موتورهای جستجوگربومی(ایرانی)پوسته ای ازگوگل بودند همانطورکه «هاتگرام »و «طلاگرام» که «پوستههای تلگرام» بودند
دلایل ناکارآمدی موتورهای جستوجوی بومی در زمان قطع اینترنت
موتورهای جستجوگری که توان جستجوراندارند
درادامه سرعت اینترنت-ثابت بامودم- وموبایل راخواهیددید وبالاترین سرعت مربوط به کدام کشوراست وجایگاه ایران را.
پرده هایی که از«اینترنت ملی»درقطعی اینترنت اواخرآبان واوائل آذر(آشوب های بنزینی)برون افتاد،ناتوانی وضعف «بومیان»رابتصویرکشید.
به نظر میرسد آنچه تاکنون در قالب ساخت موتور جستوجوی بومی در ایران اتفاق افتاده، فقط پوستهای برای گوگل بوده است و به همین دلیل هنگام قطع ارتباط اینترنت، این موتورها قادر به جستوجو نبودند.
برای اطلاعات ازآخرین تخولات اینترنتی به این لینک مراجعه کنید:

ریسمون (rismoon.ir و(rismoon.com)
جاماسب.
یوز yooz.ir
جسجو(jasjoo.com).
پارسیک.
پارسیجو.
سلام.
یاحق.
بیاب.
موتورجستجوی پارسی جوparsijoo.ir

موتورجستجوی «سلام»salam.ir

موتورجستجوی یاحق

پارسیک (parseek.com)

یکی از سایت های جستجو ایرانی هست( علیرضا شیرازی مدیر بلگفا،مدیرآن است) از سال ۱۳۸۱ کار خود را شروع کرد نوع سیستم این سایت بر پایه Meta Search Engine میباشد که از بانک اطلاعات دیگر جستجوگر ها مانند گوگل و یاهو استفاده میکند.
***
آسیب شناسی ناکارآمدی موتورهای جستجوگرایرانی
موتورهای جستجوگربومی(ایرانی)پوسته ای ازگوگل بودند همانطورکه «هاتگرام »و «طلاگرام» که «پوستههای تلگرام» بودند

یکی از خدماتی که در زیرمجموعه شبکه ملی اطلاعات ارائه میشود، موتور جستوجوی بومی است و
در ایران هم فعالیتهایی برای این کار انجام شده است؛ اما اگرچه تا پیش از این مطرح شده بود که «موتورهای جستوجوی بومی» فاصله معناداری با گوگل دارند، اما با قطع شدن اینترنت در روزهای گذشته و عدم دسترسی به گوگل، مشخص شد که همین موتورهای جستوجو هم تنها در قالب پوستهای برای گوگل فعالیت میکردند و در غیاب اینترنت، کاری از دستشان برنمیآید.
در این راستا، آرش محمدی - کارشناس فناوری اطلاعات - در گفتوگو با ایسنا با اشاره به فعالیت موتورهای جستوجوی بومی در زمان قطعی اینترنت بیان کرد: اتفاقات این روزها نشان میدهد ما موتور جستوجوی ملی نداشتیم
موتورهای جستجوگرایرانی از API گوگل(نقشه گوگلGoogle Map) استفاده میکردند، زیرا با قطع شدن اینترنت و از دسترس خارج شدن گوگل، نتایج عجیبی نشان میدادند، یا شاهد نتایجی مانند صفحههای ویکیپدیا بودیم که در دسترس نبود و یا نتایجی که کاملا بیربط بودند.
وی در پاسخ به اینکه آیا امکان کمتر کردن آسیبهای وارده در شرایط قطعی اینترنت وجود دارد، گفت: در دنیای فنی، نشد نداریم، اما باید هزینه و فایده فعالیتها مشخص شود و دیگر اینکه موضوع مانند اختراع دوباره چرخ است. چند کشور در دنیا بودند که نیاز داشتند گوگل را دوباره بسازند؟ و اینکه آیا ما ظرفیت فنی، علمی و مالی لازم برای اینکه بخواهیم چیزی در قامت گوگل بسازیم را داریم یا نداریم؟
این کارشناس فناوری اطلاعات با اشاره به وجود موتورهای جستوجو در کشورهای دیگر بیان کرد: برای مثال یاندکس در روسیه، یک اکوسیستم کامل را ایجاد کرده با یک مدیریت پروژه قوی و واقعی و نیامده که همان گوگل را در یک پوسته ارائه دهد. یاندکس یک اکوسیستم کامل با یک راهبری واحد است که شامل نقشه، جهتیابی، ترابری، تاکسی اینترنتی و موتور جستوجو میشود. البته این کار هم چندین سال طول کشیده است.
محمدی خاطرنشان کرد: با وجود این، حتی همان« یاندکس» هم ادعا نمیکند که به یک موتور جستوجوی کامل در مقایسه با گوگل رسیده است. این در حالی است که آنچه تاکنون در ایران اتفاق افتاده، فقط پوستهای برای گوگل بوده است که هنگام قطع ارتباط با گوگل، قادر به جستوجو نبودند؛
مانند نمونههای داخلی تلگرام از هاتگرام و طلاگرام که پوستههای تلگرام بودند؛ به این ابزارها نمیتوان عبارت «ملی» اطلاق کرد.
