دعوای عجیب ۲ مقام مسئول برسر نوبت سخنرانی.
مسابقه امام جمعه با بخشدار برای گرفتن میکروفون
روز یکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۷ در مراسم روز دانش آموز در شهر «حسینیه» اندیمشک «مجری مراسم از بخشدار دعوت می کند که برای سخنرانی به جایگاه بیاید» اما در همین حین «امام جمعه » هم از روی صندلی برمیخیزد تا خودش را به تریبون برساند.
«بخشدار» دست امام جمعه را کنار میزند تا پشت جایگاه قراربگیردو اما «امام جمعه» بلندگو را به دست میگیرد و شروع به سخنرانی میکند که پس از آن بخشدار برق را قطع میکند تا مانع از سخنرانی امام جمعه شود.
دعوای امام جمعه وبخشداربرسرمیکروفون
امام جمعه:بخشدار اصلاح طلب است و من اصولگرا(من بایداول سخنرانی می کردم)
«امام جمعه الوار گرمسیری» در مصاحبه با خبرنگار فارس (۱۵ آبان ۱۳۹۷) گفت: روز قبل از برنامه مصوبه داشتیم که بنده سخنران مراسم باشم، اما جریانی در اندیمشک وجود دارد که کار را در دست دارند، آنها هم اصلاحطلبند هم اصولگرا، هم احمدینژادی هستند هم دست رئیس دولت اصلاحات را میبوسند و معلوم نیست گرایش اصلیشان چیست و هر امام جمعهای که میآید او را اذیت میکنند.
«حجت الاسلام محمد جواد حسینی منش»: مردم از آنچه که باید اطلاع داشته باشند، باخبر هستند در این چند سال «حجت الاسلام خدامی» امام جمعه سابق اندیشمک مورد حملات این افراد واقع میشد و حالا هم که او رفته بنده سیبل غضب این افراد شدم.
امام جمعه :من ازبخشداربهترم
این آقا (بخشدار) هیچ سابقه خاصی ندارد و ما هر چه برادرانه و متوضعانه با وی برخورد کردیم، او به عکس با ما برخورد کرد.
امام جمعه:من سال پیش در ۲۲ بهمن تواضع کردم ،تریبون را به بخشداردادم واما او الکی سخنرانی را طول داد که به اذان بربخورد تاوقتی برایم نماندو من نتوانم صحبت کنم!
«حجت الاسلام محمد جواد حسینی منش» ادامه میدهد: در ۲۲ بهمن سال گذشته(۲۲ بهمن ۱۳۹۶) نیز وی اصرار داشت که سخنران مراسم باشد که من گفتم اشکالی ندارد شما میخواهید گزارش بدهید اما سخنران کارش تبیین مسائل است و کار هر کسی نیست و مردم نیز انتظار دارند در این مراسمات امام جمعه صحبت کند اما با این حال تریبون را به وی دادم که بهعنوان پیش سخنران پشت تریبون برود اما او«عباس پاپی، بخشدار الوار گرمسیری» به حدی صحبت کرد که به وقت اذان برسیم و نوبت سخنرانی برای بنده فرا نرسد.
امام جمعه : من تازه ازکربلا آمده بودم
«امام جمعه الوار گرمسیری»(شهراندیمشک) بیان میکند: در جلسه هماهنگی مراسم ۱۳ آبان امسال(۱۳ آبان ۱۳۹۷) نیز بنده در کربلا بودم و وقتی از زیارت بازگشتم با خبر شدم که بخشدار و برخی از افراد جلسه چهار پنج نفرهای گرفتند و تصمیمات را در حالی بین خودشان گرفتهاند و هیچ کدام از مسئولان انتظامی، قضائی و... از آن بی خبر هستند.
امام جمعه : آن جلسه را باطل اعلام کردم، دوباره جلسه گذاشتیم واما بازهم...
«حجت الاسلام محمد جواد حسینی منش» گفت: ما گفتیم که چرا اطلاع ندادید که قرار است جلسه باشد و به هر شکل در جایی که تقریبا همه مسئولان بودند، دوباره جلسهای گرفتیم و در این جلسه بنا شد که من(امام جمعه) سخنران باشم و همه این مصوبات بهصورت مکتوب وجود دارد.
«امام جمعه الوارگرمسیری»:بمن گفتند:امام جمعه اندیمشک وفتش رابه فرماندارداده، شما هم وقتت رابه بخشداربده..من قبول نکردم!
«حجت الاسلام محمد جواد حسینی منش» گفت: قبل از مراسم با مسئولان آموزش و پرورش که مجری برنامه بودند صحبتی داشتیم آنها پذیرفتند که بنده سخنران باشم اما به من گفتند که بخشدار(عباس پاپی) هم میخواهد صحبت کند و با توجه به اینکه «حجت الاسلام حسینی نوری»(امام جمعه اندیمشک) در شهر اندیمشک وقت خود را در اختیار فرماندار قرار داده شما هم تریبون را به بخشدار بدهید.
حجت الاسلام حسینی منش:اگراول من سخنرانی نمی کردم ،جایگاه امام جمعه تضعیف می شد!
امام جمعه الوار :من گفتم این مسئله مصوب شده و چون اینها میخواهند جایگاه امام جمعه را نادیده بگیرند، من این بار بیخیال نمیشوم. مسئله من این طیف و باند است و مسئله فقط شخص بخشدار نیست. این افراد اصرار دارند که با نادیده گرفتن جایگاه امام جمعه بنده هم صحبتی نکنم و با سخنرانی بخشدار(عباس پاپی) در این مراسم چهره او را تطهیر کنند.
امام جمعه: از«پچ پچ شان» فهمیدم که «سخنران اول» بخشدار است،خودم راآماده کردم که خودم بلندشوم بروم میکروفن رابگیرم!
«امام جمعه الوار گرمسیری» : در روز ۱۳ آبان ۱۳۹۷ در مسیر راهپیمایی تا رسیدن به جایگاه دیدم که پچپچها شروع شد و آنجا فهمیدم که میخواهند بخشدار(عباس پاپی) را برای سخنرانی صدا بزنند، چون از قبل اینها سابقه داشتند که ادعا کنند هر کاری بخواهیم انجام میدهیم و این بار هم این رفتار را تکرار کردند.
امام جمعه:به بخشدارگفتم:شما بنشین من بایداول صحبت کنم!
«حجت الاسلام محمد جواد حسینی منش» ادامه میدهد: برخی افراد بهدنبال تمسخر و تضعیف جایگاه امام جمعه بودند.
امام جمعه الوار:«هنگامی که بخشدار به جایگاه دعوت شد، من بلند شدم و به وی گفتم لطفا شما بنشینید تا من سخنرانی کنم که وی دست من را پس زد و وقتی میکروفون را برداشتم و شروع به خواندن خطبه کردم، دیدم که خود بخشدار سیستم صوتی را قطع کرد، من نیز بدون میکروفون صحبت کردم»
باران هم برعلیه امام جمعه آمده بود!
امام جمعه الوارگرمسیری: چون باران بود سریع صحبت را جمع کردم.
