفتگوهای خود خواهند پرداخت.
رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت تداوم روند تعاملات سازنده منطقهای ایران و روسیه گفت: دو کشور دیدگاههای نزدیکی در زمینه مسائل منطقهای دارند و تقویت همکاریهای منطقهای و بینالمللی خود را در بستر تعاملات فیمابین و نیز از طریق سازمانهای منطقهای و بینالمللی چون شانگهای، اتحادیه اوراسیا و بریکس دنبال میکنند.
به گزارش سهشنبه شب۷ اسفندماه ۱۴۰۳ ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، مسعود پزشکیان در دیدار «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه با رو به رشد توصیف کردن روابط فیمابین و تاکید بر ضرورت تسریع در روند اجرای توافقات به ویژه توافقنامه جامع راهبردی میان دو کشور اظهار داشت: ایران و روسیه ظرفیتهای مناسبی برای تقویت همکاریها با یکدیگر دارند و ما مصمم به تقویت تعاملات تهران و مسکو هستیم.
رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت تداوم روند تعاملات سازنده منطقهای دو کشور افزود: ایران و روسیه دیدگاههای نزدیکی در زمینه مسائل منطقهای دارند و تقویت همکاریهای منطقهای و بینالمللی خود را در بستر تعاملات فیمابین و نیز از طریق سازمانهای منطقهای و بینالمللی چون شانگهای، اتحادیه اوراسیا و بریکس دنبال میکنند.
وزیر خارجه ایران در نشست خبری با همتای روس خود گفت: در خصوص مذاکرات هستهای موضع ایران روشن است، ما تحت فشار و تهدید و تحریم مذاکره نمیکنیم، فلذا امکان مذاکره مستقیم بین ما و آمریکا تا زمانی که فشار حداکثری اعمال میشود وجود نخواهد داشت.
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز سهشنبه در تهران با یکدیگر دیدار و در خصوص موضوعات مورد علاقه دوجانبه، منطقهای و بینالمللی رایزنی کردند.
بعد از این دیدار وزرای خارجه ایران و روسیه در نشست خبری مشترک خود به جزئیات و موضوعات مورد رایزنی اشاره کردند.
عراقچی در ابتدا گفت: رایزنیهای ما با روسیه در همه عرصهها به طور مستمر جریان دارد. غیر از روابط دوجانبه که طیف وسیعی از همکاری را شامل میشود ما همچنین در خصوص مسائل غرب آسیا، قفقاز و همه مناطق رایزنیهای مستمر داریم.
وی افزود: امروز گفتگوهای مفصل و خوب و سازندهای داشتیم. در خصوص روابط دوجانبه، همکاری اقتصادی به سرعت پیش میرود و کمیسیون مشترک به زودی در آوریل برگزار میشود. همکاریها در حوزه انرژی، راه آهن و گردشگری ادامه دارد.
وزیر خارجه ایران در ادامه گفت: ما در مورد مسائل منطقه بحث خوبی داشتیم. در حوزه فلسطین و لبنان و سوریه بحث کردیم. طبیعی است که ما جنایتهای رژیم صهیونیستی را محکوم میکنیم. طرح جدیدی که برای کوچ اجباری مردم غزه در نظر گرفته شده مورد بحث بود و از نظر ایران محکوم است. موضع کشورهای منطقه در قبال آن اتخاذ شده و به زودی اجلاس وزرای خارجه همکاری اسلامی تشکیل میشود.
عراقچی ادامه داد: در خصوص سوریه مواضع نزدیکی داریم. ایران خواهان ثبات و آرامش و حفظ وحدت سرزمینی سوریه بر اساس خواست مردم است و ما از صلح پشتیبانی میکنیم. مواضع ایران در خصوص لبنان هم مشخص است. ادامه آتش بس و خروج کامل رژیم از سرزمینهای اشغال شده لبنان ضروری است.
وی همچنین گفت: ایران از محور مقاومت در منطقه همواره پشتیبانی میکند، معتقدیم که گروههای مقاومت برای اهداف عادلانه و درستی مبارزه میکنند و مبارزه آنان مورد حمایت ایران خواهد بود.
عراقچی افزود: ما در قفقاز به دنبال برقراری صلح بین آذربایجان و ارمنستان هستیم. تحولات افغانستان مورد توجه ما و روسیه است و گفتگوهای ما همواره استمرار دارد.
وزیر خارجه کشورمان گفت: در خصوص برنامه هستهای ایران مشورت نزدیکی داشتیم. تیمهای ما در تماس مستمر هستند و ما به این تماسها ادامه میدهیم. در خصوص گفتگوهایی که با سه کشور اروپایی شد آقای لاوروف را توجیه کردیم. ما در موضوع هستهای در همکاری و هماهنگی با روسبه و چین حرکت میکنیم. در خصوص مذاکرات هستهای موضع ایران روشن است ما تحت فشار و تهدید و تحریم مذاکره نمیکنیم، فلذا امکان مذاکره مستقیم بین ما و آمریکا تا زمانی که فشار حداکثری اعمال میشود وجود نخواهد داشت.
دیدار لاوروف با عراقچی در تهران
لاوروف: ظرفیت دیپلماسی درخصوص برنامه هستهای ایران هنوز وجود دارد
در ادامه سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در خصوص رایزنیها در تهران گفت: ما مذاکرات مفصل و مفیدی داشتیم. اشاره شد به گفتگوی دو کشور در سال گذشته که روسای جمهور دو مرتبه همدیگر را ملاقات کردند. دو رئیس جمهور معاهده تاریخی را بین دو کشور امضا کردند که اهداف وسیعی برای همکاریها در همه ابعاد دارد.