وی با بیان اینکه ساخت ابزارهایی مانند موتور جستوجو یکشبه این اتفاقات نمیافتد، افزود: همان یاندکس هم سالهای سال کار کرده و بعد در فازهای مختلف به این مرحله رسیده است، از همه مهمتر اینکه به عنوان یک اکوسیستم به آن نگاه میشود. اپ یاندکس را که نصب کنید برای تاکسی به نقشه، جهتیابی و جستوجو هم لینک میشود، اما ما در ایران هر کدام را یک جزیره مستقل میبینیم و اکوسیستمی دور آن نیست که اینها را با هم لینک و یک چرخه ایجاد کند.
اگر قرار است موتور جستوجو ایجاد کنیم، بازار این موتور جستوجو نباید فقط ایران باشد.
در گام اول باید حداقل کشورهای فارسیزبان هم باشند و از آنجایی که زبان فارسی از نظر حروف به عربی نزدیک است، بازار دوم آن میتواند حتی عربزبانها باشد.
ما باید علاوه بر مارکت خومان، حداقل برای کشورهای فارسیزبان و عربیزبان منطقه هم راهحل ببینیم و آنها را به خود وابسته کنیم اما ایجاد چنین اختلالاتی، اعتماد آنها و ایمنی کسبوکار را به خطر میاندازد. خیلی از کسبوکارهای ما بازارشان فقط ایران نیست و ارزآور هستند و چنین قطعیهایی باعث میشود اعتماد این کارفرماها و مشتریان این سرویسها هم به خطر بیفتد.
این کارشناس فناوری اطلاعات با بیان اینکه استفاده از سرویسهای محدود داخلی در برابر زیانی که به کسبوکارها وارد شده، قابل مقایسه نیست، گفت: زیانی که به استارتآپها و شرکتهای فعال در حوزه آنلاین وارد شده، قطعا به مراتب بیشتر است. ما وقتی در حوزه تولید علم و صادرات آن صحبت میکنیم، وقتی درباره تلاش برای این حرف میزنیم که امنیت خودمان را به کشورهای دیگر گره بزنیم که در کسبوکار و تجارت به ما نیازمند باشند، چنین اقداماتی که اینترنت را مختل میکند، در کسبوکارها ریسک عجیب و ماندگاری ایجاد میکند.
محمدی ادامه داد: موضوعی که باید به آن دقت کنیم این است که امنیت ملی به هر چیزی اولویت دارد و متولی سیاستگذاری و تصمیمگیری برای این موضوع هم شورای امنیت کشور است و اینکه آنها تصمیم میگیرند اینترنت را قطع کنند، موضوع بحث ما نیست. اما اینها همه مسکنهای مقطعی هستند و خیلی وقتها ضربهای که این اتفاقات به طور ماندگار ایجاد میکند، غیرقابل محاسبه است./۱۴ آذر ۱۳۹۸ ایسنا بااصلاحات-اضافات مدیریت سایت-پیراسته فر
***
چرا جویشگرهای ملی در مدت قطعی اینترنت جهانی موفق نبودند؟
پیش از قطعی اینترنت جهانی حاکمیت باید چه اقدامهای مهمی را پیادهسازی میکرد تا موتورهای جستوجوی ملی بتوانند جوابگوی خیل عظیم کاربران باشند. برای دریافت پاسخ این سؤالات به سراغ علیرضا یاری مجری طرح پروژه جویشگرهای بومی و دو نفر از کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات رفتیم.
سه رأس یک مثلث
«جویشگرهای ملی به مدت دو سال از سوی حاکمیت رها شده و حمایتی از آنها نمیشد بهطوری که بهعلت روند نزولی تعداد کاربرانشان پهنای باندی که در اختیار آنها قرار گرفته بود کاهش یافت و از سوی دیگر تعداد سرورهایی که این موتورهای جستوجو در اختیار داشتند پاسخگوی افزایش غیرمنتظره کاربران (100 تا 200 برابری) نبود به همین دلیل سرورها هنگ کرده و نتوانستند پاسخگوی جستوجوی کاربران باشند.»
علیرضا یاری مجری طرح پروژه جویشگرهای بومی با بیان مطلب فوق به «ایران» گفت: تاکنون نه تنها سیاستگذاریهایی که تدوین شده و به تأیید بالاترین مقامات کشور رسیده اجرایی نشده، بلکه در داخل کشور هیچ توافقی مبنی بر داشتن موتور جستوجوی بومی که جایگزین موتور جستوجوهای غیربومی شود وجود ندارد.
بنابراین مهمترین کاری که باید برای رسیدن به موتور جستوجوی بومی موفق انجام بگیرد این است که همزمان به سه رأس مثلث (رگولاتوری، محتوایی و استفاده مردم از جویشگر) توجه شود تا پاسخگوی نیاز کاربران باشد.
۵ میلیارد تومان( برای پارسی جو +یوز)هزینه شده است.