«حجت الاسلام محمد جواد حسینی منش» در پاسخ به این پرسش که آیا کسی تا به حال به مسئله ورود کرده است یا خیر، عنوان کرد: برخی از مسئولان استانی به این موضوع ورود کردهاند و پیگیر این مسئله هستند.
امام جمعه الوارگرمسیری :من برای دفاع ازجایگاه امام جمعه بایدحالِ بخشداررامی گرفتم !
امام جمعه الوار گرمسیری با اشاره به بازتاب این اتفاق در شبکههای اجتماعی و رسانهها میگوید: این اتفاق بازتاب خوبی نداشت اما من چارهای نداشتم و برای دفاع از جایگاه امام جمعه مجبور به انجام این کار شدم.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:دراین گزارش ویرایش انجام گرفته(انتخاب تیترها) وتوضیحات دیگر.
«حجت الاسلام محمد جواد حسینی منش» درتاریخ ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ به عنوان امام جمعه شهرستان «امیدیه »معرفی شد.
میزان صادرات نفت ایران در شهریور ۱۴۰۲ معادل ۱.۴۲ میلیون بشکه در روز بود.
وزیر نفت دولت رئیسی: تولید روزانه نفت به ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه رسیده است
وزیر نفت با اشاره به اقدامات صورت گرفته از ابتدای این دولت برای افزایش میزان تولید نفت، خاطرنشان کرد: تولید روزانه نفت از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه به روزانه حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا کرده است.
«میزان صادرات وتولید روزانه نفت ایران»
به گزارش ایسنانوشت: «علی اوجی»(وزیرنفت کابینه آیت الله رئیسی) در حاشیه جلسه امروز چهارشنبه(۱۰ آبان ۱۴۰۲) هیئت دولت و در جمع خبرنگاران، بیان کرد: درشروع دولت تولید روزانه نفت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه بیشتر نبود. خوشبختانه با اقداماتی که طی این ۲۴ ماه، وزارت نفت انجام داده است در راستای افزایش تولید نفت ما امروز به عدد۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت رسیده ایم.
ان شاء الله با برنامه ریزی های صورت گرفته و پروژه هایی سرمایه گذاری شده چه در بخش میادین، چه میادین مشترک و چه میادین مستقل و چه در خشکی و چه در دریا ان شاءالله رشد تولید نفت ما افزایشی خواهد بود.
«وزیرنفت کابینه آیت الله رئیسی» در ادامه اظهار کرد: کارنامه ما در سه ماهه اول سال ۱۴۰۲ رشد اقتصادی گروه نفت و گاز ۱۹/۶ درصد به گواه آماری که سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی اعلام کرده اند، بوده است. انشاء الله ما این رشد را به صورت صعودی مستمر خواهیم داشت. با سرمایه گذاری که در حوزه میادین نفتی و گازی انجام می دهیم و افزایش ظرفیت پالایشگاه ها و محصولات پتروشیمی ان شاءالله تا پایان امسال و اوایل سال آتی رشد گروه نفت و گاز صعودی خواهد بود.
«وزیرنفت کابینه آیت الله رئیسی» در ادامه اظهار کرد: کارنامه ما در سه ماهه اول سال ۱۴۰۲ رشد اقتصادی گروه نفت و گاز ۱۹/۶ درصد به گواه آماری که سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی اعلام کرده اند، بوده است. انشاء الله ما این رشد را به صورت صعودی مستمر خواهیم داشت.
با سرمایه گذاری که در حوزه میادین نفتی و گازی انجام می دهیم و افزایش ظرفیت پالایشگاه ها و محصولات پتروشیمی ان شاءالله تا پایان امسال و اوایل سال آتی رشد گروه نفت و گاز صعودی خواهد بود.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«میزان صادرات نفت ایران چقدراست؟»
طبق گزارش تانکر ترکرز، میانگین صادرات نفت ایران در سال جاری میلادی معادل ۱.۴۲ میلیون بشکه در روز است که یک رکورد بیسابقه از آغاز تحریمهای دوره دوم در سال ۲۰۱۸میلادی(۱۳۹۶ شمسی) تاکنون بوده است.
خبرگزاری فارس(۱۳ شهریور ۱۴۰۲)نوشت:طبق آمار موسسه ردیابی نفتکشها تانکر ترکرز، میانگین صادرات نفت و میعانات گازی ایران در ماه گذشته میلادی (آگوست) به ۱.۸۵ میلیون بشکه در روز رسید. این درحالی است که در ۲۰ روز نخست این ماه، رقم میانگین صادرات روی عدد ۲.۲ میلیون بشکه در روز بوده است.
طبق گزارش تانکر ترکرز (تصویر ۱)، میانگین صادرات نفت ایران در سال جاری میلادی معادل ۱.۴۲ میلیون بشکه در روز بوده است که یک رکورد بیسابقه از آغاز تحریمهای دوره دوم در سال ۲۰۱۸میلادی(۱۳۹۶ شمسی)تاکنون بوده است.
تصویر 1
طبق قانون بودجه سال 1402، میزان صادرات نفت و میعانات گازی ایران روزانه معادل 1.4 میلیون بشکه با قیمت 85 دلار بر بشکه پیشبینی شده است. طبق برآوردها هر چند میزان رقم صادرات نفت تاکنون محقق شده اما به دلیل افت قیمت جهانی نفت، احتمالا تحقق درآمدهای نفتی از جهت کاهش قیمت جهانی نفت با چالش مواجه شود./پایان گزارش فارس.
ایرنا درهمین روز بنقل ازبلومبرگ نوشت: روند صادرات نفت ایران از ابتدای سال جاری میلادی رشد ۵۰ داشته است.
اما صادرات نفت و میعانات گازی ایران در نخستین ماه سال جاری میلادی ۱.۲ میلیون بشکه در روز بوده این رقم در ماه اوت به رقم قابل توجه ۱.۸۵ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است که حاکی از رشد ۵۴ درصدی نسبت به ماه ژانویه (دی- بهمن) است.
ایران در ماه اوت ۱.۷ میلیون بشکه در روز نفت خام و ۱۵۲ هزار بشکه در روز میعانات صادر کرده که بدین ترتیب کل صادرات نفت و میعانات گازی ایران در این ماه ۱.۸۵ میلیون بشکه در روز بوده است. این رقم بالاترین میزان صادرات نفت ایران در پنج سال گذشته یعنی از زمان خروج آمریکا از برجام می باشد.
بر اساس این گزارش، صادرات نفت ایران در ماه اوت نسبت به ماه قبل از آن نیز افزایش قابل توجه ۳۸ درصدی داشته است. ایران در ماه جولای (تیر- مرداد) ۱.۳۴ میلیون بشکه در روز نفت و میعانات گازی صادر کرده بود.
اردوگاه های نوارغزه(فلسطین):«جبالیا،الشاطی،البریج،المغازی،النصیرات،دیرالبح،خان یونس ،رفح»
«وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه» بامداد پنجشنبه(۱۰ آبان ۱۴۰۲) اعلام کرد: تعداد قربانیان بمباران اسرائیل در منطقه «جبالیا»به ۱۹۵ شهید، ۷۷۷ مجروح رسید،همچینین ۱۲۰نفر دراین بمباران مفقود هستند.
