دخترجوان درقماربازی: هم مالش راباخت وهم جانش راداد.قماربازی شیما و سمیرا سر موادمخدر.
این خانم ۲ ۲ساله درقمار«باخته بود»خواست فرارکند که «برنده قمار» باچاقو جانش راگرفت
ایران نوشت:ساعت ۱۱:۴۰ شامگاه ۲۱ آبان ۱۴۰۰ مخابره این خبر به بازپرس شعبه چهارم دادسرای امور جنایی پایتخت، تحقیقات به دستور او آغاز شد.
در بررسیهای اولیه مشخص شد دختر جوان که از ناحیه کتف مجروح شده، ساعاتی بعد از انتقال به بیمارستان، به خاطر عفونت جان خود را از دست داده است.
ماجرااززبان خاله مقتول
خاله این دختر ۲ ۲ساله در تحقیقات گفت: خواهرزادهام «شیما» به تنهایی زندگی میکرد. امروز که برای دیدن او به خانهاش رفتم، متوجه شدم بیحال و نیمههوش روی زمین افتاده است. بلافاصله به اورژانس زنگ زدم و او را به بیمارستان منتقل کردند. شیما از ناحیه کتف مجروح شده بود و وقتی از او پرسیدم چه اتفاقی برایت رخ داده است.
خواهرزاده ام گفت: ۴ روز قبل زن جوانی بهنام «سمیرا »با چاقو ضربهای به کتفم زده است.
اما چون به نظر او ضربه سطحی بوده به دکتر نرفته و خودش زخم را پانسمان کرده بود. با گذشت چهار روز، زخم عفونت کرده و باعث میشود که او بیحال و نیمهجان داخل خانه بیفتد تا من او را پیدا کنم.
به دنبال اطلاعاتی که خاله شیما به تیم جنایی داد، به دستور بازپرس پرونده، تحقیقات برای شناسایی و بازداشت سمیرا ادامه یافت.
قاتل درجستجوی سرنوشت شکارش
در حالی که مأموران کلانتری ۱۱۳ بازار مقابل بیمارستان بودند، به خودرویی مشکوک شدند که چند بار بیهدف از مقابل بیمارستان عبور کرده و یکی از سرنشینانش زن جوانی بود.
طبق اعلام پرسنل بیمارستان زن جوان لحظاتی قبل به بیمارستان رفته و اطلاعاتی درخصوص شیما گرفته بود. با توجه به مشخصاتی که خاله «شیما» درخصوص «سمیرا » داده بود و از سویی حضور او در بیمارستان و گرفتن اطلاعاتی در رابطه با دختر جوان، این احتمال برای مأموران پررنگ شد که وی همان «سمیرا » است.
با گزارش موضوع به بازپرس جنایی؛ مأموران برای دستگیری سرنشینان خودروی پراید وارد عمل شدند و با تعقیب خودرو، زمانی که زن جوان قصد ورود به مخفیگاهش را داشت، او را بازداشت کردند
.«سمیرا » که به خاطر مصرف مواد مخدر حال خوبی نداشت، در تحقیقات اولیه گفت:
روز حادثه در منطقه دروازه غار با «شیما» قماربازی میکردیم.
شرطبندیمان سر موادمخدر بود،
قمار را «شیما» باخت.
بازنده «دبه» درآورد
اما«شیما» به جای اینکه شرط خود را پرداخت کند، سوار موتورسیکلتی شد که راننده آن پسر جوانی بهنام «بردیا »بود.
«شیما» بیتوجه به اعتراضات من میخواست فرار کند که عصبانی شدم و میخواستم با چاقو ضربهای به کتف «بردیا » بزنم اما چاقو به کتف «شیما» برخورد کرد.
من نمیخواستم «شیما» را با چاقو بزنم، این اتفاق کاملاً ناخواسته بود.
بعد از آن نگران «شیما» شدم و وقتی فهمیدم که حالش بد شده و او را به بیمارستان رساندهاند، به آنجا رفتم تا از وضعیت دختر جوان اطلاعاتی بهدست بیاورم.
با اعتراف «سمیرا » به قتل ناخواسته، به دستور بازپرس شعبه چهارم دادسرای امور جنایی پایتخت، او در اختیار کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی قرار داده شد و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:درمنبع اخذشده ویرایش انجام گرفته است.
اشتباه محاسباتی آقای طائب ودولت احمدی نژادرادر «پیش بینی سقوط آل سعود» و«ظهورامام زمان».گره زدن آن رابامرگ «ملک عبدالله»(پادشاه عربستان) رادرسال ۱۳۹۵ رادرادامه خواهیددیدکه این ایده ازکجانشأت گرفته رابررسی کرده ایم.
هشداررئیس قرارگاه عماربه امریکا:اگرحق مارادرمیزمذاکره ندهیدبرایتان گران تمام می شود
حجتالاسلام طائب: اگر در مذاکرات حق ما را با صحبت ندهند، آن را با قدرت(جنگ) میگیریم،ظالم زبانی جز زور نمیفهمد.
امروز آمریکایی ها این را فهمیدند؛ چراکه وقتی با زور به میدان آمد تا نفت «نفت کش» ما را بدزدد، ما با زور نفت را از آنها پس گرفتیم.
رئیس شورای قرارگاه راهبردی عمار گفت: مذاکره کنندگان باید به طرفین مذاکرات گوشزد کنند که اگر در مذاکره حق ما را ندهند ما این قدرت را داریم که با زبان زور حق مان را بگیریم و در آن صورت برای آنها خیلی گران تمام میشود.
«حجتالاسلام مهدی طائب» در مصاحبه با ایسنا( یکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ ) با تاکید بر اهمیت اقتدار موشکی کشور و تاثیر آن در مذاکرات بینالمللی گفت: حتی مذاکره کنندگان قبلی نیز در مذاکرات خود با کشورهای دیگر به نقاطی میرسیدند که اگر قدرت موشکی ایجاد شده توسط سردار طهرانی مقدمها نبود، به همان اندازه هم به آنها چیزی نمیدادند.
وی با بیان اینکه «ظالم زیانی جز زور نمیفهمد چون در ذات ظالم زور است»، اظهار کرد: مذاکره کنندگان ما الان باید خط قدرت را حفظ کنند یعنی در مذاکرات به دشمن تفهیم کنند که اگر حق ما را به صحبت و عدالت ندهند، حق را با قدرت از او خواهیم گرفت.