یاری با بیان اینکه برای دو جویشگر پارسی جو و یوز ۵ میلیارد تومان (۲میلیارد تومان برای پارسی جو و ۳میلیارد تومان برای یوز) هزینه شده،
اگر ما نیز بهدنبال موفق بودن موتورجستوجوهای خود مانند «بایدو» (Baidu)چین هستیم باید حاکمیت و دولت ورود کند و سه رأس مثلث به درستی ترسیم و اجرایی شود.
یاری گفت: مشکل عمده جویشگرهای بومی نه سختافزاری است و نه نرمافزاری. چون امکان خرید سختافزاری از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وجود دارد و از لحاظ نرمافزاری نیز جویشگرهای بومی به رشد قابل قبولی رسیدهاند.
مشکل اصلی این است این جویشگرها هنوز از سوی مردم مورد پذیرش قرار نگرفته و مردم ترجیح میدهند به جای جویشگرهایی که دارای محدودیت در ارائه محتوا و دقت پایینتری است از جستجوگرهای خارجی مانند «گوگل» و« بینگ »استفاده کنند.
مجری پروژه جویشگرهای بومی
درباره نقاط قوت و ضعف موتور جستوجوگرهای بومی نیز گفت:نقطه قوت آنها در این است که ما به یک فناوری در کشور دست یافتیم که با دقت قابل قبولی کار میکند و توسعهپذیر است و حتی با افزایش سرور امکان خدمات دهی به میلیونها کاربر وجود دارد اما مهمترین نقطه ضعف آن همانطور که گفتم هنوز از سوی مردم مورد پذیرش قرار نگرفته.یعنی مردم آنها را جایگزین جویشگرهای غیربومی نکردهاند و این یعنی ضعف در بازاریابی و برندینگ.
مدیریت سایت-پیراسته فر:یعنی-براساس گفته های یاری- مردم بجای سرعت عمل درگوگل،بیایینددرجستجوگرهای فکستنی-ساعتهاوقت بذارند وآدرسهای انحرافی وبی ربط رامتحمل شوند تاکمکی بحال جویشگرهای بومی باشد!
یاری ادامه داد:از آنجایی که سیاستهای قبلی حاکمیت و دولت در زمینه جویشگرهای بومی نتیجه مثبتی در بر نداشته و آنها باید سیاستهای خود را در زمینه موتورهای جستوجوی ملی تغییر دهند، گفت: به عبارتی دولت نباید تنها حمایت مالی کند چون تنها فراهم کردن یک رأس مثلث جوابگو نخواهد بود و باید به رگولاتوری و محتوایی هم نیز توجه شود.
عجب آرزوها وانتظاراتی آقای یاری دارد!
یاری می گوید:در زمینه محتوایی نیز باید در صندوقچه اطلاعات سازمانها به روی موتور جستوجوی ملی باز شود. اطلاعاتی که حتی گوگل نیز آنها را در اختیار ندارد.
مقایسه پراید با بنز
محمـــدجواد مطهــری شریـــــف کارشناس فناوری اطلاعات معتقد است آنچه در زمینه موتورهای جستوجوی ملی اتفاق افتاده این است که متأسفانه ما تکنولوژی به بلوغ رسیده را وارد کشور کردیم و بعد بهدنبال بومیسازی آن رفتیم و حال محصول بومی خود را با یک محصول خارجی که 20 سال زمان برده و برای آن میلیاردها دلار هزینه شده تا به بلوغ رسیده، مقایسه میکنیم.
مطهری شریف به «ایران» گفت: مقایسه دو محصول به بلوغ رسیده و ابتدای راه شدنی نیست. گویی ما در حال مقایسه محصولی بهنام پراید با بنز هستیم. گوگل که از ابتدا گوگل کنونی نبوده و از یک سوله با هزینهای میلیارد دلاری به اینجا رسیده است. اگر ما موتور جستوجوی ملی را با خودش و با میزان پولی که برای آن هزینه، تبلیغ و استفادهای که از آن شده یا با میزان فناوری که برای آن بهکار رفته، مقایسه کنیم دیگر کلمه ناموفق را برای آن بهکار نمیبریم.
وی افزود: یک فرد دانش بنیانی موتور جستوجویی بهنام پارسیجو را طراحی و راهاندازی کرده این در حالی است که تا پیش از قطعی اینترنت جهانی مردم نام این موتور جستوجوی ایرانی را نشنیده بودند چون برای دیده شدن و معرفی آن هیچ اقدامی مؤثری نشده بود.
پیشنهاد به دولت:
براساس طرح مطهری-برای کمک به جستجوگرهای ملی،دولت -به بهانه ای-هرماه چندروز اینترنت جهانی را قطع بکندتامردم ناچاربشوندبه جستجوگرهای بومی روی بیاورند(دیده شوند)
این کارشناس فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه اگر موتورجستوجویی مانند «یاندکس» روسیه موفق بوده به این دلیل است که حاکمیت به تمام معنا از آن حمایت کرده، گفت: پروژههای ملی مانند ایمیل، موتور جستوجو، پیام رسانها و... که جزو نرمافزارهای پایه هستند با ۵ میلیارد تومان هزینه بهجایی نمیرسند و باید آنها را به تیمهای دانشگاهی دانش بنیان واقعی سپرد و از آن پشتیبانی کرد و سپس ابتدا بهصورت محدود پشتیبانی و آزمایش کرد.