وزارت بهداشت فلسطین آمارشهداء ومجروحین فلسطینی ها از زمان آغاز حملات اسرائیل به نوارغزه یعنی از رروز شنبه ۷ اکتبر ۲۰۲۳(۱۵ مهر ۱۴۰۲) را ۸۸۰۵ شهید و ۲۲۲۴۰ نفر نیز مجروح اعلام کرد.
تصاویری از شهدای فلسطینی دراثر بمباران هوایی در اردوگاه جبالیا
منابع پزشکی فلسطینی در غزه اعلام کردند که در نتیجه جدیدترین جنایت ارتش اسرائیل در غزه بیش از ۴۰۰ فلسطینی به شهادت رسیده یا زخمی شدند.
به گزارش الجزیره، اسرائیل در جدیدترین جنایت در» (اردوگاه جبالیا )را بمباران کرد.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:دربیست وپنجمین روز جنگ درغزه
«بمباران اردوگاه جبالیا(غزه)» توسط اسرائیل/ سه شنبه ۳۱ اکتبر ۲۰۲۳(۹ آبان ۱۴۰۲
«نوارغزه کجاست؟نقشه»
اردوگاه ه های نوارغزه
سخنگوی وزارت بهداشت غزه: تعداد شهدای تجاوزات رژیم صهیونیستی به ۸۵۲۵ نفر افزایش یافته که از این میان، ۳۵۴۲ تن کودک و ۲۱۸۷ تن زن هستند. همچنین ۲۱ هزار و ۵۴۳ تن مجروح شدهاند.
افزایش شمارشهدا ساعت ۲۳ روز سه شنبه ۳۱ اکتبر ۲۰۲۳(۹ آبان ۱۴۰۲)وزارت بهداشت فلسطین خبر داد که در جریان بمباران اردوگاه جبالیا، تا این لحظه بیش از ۱۰۰ نفر شهید و بیش از ۳۰۰ نفر هم زخمی شدهاند.
نوارغزه(فلسطین)
وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که ارتش اشغالگر روز سهشنبه۳۱ اکتبر ۲۰۲۳(۹ آبان ۱۴۰۲) پس از بمباران یک محله مسکونی در مجاورت بیمارستان اندونزی در جبالیا در شمال غزه که صدها شهید و زخمی برجای گذاشت، مرتکب «قتل عام وحشتناک» جدیدی شد.
این وزارتخانه با اشاره به وجود ۴۰۰ شهید و مجروح بر اساس آمار اولیه، تأکید کرد که این تعداد ممکن است بزرگترین باشد و ممکن است نزدیک به تعداد قربانیان کشتار بیمارستان باپتیست باشد، زیرا منطقه ای که بمباران شد "پرجمعیت بود".
اردوگاه های نوارغزه(فلسطین):«جبالیا،الشاطی،البریج،المغازی،النصیرات،دیرالبح،خان یونس ،رفح»
«بمباران اردوگاه جبالیا(غزه)» توسط اسرائیل/ سه شنبه ۳۱ اکتبر ۲۰۲۳(۹ آبان ۱۴۰۲)
«نوار غزه(فلسطین)نقشه»
سخنگوی این وزارتخانه در مصاحبه با الجزیره، وضعیت این بیمارستان را "بسیار فاجعه بار" توصیف کرد و خاطرنشان کرد که بیشترین تعداد قربانیان کودکان و زنان بودند.
نوارغزه(فلسطین) واسرائیل
«بمباران اردوگاه جبالیا(غزه)» توسط اسرائیل/ سه شنبه ۳۱ اکتبر ۲۰۲۳(۹ آبان ۱۴۰۲)
در همین زمینه، خبرنگار الجزیره گزارش داد که بر اثر بمباران رژیم صهیونیستی که منازل مسکونی در کمپ ساحلی غزه را هدف قرار داد، 14 شهید و ده ها زخمی برجای گذاشت. این خبرنگار همچنین از موارد شهادت و مجروحیت در گلوله باران قایق های توپدار که خانه هایی را در غرب رفح در جنوب نوار غزه هدف قرار دادند، گزارش داد.
رسانههای فلسطینی گزارش دادند که اجساد ۴۵ شهید از زیر آوار ساختمان «مهندسین» متشکل از ۲۴ واحد مسکونی که توسط هواپیماهای اشغالگر در اردوگاه نصیرات در مرکز نوار غزه به طور کامل تخریب شد، بیرون آمدند.
پیش از این وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که تعداد شهدای تجاوز به 8525 شهید شامل 3542 کودک و 2187 زن و تعداد مجروحان به بیش از 21000 نفر رسیده است و 2000 گزارش مفقودی دریافت کرده است. زیر آوار در غزه، از جمله 1100 کودک.
دکتر«اشرف القدری»(سخنگوی وزارت بهداشت غزه) اعلام کرد که شمارش معکوس برای توقف«ژنراتورهای اصلی» در «بیمارستان الشفاء» و «بیمارستان اندونزی»درشهرغزه(فلسطین) از فردا چهارشنبه اول نوامبر ۲۰۲۳(۱۰ ابان ۱۴۰۲)آغاز شده است.
«بیماری کبد چرب» (استئاتوز کبدی)....«تجمع چربی در سلولهای کبد»
کاهش اشتها و کاهش وزن/تهوع و استفراغ/زردی/دردشکم« ازنشانه های کبدچرب است»
بیماری «کبد چرب» چیست؟
بیماری کبد چرب (استئاتوز) یک بیماری شایع است که به دلیل تجمع بیش از حد چربی در کبد ایجاد میشود.
مراحل بیماری(کبدچرب)«بیماری کبدچرب» ممکن است از یک وضعیت خفیف تا شکل جدیتر متغیر باشد که میتواند منجر به آسیب و عوارض کبدی شود. اگرچه بیماری کبد چرب اغلب بدون علائم رخ میدهد،
مراحل مختلف بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD). اول، کبدهای سالم کبد چرب غیر الکلی (NAFL) با استئاتوز سلولی کبدی به عنوان ویژگی اصلی ایجاد می کنند. در صورت عدم درمان، NAFL ممکن است به شکل شدیدتر استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH) پیشرفت کند که به عنوان التهاب و فیبروز علاوه بر استئاتوز سلولی کبدی تعریف می شود. با پیشرفت بیماری، NASH ممکن است به سیروز و حتی به کارسینوم کبدی (HCC) تبدیل شود.
تجمع غیر طبیعی چربی در NAFLD. افزایش تجمع چربی کبدی به دلیل جذب مقادیر زیادی از اسیدهای چرب آزاد (FFAs) تری گلیسیریدهای سنتز شده توسط کبد از بافت چربی سفید (WAT)، غذاهای پرچرب و قند بالا، و لیپوژنز de novo (DNL) است. . مقاومت به انسولین نقش حیاتی در این فرآیند ایفا می کند. مقاومت به انسولین باعث افزایش جذب گلوکز و افزایش لیپولیز WAT می شود. این منجر به فعال شدن مسیر DNL می شود. اختصارات: ChREBP، پروتئین اتصال دهنده عنصر پاسخ کربوهیدرات. SREBP-1c، پروتئین اتصال دهنده عنصر تنظیم کننده استرول 1c. ACC، استیل کوآ کربوکسیلاز؛ FAS، اسید چرب سنتاز.