باید شرکت کنندگان در جلسات مذاکره این موضوع را بدانند؛ امروز آمریکایی ها این را فهمیدند؛ چراکه وقتی با زور به میدان آمد تا نفت نفت کش ما را بدزدد، ما با زور نفت را از آنها پس گرفتیم.
رئیس شورای قرارگاه راهبردی عمار تاکید کرد: مذاکره کنندگان باید به طرفین مذاکرات گوشزد کنند که اگر در مذاکره حق ما را ندهند ما این قدرت را داریم که با زبان زور حق مان را بگیریم و در آن صورت برای آنها خیلی گران تمام میشود.توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:حاج آقاطائب، چندپیش بینی کرده بودکه که هیچکدام محقق نشد،ازجمله سقوط آل سعودوظهورامام زمان در۵ سال پیش.
امسال(۱۳۹۵)آل سعود سقوط می کند و امام زمان(حضزت مهدی)عجل الله ظهورمی کند.
«حجت الاسلام مهدی طائب» روز دوشنبه، ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ و در روز میلاد امام حسن مجتبی(ع) درشهرک جهانما استان البرز ، پیش بینی هایی را درباره وقایع منطقه، حج امسال و نابودی آل سعود کرد:
گفتم :چون پادشاه سعودی هرچه نیرو داشته است را به یمن فرستاده است. یک مشت صفر کلیومتر و تازه کار را گذاشته است برای اداره حج و این خیلی سخت است.
فرمانده قراراه عمار گفت:من حادثه منا را از چند ماه قبل پیش بینی کرده بودم.
طائب گفت:حج امسال را خواهید دید که چه می شود. پیش بینی من این است که امسال(۱۳۹۵) حج بدون آل شرور(آل سعود) و با حضور امام زمان(عج) برگزار خواهد شد و آل سعود(ملک عبدالله پادشاه سعودی) سقوط خواهد کرد.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:مراسم حج سال(۱۳۹۵)درشهریور ۱۳۹۵ بوده که مصادف با ذوالحجه ١٤٣٧ بوده است.
واما حالا که ۵ سال ازپیش بینی فرمانده قرارگاه عمارگذشته،نه آل سعودسقوط کرد ونه امام زمان(عج) ظهورکرد!.
ودرحج آن سال :دوشنبه، ۲۲ شهریور ۱۳۹۵(١٠ ذوالحجه ١٤٣٧)هیچ اتفاقی نیفتاد وآن پیش بینی ای سال ۱۳۹۴ که ایشان(طائب) ادعا می کندکه من پیش بینی کرده بودم،درهیچ جایی ثبت نشده است.
«حادثه منا»پنج شنبه ۲ مهر ۱۳۹۴(١٠ ذوالحجه ١٤٣٦)
مقامات عربستان« آمارجانباختگان» را ۷۶۹ نفر اعلام کردنداما مشاهدات میدانی بعضی ازخبرگزاری ها ،جمعیتی در حدود ۸۰۰۰ نفر رانوشتند که ۴۶۵ نفر ازاین زائران کشته شده ایرانی بودند.
رئیس قرارگاه عمار،چگونه مرگ ملک عبدالله رابه ظهورامام زمان(عج)گره زده؟
وامامرگ «ملک عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود »، پادشاه عربستان در سوم بهمن ۱۳۹۳ سبب شد تا دوباره چشمها بهسوی روایات نشانههای ظهور حضرت ولی عصر(عج) دوخته شود و دلها امید بیشتری نسبت به نزدیکی ظهور آن امام همام بیابد.
خبرگزاری تسنیم (۰۷ بهمن ۱۳۹۳)نوشت:روایات مرتبط با «مرگ عبدالله، آخرین پادشاه مقتدر» پیش از ظهور تعداد روایاتی که ادعا می شود به مرگ «عبدالله»، آخرین پادشاه مقتدر حجاز مرتبط است، فراوان است.
«آیت الله علی کورانی»(متولد۱۹۴۴) در کتاب «عصر ظهور» در فصلی با عنوان «بحران حکومت در حجاز »چنین می گوید:
«روایات منابع شیعه و سنی بر این نکته اتفاق دارند که طلیعه ظهور حضرت مهدی (عج) در حجاز، پیدایش خلاء سیاسی و کشمکش بین قبائل بر سر فرمانروائی است. و این حوادث در پی مرگ پادشاه و یا خلیفه ای رخ می دهد که با مردنش گشایشی در امور به وجود می آید. برخی روایات، نام او را «عبدالله» و اعلان خبر مرگ او را روز عرفه تعیین کرده اند. پس از مرگ او حوادثی پیاپی در حجاز رخ می دهد که تا خروج سفیانی و ندای آسمانی و درخواست اعزام نیرو از سوریه به حجاز و سرانجام، ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) ادامه می یابد.» (عصر الظهور، ص ۲۶۱؛ ترجمه کتاب عصر ظهور، ص ۲۵۸)
همه ما دوستدار فرج بلکه عاشق نزدیک و نزدیک تر ظهور حضرت حجت هستیم. اما این نکته نباید سبب آن شود که بدون بررسی دقیق و موشکافانه به سراغ روایات ظهور برویم و به خاطر این عشق وصف ناپذیر در دام مصداق یابی های خودخواسته و یا توقیت و تعیین زمان برای ظهور حضرت بیافتیم.
با توجه به نگارش این کتاب که در شعبان ١٤٠٨ مصادف با فروردین ۱۳۶۷ به پایان و چاپ رسیده و با در نظر داشتن احترام عمیق نسبت به این محقق سختکوش، احتمال وجود ذهنیت قبلی و یا پیش داوری و تطبیق با شرایط معاصر از سوی نگارنده بعید به نظر می رسد. چرا که ملک عبدالله در سال ۲۰۰۵ میلادی (۱۳۸۴ شمسی) رسما به پادشاهی رسیده است و این کتاب بسیار پیش از آن زمان به رشته تحریر درآمده است.