وی افزود: برای رشد آن هم باید از مدارس شروع کرد. باید ۱۴میلیون دانشآموز خود را مجبور کنیم تا اطلاعات خود را از موتورجستوجویهای داخلی پیدا کنند. باید نسل جدید را با موتورهای جستوجوی ملی آشنا کنیم. یا چون کارمندان ادارهها کار تحقیقاتی انجام نمیدهند میتوان آنها را ملزم کرد تا از موتور جستوجوهای داخلی برای جستوجوی مطالب فارسی استفاده کنند. از سوی دیگر باید برای جویشگرهای بومی کسب و کار تولید شود و یکی از آنها این است که دولت از این موتورهای جستوجو، داده بخرد. مثلاً اگر دانشآموزان در جستوجوگر داخلی سرچ کنند مشخص میشود که دانشآموزان ما بهدنبال چه نوع دادههایی هستند و میتوان آن دادهها را خرید و برای متون درسی، پرورشی و برنامهریزی استفاده کرد.
ورود حاکمیت
«در زمان قطعی اینترنت جهانی بزرگترین مشکلی که کاربران با آن مواجه شدند و کسب و کارها نیز خسارت دیدند، نبود موتور جستوجوی ملی قوی بود.»
مصطفی مؤمنی استاد دانشگاه با بیان مطلب فوق به «ایران» گفت: موتورهای جستوجوی ملی را برای چنین روزهایی آماده نکرده بودند. بههمین دلیل با افزایش ناگهانی کاربران نتوانست به نیاز آنها پاسخ دهد، به طوری که یکی از این موتورهای جستوجوی ملی همان ابتدای کار با هجوم کاربران از کار افتاد و دیگری هم نتوانست به خوبی پاسخگوی خیل عظیم کاربران باشد.
مؤمنی با اشاره به اینکه مردم آدرس هیچ سایتی را یادداشت نمیکنند و همیشه برای پیدا کردن آن به موتور جستوجو مراجعه میکنند،
مؤمنی:کاربران در مدت ۱۰ روز قطعی اینترنت نتوانستند از طریق موتورجستوجوهای ملی به آدرسها دست یابند و بههمین دلیل کسب و کارهایی هم که در داخل میزبانی میشدند، مشتری نداشتند.
این استاد دانشگاه در ادامه گفت: اگر کشوری مانند چین با قطعی اینترنت جهانی دچار آسیب نشده و کسب و کارهای آنها دچار ضرر و زیان نمیشوند به این دلیل است که حاکمیت آنها در زمینه موتور جستوجوی ملی بموقع ورود کرده و توانسته موتورهای جستوجوی خود را راهاندازی و به قدری ارتقا دهد که جوابگوی نیاز کاربران خود باشد. موتورهای جستوجوی ملی هنوز نتوانستند پیشرفتی حاصل کرده و در زمینه ارائه خدمات به کاربران موفق عمل کنند.
وی افزود: علت اینکه جویشگرهای ملی نتوانستند پاسخگوی نیاز کاربران در شرایط حساس باشند به این دلیل است که مجموعه بخش خصوصی در حقیقت پتانسیل لازم را برای ارائه موتور جستوجوی ملی با آن گستردگی بالا را ندارد. باید حتماً در این زمینه حاکمیت (شورای عالی فضای مجازی) و دولت (وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) ورود کرده و خود یک موتور جستوجوی ملی ایجاد کنند.
زیرساخت لازم را سازمان فناوری اطلاعات دارد و میتواند از متخصصان خود استفاده کند و در عرض یک سال موتور جستوجوی خوبی را روانه بازار کرده و آن را به مردم معرفی کند که اگر خدای نکرده دوباره با قطع اینترنت بهدلیل مشکلات داخلی یا از سوی دشمنان خارجی روبهرو شدیم کسب و کارهای داخلی و کاربران دچار مشکل نشوند./۱۷ آذر ۱۳۹۸خبرآنلاین بنقل ازروزنامه ایران.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:انتخاببعضی ازتیترهاازاینجانب است.
***
خبرگزاری مهر(مهر ۱۳۹۲)می نویسد:استفاده از موتورهای جستجوی بومی دارای مزایای بسیاری است که یکی از مهمترین آنها ارائه نتایج جستجو به زبانهای بومی است، اما گاهی این موتورهای جستجو به قدری در خدمات خود حرفه ای هستند که در کشورهای محل تولد خود از رقبای جهانی پیشی گرفته اند.