سیستم اکسیداسیون اسیدهای چرب در NAFLD. سیستم اکسیداسیون اسیدهای چرب از پراکسی زوم، میتوکندری و میکروزوم تشکیل شده است. میتوکندری نقش حیاتی در اکسیداسیون اسیدهای چرب و تامین انرژی دارد. گلوکز گلیکولیز را افزایش داد و محتوای پیروات را از طریق مسیر de novo lipogenesis (DNL) افزایش داد. پیرووات وارد میتوکندری می شود و به استیل کوآ تبدیل می شود. بخشی از استیل کوآ وارد چرخه اسید تری کربوکسیلیک (TCA) می شود و سپس اسیدهای چرب آزاد (FFAs) را از طریق مسیر DNL سنتز می کند. FFA های سنتز شده همراه با FFA های پلاسما از طریق کارنیتین پالمیتوئیل ترانسفراز 1 (CPT1) وارد میتوکندری شده و به acyl-CoA تبدیل می شوند. Acyl-CoA با اکسیداسیون β به استیل-CoA تبدیل می شود و برای تولید انرژی وارد TCA می شود. اجزای زنجیره تنفسی میتوکندری به طور غیر طبیعی توسط الکترون ها کاهش می یابد و با اکسیژن واکنش می دهند و تعداد زیادی گونه های اکسیژن فعال (ROS) تولید می کنند. ROS رسوب چربی را بیشتر اکسید می کند تا پراکسید لیپیدی تشکیل دهد که منجر به واکنش التهابی می شود. اختصارات: ETC، زنجیره انتقال الکترون. PPAR، گیرنده فعال شده با تکثیر پراکسی زوم.
«اکسیداسیون»(Oxidative ) چیست؟
«اکسیداسیون» یک فرآیند طبیعی و ضروری است که در بدن شما اتفاق می افتد.
«استرس اکسیداتیو»(Oxidative stress)چیست؟
«استرس اکسیداتیو» زمانی اتفاق می افتد که بین فعالیت رادیکال آزاد و فعالیت آنتی اکسیدانی عدم تعادل وجود داشته باشد. هنگامی که رادیکال های آزاد به درستی کار می کنند، می توانند به مبارزه با عوامل بیماری زا کمک نمایند. عوامل بیماری زا منجر به عفونت می شوند.
زمانی که رادیکالهای آزاد بیش از حدی باشد که آنتیاکسیدانها بتوانند متعادل بمانند، رادیکالهای آزاد به بافت چربی، DNA و پروتئینهای بدن آسیب وارد می کنند. پروتئین ها، لیپیدها و DNA بخش بزرگی از بدن شما را تشکیل می دهند، به طوری که آسیب به آنها می تواند به تعداد زیادی از بیماری ها در طول زمان منجر شود.
استرس اکسیداتیو عدم تعادل بین رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها در بدن هستند.
«آنتی اکسیدان ها» نیز مولکول هایی هستند که می توانند الکترون را به یک رادیکال آزاد اهدا کنند، بدون اینکه خود را ناپایدار کنند. این امر باعث می شود رادیکال آزاد تثبیت شود و واکنش کمتری پیدا کند.
اما برخی از مشکلات گوارشی وجود دارد که میتواند نشاندهنده بیماری کبدی باشد.
«۴علامت اصلی گوارشی درتشخیص بیماری کبد چرب»:
۱-درد شکم
یکی از شایعترین علائم مرتبط با بیماری شدید کبد چرب، درد یا ناراحتی شکم است. این درد اغلب به عنوان یک درد مبهم دائمی در سمت راست بالای شکم، جایی که کبد قرار دارد، توصیف میشود و ممکن است با احساس پری یا نفخ همراه باشد.
درد میتواند خفیف تا شدید باشد و پس از خوردن یک وعده غذایی چرب یا سنگین بدتر میشود. اگر درد یا ناراحتی مداوم در ناحیه شکم را تجربه میکنید، حتما برای معاینه و تشخیص مناسب به پزشک مراجعه کنید.
۲-تهوع و استفراغ
تهوع و استفراغ نیز ممکن است نشان دهنده بیماری شدید کبد چرب باشد و زمانی که کبد مملو از چربی باشد، میتواند منجر به التهاب و اختلال در عملکرد طبیعی آن شود. این میتواند بر هضم و متابولیسم غذا تأثیر بگذارد و در نتیجه حالت تهوع و استفراغ گاه به گاه ایجاد شود.
احتمال بروز این علائم بعد از مصرف غذاهای چرب بیشتر است. اگر تهوع و استفراغ مکرر همراه با سایر مشکلات گوارشی رخ میدهد، حتما برای ارزیابی بیشتر به پزشک مراجعه کنید.
۳-از دست دادن اشتها و کاهش وزن
در مراحل پیشرفته بیماری کبد چرب، شما از کاهش اشتها و کاهش وزن ناخواسته رنج میبرید. این ممکن است به این دلیل باشد که کبد کمتر قادر به پردازش مواد مغذی و تولید صفرا برای کمک به هضم و جذب چربیها است. در نتیجه، بدن ممکن است در جذب مواد مغذی مهم از غذا دچار مشکل شود که منجر به از دست دادن اشتها و کاهش وزن میشود.
اگر متوجه کاهش قابل توجه و غیر قابل توضیح اشتها یا وزن شدید، توصیه میشود برای ارزیابی جامع با یک متخصص مراقبتهای بهداشتی مشورت کنید.
۴-زردی
زردی روی پوست و چشم میتواند در موارد شدید بیماری کبد چرب رخ دهد. این ناشی از تجمع بیلی روبین است، رنگدانه زردی که هنگام تجزیه گلبولهای قرمز تولید میشود. وقتی کبد نتواند به طور موثر بیلی روبین را پردازش کند، تجمعی در بدن ایجاد میشود که منجر به زردی میشود. در صورت مشاهده زردی، حتما سریعا به پزشک مراجعه کنید.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:سایت«کلینیک کلیولند»نوشت: یک کبد سالم حاوی مقدار کمی چربی است.اما زمانی که چربی وزن کبدبه پنج تا ۱۰ درصد برسد، مشکل ساز می شود.
چرا بیماری کبد چرب مضر است؟
در بیشتر موارد، کبد چرب هیچ مشکل جدی ایجاد نمی کند یا مانع از عملکرد طبیعی کبد شما نمی شود. اما برای هفت تا ۳۰ درصد افراد مبتلا به این بیماری، بیماری کبد چرب با گذشت زمان بدتر می شود.
این بیماری طی سه مرحله پیشرفت می کند:
* کبد ملتهب (متورم) می شود که به بافت آن آسیب می رساند. این مرحله «استئاتوهپاتیت» نامیده می شود.
*«بافت اسکار»(scar tissue) در جایی تشکیل می شود که کبد شما آسیب دیده است. این فرآیند «فیبروز» نامیده می شود.
* «بافت اسکار گسترده» جایگزین بافت سالم می شود. در این مرحله «سیروز کبدی» رخ می دهد.
«اسکار»جیست؟
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«بافت اسکار»(scar tissue) به برآمدگی شبیه کمربند در درکبد و به علائم وآثاربخیه روی پوست بدن ،بعدازعمل جراحی را «اسکار»می گویند.