البته باید در نظر داشت که عبدالله در سال ۱۹۸۲ میلادی (۱۳۶۱ شمسی)، یعنی زمانی که برادرش فهد به سلطنت رسید، به عنوان ولیعهد عربستان منصوب شده است. همچنین پس از اینکه ملک فهد در سال ۱۹۹۵ میلادی (۱۳۷۴ شمسی) دچار سکته مغزی شد، وی بطور غیر رسمی پادشاه عربستان شد و ۱۰ سال بعد رسماً به پادشاهی رسید.
اکنون با دسته بندی این روایات به تحلیل آنها خواهیم پرداخت. البته پیش از هر چیز بیان این نکته لازم است که ما در این مقاله در صدد بررسی سندی این روایات نیستیم. چراکه بررسی سندی به طولانی شدن و تخصصی شدن موضوع خواهد انجامید و ثمره ای برای مخاطبان عمومی نخواهد داشت.
البته قرار داشتن یک روایت در کتب معتبر روایی بحثی مجزا و لازم است که نمی توان به هیچ وجه از کنار آن به سادگی عبور کرد. لذا روایات مذکور از کتب معتبر روایی نقل می گردد.
این روایات را می توان به چند دسته تقسیم کرد:
ـ شیخ طوسی در کتاب الغیبة، ص ۴۴۷ از ابوبصیر نقل می کند که امام صادق علیه السلام فرمود:
«مَنْ یَضْمَنْ لِی مَوْتَ عَبْدِ اللَّهِ أَضْمَنْ لَهُ الْقَائِمَ ثُمَّ قَالَ إِذَا مَاتَ عَبْدُ اللَّهِ لَمْ یَجْتَمِعِ النَّاسُ بَعْدَهُ عَلَى أَحَدٍ وَ لَمْ یَتَنَاهَ هَذَا الْأَمْرُ دُونَ صَاحِبِکُمْ إِنْ شَاءَ اللَّهُ وَ یَذْهَبُ مُلْکُ السِّنِینَ وَ یَصِیرُ مُلْکُ الشُّهُورِ وَ الْأَیَّامِ فَقُلْتُ یَطُولُ ذَلِکَ قَالَ کَلّا.»
«هر کس مردن عبداللَّه را براى من ضمانت کند من هم آمدن قائم را براى او ضمانت می کنم. بعد از آنکه عبد اللَّه مرد دیگر مردم بر سر کسى اجتماع نمی کنند و این امر (ظهور دولت حق) به خواست خدا به صاحب شما منتهى می گردد و بعد از آن سلطنتِ چندین ساله از بین می رود و به سلطنتِ چند ماهه و چند روزه تبدیل مى شود. عرض کردم: آیا این ماجرا طول می کشد؟ فرمود: نه!»/پایان.
سایت مشرق (۱۲ تیر ۱۳۹۲) به نقل ازجهان نیوز،یک مصاحبه باعلامه کورانی داشته است:
بنده یقین دارم وهابیت تا حدود ۱۰ سال دیگر به آخر خط می رسد و بنیانش تا ۱۰ سال دیگر نابود خواهد شد و شما یک نفر وهابی در عربستان نمی بینید.
خبرنگار:این حرف را از منبع روایی می زنید و یا صرفا تحلیل شخصی تان است؟
بنده گفتم بله یقین دارم، و حالا شما کجا می خواهید بروید؟ سوریه یا اروپا؟
خبرنگار:این ده سال بر چه اساسی است؟
کورانی:بر اساس عمر عبدالله که بیشتر از ده سال عمر نمی کند./پایان.
سایت جماران درمهرماه ۱۳۹۳ مقاله تحقیقی از«حجت الاسلام رسول جعفریان» منتشرکرده:
پس از انتشار CD ظهور نزدیک است(۱۳۹٠-۱۳۸۹) سازندگان آن اقدام به ساخت برنامه دیگری کردند که نام آن « لحظه دیدار» بود.
این برنامه نیز در ادامه همان سی دی قبلی و استفاده از روشهای نمایشی با بهره گیری از فیلم های غربی و شرقی برای القای مفاهیم مورد نظر است، و در چارچوب حمایت از احمدی نژاد و طرح های آخر الزمانی وی، تلاش دارد تا همه چیز را آماده ظهور نشان دهد. این سی دی در همان آغاز توزیع، با دخالت نهادهای امنیتی توقیف شده و مانع از توزیع آن شدند. در این سی دی از این جریان سازی غرب در باره وقایع احتمالی بزرگ در سال ۲٠۱۲میلادی( ۱۳۹۱شمسی) سخن گفته شده و از این که در مستند ۲٠۱۲ دوبار از سخنرانیهای «محمود احمدینژاد»(رئیس جمهور) کد داده شده، اظهار رضایت میکند.
مفهوم عدالت خواهی و برابر قرار دادن احمدی نژاد برابر«بارک اوباما» و تقسیم جریانهای دنیا به عنوان عدالت خواه و دشمنان، جهان را در آستانه یک تحول مهم میداند. در این سی دی آمده است که دو هزار روایت در باره علائم ظهور هست که یکی از آنها حرکتهای مردمی علیه استعمارگران است. به گفته این سی دی کلمه انقلاب، اختلاف و شورش در این روایات، اشاره به همین وضعیت است. «علی اختلاف من الناس».
«حجت الاسلام رسول جعفریان»نوشت:در این فیلم از مصاحبه کسی که او را «آیت الله قائم مقامی»(محمد قائممقامی استاد حوزه و دانشگاه) مینامد، استفاده شده است. وی در باره تطبیق علائم ظهور بر وضعیت امروزی سخن میگوید. جهت گیری بخش عمده این سی دی، هماهنگ دانستن حرکتهای مردمی در یمن و بحرین و مصر، حرکتهایی در آستانه ظهور عنوان میشود و صحنههایی از این تظاهرات مکرر نمایش داده میشود. روایتی که اشاره به ظهور آشوبها از صفر تا صفر در آستانه ظهور دارد، منطبق بر وقایع این روزهای جهان عرب دارد.
سپس از «مرگ ملک عبدالله» نامی در روایات یاد میشود و همزمان تصاویری از «امیر عبدالله »در بیمارستان و دیدار با «بارک اوباما» و غیره نشان میدهد و تأکید میشود که این همان عبدالله است که در روایت امام صادق (ع) آمده.
« جعفریان»نوشت:روایت این است: آنگاه که مرگ عبدالله برسد، مردم بر سر هیچ پادشاهی به توافق نمیرسند و این درگیری بعد از مرگ این پادشاه، منجر به درگیری بین قبایل حجاز میشود. همین مطالب را عینا از زبان قائم مقامی نقل می کند.