موتور جستجوی «چینی» پربازدید ترین سایت دنیا
Baidu.com موتور جستجوی خدمات گوناگون از جستجو تا شبکههای اجتماعی است، این وب سایت همچنین دارای قابلیت جستجو در اینترنت، عکس و فایلهای صوتی است. از دیگر قابلیتهای این سایت نوشتن عبارت مورد نظر به خط پین یین و برگرداندن آن به طور خودکار به چینی نوشتاری و جستجو بر اساس آن است. این سایت در سال 2000 راه اندازی شد و در سپتامبر سال 2011 ششمین سایت پربازدید دنیا و پربازدید ترین سایت چین لقب گرفت. در اکتبر سال 2012 بایدو پنجمین سایت پربازدید در دنیا بود.
بایدو 740 میلیون صفحه، 80 میلیون عکس و 10 میلیون فایل چند رسانهای را به صورت فهرست راهنما دارد، بنابراین جای تعجبی ندارد که مردم چین به جای گوگل از بایدو استفاده می کنند و قسمت اعظم سهم بازار موتور جستجو را در چین بایدو به خود اختصاص داده است.
این کشور دارای موتورهای جستجوی دیگری چون Soso.com هم بوده که برای مثال در اکتبر 2012 این سایت در رده 33 جهانی قرار داشته و در رده 11 جدول سایتهای پربازدید چین جای گرفت.

محبوبترین وب سایت روسی
Yandex.ru یک شرکت فناوری اطلاعات روسی است که بزرگترین موتور جستجوی روسیه و هشتمین موتور جستجوی جهان را اداره می کند. همچنین این شرکت توسعه دهنده سرویسها و محصولات اینترنتی بسیاری محسوب می شود. صفحه خانگی Yandex.ru محبوبترین وب سایت در روسیه به شمار می رود. یاندکس 60 درصد از سهم بازار موتورهای جستجو را در روسیه به خود اختصاص داده است. این موتور جستجو چهارمین موتور جستجوی بزرگ در جهان است به طوری که روزانه 150 میلیون جستجو در آن صورت می گیرد و براساس آمار فوریه 2013 روزانه یاندکس 50.5 میلیون کاربر دارد. این موتور جستجو همچنین حضور گسترده ای در اکراین و قزاقستان دارد و حدود یک سوم از تمام نتایج جستجو در این بازرها و 43 درصد از نتایج جستجو در بلاروس را به خود اختصاص داده است.
موتورهای جستجوی بومی«ژاپن»
ژاپن یک بازار مهم اینترنتی است، این بازار مهم دارای سهم خاص خود از موتورهای جستجوی بومی است. کسب اطلاعات درباره موتورهای جستجوی ژاپنی بسیار چالش برانگیز است چرا که اکثر آنها کاملا به زبان ژاپنی نوشته شده و هیچ گزینه انگلیسی هم ندارد. در این کشور استفاده از یاهو نسبت به گوگل در اولویت قرار دارد.
سایت goo.ne.jp که نام آن هیچ ارتباطی به گوگل ندارد محصولی از آزمایشگاه های NTT ( تلگلراف و تلفن ژاپن) است. برخی از گزارشها سایت Goo را در رده سوم سایتهای محبوب و پربازدید در ژاپن طبقه بندی می کنند.
biglobe.co.jp از دیگر پورتالهای جستجوی مهم در میان سایتهای ژاپنی است. در حقیقت این سایت دارای برد وسیعی از اطلاعات و خدمات است.
sagool.jp، یک موتور جستجوی نیز است که در حقیقت نوآوری آزمایشگاه تیم لب در ژاپن است. این سایت تبلیغ کننده یک الگوریتم منحصر به فرد در جستجو بوده که نتایج را بر پایه علایق کاربر ارائه می کند.
jword.jp به عنوان یک موتور جستجو و پورتال خدماتی چون یاهو یا sagool.jp، search.interconnect.co.jp موتور جستجویی شبیه به گوگل از دیگر موتورهای جستجوی بومی ژاپن هستند که در دسترس کاربر ژاپنی قرار گرفته است.
Guruji.com موتور جستجوی هندی است که هدف خود را ارائه نتایج جستجوی بهتر برحسب اطلاعات صفحات هندی تعیین کرده است. این سایت همچنین ارائه کننده مقالات خبری درباره اتفاقات روز و اخباری درباره موضوعات روز و هنر و سرگرمی است.
Kwangmyong به معنای باغی که دور آن دیوار کشیده شده نام اینترنت ملی کره شمالی است که در سال 2000 راه اندازی شد، این سرویس دارای مرورگرهای وب، نامه الکترونیکی، گروه خبری و موتور جستجو است. در کره شمالی تعداد معدودی از افراد با مجوز دولتی به اینترنت جهانهی دسترسی دارند. از این رو Kwangmyong تنها شبکه رایانه ای در دسترس عموم بوده و استفاده از آن برای عموم مردم رایگان است.
Daum.net پورتال کره ای است که طیف گسترده ای از خدمات و سرویسهای اینترنتی را ارائه میکند، که خدماتی چون سرویس رایگان نامه الکترونیک، تالارهای گفتگوی اینترنتی، انواع خدمات خرید اینترنتی و اخبار روز را در برگرفته و بهعنوان یکی از پورتال وبهای پربازدید در جهان شناخته می شود.
موتورهای جستجوی آلمانی
کشور آلمان نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر دارای موتور جستجوی بومی است.