«سیروز کبدی»
«سیروز کبدی» در نتیجه آسیب شدید به کبد رخ می دهد.
«بافت اسکار سخت» که جایگزین «بافت سالم کبد» می شود، عملکرد کبد را «کُند» می کند و در نهایت، می تواند عملکرد کبد را به طور کامل مسدود کند.
«سیروز» همچنین می تواند منجر به نارسایی کبد و سرطان کبد شود.
انواع بیماری کبد چرب چیست؟
دو شکل اصلی بیماری کبد چرب وجود دارد که عبارتند از:
- بیماری کبد چرب ناشی از الکل
بیماری کبد چرب ناشی از الکل، همانطور که از عنوان آن پیداست ناشی از مصرف الکل است. حدود پنج درصد از مردم در ایالات متحده به این شکل از بیماری کبدی مبتلا هستند.
- بیماری کبد چرب غیر مرتبط با الکل
بیماری کبد چرب غیر مرتبط با الکل (NAFLD) با مصرف الکل ارتباطی ندارد. این بیماری از هر سه بزرگسال یک نفر و از هر ۱۰ کودک یک کودک در ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می دهد. متخصصان هنوز علت دقیق بیماری کبد چرب غیر مرتبط با الکل را پیدا نکرده اند اما عوامل متعددی مانند چاقی و دیابت می توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند.
علائم و علل بیماری کبدچرب
چه کسانی به بیماری کبد چرب مبتلا می شوند؟
در صورت داشتن موارد زیر شانس ابتلای شما به این بیماری بیشتر است:
- نژاد اسپانیایی یا آسیایی دارید.
- چرخه های قاعدگی شما متوقف شده است.
- چاقی با سطح بالای چربی شکم داشته باشید.
- فشار خون بالا، دیابت یا کلسترول بالا دارید.
- مبتلا به آپنه انسدادی خواب هستید. وقفه تنفسی در خواب یا آپنه خواب (به انگلیسی: Sleep apnea) یک اختلال خواب است که باعث توقف یا کاهش تنفس برای مدتی کوتاه (اما با تعداد دفعات زیاد) در طول خواب میشود.
چه عواملی باعث بیماری کبد چرب می شود؟
برخی از افراد بدون داشتن هیچ گونه بیماری قبلی به بیماری کبد چرب مبتلا می شوند. اما این عوامل خطر احتمال ابتلا به آن را افزایش می دهند:
- داشتن اضافه وزن/چاقی
- ابتلا به دیابت نوع دو یا مقاومت به انسولین
- داشتن سندرم متابولیک (مقاومت به انسولین، فشار خون بالا، کلسترول بالا و سطح تری گلیسیرید بالا)
- همچنین مصرف برخی از داروها نیز می تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.
علائم بیماری کبد چرب چیست؟
افراد مبتلا به بیماری کبد چرب اغلب هیچ علامتی ندارند تا زمانی که بیماری تا حد سیروز کبدی پیشرفت کند. اگر علائمی دارید، ممکن است شامل موارد زیر باشد:
- درد شکم یا احساس پری در سمت راست بالای شکم
- حالت تهوع، از دست دادن اشتها یا کاهش وزن
- پوست و سفیدی چشم مایل به زرد
- ورم شکم و پاها
- خستگی شدید یا آشفتگی ذهنی
- ضعف
داشتن وزن مناسب و ورزش کردن از جمله عواملی هستند که به درمان کبد چرب کمک میکنند.
بیماری کبد چرب، اغلب بدون علامت بوده اما میتواند به مرور زمان و با افزایش میزان چربی کبد با علائمی از جمله دل درد، بیاشتهایی، ضعف مفرط، تهوع، کاهش وزن، کاهش تمرکز و توجه و ... خود را نشان دهد.
به طور کلی غذاهایی که با آسیب سلولی مبارزه کرده، استفاده از انسولین را برای بدن آسانتر میکنند یا التهاب را کاهش میدهند، میتوانند به معکوس کردن این وضعیت کمک کنند.
بنا به اظهار و تاکید متخصصان، «کبدچرب درمان دارویی قطعی ندارد» و تغییر در شیوه زندگی، درمان اصلی و پیشگیرانه این بیماری است. با این حال، از آنجایی که شرایط هر فردی با دیگری متفاوت است، باید با پزشک خود برای داشتن یک برنامه غذایی مناسب مشورت کند.
«رژیم غذایی مدیترانهای» چیست؟
«رژیم مدیترانه ای»(Mediterranean Diet ) بر مصرف کمتر گوشت قرمز، شکر و چربی اشباع شده و گنجاندن بیشتر میوه ها و سبزیجات، آجیل و غلات کامل در رژیم غذایی روزانه شما تاکید دارد.
«رژیم غذایی مدیترانهای» برای کبد چرب مفید است. اگرچه این رژیم غذایی برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب طراحی نشده است اما این سبک از غذا خوردن انواع موادی را ارائه میدهند که به کاهش چربی کبد کمک می کنند از جمله چربی های سالم، آنتی اکسیدان ها و کربوهیدرات های پیچیده.
«مواد غذایی مفید»برای کبدچرب
برخی از مواد غذایی که به پیشگیری وبهبود کبد چرب کمک میکنند عبارتند از:
ماهی و غذای دریایی،میوه ها،آجیل،روغن زیتون،سبزیجات،آووکادوها،حبوبات وغلات کامل.
علی! گویی، شب یک شخصیت و روز شخصیتی دیگر است.
«جُمِعَتْ فی صِفاتِکَ الْاضْدادُ »(اضداد در تو یک جا جمع شدهاند).
آیت الله خامنه ای:«صفاتِ متضاد، در امیرالمؤمنین»اِلی مَا شَاءَ ٱللَّٰهُ است. نه یکی نه دو تا، خیلی زیاد است.
«امام علی جمع اضداد»یعنی چه؟
شهید مطهری: «حضرت علی جامع اضداد» ما اگر علی را الگو و امام خود بدانیم، یک انسان کامل و یک انسان متعادل و یک انسانی را که همه ارزشهای انسانی بهطور هماهنگ در او رشد کرده است.
حضرت علی اینگونه است:«وقتی شب میشود و خلوت شب فرا میرسد، هیچ عارفی به پای او نمیرسد».
مطهری:آن روح عبادت که جذب شدن و کشیده شدن به سوی حق و پرواز به سوی خداست، با شدت در او رخ میدهد، مثل آن حالتی که انسان در مطلبی داغ میشود؛ مثلًا وقتی در حالت جنگ و دعوا و ستیز است، چاقو قسمتی از بدنش را میبُرد و یک تکه گوشت از بدنش به طرفی انداخته میشود ولی آنچنان توجهش متمرکز مبارزه است که احساس نمیکند یک قطعه گوشت از بدنش جدا شده است.
«علی» در حال عبادت چنان گرم میشود و آن عشق الهی چنان در وجودش شعله میکشد که اصلًا گویی در این عالم نیست.