او تأکید میکند اینها که از بین بروند، هیچ کس دیگر جایگزین آنها نخواهد شد و کعبه آزاد خواهد گشت. روایاتی دیگر در باره علائم ظهور نقل می شود که یکی اختلاف در شام، آمدن پرچمهای سیاه از خراسان از آن جمله است.
در این سی دی باز از کتاب عصر ظهور آقای کورانی مطالبی نقل کرده و از آن جمله این است که سید خراسانی و شعیب دو تن از مسؤولان ایرانی هستند. در ادامه تمامی جملاتی که از احمدی نژاد، نقدی و دیگران در باره سقوط قریب الوقوع اسرائیل آمده،
یک روزبعدازبمب گذاری درنمازجمعه ننگرهار
انفجاری شدید«گولایی مهتاب قلعه» در منطقه«دشت برچی»واقع در غرب کابل(پایتخت افغانستان)، این شهر را لرزاند.
یورونیوز(۲۲ آبان ۱۴۰۰)نوشت:بنا بر گفته شاهدان ، در حمله به یک خودرو« ون »مسافربری در نزدیک یک ایست بازرسی طالبان در بعدازظهر شنبه(۲۲ آبان ۱۴۰۰) ۷نفر کشته و ۱۰ نفرزخمی شدند.
انفجار ۴ روزبعد همین منطقه(دشت برچی)درادامه..این انفجار در منطقه دشت برچی در غرب کابل که اغلب «شیعیان هزاره» در آنجا سکونت دارند رخ داد. عکسهای منتشر شده، شعله بزرگی از آتش را نشان میدهد یک وسیله نقلیه را در بر گرفته است و دود سیاه به آسمان رفته است.
یکی از شاهدان به خبرگزاری فرانسه گفت: «من داخل خودروی خودم بودم و انفجار در خودروی مقابل ما رخ داد.» وی تصریح کرد که خودرو کاملا سوخت.
این شاهد اضافه کرد که این اتفاق در نزدیکی یک ایست بازرسی متعلق به طالبان رخ داد و پس از انفجار صدای تیراندازی شنیده شد.
انفجار در منطقه «برچی» در غرب شهر کابل در جاده شهیدمزاری رخ داده است.
آسوشیتدپرس به نقل از راننده اتوبوس نوشت: «در یک نقطه از مسیر، مردی مشکوک سوار اتوبوس شد و دقایقی بعد انفجار در پشت اتوبوس رخ داد.»
این حمله در خیابان اصلی دشت برچی، یک محله وسیع در غرب کابل رخ داده است. ساکنان این محله عمدتاً از قوم هزاره أفغانستان هستند.
هزارهها اکثراً مسلمان شیعه هستند و در چند سال گذشته هدف حملههای زیادی قرار گرفتهاند. مسئولیت بیشتر این حملهها را داعش به عهده گرفته است.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:انفجار ۴ روزبعد همین منطقه(دشت برچی)
هدف این انفجار یک دستگاه ون مسافربری بوده که طی آن چهار غیرنظامی کشته و دو نفر هم زخمی شده اند.
این حادثه که نتیجه انفجار یک مین مغناطیسی است؛ در محله ای شیعه نشین معروف به «ایستگاه نقاشی» رخ داده است.
دو انفجاری که صبح چهارشنبه ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان ۱۴۰۰) در کابل رخ دادند، دنباله یک رشته سوءقصدهای خونینی است که شبهنظامیان سنیمذهب موسوم به "داعش خراسان" در غرب پایتخت افغانستان بانی آن بودهاند.
جنایات «داعش خراسان»:به گزارش خبرگزاری رویترز، سوءقصد اول بمب جاسازی شده در یک خودرو بوده است که صبح چهارشنبه در منطقه "نقاش" دشت برچی در غرب کابل منفجر شد.
دومین انفجار در حوزه سوم امنیتی در غرب کابل رخ داده است.
یک مقام طالبان که نمیخواسته نامش فاش شود، گفته است که در این انفجارها یک نفر کشته و ۹ تن دیگر زخمی شدهاند.
تصاویر منتشرشده خودرویی ویران شده را نشان میدهند که در وسط خیابان در آتش میسوزد.
در این میان "دولت اسلامی" موسوم به "داعش خراسان" با انتشار بیانیهای در یک اکانت تلگرامی نزدیک به مواضع داعش مسئولیت این انفجارها را برعهده گرفته است.
گروه تروریستی داعش مسئولیت انفجار مرگبار ظهر چهارشنبه در کابل را برعهده گرفت.
داعش خراسان چیست؟
به این لینک مراجعه کنید:
سال ۱۴۰۰ : جمعیت ایران ۸۳ میلیون نفر/ ۲۵ میلیون و ۶۰۰ هزار خانوار در کشورمان وجود دارد.
جدول مقایسه سرشماری های سالهای ۱۳۳۵ تا ۱۳۹۵
جمعیت ایران در قدیم ازسال ۱۳۱۸ تا ۱۴۰۰
۲۲ آبان سال ۱۳۳۵ شمسی براساس نتایج نخستین سرشماری سراسری معلوم شد جمعیت ایران ۱۹ میلیون نفر است؛ پیشاز آن نمیدانستیم اصلا چند نفریم!
سرشماری سراسری در ایران در دوره قاجار کاری ناممکن بهنظر میرسید؛ امکانات و تشکیلات کافی برای این کار وجود نداشت و تاریخ میگوید یکبار در سال ۱۲۳۸ شمسی میخواستند جمعیت ساکنان ایران را بشمارند، ولی نتوانستند. به جایش «میرزا عبدالغفار نجمالدوله» معلم ریاضی دارالفنون در سال ۱۲۴۶ شمسی برای نخستینبار به شیوه مدرن جمعیت تهران را در کمتر از ۲ ماه سرشماری کرد و معلوم شد تعداد «نفوس دارالخلافه» حدود ۱۵۵ هزار نفر است.
۲ بار دیگر در سالهای ۱۲۶۲ و ۱۲۷۷ شمسی جمعیت و ابنیه تهران سرشماری شدند. در سال ۱۲۹۷ شمسی هم اداره «سجل احوال» یا همان «ثبت احوال» تشکیل شد، ولی هنوز معلوم نبود ایران چقدر جمعیت دارد.