سایت abacho.de یک موتور جستجو و پورتالی شبیه یاهو استو این سایت دارای قسمت اخبار، علاقمندها، تالارهای گفتگو و نامه الکترونیکی رایگان است. این موتور جستجو به رغم آلمانی بودن خدمات خود را در کشورهایی چون اسپانیا، سوئیس، فرانسه و اتریش نیز ارائه می کند.
fireball.de موتور جستجوی آلمانی است که قسمت اعظم نتایج خود را تا پیش از تعطیل آلتاویستا از این سایت می گرفت از این رو امکان جستجو به زبان انگلیسی نیز در آن وجود داشت. به رغم برخی موتورهای جستجوی ژاپنی امکان جستجو به زبان آلمانی و انگلیسی را فراهم کرده است.
علاوه بر این موتورهای جستجوی دیگر چون Sharelook.de که به عنوان یک فهرست راهنما با 100 هزار مدخل کار می کند، Suche.freenet.de که پورتال اطلاعاتی شبیه به یاهو به زبان آلمانی است و Web.de از دیگر موتورهای جستجوی بومی در آلمان هستند. این کشور علاوه بر این به موتورهای جستجوی جهانی دسترسی محلی دارد که در آن میان می توان به Google.de، Lycos.de، Yahoo.de اشاره کرد.
جستجوگرهای اسپانیایی زبان
اسپانیولی زبانها در دنیا پس از چینی ها دومین جمعیت بزرگ هستند که عمدتا در اروپا، آمریکای لاتین، جزایر کارائیب و ایالات متحده آمریکا زندگی می کنند، سایتهای اسپانیایی بسیاری وجود دارند که اطلاعات مورد نیاز را به این زبان ارائه می کند.
این فهرست تنها به سایتهایی اشاره کرده از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.
Abacho.es که در حقیقت متعلق به یک شرکت آلمانی بوده دارای سایتهای Abacho محلی برای چند کشور اروپایی است.
mexicoweb.com.mx یک فهرست راهنما و تنها موتور جستجو مستقر در مکزیک است.
سایت ozu.es پورتال ارائه کننده خدماتی علاوه بر جستجو است، یکی از خدمات جالب این سایت اسپانیولی زبان علاوه بر ارائه اخبار، طالع بینی و امکان گفتگو ارائه اخبار روز به صورت فایل قابل دانلود PDF است.
terra.es از جمله سایتهای اسپانیایی است که توسط گوگل تغذیه می شود. سایت typicallyspanish.com نیز امکان جستجو به زبانهای اسپانیایی و انگلیسی را برای کاربران خود فراهم کرده است.
Seznam.cz موتور جستجوی بومی در جمهوری چک است که در سال 1996 به عنوان نخستین پورتال جمهوری چک تأسیس شد. این سایت به عنوان یک موتور جستجو و نسخه اینترنتی از کتابهای راهنما آغاز به کار کرد اما امروز این سایت بیش از 15 نوع خدمات اینترنتی ارائه می کند.
ananzi.co.za نام موتور جستجوی بومی در آفریقای جنوبی است که نتایج جستجو کاربر را به سایتهای آفریقای جنوبی محدود می کند. یکی از اهداف این موتور جستجو اطمینان حاصل کردن از هویت بومی و ملی در ارائه نتایج جستجو است. این سایت در سال 1996 تأسیس شد و نخستین موتور جستجوی آفریقای جنوبی محسوب می شود. فهرست این سایت دربرگیرنده بیش از 2 میلیون و 300 هزار سایت مختص آفریقای جنوبی است و این تعداد روزانه درحال افزایش است.
مهمترین موتورهای جستجوی بومی
نام کشور | موتور جستجو |
چین | Baidu.com |
روسیه | Yandex.ru |
هند | Guruji.com |
ژاپن | goo.ne.jp |
کره جنوبی | Daum.net |
کره شمالی | Kwangmyong /ناور (Naver) |
اسپانیا | Abacho.es |
آلمان | abacho.de |
مکزیک | mexicoweb.com.mx |
جمهوری چک | Seznam.cz |
آفریقای جنوبی | ananzi.co.za |
***
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:درپی سهمیه بندی وافزایش قیمت بنزین که درنیمه شب جمعه، ۲۴ آبان ۱۳۹۸شروه شد، انتقادات واعتراضات شروع شد،ازروزشنبه اعتراضات بارهبریت معاندان به آشوب واغتشاشات تبدیل شد،پمپ بنزین ها،بانک ها،فروشگاهای موادغذایی موردحمله آشوبگران قرارگرفت،حتی حوزه های علمیه وحسینیه هاهم درامان نماند وبعضاًامکان انتظامی موردتعرض قرارگرفت،چون فراخوان تجمع(شورش)بوسیله شبکه های اجتماعی(اینترنت)انجام می گرفت،شورای امنیت ملی درروز شنبه(۲۵ آبان ۱۳۹۸)دستوربه قطع آن داد.