خودش(امیرالمؤمنین) گروهی را اینطور توصیف میکند:
هَجَمَ بِهِمُ الْعِلْمُ عَلی حَقیقَةِ الْبَصیرَةِ وَ باشَروا روحَ الْیَقینِ وَ اسْتَلانوا مَا اسْتَوْعَرَهُ الْمُتْرَفونَ وَ انِسوا بِمَا اسْتَوْحَشَ مِنْهُ الْجاهِلونَ وَ صَحِبُوا الدُّنْیا بِابْدانٍ ارْواحُها مُعَلَّقَةٌ بِالْمَحَلِّ الْاعْلی (نهج البلاغه، حکمت ۱۴۷).
«با مردماند و با مردم نیستند» در حالی که با مردماند، روحشان به عالیترین [محل] وابسته است. در حال عبادت تیر را از بدنش بیرون میآورند ولی او آنچنان مجذوب حق و عبادت است که متوجه نمیشود، حس نمیکند. آنچنان در محراب عبادت میگرید و به خود میپیچد که نظیرش را کسی ندیده است.
«امام علی(ع)روز که میشود، گویی اصلًا این آدم آن آدم نیست»
با اصحابش که مینشیند، چنان چهرهاش باز و خندان است که از جمله اوصافش این بود که همیشه قیافهاش باز و شکفته است.
حضرت علی شوخ بود ومزّاح
استادمرتضی مطهری: به قدری علی(ع)به اصطلاح «خوش مجلس» و حتی «بذلهگو» بود که «عمروعاص» وقتی علیه علی تبلیغ میکرد، میگفت: «علی به درد خلافت نمیخورد چون خنده روست، آدم خنده رو که به درد خلافت نمیخورد؛ خلافت، آدم عبوس میخواهد که مردم از او بترسند.»
این را هم خودش در نهج البلاغه نقل میکند: عَجَباً لِابْنِ النّابِغَةِ یَزْعُمُ لِاهْلِ الشّامِ أنَّ فِیَّ دُعابَةً وَ انِّی امْرُوٌ تِلْعابَةٌ (خطبه ۸۲).
از پسر نابغه(عمروعاص) تعجب میکنم که میگوید: علی! خیلی با مردم خوش و بش میکند، خیلی شوخی میکند«مزّاح» است. با دشمن که در میدان جنگ به صورت یک مجاهد روبرو میشود.
باز چهرهاش باز و خندان است که دربارهاش گفتهاند:
هُوَ الْبَکّاءُ فِی الِمحْرابِ لَیْلًا ... هُوَ الضَّحاک اذَا اشْتَدَّ الضَّرابُ اوست که در محراب عبادت، بسیار گریان و در میدان نبرد، بسیار خندان است ( بَکّاء یعنی بسیار گریان و ضحّاک یعنی بسیار خندان).
او چگونه موجودی است؟ او انسانِ قرآن است. قرآن چنین انسانی میخواهد: انَّ ناشِئَةَ اللَّیْلِ هِیَ اشَدُّ وَطْأً وَ اقْوَمُ قیلًا. انَّ لَکَ فِی النَّهارِ سَبْحاً طَویلًا (آیه ۶ و۷ مزمل). شب را برای عبادت بگذار و روز را برای شناوری در زندگی و اجتماع.
علی! گویی، شب یک شخصیت و روز شخصیتی دیگر است.
آیت الله شهیدمطهری:«حافظ» چون مفسر است و پیچ و تابهای قرآن را خوب درک میکند، با زبان رمزی خود همین موضوع را که شب وقت عبادت و روز موقع حرکت و رفتن به دنبال زندگی است، در اشعارش آورده است.:
روز در کسب هنر کوش که می خوردن روز/دل چون آینه در زنگ ظلام اندازد.
آن زمان وقت می صبح فروغ است که شب/گرد خرگاه افق پرده شام اندازد.
علی علیه السلام روز و شبش این گونه است. تعبیر «جامع الاضداد بودن» که ما درباره انسان کامل میگوییم، صفتی است که از هزار سال پیش «علی »با آن شناخته شده است.
حتی خود «سید رضی»(متوفی۴۰۶) در مقدمه نهج البلاغه میگوید: مطلبی که همیشه با دوستانم در میان میگذارم و اعجاب آنها را برمیانگیزم این موضوع است که جنبههای گوناگون سخنان علی علیه السلام [به گونهای است] که انسان در هر قسمتی از سخنان او که وارد میشود، میبیند به یک دنیایی رفته است:
شهیدمطهری بنقل از سیدرضی(گردآورنده سخنان امام علی):«حضرت علی»گاهی در دنیای «عُبّاد» است و گاهی در دنیای« زُهّاد»، گاهی در دنیای «فلاسفه» است و گاهی در دنیای «عُرفا»، گاهی در دنیای سربازان و افسران(نظامیان) است و گاهی در دنیای «حُکّام عادل»، گاهی در دنیای «قُضات» است و گاهی در دنیای «مفتیها»(آیت الله ها).
مرتضی مطهری: علی علیه السلام در همه دنیاها وجود دارد و از هیچ دنیایی از دنیاهای بشریت غایب نیست.
«شیخ صفی الدین حلّی»(متوفی۶۷۷)میگوید:«جُمِعَتْ فی صِفاتِکَ الْاضْدادُ »:«اضداد در تو یک جا جمع شدهاند»(در صفات تو اضداد جمع شده است)
بعد میگوید: «زاهدٌ حاکمٌ حلیمٌ شجاعٌ/ ناسکٌ فاتکٌ فَقیرٌ جَوادٌ»(زاهد، خردمند، دانا و شجاع/ گوشه نشین کشنده، فقیر و سخاوتمند)
حلیمی در نهایت درجه حلم و شجاعی در نهایت درجه شجاعت/ خونریزی در نهایت درجه خونریزی.
یعنی شجاعت در جایی که باید خون کثیفی را ریخت/ و عابد هستی در منتهی درجه عبادت، فقیری و جواد! نداری و بخشنده هستی، نداری و آنچه به دستت میآید میبخشی :
«قرار در کف آزادگان نگیرد مال /نه صبر در دل عاشق، نه آب در غربال»
همینطور علی را توصیف میکند:«خُلْقٌ یُخْجِلُ النَّسیمَ مِنَ الْعَطَفِ ،وَ بَأْسٌ یَذوبُ مِنْهُ الْجَمادُ»
اخلاق تو آنچنان لطیف و رقیق و آنچنان نازک است که نسیم از لطافت این اخلاق شرمسار است، و آنچنان شجاعت و تهاجم و روح مجاهدهای داری که سنگها و جمادات و فلزات در برابر آن آب میشوند.
(یاعلی!)روح تو آن نسیم لطیف است یا این قدرت و صلابت و قوّت؟ تو چگونه موجودی هستی؟!.
شهیدمطهری:پس انسان کامل یعنی انسانی که قهرمان همه ارزشهای انسانی است، در همه میدانهای انسانیت قهرمان است.
ما چه درسی باید از امام علی(ع) بیاموزیم؟
آیت الله مرتضی مطهری:این درس را باید بیاموزیم که اشتباه نکنیم که فقط یک ارزش را بگیریم و ارزشهای دیگر را فراموش کنیم.
(اگرچه)ما نمیتوانیم در همه ارزشها قهرمان باشیم ولی در حدی که میتوانیم، همه ارزشها را با یکدیگر داشته باشیم.