در سال ۱۳۰۱ سرشماری جدیدی در تهران انجام شد و جمعیت ۲۱۰ هزار نفر بود و ۲ سال بعد نیز «اداره کل آمار» تشکیل شد. یکبار دیگر هم در سال ۱۳۱۱ در تهران سرشماری انجام گرفت؛ تا اینکه بالاخره در سال ۱۳۱۸ شمسی بنا به مصوبه مجلس شورای ملی ایرانیها تصمیم گرفتند برای اولینبار جمعیت کل مملکت را بشمارند.
در دوره قاجار سرشماری نفوس به دلیل کمبود امکانات و تشکیلات آمارگیری فقط در تهران انجام میشد
مردم ازخانه هاخارج نشوند،ماموران سرشماری می آیند
سرشماری سال ۱۳۱۸ شمسی داستان غریبی دارد. از تیرماه آنسال سرشماری سراسری ابتدا با آمارگیری جمعیت در کاشان شروع شد و بعد کار به تهران رسید و بنا به گواهی تاریخ: «برای اجرای این سرشماری، دولت برنامهریزیهای منظمی را شکل داد.
دولت این روز را در پایتخت تعطیل عمومی اعلام کرد و شهربانی کل کشور با اطلاعیهای به آگاهی مردم تهران رساند که در این روز از منزلهای خویش به غیر از موارد ضروری و با اطلاع شهربانی خارج نشوند... مأموران سرشماری نیز از میان کارمندان دولت و شهرداریها، کدخدایان، معلمان و استادان دانشگاهها، دانشآموزان و دانشجویان برگزیده شدند». خیلی زود معلوم شد جمعیت تهران ۵۳۱ هزار نفر است.
جنگ جهانی دوم کار«سرشماری» رامختل کرد
پس از آن کار سرشماری شهر به شهر انجام میشد و البته خیلی هم طول میکشید. بهطوری که تاشهریور سال ۱۳۲۰ شمسی که ایران در جریان جنگ جهانی دوم اشغال شد، سرشماری فقط در ۳۵ شهر اجرا شده بود.
عبور تانکهای ارتش متفقین از کرمانشاه سال ۱۳۲۰
ازراست:وینستون چرچیل(نخستوزیر انگلستان)،فرانکلین روزولت(رئیس جمهورامریکا)،ژوزف استالین(رهبرشوروی)
این کنفرانس در فاصله روزهای ششم تا نهم آذر ۱۳۲۲(۲۷الی۳۰نوامبر۱۹۴۳)درسفارت شوروی-تهران برگزارشد.
جمعیت تهران در سال ۱۳۱۸ شمسی؛ ۵۳۱ هزار نفر
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:جمعیت پایتخت : ۱۳ میلیون و ۲۶٠ هزار نفر
طبق سرشماری سال ١٣٩٥ از مجموع هشت میلیون و ٦٩٣ هزار و ٧٠٦ نفر جمعیت شهر تهران، ۱۷.۴ درصد در گروه سنی صفر تا ١٤ ساله، ٧٤.١ درصد درسنین ١٥ تا ٦٤ ساله و ٨.٤ درصد نیز در سنین ٦٥ ساله و بیشتر قرار دارند.
«نعمت الله ترکی»رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران(۲۶ اسفند ۱۳۹۵): براساس آخرین آمارهای سرشماری امسال ، ۱۳ میلیون و ۲۶٠ هزار نفر در تهران ساکن هستند./خبرگزاری صداوسیما.
«محسن هاشمی»رئیس شورای شهر تهران گفت: پیش بینی می شود جمعیت تهران با شهرهای اقماری به ۲۰ میلیون برسد.تابناک ۳۱ تیر ۱۳۹۷بنقل ازخبرگزاری مهر
آبان ۱۳۳۵ جمعیت ایران ۱۹ میلیون نفر
سال ۱۳۳۵ شمسی بالاخره نخستین «سرشماری عمومی نفوس و مسکن» در ایران برگزار شد و قرار شد هر ۱۰ سال یکبار هم تکرار شود تا تغییرات جمعیت کشور در گذر زمان معلوم باشد. سرشماری به صورت همزمان از ۱۰ آبان در سراسر کشور شروع شد و اینطوری بود: «جمعا ۲۶ هزار و ۸۳۶ مأمور سرشمار و سرپرست مأموران در سرشماری شرکت کرده و مأموریت داشتند که به تمام خانوارهای کشور مراجعه و اطلاعات مورد لزوم را درباره هر فرد خانوار کسب کنند. اغلب مأموران سرشمار و سرپرستهای آنان از معلمان مدارس یا شاگردان کلاسهای متوسطه بودند».
به این ترتیب در ۲۲ آبان ماه ۱۳۳۵ اعلام شد جمعیت ایران ۱۹ میلیون نفر است یا اگر دقیقتر بخواهیم ۱۸ میلیون و ۹۵۴ هزار نفر و معلوم شد ۶ میلیون نفر شهرنشین هستند و حدود ۱۳ میلیون نفر روستانشین و کوچنشین. در آن سال بالاخره ایرانیها فهمیدند همه با هم چند نفریم.۱۳ نوامبر ۱۹۵۹(۹ ربیع الاول ۱۳۷۶)
براساس نتایج دومین سرشماری سراسری نفوس و مسکن در سال ۱۳۴۵ شمسی جمعیت ایران به بیش از ۲۵ میلیون نفر رسید.۱۳ نوامبر ۱۹۶۶(۲۹ رجب ۱۳۸۶)
سال ۱۴۰۰ : جمعیت ایران ۸۳ میلیون نفر
خبرگزاری تسنیم(۱۶ مرداد ۱۳۹۸)نوشت: علی اکبر محزون مدیرکل دفتر جمعیت، نیروی کار و سرشماری مرکز آمار اشاره به اینکه جمعیت کشور در سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۸۰ میلیون نفر بود، گفت: برآوردهای ما نشان میدهد در سال ۱۳۹۸ جمعیت کشورمان به حدود ۸۳ میلیون نفر رسیده است و رشد ۱.۲۴ درصدی در فاصله بین ۲ سرشماری اخیر داشتهایم.