وی افزود: در سال جاری در تهران همایش خزر صورت گرفت که تبریک میگوییم. امیدواریم در سال جاری زمان برگزاری کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی مشخص شود و تماسها ادامه دارد. همچنین امیدواریم موافقتنامه بین اتحادیه اوراسیا و ایران برقرار شود که باعث افزایش همکاریهای تجاری میشود.
لاوروف گفت: علیرغم تحریمها همکاریهای تجاری دو کشور روند خوبی دارد. اقداماتی که لازم بود قبل از شروع احداث راه آهن رشت آستارا انجام شود، در حال انجام است. امیدواریم احداث آن شروع شود و وام دولتی روسیه در این خصوص ارائه میشود.
وی افزود: ما در خصوص برجام صحبت کردیم. معتقدیم که ظرفیت دیپلماسی هنوز وجود دارد و باید از آنان استفاده کرد، ما امیدواریم راه حلی پیدا کنیم. این بحران توسط ایران ایجاد نشده است.
لاوروف گفت: ما در خصوص سوریه صحبت کردیم. ما در خصوص ثبات در این کشور اتفاق نظر داریم. همه شمولی روند مهم است و باید منتظر نتایج مجلس ملی سوریه بود تا اهداف دولت سوریه مشخص شود. مقابله نظامی در برخی نقاط هنوز ادامه دارد. ما از آرامش حمایت خواهیم کرد، تمامیت ارضی سوریه مهم است.
وزیر خارجه روسیه در ادامه گفت: ما مسائل منطقهای از جمله مسائل خاورمیانه را بررسی کردیم. وضعیت فعلی فلسطین و نوار غزه ما را نگران میکند، این غیرقابل قبول است. امیدواریم توجه ویژه مجامع جهانی صورت گیرد. ما بر آن هستیم که مشکلات منطقه بر اساس تصمیمات شورای امنیت حل و فصل شود. در خصوص سوریه و لبنان باید بر اساس قطعنامه عمل کرد.
وی افزود: ما همچنین در خصوص افغانستان صحبت کردیم. ما در این خصوص با یکدیگر همکاری میکنیم.
لاوروف گفت: ما همچنین به وضعیت اوکراین پرداختیم. از موضع متعادل ایران قدردانی میکنیم که بر اساس برداشت دقیق است. ما در سازمان ملل نتایج تماسها با آمریکاییها را در میان گذاشتیم.
مهمترین مسائل ومباحث مطروحه بین وزرای خارجه ایران - روسیه:
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:وزیر امور خارجه ایران(عراقچی)گفت: در خصوص مذاکرات هستهای، موضع ما بسیار روشن است«ایران تحت فشار، تهدید و تحریم مذاکره نخواهد کرد و هیچ امکان مذاکره مستقیم بین ما و آمریکا در موضوع هستهای تا زمانی که فشار حداکثری به این شکل خود اعمال خواهد شد، وجود نخواهد داشت»
«وزیر خارجه روسیه»(لاوروف) گفت: درباره هماهنگی همکاریهای دو کشور در سازمان ملل رایزنی کردیم و بر افزایش همکاریها در «بریکس» و «شانگهای» توافق کردیم که کشور ایران عضویت کامل این دو سازمان را به دست آورده است.
«موضوع سوریه»(درمذاکرات وزرای خارجه ایران-روسیه)
وزیر خارجه روسیه:«درباره سوریه باعراقچی مسائلی را مطرح کردم» وگفتم: اختلافات از جمله تضادهایی که گاهی منجر به درگیریهای مسلحانه درسوریه میشود، باقی مانده و روسیه هرکاری لازم باشد انجام میدهد تا شرایط آرام شود و تهدیدی علیه مردم سوریه وجود نداشته باشد واماهرگونه فشار به سمت جداییطلبی در برخی مناطق این کشور که در سال های اخیر مشاهده شده، مطلقا غیرقابل قبول و به شدت خطرناک است.
جنگ اوکراین
لاوروف درباره «جنگ اوکراین» گفت: ما در مورد وضعیت در اوکراین نیز صحبت کردیم. من از همتای ایرانی خود به دلیل موضع متعادل او که مبتنی بر درک علل اصلی این بحران است، تشکر کردم.
ارزیابی روسیه از مذاکرات اخیر با همتایان آمریکایی(درریاض) را نیز با عراقچی در میان گذاشتم.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«اجلاس ریاض»(مذاکرات آمریکا،روسیه وعربستان درباره پایان جنگ دراوکراین)بدون حضور رئیس جمهوراوکراین.
اجلاس«کاخ شهردرعیه»(شمال غربی ریاض)«عربستان سعودی» ۱۸فوریه ۲۰۲۵(۳۰ بهمن ۱۴۰۳)
برجام
وزیر امور خارجه روسیه درباره برجام گفت:باوزیرخارجه ایران درباره وضعیت «توافق برجام» بهصورت مفصل صحبت کردیم.
«سرگئی لاوروف»(وزیرخارجه روسیه)گفت:ما معتقد هستیم ظرفیت دیپلماسی هنوز وجود دارد و باید از این ظرفیت بدون تهدید، بهانه و توسل به زور استفاده کرد. ما در پیدا کردن راهحل برای این بحران کمک خواهیم کرد.