نکته پایانی استادشهیدمطهری:«اگر انسان کامل نیستیم، بالاخره یک انسان متعادل باشیم. آن وقت است که ما به صورت یک مسلمان واقعی در همه میدانها در میآییم.»
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:سخنرانی استادمطهری،بصورت نوارصوتی بوده، درپیاده کرده متن،ویرایش انجام داده ام.
آیت الله خامنه ای(خطبه نمازجمعه):«صفات ظاهراً متضاد و ناسازگار در وجود امیرالمؤمنین، آن چنان کنار هم زیبا چیده شده که خود یک زیبایی به وجود آورده است!».
انسان نمیبیند که این صفات در کسی(غیرعلی) با هم جمع شود.
از این قبیل صفاتِ متضاد، در امیرالمؤمنین الی ما شاءاللَّه است. نه یکی نه دو تا، خیلی زیاد است. حال چند مورد از این صفات متضادّی را که در کنار هم در امیرالمؤمنین حضور و وجود پیدا کرده است، مطرح کنم:
مثلاً رحم و رقّت قلب در کنار قاطعیت و صلابت، با هم نمیسازد؛ اما در امیرالمؤمنین عطوفت و ترحّم و رقّت قلب در حدّ اعلاست که واقعاً برای انسانهای معمولی، چنین حالتی کمتر پیش میآید. مثلاً کسانی که به فقرا کمک کنند و به خانوادههای مستضعف سر بزنند، زیادند.
اما آن کسی که اوّلاً این کار را در دوران حکومت و قدرت خود انجام دهد.
ثانیاً کارِ یک روز و دو روزش نباشد - کار همیشهی او باشد.
ثالثاً به کمک کردن مادّی اکتفا نکند؛ برود با این خانواده، با آن پیرمرد، با این آدم کور و نابینا، با آن بچههای صغیر بنشیند، مأنوس شود، دل آنها را خوش کند و البته کمک هم بکند و بلند شود، فقط امیرالمؤمنین است.
شما در بین انسانهای رحیم و عطوف، چند نفر مثل این طور انسان پیدا میکنید؟ امیرالمؤمنین در ترحّم و عطوفتش، اینگونه است.
امام جمعه تهران :حضرت علی(ع) به خانهی بیوه زن صغیردار که میرود؛ تنورش را که آتش میکند، نان که برایش میپزد و غذایی را که برایش برده است، با دست مبارک خود در دهان کودکانش میگذارد، بماند؛ برای اینکه این کودکان گرفته و غمگین، لبخندی بر لبانشان بنشیند.
حضرت علی بابچه بازی میکند، خم میشود آنها را روی دوش خود سوار میکند، راه میرود و در کلبهی محقّر آنها سرگرمشان میکند، تا گل خنده بر لبان کودکان یتیم بنشیند!.
این، رحم و عطوفت امیرالمؤمنین است.
که یکی از بزرگان آن وقت گفت: آن قدر دیدم امیرالمؤمنین با انگشتان مبارک خودش، عسل در دهان بچههای یتیم و فقیر گذاشت که «لوددتُ انی کنت یتیما»؛ در دلم گفتم، کاش من هم بچهی یتیمی بودم که علی این طور مرا مورد لطف و تفضّل خود قرار میداد!.
این، ترحّم و رقّت و عطوفت امیرالمؤمنین است.
همین امیرالمؤمنین در قضیهی «نهروان»(جنگ باخوارج)؛ آن جایی که یک عدّه انسانهای کجاندیش و متعصّب تصمیم دارند اساس حکومت را با بهانههای واهی براندازند، وقتی در مقابلشان قرار میگیرد، نصیحت میکند و فایدهای نمیبخشد؛ احتجاج میکند، فایدهای نمیبخشد؛ واسطه میفرستد، فایدهای نمیبخشد؛ کمک مالی میکند و وعدهی همراهی میدهد، فایدهای نمیبخشد.
وامادر آخر سر که صفآرایی میکند، باز هم نصیحت میکند، فایدهای نمیبخشد؛ بنا را بر قاطعیت میگذارد.
آنها دوازده هزار نفرند. پرچم را به دست یکی از یارانش میدهد و میگوید: هر کس تا فردا زیر این پرچم آمد، در امان است؛ اما با بقیّه خواهم جنگید.
خوارج چندنفربود؟درجنگ باحضرت علی
آیت الله سیدعلی خامنه ای گفت: از آن دوازده هزار خوراج، هشت هزار نفر زیر پرچم آمدند که امام علی (ع)گفت شما بروید؛ رفتند. این در حالی است که آنها سابقهی جنگ دارند، دشمنی و بدگویی کردهاند.
اینها را دیگر امیرالمؤمنین اهمیت نمیدهد. بنای جنگ و ستیز داشتید، کنار گذاشتید؛ پیکارتان بروید. چهارهزار نفرِ دیگر ماندند. فرمود: اگر مصمّمید، شما بجنگید. دید بنا دارند بجنگند. گفت: پس، از چهار هزار نفر شما، ده نفر زنده نخواهد ماند! جنگ را شروع کرد.
مرگ ۳۹۹۱ نفر خوارج ۹ صفر ۳۸
خطیب جمعه تهران گفت:از چهار هزار نفر، نُه نفر زنده ماندند؛ چون بقیه را به خاک هلاکت انداخته بود! این، همان علی است. چون میبیند که طرفهای مقابلش، انسانهای بد و خبیثی هستند و مثل کژدم عمل میکنند، قاطعیت بهخرج میدهد.
«خوارج» را درست ترجمه نمیکنند. من میبینم که متأسفانه در صحبت و شعر و سخنرانی و فیلم و همه چیز، خوارج را به خشکه مقدّسها تعبیر میکنند. این، غلط است. خشکه مقدّس کدام است؟! در زمان امیرالمؤمنین خیلی بودند که برای خودشان کار میکردند.
امام جمعه تهران گفتند:اگر میخواهید خوارج را بشناسید، نمونهاش را من در زمان خودمان به شما معرفی میکنم.
امام جمعه تهران گفت:گروه منافقین که یادتان هست؟ آیهی قرآن میخواندند، خطبهی نهجالبلاغه میخواندند، ادّعای دینداری میکردند، خودشان را از همه مسلمانتر و انقلابیتر میدانستند؛ آن وقت بمبگذاری میکردند و ناگهان یک خانواده، بزرگ و کوچک و بچه و صغیر و همه کس را به هنگام افطارِ ماه رمضان میکشتند! چرا؟ چون اعضای آن خانواده طرفدار امام و انقلاب بودند.
همین منافقین ناگهان بمبگذاری میکردند و یک جمعیتی بیگناه را مثلاً در فلان میدان شهر نابود میکردند.
شهید محراب هشتاد ساله، پیرمرد نورانیِ مؤمنِ مجاهدِ فی سبیلاللَّه را به وسیلهی بمبگذاری میکشتند. اینها چهار، پنج شهید محراب از علمای مؤمنِ عالمِ فاضلِ برجسته را کشتند.