متوسط طول عمر یا همان شاخص امید به زندگی از ۵۹ سال در اوایل انقلاب به ۷۴ سال رسیده که ۷۵ و نیم سال برای خانمها و ۷۲ و نیم سال برای آقایان است.
۲۵ میلیون و ۶۰۰ هزار خانوار در کشورمان وجود دارد که بهطور متوسط هر خانوار شامل ۳.۲۳ نفر است.
اکنون جمعیت سالمند بالای ۶۰ سال کشورمان با رقم ۸ میلیون و ۲۳۱ هزار نفر، حدود ۹.۹ درصد جمعیت کشور است.
محزون اضافه کرد: برآوردهای جمعیت امسال ما نشان میدهد حدود ۲۴.۶ درصد جمعیت کشور زیر ۱۵ سال و ۲۲ درصد یعنی حدود ۱۸ میلیون و ۲۶۹ هزار نفر جمعیت جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال و حدود ۴۷ درصد جمعیت کشور، میانسال ۳۰ تا ۶۴ ساله و۶.۴ درصد جمعیت بالای ۶۵ سال است.
طهران-میدان انقلاب-دانشگاه تهران
مساحت کشورایران ۱٬۶۴۸٬۱۹۵ کیلومتر مربع است.
ایسنا(۲۶ مهر ۱۴۰۰ )نوشت:طبق برآورد مراجع رسمی، جمعیت ایران تا سال ۱۴۱۵ به بیش از ۹۵.۲ میلیون نفر افزایش پیدا میکند.
میدان بهارستان-طهران قدیم ۱۳۳۸
میدان امام حسین(فوزیه)تهران
بعد از سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ دیگر سرشماری جمعیتی در ایران انجام نشده است، اما مرکز آمار ایران در گزارش مفصلی که در رابطه با شاخصهای کلان اقتصادی و اجتماعی تهیه کرده به پیش بینی جمعیت کل کشور در فاصله سالهای ۱۳۹۶ تا ۱۴۱۵ پرداخته است.
این بررسی با روش ترکیبی پیشبینی جمعیت انجام شده است که متداولترین روش پیشبینی جمعیت بوده و از مجموعه عوامل موثر بر تغییر و تحولات جمعیت یعنی باروری، مرگ و میر، مهاجرت و ترکیب سنی و جنسی جمعیت استفاده شده است.
این گزارش نشان میدهد که جمعیت ایران از حدود ۸۱.۰۷ میلیون نفر در سال ۱۳۹۶ با روندی افزایشی به ۹۵ میلیون و ۲۷۸ هزار نفر در سال ۱۴۱۵ خواهد رسید.
ترکیب جمعیتی ایران به نحوی پیش رفته که در سال ۱۳۹۶ تعداد مردان حدود یک میلیون نفر بیش از زنان بوده است؛ به طوری که از کل جمعیت، ۴۱.۰۴ میلیون مرد و ۴۰.۰۲ میلیون زن بودهاند که در سال ۱۴۱۵ تعداد مردان به ۴۷.۹ میلیون نفر و زنان به ۴۷.۳ میلیون نفر افزایش پیدا خواهد کرد.
میدان بهارستان(طهران)تهران درقدیم
اما در نقاط شهری و روستایی وضعیت افزایش جمعیت به نحوی است که تا سال ۱۴۱۵ تعداد زنان و مردان نسبت به سال ۱۳۹۶ در مواردی با کاهش مواجه خواهد شد.
طبق این گزارش، در سال ۱۳۹۶ تعداد مردان و زنان در نقاط شهری ۶۰.۲ میلیون نفر بوده که ۳۰.۵ میلیون مرد و ۲۹.۷ میلیون زن بودهاند، اما برآوردهای مرکز آمار از این حکایت دارد که تا ۱۵ سال آینده مجموع زنان و مردان در نقاط شهری به ۷۶.۳ میلیون نفر خواهد رسید که سهم مردان ۳۸.۳ میلیون و زنان ۳۷.۹ میلیون خواهد بود.
اما در نقاط روستایی و غیرساکن از تعداد جمعیت کاسته خواهد شد ) به گونهای که در سال ۱۳۹۶، ۲۰.۷ میلیون نفر مرد و زن در نقاط روستایی و غیرساکن بودهاند که در سال ۱۴۱۵ از تعداد آنها حدود دو میلیون نفری کاسته و ۱۸.۹ میلیون نفر برآورد شده است.
تعداد مردان نیز از ۱۰.۵ میلیون به ۹.۵ میلیون نفر و زنان از ۱۰.۲ میلیون به ۹.۴ میلیون نفر در سال ۱۴۱۵ در نقاط روستایی و غیرساکن کاهش خواهد یافت.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:درمنابع اخذشده اصلاحات انجام داده ام_افزودن تصاویر.
آیت الله صدیقی،امام جمعه تهران:امروزه پول ملی ما ارزشاش را از دست داده است.
شما هر چقدر هم که یارانه را بالا ببرید با افزایش قیمتی که اتفاق میافتد مشکل مردم حل نمیشود.
اولین امتیاز دولت سیزدهم و رئیس جمهور عزیز ما آیتالله رئیسی عشق به خدا، مکتب، امامان و ولی امر و ولی فقیه است و ما احساس میکنیم ایشان در صدد اجرای منویات نایب امام زمانشان بودند.
دومین نکته نیز شعار عدالتخواهی و مبارزه با فساد ایشان است و در این مدت دیدیم که ایشان ابزار لازم عدالتخواهی را فراهم کردند و سنگرنشینان دستگاه قضا را به قوه مجریه منتقل کردند تا مبارزه با فساد عملی شود و این حرکت موجب امید مردم است.
امتیازدیگردولت سیزدهم: جوانگرایی است،امروز دیدید وزیر فرهنگ و ارشاد هم خودشان جوان هستند و هم نیروهایشان جوانهای مصمم کارآزموده هستند.
امام جمعه تهران: آیتالله رئیسی به موقع حقوق کارکنان را میدهد که این امداد الهی است.
مشکلات معیشتی(گرانی وتورم) بخاطرگناهان مردم است
امام جمعه موقت تهران گفت: اگر اهل کشورها، استانها و شهرها دو بال تقوا و ایمان را داشتند و در وظایف شرعی و مسئولیتهای سیاسی و اجتماعی خدا را در نظر میگرفتند، مبتلا به مشکلات معیشتی و کم آبی نمیشدند.