اتصال ایران به شبکه جهانی اینترنت از شنبه شب (۲۵ آبان۱۳۹۸) به مدت پنج روز کاملا قطع بود(بانک ها برای ارائه خدمات به اینترنت وصل بودند)سایت های خبری اینترنت داشتند ومردم فقط می توانستندبا واردکردن لینک سایت به سایت موردنظردسترسی داشته باشند ویااگرقبلاً سایت راذخیره کرده بودند،نیازی به وارذکردن لینک نبودند.
از روز پنجشنبه (۳۰ آبان) اتصال اینترنت در بخش ثابت و خانگی، دانشگاههای بزرگ کشور و برخی شرکتهای فعال و نیازمند به ارتباطات اینترنتی وصل شد. پس از اتصال اینترنت ثابت خراسان جنوبی، گلستان، سمنان، یزد، همدان، چهارمحال و بختیاری، اردبیل، زنجان و ایلام، اتصال تدریجی ادامه یافت و پس از آن، افراد در انتظار اتصال مجدد اینترنت همراه بودند.
اینترنت همراه نیز از روز یکشنبه (۳ آذر) با اتصال تدریجی در استانهای خراسان جنوبی، گلستان، سمنان، یزد، چهارمحال بختیاری، همدان، اردبیل، زنجان و ایلام برقرار شد و از روز سهشنبه (۵ آذر) استان خراسان شمالی نیز به این فهرست اضافه شد. از روز چهارشنبه (۶ آذر) نیز اینترنت موبایل استانهای قم، قزوین، کهگیلویه و بویر احمد، مرکزی، آذربایجان شرقی، هرمزگان، بوشهر و تهران متصل شد.
اینترنت موبایل در استانهای آذربایجان غربی، خراسان رضوی، لرستان، مازندران، گیلان، کرمان و کردستان نیز از روز پنجشنبه (۷ آذر) برقرار و استانهای کرمانشاه، اصفهان، البرز، فارس و شهرستانهای غربی استان تهران نیز از روز جمعه (۸ آذر) به این فهرست افزوده شدند. اینترنت خوزستان نیز از روز شنبه (۹ آذر) برقرار شد تا پس از دو هفته تمامی استانها مجددا از اینترنت برخوردار شوند؛ تمامی استانها به جز سیستان و بلوچستان که چندروزبعدوصل شد،خلاصه روزگارسختی رادرفقدان اینترنت تجربه کردیم.
سرعت اینترنت درجهان وایران(خانگی وموبایل)
اوکلا (Ookla) شرکتی است که سرعت اینترنت را آزمایش میکند. طبق گزارش این شرکت، سرعت اینترنت در سال ۲۰۱۷ به طور میانگین حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است.
شرکت اوکلا گزارش داده که «سنگاپور» پرسرعتترین اینترنت دنیا را دارد. سرعت اینترنت در این کشور ۱۵۳.۸۵ مگابایت در ثانیه است.
رتبه دوم متعلق به کشور «ایسلند» است. با«سرعت دانلود» ۱۴۷.۵۱ مگابایت در ثانیه .
هنگکنگ با سرعت ۱۳۳.۹۴ مگابایت در ثانیه.
کرهجنوبی با ۱۲۷.۴۵ مگابایت در ثانیه ..
رومانی ۱۰۴.۴۶ مگابایت در ثانیه است.
کشورهای دیگری که از سرعت اینترنت بالایی برخوردارند عبارتند از:
مجارستان: ۹۲.۴۷ مگابایت در ثانیه
ماکائو: ۸۷.۱۴ مگابایت در ثانیه
سوئد: ۸۴.۱۱ مگابایت در ثانیه
هلند: ۸۱.۴۶ مگابایت در ثانیه
سوئیس: ۸۰.۶۲ مگابایت در ثانیه
لیتوانی: ۷۵.۹۴ مگابایت در ثانیه
آمریکا: ۷۵.۹۴ مگابایت در ثانیه
دانمارک: ۷۵.۴۲ مگابایت در ثانیه
سرعت اینترنت موبایل
این آمار درباره سرعت اینترنت موبایل فرق میکند. پرسرعتترین دانلود در اینترنت موبایل را نروژ دارد. بالاترین سرعت ( اینترنت موبایل) راکشور «نروژ» دارااست با ۶۲.۶۶ مگابایت در ثانیه .
مقام دوم سرعت راکشور«هلند» با ۵۳.۰۱ مگابایت در ثانیه دارد.
رتبه سوم را بطورمشترک کشورهای ایسلند، سنگاپور و مالت دارند،باسرعت بیشتر از ۵۰ مگابایت در ثانیه ..
کشورهایی که «سرعت اینترنت موبایل» بالاتر از ۴۰ مگابایت در ثانیه است عبارتند از:
استرالیا
مجارستان
کرهجنوبی
امارات متحده عربی
دانمارک
لوکزامبورگ
بلژیک
نیوزیلند
سرعت اینترنت در آوریل۲۰۱۹
زومیت می نویسد:در آوریل۲۰۱۹، متوسط سرعت دانلود ازطریق اینترنت پهنباند ثابت در جهان برابر با ۵۸.۶۶ مگابیتبرثانیه است و این سرعت برای آپلود به ۲۸.۹۹ مگابیتبرثانیه میرسد. این در حالی است که ایران در همین بازهی زمانی با داشتن سرعت ۱۲.۶۲ مگابیتبرثانیه در رتبهی ۱۳۱ و پایینتر از کشورهایی چون عراق، سومالی، اتیوپی، رواندا و اوگاندا قرار دارد.