نوع کارها، این طور کارهایی است. خوارج، اینها بودند. عبداللَّهبنخبّاب را میکشند؛ شکم عیالش را که حامله بود، میشکافند، جنین او را هم که یک جنین مثلاً چند ماهه بود، نابود و مغزش را نیز متلاشی میکنند! چرا؟ چون طرفدار علیبنابیطالبند و باید نابود و کشته شوند! خوارج اینهایند.
آیت الله خامنه ای گفتند: «خوارج را درست بشناسید»: کسانی با تمسّکِ ظاهر به دین، با تمسّک به آیات قرآن، حفظ کردن قرآن، حفظ کردن نهجالبلاغه(البته آن روز فقط قرآن بود؛ ولی در دورههای بعد، هر چه که مصلحت باشد و ظاهر دینیِ آنها را حفظ کند) به برخی از امور دینی ظاهراً اعتقاد داشتند؛ اما با آن لُبّ و اساس دین مخالفت میکردند و بر روی این حرف تعصّب داشتند. دم از خدا میزدند؛ اما نوکریِ حلقه به گوش شیطان را داشتند. دیدید که منافقین یک روز آن طور ادّعاهایی داشتند؛ بعد هم وقتی لازم شد، برای مبارزه با انقلاب و امام و نظام جمهوری اسلامی، با امریکا و صهیونیستها و صدّام و با هر کس دیگر حاضر بودند کار کنند و نوکریشان را انجام دهند! خوارج، این طور موجوداتی بودند. آن وقت امیرالمؤمنین در مقابل آنها با قاطعیت ایستاد. این، همان علی است.«اشدّاء علیالکفّار و رحماء بینهم».
ببینید؛ این دو خصوصیت در امیرالمؤمنین، چطور زیباییای را به وجود میآورد! انسانی با آن ترحّم و با آن رقّت، طاقت نمیآورد و دلش نمیآید که یک بچه یتیم را غمگین ببیند. میگوید تا من این بچه را نخندانم، از اینجا نخواهم رفت. آن وقت آنجا در مقابل آن انسانهای کجاندیشِ کجعمل - که مثل کژدم، به هر انسان بیگناهی نیش میزنند - میایستد و چهارهزار نفر را در یک روز و در چند ساعتِ کوتاه از بین میبرد. «لا یُفلت منهم عَشَرة». از اصحاب خود امیرالمؤمنین، کمتر از ده نفر شهید شدند - ظاهراً پنج نفر یا شش نفر - اما از چهارهزار نفرِ آنها، کمتر از ده نفر باقی ماندند؛ یعنی نُه نفر! توازن در شخصیت، یعنی این./سخنان آیت الله سیدعلی خامنه ای در خطبههای نماز جمعه تهران ۱۲ بهمن ۱۳۷۵
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:درجنگ «نهروان»تمامی خوارج کشته و یا زخمی شدند، زخمیها به تعداد چهارصد نفر، به خانوادههایشان تحویل داده شدند، در مقابل از سپاه علی (ع) تعدادی کمتر از ده نفر کشته داشت، از اجتماع خوارج در نهروان کمتر از ۱۰ نفر فرار کردند که یکی از آنان عبدالرحمن بن ملجم مرادی قاتل امام علی(ع) بود.
سایت خبرگزاری صدا و سیما( ۱۶ خرداد ۱۳۹۷) ، عبدالله انصاری در کتاب «انسان» به تشریح شخصیت امام علی (ع) از دیدگاه «علامه محمدتقی جعفری» پرداخته است.
نویسنده در ۱۴ بخش سعی کرده دیدگاه علامه جعفری درباره ابعاد مختلف امام علی (ع) بیان کند. نگاهی به ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه، روش بیان مطالب در نهجالبلاغه، شناخت علی ، علی و بعثت پیامبر (ص)، رابطه علی با خدا، انسانشناسی علی ، علی و راههای تکامل انسان ، عرفان علی ، دنیا در نگاه علی ، علی و مسئله مرگ، علی و مسئله قدرت ، زمامداری علی ، دردهای علی و دشمنان علی موضوعات پرداخته شده در این کتاب است.
در بخشی از این کتاب که در انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی و در ۴۰۵ صفحه به چاپ رسیده، آمده است: علامه جعفری سیمای واقعی علی (ع) را اینگونه تصویر میکند «آری، بسیار حیرتآور است: اجتماع عدل محض با قدرت فوقالعاده؛ عواطف انسانی در عالیترین حد و تعقل و تفکر در بالاترین درجه آنها، عواطف و احساسات در بالاترین درجه ممکن، شجاعت و سلحشوری و دلاوری بینظیر!
جانشناسی و دریافت کننده عظمت و ارزش حیات، نابود ساختن انسانهای ضد بشر اگر چه دارای میلیونها جان باشند، بسیار جدی، با هویت شخصیتی مشرف به عالم هستی و همه انسانها و تاریخ بشری، مساوی با گمنامترین اشخاص و طواف دور خانههای بیوهزنان و یتیمان.
صبور و شکیبا و دارای تحمل بیمانند، جسور و اقدامکننده و برپا کننده توفانهای سهمگین در راحت حق! در واقع علی (ع) جمع اضداد بود؛ چرا که در وجود او عدل با قدرت؛ احساس با تعقل؛ صبوری و تحمل همراه با مبارزه بیامان با باطل جمع شده بود.
عظمت حضرت علی را فقط شخصیتهایی چون سلمان فارسی، ابوذر غفاری، مالک اشتر، عماربن یاسر و اویس قرنی درک میکردند؛ اما توده مردم راه به شناسایی ابعاد متعالی وجود او نداشتند./پایان.
«امام علی آنقدرمشغول عبادت است که «خارازپایش بیرون می کشندمتوجه نمی شود» واما درمسجد،همه مشغول عبادتند و«علی متوجه درخواست کمک سائل می شود(انگشترمی دهد»
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:چگونه است که حضرت علی ع در حال نماز تیر از پای ایشان بکشند ومتوجه نشود اما همه مشغول نمازبودند،سائلی به مسجداما وتقاضای کمک کرد،همه بی اعتنا درحال عبادت بودندواما امام علی درحالی که درکوع بود متوجه شکوائیه سائل شد وانگشترش رادادبه سائل.
نمازظهربود،پیامبراسلام(محمدمصطفی)درمحراب بود وحضرت یکی یکی ازنمازگزارن بود ،سائلی به مسجدرسید درحالی که جماعت برپابود، اوکمک خواست ، کسی کمکش نکرد(همه مشغول نمازبودند). مرد سائل دستش را به آسمان بلند کرد و گفت: خدایا تو شاهد باش، من در مسجد رسول تو از مردم یاری خواستم و کسی به من چیزی نداد. علی(ع) در حال رکوع بود، اشاره کرد به مرد سائل با انگشت کوچک دست راستش که معمولا انگشترش را در آن قرار می داد، مرد سائل آمد و انگشتری را از انگشت علی درآورد ورفت.
آیه درشأن امام علی(ع) نازل شد:«إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسولُهُ وَالَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمونَ الصَّلاةَ وَیُؤتونَ الزَّکاةَ وَهُم راکِعونَ»﴿۵۵﴾.
سرپرست و ولیّ شما، تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آوردهاند؛ همانها که نماز را برپا میدارند، و «در حال رکوع، زکات میدهند»