«حجتالاسلام کاظم صدیقی» در خطبه اول نماز جمعه تهران با بیان اینکه شما برادران عزیز و خواهران باکرامت و نفس ضعیف خودم را به انجام وظایف بندگی و ترک گناهان دعوت میکنم، گفت: خداوند متعال ما را به تقوا دعوت کرده و تقوا را موجب نزول برکات آسمان و زمین دانسته است.
«تقوا» داشته باشیدتامشکلات اقتصادی مرتفع شود
وی افزود: اگر اهل کشورها، استانها و شهرها بال تقوا و ایمان را میداشتند و خودمحافظتی در برابر نفس اماره ایجاد میکردند، در وظایف شرعی و مسئولیتهای سیاسی و اجتماعی خدا را در نظر میگرفتند، مبتلا به مشکلات معیشتی و کم آبی نمیشدند.
خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه ما خدا را شکر میکنیم که به ما مهلت داد در نماز جمعه شرکت کنیم و قدر اجتماعات نورانی را بدانیم، گفت: از کسانی که در نمازهای جمعه بودند و الان نیستند یاد میکنیم. ما هم معلوم نیست کی اینجا یادمان کنند.
صدیقی با اشاره به تفسیر سوره مبارکه فاتحةالکتاب گفت: امام جعفر صادق (ع) خطاب به ابوحنیفه فرمودند آن چه سورهای است که اولش سپاس خدا، وسطش اخلاص است و آخرش دعاست؟ ابوحنیفه متحیر شد و گفت که نمیدانم، حضرت فرمودند که آن سوره، سوره فاتحةالکتاب است. که اولش با حمد شروع میشود، وسطش اخلاص است و بخش سوم سوره دعاست.
وی با اشاره به آیه «اِهدِنَا الصَّراطَ المُسْتَقِیمَ» یادآورشد: هدایت یک برنامه عمومی حق متعال است. خدا هیچ مخلوقی را سرگردان نگذاشته و تمام کارهای خداوند هدفمند است. در هدایت الهی مقصد خداست و راه رسیدن به خدا نیز شریعت انور است. علم شریعت بر آحاد مردم واجب عینی است، در حالی که خدمت به جامعه واجب کفایی است.
«حجتالاسلام کاظم صدیقی» در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران نیز با اشاره به حدیثی از امام جواد (ع) گفت: امام جواد (ع) میفرمایند «ظاهر دنیا عزتساز است، اما انسان پا به خانه برزخ که میگذارد در پناه تقواست».
وی ادامه داد: ای کاش رئیس جمهور عزیز ما نبودند و فکر نمیکردم در حضورشان میخواهم مطلبی را عرض کنم، اما خدا میداند که برای خدا میگویم. صدمین روز دولت سیزدهم سپری شد . در این صد روز نکاتی را لازم دیدم که به عرض همه برسانم.
صدیقی بیان کرد: اولین امتیاز دولت سیزدهم و رئیس جمهور عزیز ما آیتالله رئیسی عشق به خدا، مکتب، امامان و ولی امر و ولی فقیه است و ما احساس میکنیم ایشان در صدد اجرای منویات نایب امام زمانشان بودند. دومین نکته نیز شعار عدالتخواهی و مبارزه با فساد ایشان است و در این مدت دیدیم که ایشان ابزار لازم عدالتخواهی را فراهم کردند و سنگرنشینان دستگاه قضا را به قوه مجریه منتقل کردند تا مبارزه با فساد عملی شود و این حرکت موجب امید مردم است.
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه نکته سوم دولت سیزدهم جوانگرایی است، گفت: امروز دیدید وزیر فرهنگ و ارشاد هم خودشان جوان هستند و هم نیروهایشان جوانهای مصمم کارآزموده هستند. چهارمین ویژگی این دولت نیز تلاش، کار متراکم و خستگیناپذیری است. اگر امداد خدا نباشد کسی نمیتواند این گونه تلاش کند. گاهی از بعضیها میشنویم که خانواده ایشان هم ایشان را نمیبینند و حتی پنجشنبه و جمعهها نیز در سفر هستند. آنچه نمیگذارد ایشان خسته شود عشق به خدا و مردم است.
وی با بیان اینکه پنجمین ویژگی دولت سیزدهم تعامل با خبرگان است، گفت: یکی از برنامههای سفرهای ایشان دیدار با نخبگان است و همیشه نخبگان را در دستور کار قرار دادند.
ششمین ویژگی آیتالله رئیسی و دولت ایشان انسجام بین قوای سه گانه است و از اول انقلاب چنین وحدت، هم افزایی و جلسات هفتگی بین قوای سهگانه وجود نداشته و امروز سه قوه ید واحده هستند و اختلاف در مسیر و هدف ندارند و برای حل مشکلات به میدان آمدند و این گونه نیست که در حل بحرانهایی که پیش میآید کنار بایستند و بگویند من اطلاع نداشتم.
صدیقی با بیان اینکه هفتمین ویژگی دولت سیزدهم تأمین حقوق کارکنان دولت است، گفت:
با وضعیتی که از پیش، پیش آمده پر کردن گودالها کار سادهای نیست و آیتالله رئیسی در این شرایط به موقع حقوق کارکنان را میدهد که این امداد الهی است.
در ارتباط با دیپلماسی بینالمللی و تقویت ظرفیت داخلی با ارتباط خارجی نیز دیدید که قبل از ایشان گفتند واکسن را به ما نمیدهند، ولی چه شد که تا ایشان آمدند سیل واکسن به ایران آمد. علتاش این بود که به ظرفیت داخلی تکیه شد و چون تولید واکسن داخلی را جدی گرفتند کاهش مرگ و میر کرونا را نیز دیدیم.
وی ادامه داد: در این صد روز دولت سیزدهم تازه نفس با حضور به موقع در بحران بنزین، اعتماد عمومی را بالا برد و مردم وقتی میبینند رئیس جمهور آرام و قرار ندارد، آرامش پیدا میکنند و اکنون نیز در حل مشکل تأمین واکسن هیچ مشکلی نداریم.
امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه من درد مردم را احساس میکنم، گفت: در موضوع عدم ثبات قیمتها اگر دستهایی در کار است که مشکل گرانی حل نشود که قطعا در کار است، نیروهای اطلاعاتی و امنیتی و مردم ببینند منشأ کار کجاست و به هر قیمتی شده مسئله را حل کنند.