وبسایت cable.co.uk نیز با انجام ۱۶۳ میلیون آزمایش سرعت در ۲۰۰ کشور و منطقهی خودگردان در جهان، ایران را با کاهشی ۱۲ پلهای درمقایسهبا سال ۲۰۱۷ در رتبهی ۱۴۵ جهان قرار داده است. نتایج ارائهشدهی این سایت حاصل بررسی سرعت ۱۲ ماه اخیر کاربران ازطریق M-Lab (پروژهای مشترک از گوگل و دانشگاه پرینستون و چند شرکت و دانشگاه دیگر) است.

جایگاه «ایران»؟
در آوریل۲۰۱۹، متوسط سرعت دانلود ازطریق اینترنت پهنباند ثابت در جهان برابر با ۵۸.۶۶ مگابیتبرثانیه است و این سرعت برای آپلود به ۲۸.۹۹ مگابیتبرثانیه میرسد. این در حالی است که ایران در همین بازهی زمانی با داشتن سرعت ۱۲.۶۲ مگابیتبرثانیه در رتبهی ۱۳۱ و پایینتر از کشورهایی چون عراق، سومالی، اتیوپی، رواندا و اوگاندا قرار دارد.
اینترنت همراه ایران.
براساس آمار Speedtest.net، اینترنت همراه ایران در آوریل۲۰۱۹ با متوسط سرعت ۲۹.۲۷ مگابیتبرثانیه، بالاتر از کشورهایی چون مکزیک، برزیل، روسیه و ایرلند، در رتبهی ۵۳ جهانی قرار گرفته است.
***
خبرگزاری مهر(آذر ۱۳۹۷) اینگونه گزارش می کند:شرکت OpenSignal تحقیقی درباره متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل و وای فای هات اسپات در تلفن های هوشمند میان ۸۰ کشور انجام داده است. طبق نتایج این گزارش در ۳۳ کشور یا حدود ۴۱ درصد کشورهای مورد بررسی، سرعت دانلود اینترنت موبایل سریع تر از وای فای است.
یکی از کشورهای مورد بررسی در فهرست ایران است که با توجه به اختلاف۸.۳ مگابیت برثانیه(Mbps) میان دو سرعت دانلود گفته شده در رده هشتم این فهرست قرار دارد. سرعت دانلود با اینترنت وای فای در ایران ۵.۱ و سرعت دانلود اینترنت موبایل ۱۳.۴ مگابیت بر ثانیه است.
میان این فهرست ۳۳ موردی، کشورهایی از آفریقا، اروپا، آمریکای لاتین و خاورمیانه وجود دارند. تفاوت میان متوسط این دو شاخص در برخی کشورها قابل توجه است.
طبق فهرست این تحقیق بیشترین اختلاف میان سرعت دانلود اینترنت موبایل و وای فای با ۱۳ مگابیت برثانیه به استرالیا تعلق دارد. پس از آن لبنان با اختلاف سرعت دانلود ۱۲.۳ مگابیت برثانیه در رده دوم قرار دارد. کشورهای قطر( ۱۱.۸ مگابیت برثانیه)، عمان(۱۱ مگابیت برثانیه) ، یونان(۱۰.۶مگابیت برثانیه)، جمهوری چک(۱۰.۲مگابیت برثانیه) و میانمار (۹.۶مگابیت برثانیه) به ترتیب در رده های سوم تا هفتم فهرست قرار دارند.

البته در بسیاری از کشورها اینترنت سرعت موبایل و وای فای چندان اختلافی ندارند. تعجبی ندارد که وای فای در کشورهایی سرعت بیشتری دارد که پهنای باند اینترنت در آنجا سریع تر است مانند هنگ کنگ، سنگاپور، کره جنوبی و آمریکا.
از سوی دیگر در ۴ کشور بلغارستان، بنگلادش، بلژیک و نروژ اختلاف اندکی میان سرعت دانلود اینترنت وای فای و دانلود موبایل وجود دارد. سرعت دانلود وای فای در بلغارستان۳۱.۷ و سرعت دانلود اینترنت موبایل ۳۱.۷ مگابیت برثانیه است.
در بنگلادش نیز سرعت دانلود وای فای ۵.۲ و اینترنت موبایل ۵.۱ مگابیت برثانیه است.

OpenSignal با توجه به نتایج تحقیق معتقد است کاربران و تولیدکنندگان دستگاه های الکترونیکی باید این فرضیه را که اینترنت وای فای، گزینه بهتری است را کنار بگذارند.
البته باید توجه داشت که اینترنت ۵G سرعت چند گیگابیتی را به کاربران وعده می دهد اما به هرحال وای فای نیز کاربردهای مخصوص خود را دارد.

«اوپن سیگنال» یک شرکت تخصصی در حوزه نقشه بندی پوشش اینترنت وایرلس است.