وی افزود: امروزه پول ملی ما ارزشاش را از دست داده است. شما هر چقدر هم که یارانه را بالا ببرید با افزایش قیمتی که اتفاق میافتد مشکل مردم حل نمیشود، بلکه آنچه مهم است این است که پول ملی باید ارزشمند شود. مردم نیاز دارند که مشکلات برایشان تبیین شود و به آنها بگوییم در کجای حل مشکل هستیم.
صدیقی با بیان اینکه سومین مسئله عدالتورزی و مهار فاصله طبقاتی است، گفت: فقر دردی است که باید آن را درمان کرد و اگر فقر وجود داشته باشد دین و ایمان از بین میرود. در این جهت هم امیدواریم تدبیرها به سامان برسد. مسئله دیگر نیز رفع تحریم است، اما مهمتر از رفع تحریم خنثی کردن اثر تحریم است که با تکیه به ظرفیتهای داخلی حاصل میشود. اینها مختصر نکاتی بود که درباره صد روز اول این دولت به نظرم رسید.
امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از خطبه دوم با اشاره به مسئله عراق گفت: مسئله عراق جزو مسائلی است که برای جهان اسلام و شیعیان بسیار مهم است. دنیا برای بهم ریختن جهان اسلام و به خصوص شیعه کمر بسته است. لذا ما با گلوله جواب دادن تظاهرات مسالمتآمیز را محکوم میکنیم و از دولت و قوه قضاییه عراق میخواهیم این مسئله را پیگیری کند.
وی ادامه داد: بمب انداختن و حمله پهپادی به خانه نخست وزیر عراق نیز امر مشکوکی است و ما پیگیری این مسئله را توقع داریم. همچنین مسئله انتخابات عراق نیز باید حل شود و آن را در پناه قانون مشکلگشایی کنند.
صدیقی در پایان با اشاره به مسئله افغانستان گفت: در افغانستان، آمریکا فرار کرد، اما توطئهاش فرار نکرده و اختلافافکنی را در رأس برنامه خود قرار داده است. آرزوی ما اولا یک افغانستان مستقل و مستحکم است، ثانیا میخواهیم امنیت مرزی ما مخدوش نشود، همچنین حقوق شیعیان افغانستان محفوظ باشد و در این کشور یک دولت فراگیر با شرکت همه گروهها تشکیل شود.
توضیحات مدیریت سایت-پیراسته فر:این گزارش به نقل ازسایت الف(۲۱ آبان ۱۴۰۰) است،تیترش هم همین(امدادهای الهی دولت رئیسی)بود.
واکنش روزنامه جمهوری اسلامی به سخنان امام جمعه تهران
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: حجتالاسلام کاظم صدیقی دیروز در نمازجمعه تهران، همچون بعضی دیگر از همفکران خود، مشکلات معیشتی را به گردن مردم انداخت و گفت: «اگر مردم خدا را در نظر میگرفتند مبتلا به مشکلات معیشتی نمیشدند»!
معلوم نیست مردم ایران چه گناهی کردهاند که عدهای حتی در خطبه نمازجمعه، ناکارآمدیها را به گردن آنها میاندازند.
امام جمعه موقت تهران گفت: «اگر اهل کشورها، استانها و شهرها دو بال تقوا و ایمان را میداشتند و در وظایف شرعی و مسئولیتهای سیاسی و اجتماعی خدا را در نظر میگرفتند، مبتلا به مشکلات معیشتی و کمآبی نمیشدند»./پایان.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:درآمریکاهم رئیس جمهور مقصرگرانی نیست! (فقط روحانی مقصربود)
کاخسفید: تورم تقصیر «کرونا»ست ،نه سیاستهای «جوبایدن»
مشاور اقتصادی کاخ سفید گفت که تورم و افزایش قیمتها در آمریکا، تقصیر کرونا و نه سیاستهای رئیس جمهور این کشور است.
«برایان دیز» مشاور اقتصادی کاخ سفید اعلام کرد که تورم و افزایش قیمتها مشکلی جهانی ناشی از همهگیری ویروس کرونا بوده و ارتباطی به سیاستهای «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا ندارد.
دیز که با شبکه CNN مصاحبه میکرد گفت دولت بایدن درباره این وعدهای که پیشتر داده و گفته بود که تورم مشکلی کوتاه مدت خواهد بود، اشتباه نکردهاند.
نرخ تورم طی هفته جاری، به بالاترین میزان در آمریکا طی سی سال گذشته رسیده است.
با افزایش قیمت بنزین و مواد غذایی، شاخص قیمت مصرف کننده در آمریکا در اکتبر (ماه گذشته میلادی) بیش از انتظار افزایش یافته و بیشترین افزایش سالانه از سال ۱۹۹۰ را ثبت کرده است.
این افزایش نشان میدهد، در بحبوحه بحران زنجیره تامین در جهان، نرخ بالای تورم همچنان در این کشور تا سال آینده ادامه خواهد یافت.
وزارت کار آمریکا اعلام کرد شاخص قیمت مصرف کننده در ماه گذشته-اکتبر- میلادی(مهرماه) ۰.۹ درصد افزایش یافت و در ماه سپتامبر(شهریور) نیز رشد ۰.۴ درصدی را ثبت کرده بود. در ۱۲ ماه منتهی به اکتبر، شاخص قیمت مصرف کننده ۶.۲ درصد رشد داشته است. این رقم، بیشترین میزان سالانه از نوامبر ۱۹۹۰ به شمار میرود.
تورم در آمریکا با فشار اقتصادی ناشی از موج تابستانی کرونا و انتشار سویه دلتا و بحرانهای عرضه دوباره شدت گرفته است.
افزایش تورم در کشورها از جمله آمریکا به معضلی بزرگ تبدیل شده و نارضایتی بین مردم ایجاد کرده است، فدرال رزرو آمریکا افزایش تورم را به دلیل بالا رفتن قیمت سوخت میداند.
بانک جهانی هم گزارش داده است: رشد قیمت کالاهای اساسی به تورم کشورها انجامیده و پیش بینی کرده که در سال جاری روند افزایش قیمتها ادامه یابد./منبع خبرگزاری فارس۲۳ آبان ۱۴۰۰